Onko manipulointia vai mitä tää on
Eli jo pidempään, puhutaan useammasta vuodesta, mun puoliso on tehny niin että tulee riitaa ja oikein haastaa sitä, ärsyttää ja tökkii just niihin kohtiin mitkä tietää että satuttaa mua valtavasti (eli ei todellakaa oo kyse mistään kenen vuoro on tiskata - hommasta) ja sit kun reagoin, eli yleensä turhaudun ja korotan ääntä tuntien jopa koko päivän kestäneen riidankylvämisen jälkeen, ni mä oonki se pahis? Tähän vielä se että voi mennä vihaisena ja mun "käytökseen pettyneenä" nukkumaan hyvin, kun itte jään valvomaan ja murehtimaan pahaa riitaa, ja sitte puoliso ku aamulla herää ON KUIN MITÄÄN EI OIS TAPAHTUNU? Oon alkanu miettiä, et tää ei taida olla ihan terve kuvio..
Kommentit (72)
AP yritä hankkiutua eroon.
Elin juuri tommoisessa suhteessa, se ei ollut aina sitä vaan oli ollut hyvä monia vuosia. Jokin muuttui lasten syntymän jälkeen ja vaimo muuttui tuollaiseksi. Lapsien ja hyvän parisuhteen alun takia yritin jaksaa. Aamulla vaimo oli hyvällä tuulella ja illaksi hän kehitti jonkin riidan. Ikinä en tiennyt mikä hänet suututtaa, saattoi olla joku sana, jonka hän tahallaan halusi ymmärtää väärin. Yritin olla kaikella tavalla provosoimatta ja olin kotona enimmäkseen hiljaa ja hoidin lapset ja kodin askareet.
En tiennyt missä oli vika ja minne rakastamani vaimo oli hävinnyt. Kamppailin asian kanssa yksin. Lapsien takia yritin jaksaa, enkä halunnut lapsille rikkonaista perhettä. Tilanne meni pahemmaksi vuosi vuodelta, kunnes kaikki voimavarani oli kulutettu loppuun. Itsetuntoni oli murskattu täysin. Henkisesti olin jäänyt kerrostalon alle.
Tiedän, että itse en tehnyt mitään sellaista vaimoa kohtaan, joka olisi loukannut häntä tai oikeuttanut hänen käytöksensä tuolla tavalla minua kohtaan.
Tätä jatkui vuosia. Nyt yritän koota itseäni, mutta olen henkisesti ihan rikki tuosta käsittelystä. En voinut omalla käytöksellä mitenkään vaikuttaa vaimon käytökseen. En tiedä mistä kaikki alkoi, ehkä hän pettyi, kun minusta ei tullutkaan yritysjohtajaa. Kokeilin kaikkea mahdollista.
Nyt ei ole voimia edes erota, koska en jaksa.
Se mitä tuolla joku vihjasi puhelimeen niin minun tapauksessa oli siis pettämistäkin ja se näkyy puhelimen käytöksessä
Vierailija kirjoitti:
AP yritä hankkiutua eroon.
Elin juuri tommoisessa suhteessa, se ei ollut aina sitä vaan oli ollut hyvä monia vuosia. Jokin muuttui lasten syntymän jälkeen ja vaimo muuttui tuollaiseksi. Lapsien ja hyvän parisuhteen alun takia yritin jaksaa. Aamulla vaimo oli hyvällä tuulella ja illaksi hän kehitti jonkin riidan. Ikinä en tiennyt mikä hänet suututtaa, saattoi olla joku sana, jonka hän tahallaan halusi ymmärtää väärin. Yritin olla kaikella tavalla provosoimatta ja olin kotona enimmäkseen hiljaa ja hoidin lapset ja kodin askareet.
En tiennyt missä oli vika ja minne rakastamani vaimo oli hävinnyt. Kamppailin asian kanssa yksin. Lapsien takia yritin jaksaa, enkä halunnut lapsille rikkonaista perhettä. Tilanne meni pahemmaksi vuosi vuodelta, kunnes kaikki voimavarani oli kulutettu loppuun. Itsetuntoni oli murskattu täysin. Henkisesti olin jäänyt kerrostalon alle.
