Onko jollain kokemusta ferritiinin nostosta?
Todettiin kk sitten alhainen ferritiinitaso kun menin valittamaan hirveää väsymystä. Olen nyt kuukauden syönyt lisärautaa nimeltä SiderAL Forte ja ei mitään vaikutusta. Kuinka kauan tässä pitää kärvistellä? Nukun 9-10h yössä ja päälle pakko ottaa tunnin päikkärit. Mitään ei jaksa tehdä. Lääkäri lupaili, että jos arvot ei nouse, voidaan miettiä lähetettä infuusioon. Mulla on aina ollut taipumusta anemiaan mutta ferritiini ei ole ollut koskaan alle 30, niin kuin nyt
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
NordicHealth rautasuihke on auttanut minulla nostamaan ferritiiniä, eikä vatsavaivojakaan tule suihkeesta. Nousi 18 -> 60, olisi varmaan noussut enemmän jos olisin jatkanut käyttöä.
Nousiko ferritiinin myötä myös hemoglobiini? Minulla hemoglobiini 142, mutta ferritiini 33. Väsynys on kova. Olen harkinnut tuota rautasuihketta.
Mä saan cohemin pistoksen joka toinen kk ja rautainfuusion kerran pari vuodessa. On B12 puutos. Rauta ei imeydy missään muodossa, heikommillaan kun olin niin veri oli vaaleanpunaista lirua, jouduinkin sitten sairaalaan kun en pystyssä enää pysynyt. B12 puutos kulkee suvussa reuman yhteydessä. Labrassa käyn 4krt vuodessa tai useammin, nyt olen taas menossa paastoferrit testeihin ja sitte tiputukseen.. Kyllä sen rautalisän kk pitäisi vaikuttaa jos vaikuttaa, aloituksesta on yleensä kk päästä labrat.
Vierailija kirjoitti:
Muodikasta tuo ferritiini nyt.
Onhan se nyt ymmärrettävää jos veren punasolujen sijaan kehossa kuljettaa happea luut, luulisi olevan jo peruskauraa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on tullut "muodikasta" kaikkien näiden dieettien ja ruokavalioiden mukana. Kun sitä rautaa tosiaan ei ole kovin monessa ruoka-aineessa riittävästi, esim. broilerissa ei käytännössä ole rautaa yhtään. Ja kun se puuttuu ruokavaliosta, lopputulos on anemia.
Somac? vaikuttaako rauta-arvoihin? Olen ihan lopen väsynyt, rauta-arvot laskee. Syön somac joka aamu 40mg tabletin. Nyt syön tuoreita mansikoita lähes päivittäin, olen lukenut että ne nostaisivat rauta-arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on tullut "muodikasta" kaikkien näiden dieettien ja ruokavalioiden mukana. Kun sitä rautaa tosiaan ei ole kovin monessa ruoka-aineessa riittävästi, esim. broilerissa ei käytännössä ole rautaa yhtään. Ja kun se puuttuu ruokavaliosta, lopputulos on anemia.
Naisilla yleisin syy raudanpuutteeseen on runsaat kuukautiset. Jotkut naiset vuotavat jopa kuusi kertaa enemmän kuin toiset naiset yhden kuukautiskierron aikana.
Hitaasti mutta varmasti. Ekan vuoden jälkeen menkat normalisoitui, tokan vuoden jälkeen palelu loppui, nyt kolmen vuoden käytön jälkeen kaikki kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla yleisin syy raudanpuutteeseen on runsaat kuukautiset. Jotkut naiset vuotavat jopa kuusi kertaa enemmän kuin toiset naiset yhden kuukautiskierron aikana.
Minulla kuukautiset muuttuivat runsaammiksi iän myötä, jolloin myös ferritiinin alkoi tippua. Onneksi fiksu gynekologi lähetti verikokeisiin ja saatiin tilanne korjattua rautakuurilla. Muuten kärsisin vieläkin selittämättömästä väsymyksestä.
Alkoholi nostaa sitä. Juo siis alkoholia.
Mulla ferritiini 9 ja hemoglb 102, matala kalium ja punasolut pieniä. Ei meinaa mitenkään jaksaa 10 h työpäiviä hotellisiivousta. Parin viikon päästä pääsen infus. Toivottavasti sitten jaksaminen ja olo paranisi, todella toivon sitä. Ikääkin on yli 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuukautiset muuttuivat runsaammiksi iän myötä, jolloin myös ferritiinin alkoi tippua. Onneksi fiksu gynekologi lähetti verikokeisiin ja saatiin tilanne korjattua rautakuurilla. Muuten kärsisin vieläkin selittämättömästä väsymyksestä.
Tärkeintä olisi hoitaa syytä. Etkö todellakaan saanut muuta apua? Kuukautisvuodon hillitsemiseen on monia keinoja.
Jos pystyy syömään yhdistelmäehkäisypillereitä, voi tyhjennysvuodot lopettaa niillä jopa kokonaan.
Ferritiini oli viime vuonna 22 ja hemoglobiini laski 30 pykälää parissa viikossa. Lääkäreiden mielestä olin masentunut vaikka olin ihan aneeminen. Käytin alkuun floradixia ja sitten siirryin rautasuihkeeseen jonka avulla sain toimintakykyni takaisin. Ferritiini nousi hitaasti johonkin 33. Rautasuihke sopii mulle erinomaisesti tosin sen makeutusaineet aiheuttaa löysän vatsan. On todella yksilöllistä mikä valmiste sopii mut mulla tosta apteekin rautasuihkeesta imeytyy rauta koska olo koheni heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuotoa voi vähentää esimerkiksi pillereillä, hormonikierukalla tai traneksaamihapolla kuukautisten aikana. Myös tulehduskipulääkkeet hillitsevät jonkin verran vuotoa.
Ei ole mitään järkeä jättää perussyytä hoitamatta.
Menstruoivien naisten pitäisi syödä rautaa joka tapauksessa muutenkin, ainakin jos menkat ovat runsaat.
Mittausten välillä oli reilu puoli vuotta. Ensimmäisen mittauksen jälkeen söin muutamia tablettimuotoisia rautakuureja, muttei olo helpottanut. Vasta kun käytin muutaman "tuubin" tuota rautasuihketta, olo alkoi parantua ja mitattunakin oli ferritiini parempi. Tuosta on nyt pari vuotta aikaa ja ferritiini oli laskenut 60 -> 40 runsaiden menkkojen yms. takia ja oireet alkoivat palata, joten ostin rautasuihketta taas. Pitää mitata muutaman kuukauden päästä ferritiini uudelleen.