Tiedän, että itse en tehnyt mitään sellaista vaimoa kohtaan,
Joo, kyllä tässä alkaa olee omat voimavarat ihan lopussa. Taas mietin miten pääsisin kotiin, puoliso vei juuri pankkikorttini ilman suostumusta että osti eläimille rehua. Eli kotiin jos menen niin ei ole nyt viikkoon taas syötävää pl. mitä on jäänyt kuivakaappiin ja pakastimeen joku jauheliha. Rikosilmoitus kävi mielessä, mutta samalla tuntuu liioittelulta.. Autonikin on rikki, aloin miettiä voiko olla että puoliso sen tahallaan hajotti (kun jäähdytinjärjestelmä yhtäkkiä hajosi kun mies oli sitä ensin muualta korjaillut, josta siitäki maksoin melkein saman kuin korjaamolle ois maksanut viedä).. Auto ollut mulla sellainen henkireikä, kun voinu mennä eikä ole tarvinut olla maalla loukussa. Hmm... Ehkä alan jo vähä vainoharhaiseksi?
Tosi ikävä kuulla näitä kokemuksia, mutta hienoa että pääsit kuitenkin irti tuollaisesta suhteesta lopulta. Itsekin teen niin, ei minulla ole ongelmaa olla ja elää yksin. Helpompaa olisi yksin! Saa pestä pyykkiäkin milloin haluaa, syödä millaista ruokaa haluaa ja rahat riittää omiinki juttuihin.. Heh. Mitä enemmän tätä miettii sen selkeämpää on ettei tämä ole ollut pitkään aikaan normaali suhde. Pettämistä en tiedä onko ollut, mutta en ihmettelisi...
Ap
Miksi jäätte tuollaisiin suhteisiin?
Puolisosi kiristää sinua rahan avulla. Käy kysymässä poliisilta miten he tulkitsee asian. Pankkikortin luvatta vieminen taitaa olla rikos. Mies haluaa kontrolloida sinua rahan ja auton kautta. Voi olla että onkin "korjaillut" autoasikin, jotta olet jumissa. Pankkikortin ja auton rikkominen ovat vapaudenriistoa.
Mies pystyy uhkailemaan sinua eläinten kautta kuten erästä ystävääni. Keskity omaan hyvinvointiin ja irrottaudu. Tuosta ei seuraa mitään hyvää. Omaksi puolustukseksi, kirjaa tapahtumia ylös ja kirjoittele vaikka whatsappin kautta noista asioista niin niistä jää jälki, jos ero menee rumaksi.
Kommunikaatiossa vasn puutetta molemmilla. Onneksi tähän löytyy apuja terapiasta taikka itsetutkiskelusta😄
Ex vaimoni käytös oli tuollaista, erosin.
Aivan hirvittävä manipuloija.
Hyi,.. Toi oli ihan hirvittävä kohta missä kerroit, että oli suuttuessaan heitellyt kaljatölkeillä sinun nukkuessasi. Toivottavasti pääset mahdollisimman kivuttomasti eroon hänestä.
Toi käytös ei ole sun vika tai sinusta johtuvaa. Toivottavasti löydät jonkun, joka osaa arvostaa sinua sekä käyttäytyä kunnioittavasti sinua kohtaan :)
Tai mitä ikinä päätätkään tehdä. Ansaitset kultaa sonnan sijaan
Vierailija kirjoitti:
Narsistisesta suhteista ei niin vaan lähdetä. Tuntuu sivusta varmaan tyhmältä, mutta näin se vaan on. Niistä on vaikea irrottautua, kun oma itsetunto on murskana. Lisäksi kylmä kuuma toiminta aiheuttaa uhrille isoja hormonaalisia vaihteluita, jolloin kemikaalitkin sitovat suhteeseen. Sitä kuvittelee, että vihdoin toinen parantaa toimintaansa niin kuin on luvannut ja sitten hetken päästä toteat, että niin ei tapahtunut. Uhrin päässä tapahtuu helpotuksia ja pettymyksiä ja se on aivokemiallisesti hyvin koukuttavaa. Pitkään jatkuneena ihminen on tottunut tähän huonoon käytökseen ja saattaa pitää sitä normaalina. Kirjoittelut tänne kertoo siitä, että uhri on heräämässä tilanteeseen, alkaa kyseenalaistamaan puolison toimintaa ja tarvitsee apua ja tukea irtaantumiseen.
En ole itse siis vielä päässyt irti, mutta voin paremmin, kun olen ymmärtänyt tilanteeni.
Vierailija kirjoitti:
Kommunikaatiossa vasn puutetta molemmilla. Onneksi tähän löytyy apuja terapiasta taikka itsetutkiskelusta😄
Narsistisen ihmisen kanssa kommunikaatio ei pelaa, kun vika on vaan toisessa ihmisessä. Narsisti ei näe omaa pahaa käytöstään ja ihmettelee miksi toinen suuttuu.
Normaalin ihmisen kanssa molemmat haluavat parantaa parisuhdetta ja sen ongelmia. Narsistin parisuhteessa vain toisella on ongelmia, eikä nekään kosketa häntä. Narsisti saattaa toisia kohtaan hyvin ystävällinen ja auttavainen ja muutenkin hyvä maine, mikä vaan lisää uhrin hämmennystä, miksi puoliso ei ole häntä kohtaan samanlainen kuin muita.
Pariterapiaan ei kannata mennä narsistisen persoonan kanssa. Siitä ei ole apua vaan tilanne pahenee entisestään. Minä tein tämän virheen. Narsistit ovat hyviä puhumaan ihmisiä puolelleen ja uhrista tulee uhri vielä enemmän.
Sitä paitsi narsisti ei mene terapiaan, koska hänessä ei ole mitään vikaa. On vaikea päästä edes pariterapiaan, mutta sekin on siis virhe.
Vierailija kirjoitti:
"On manipulointia. Suuttuminen on hänelle palkinto eli pystytkö olemaan viilipytty kun hän aloittaa? Ja mitä sanoisit ystävällesi/siskollesi jos hän kertoisi miehensä tekevän noin?"
No tätä oon harjoitellu, kun mun ystävä sano että on mun vastuulla se mun oma reagointi. Että en reagoi tai koitan pysyy neutraalina. Mut puolison käytös vaan saa ns. vettä myllyyn siitä. Kerran olin niin väsyny ja kyllästyny monen yön valvomisen jälkeen että en yksinkertaisesti jaksanut vastata mitään, kun taas oli joku riita. Kello oli 1-2 välillä yöllä, jostain ilta kahdeksasta asti oli mökötystä ja "keskustelua" ollut, mikä ei johtanu mihinkään. Sanoin sit lopulta rauhallisesti että en vaa kertakaikkiaan pysty nyt tähän, minä alan nyt nukkumaan, öitä. Puoliso suuttui siitä niin et alkoi paiskoa ovia ja heitellä tyhjiä oluttölkkejä mun päälle (kierrätykseen menossa ollut pussi sattui hänelle käteen kodinhoitohuoneesta, niit
Fiksuja ja mukaviakin ihmisiä on olemassa. Valitse sellaisia lähipiiriisi, niin alat voida paremmin.
Narsistisen suhteen jälkeen: Kuminauha ja takaisinkutsu (hoovering) - miten päästä irti traumasidoksesta?
https://ketunhantak.blogspot.com/2018/08/narsistisen-suhteen-jalkeen-ku…
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan englanniksi nimellä "reactive abuse", eli haastetaan riitaa ja sitten esitetään uhria, kun toinen ärsyyntyy. Se on narsististen ihmisten lempparikikka. Sitten sitä heidän uhriutumistaan kutsutaan nimellä DARVO, eli defend, attack, reverse victim and offender. Hän siis purkaa omaa pahaa oloaan sinuun tuolla tavalla, koska ei halua itse käsitellä jotain sisäistä juttuaan. Tykkää nähdä muut huonolla tuulella ja sitä kautta alisteisessa asemassa, ja nauttii vallan tunteesta, kun tietää voivansa tehdä tätä milloin haluaa. Ei tarvitse ollan siis suoranaisesti persoonallisuushäiriöinen, mutta narsistisia piirteitä vähintään.
Jos ei suostu myöntämään tekevänsä tätä eikä välitä miltä se sinusta tuntuu, niin mieti haluatko oikeasti jatkaa tuollaisen ihmisen kanssan.
Ei välttämättä aina ole kyse pahan olon purkamisesta. Tuota voidaan käyttää myös välineenä, jonkin tavoitteen saavuttamiseksi. Esimerkiksi mustamaalataan töissä työntekijä (saadaan hänet hermostumaan "tyhjästä"), joka kilpailee samasta ylennyksestä eli pyritään raivaamaan kilpailija pois tieltä tai perheessä/suvussa luodaan jostain syntipukki, jolloin kaikki paha on syntipukissa ja itse voi kokea olevansa parempi ja välttää tekojensa seuraukset sysäämällä vastuun tälle mustalle lampaalle. Oli ap:n tapauksessa syy nyt mikä hyvänsä, niin eihän tuo tervettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Nyt nainen juokse ja kauas. Heti tänään alat valmistelemaan eroa moisesta sontaläjästä. Tuo kommenttisi tölkeillä heittelystä ja paiskomisesta, kun et reagoinut riidan haastamiseen kertoo kaiken tarvittavan. Hirviöukko.
Tuli noista tölkeistä yhdistettynä käytökseen mieleeni, että Ap onko miehelläsi päihderiippuvuus? Se voisi selittää käytöstä. Ei tietenkään oikeuta sitä!
Mä elin tällaisen puolison kanssa vuosia ja menin niin syvälle siihen suohon, että aloin jopa uskomaan, että vika oli minussa. Kamalaa mutta totta. Vasta nyt jälkikäteen, monen vuoden jälkeen, olen tajunnut miten sairas se kuvio oli. Kärsin edelleen tämän vaikutuksista, joten tee itsellesi palvelus ja lähde. Se käytös ei tule muuttumaan. Tuollainen ihminen ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On manipulointia. Suuttuminen on hänelle palkinto eli pystytkö olemaan viilipytty kun hän aloittaa? Ja mitä sanoisit ystävällesi/siskollesi jos hän kertoisi miehensä tekevän noin?"
Sanon tämän suoraan, koska tuo on oikeasti nyt huolestuttavaa, että sinun on hakeuduttava tuosta suhteesta pois nyt eikä heti. Tuo on nimittäin jo fyysistä pahoinpitelyä, ja se tulee eskaloitumaan. En yritä pelotella, vaan tämä on ihan oikeasti tunnettu kaava, ja se saattaa päättyä siihen peruuttamattomaan. Etsi tukea Narsistien uhrien tuki ry:ltä, tai jos on joku turvakoti tms. naisille suunnattu paikka lähistöllä. Ota nuo varoitusmerkit tosissaan, en voi painottaa tätä riittävästi. Olet tällä hetkellä väkivaltaisessa ja vaarallisessa suhteessa. Lähteminen on usein vaarallisin vaihe noissa tilanteissa, eli en suosittele kertomaan aikeistasi hänelle, vaan hakemaan apua. Pidä päiväkirjaa jossain turvallisessa paikassa hänen teoistaan, säilytä sitä töissä tai jonkun luotettavan perheenjäsenen luona, minne kumppanisi ei pääse, ja ota valokuvatodisteita mustelmista ja muista. Hanki poliisilta lähtestymiskielto. Mutta kysy näistä asioista tosiaan ammattilaisilta enemmän tietoa.
Ehkä tosiaan ap:n kannattaisi soittaa tai kirjoittaa vaikka tuonne nollalinjalle ja keskustella tilanteestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä oon harjoitellu, kun mun ystävä sano että on mun vastuulla se mun oma reagointi.
Tätähän ne paremmat, fiksummat, vahvemmat ja kunnollisemmat oikeat ihmiset tykkää viljellä. Omalla vastuullasi, omalla vastuullasi, omalla vastuullasi...nönnön nöööööÖÖÖ!
Ihmistä on saattaneet omat vanhemmat pahoinpidellä toistuvasti, on saatettu kaltoinkohdella julmasti vuosikausia, ja ihminen on rikottu ihan sairaaksi. Silti joillakin ylemmillä ihmisillä on nähtävästi oikeus tulla känättämään maassa makaavalle ihmiselle, että toi kaikki on sun omalla vastuulla, et voi ketään syyttää mistään, ei saa muita syyttää ikinä mistään. Ja vakio: "Aina syy
Tyhmä ystävä sinulla, ja ei ole sinun ystäväsi edes. Hän ei ole sinun puolella. Jos hän olisi sinun puolella, niin käskisi sinun juosta äkkiä pois tuon sairaan ihmisen luota.
Voi olla myös niin, että ystävä ei ymmärrä tilanteen vakavuutta. Hän ei ehkä tiedä kaikkea, mies voi manipuloida häntä, eikä hänellä ehkä ole kokemusta vastaavasta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
t. narsisti
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo DARVO. Juuri noin kävi mulle tuon lyhyen tuttavuuden kanssa. Ja jos olisin tuon konseptin hänelle kertonut, hän olisi kääntynyt senkin toisinpäin. Aika äkkiä huomasi, ettei tuohon ratkaisua löydy eikä tervettä kommunikaatio ja normaalia konfliktin selvitystä. Se oli niin selvä, että tajusin heti, että tämä ei tule olemaan viimeinen kerta, joten pois tommoset. Jos yritin selvittää rauhassa asiaa, niin hän kutsui sitä haukkumiseksi ja syytti minua "kielenkäytöstä". Yhtäkään kertaa en vaan haukkunut enkä käyttänyt minkäänlaisia ikäviä sanoja.
Mun ex kumppani kutsui mua hulluksi ja kehoitti hakeutumaan hoitoon, kun yritin avata miten sairasta käytös oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistisesta suhteista ei niin vaan lähdetä. Tuntuu sivusta varmaan tyhmältä, mutta näin se vaan on. Niistä on vaikea irrottautua, kun oma itsetunto on murskana. Lisäksi kylmä kuuma toiminta aiheuttaa uhrille isoja hormonaalisia vaihteluita, jolloin kemikaalitkin sitovat suhteeseen. Sitä kuvittelee, että vihdoin toinen parantaa toimintaansa niin kuin on luvannut ja sitten hetken päästä toteat, että niin ei tapahtunut. Uhrin päässä tapahtuu helpotuksia ja pettymyksiä ja se on aivokemiallisesti hyvin koukuttavaa. Pitkään jatkuneena ihminen on tottunut tähän huonoon käytökseen ja saattaa pitää sitä normaalina. Kirjoittelut tänne kertoo siitä, että uhri on heräämässä tilanteeseen, alkaa kyseenalaistamaan puolison toimintaa ja tarvitsee apua ja tukea irtaantumiseen.
En ole itse siis vielä päässyt irti, mutta voin paremmin, kun
Sitä on niin uuvuksissa siitä kaikesta ja itsetunto murskana, että se on todella vaikeaa se lähteminen. Tiedän kokemuksesta. Tsemppia sinulle ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu manipulointia, lähde vielä kun voit. Eksä oli tämmöinen tapaus, suhde eskaloitui siihen pisteeseen että jäbä petti ja minä päädyin jotenkin ihmeen kumman kiemuran kautta lohduttamaan kuitenkin HÄNTÄ siitä pettämisestä :DDDDD Ja sitten onneksi vihdoin heräsin todellisuuteen, pakkasin kimpsut ja kampsut ja sanoin adios. Ei ole ollut ikävä.
Tuollainen suhde sekoittaa pään pitkäksi aikaa, ja sen vakavuuden tajuaa vasta kun siitä pääsee pois!
Joo, aika hyvin sitä on uponnu tuohon pyöritykseen että en oo ees tajunnu ettei tää vaikuta normaalilta.. Seksi/pettämisestäki mua syyttää, kun mulla oli miespuolinen kaveri. Katkaisin siihenki lopulta kaikki yhteydet vaikka en olisi halunnut, sillä oli ainoa jokseenkin järkevä tyyppi jonka kans jutella. Koitin kuitenki ymmärtää et onhan se mahdollisesti epävarmaa miehelle jos toisen miespuolisen kanssa vietän aikaa, v
Tietenkin sinut on pitänyt eristää läheisistäsi. Ainakin niistä joita miehesi ei ole saanut manipuloitua puolelleen. Hehän olisivat voineet kertoa sinulle, että miehesi on väkivaltainen ja auttaa sinua lähtemään suhteesta. On helpompi manipuloida ihmistä, jolle kukaan ei ole kertomassa, että tämä ei nyt todellakaan ole totta tai ok!
Eksä teki tuota, kun olimme yhdessä, ja vielä eron jälkeenkin monta kertaa. Vasta tästä keskustelusta opin darvo-teorian, joka kuulostaa täsmälleen siltä, mitä tapahtui. Valitettavasti en osannut koskaan olla provosoitumatta lopulta, koska kyseessä oli todella tärkeä henkilö minulle. Sitten jälkeenpäin tunsin aina hirveän huonoa omaatuntoa siitä ja pyytelin anteeksi. Hän ei koskaan. Meillä oli on-off-suhde, ja yhteydenpito suhteen jälkeenkin oli on-offia. Offille mentiin aina tuollaisen tapahtuman jälleen ja näin asioita etäisyyden ja ajan päästä tarkastellen luulen hänellä olleen myös jonkinlaisia maanis-deprsessiivisyyde kausia ja depressiivisyyden alkaessa alkoi tuota riitelyä.
Tsemppiä ap:lle ja muillekin vastaavissa tilanteissa oleville. Toivottavasti osaat tehdä oikeat ratkaisut.