Kokemuksia palvelunantajista kaivataan
Hei,
Olisin kaivannut teidän kokemuksianne minkälainen Helsingin kaupungin sosiaalivirasto on palvelunantajana esim Interpediaan verrattuna?
Olemme vasta suunnittelemassa kansainvälistä adoptiota ja yksi vahva kohdemaa olisi Etelä-Afrikka.
Masusu
Kommentit (2)
Riippuu niin tuurista ja tilanteesta miten kunkin palvelunantajien maiden kohdalla ym, vaihtelee tilanteet ja se, miten niiihin on käyttää resursseja. Samoin kuin tuuri vaihtelee mikä maa on milloinkin kohtuullisen nopea ja milloin taas kaikki jumittuu...
Itse olen IP:llä ja ollut palveluun oikein tyytyväinen, mutta olen nyt kuullut monen myös haukkuvan IP:tä, kun lautakunta on nyt jumissa ja IP:llä on tammikuussa ollut todella ruuhkaa mm. lukea kotiselvityksiä kun osa väkeä on kohdemaissa ja toisaalta varmasti on kiireellistä lähettää paprut Kiinaan vielä vanhoilla säännöillä just nyt, on sekä Pelassa että IP:llä aiheutunut varmasti oikea hulabaloo.
Toisaalta IP:n asiakkaana on aina tuntunut, että yrittävät kaikkensa, esim. meidän yksinhakijoiden papruja ujuttavat paikkaan jos toiseenkin niin paljon kuin vain saavat menemään ym,
Toisaalta ehkä puolitoista vuotta sitten oli Hesalla kriisi, kun koko pulju meinattiin lakkauttaa, mutta kansalaisadressi esti sen. Nyt olen kuullut paljon kehuttavan Hesaa myös, toisaalta onko siellä maavaihtoehdot sopivat jne? Voi olla hyvä vaihtoehto.
Vuodesta toiseen kuuluu myös väittelyä kumpi on parempi IP vai Pela. Luulisin, että pariskunnilla ei ole niinkään kovin paljon väliä kun taas yksinhakijoiden kiintiöjonosysteemit voivat olla erilaiset ym. Kannattaa kuitenkin miettiä maavalintaa ja vielä varavaihtoehtoa, onko jollakin palvelunantajalla varavaihtoehto, jos kohdemaassa tapahtuu yhtäkkiä jotain mullistavaa ennen kuin ehtii lähettää paperit.
Hesa on ainakin alkuunsa vaikuttanut paljon näppärämmältä kuin esim Interpedia. IP:stä kokemusta ei itsellä, mutta kokemuksia on vaihdettu heidän asiakkaiden kanssa paljon. Hesan kaupungilla ei ole niin paljon ruuhkaa, joten palvelua saa monin paikoin helpommin. Sähköposteihin vastaavat nopeasti, ja adoptiolupahakemuksenkin sai sähköpostitiedostona heti kun kotiselvitys oli heille saapunut. Kotiselvityksen käsittely tapahtui siis heti, eikä tarvinnut odottaa. Tietoa tulevista vaiheista ja esim. kerättävistä papereista on saanut jo etukäteen yksityiskohtaisesti, mikä on auttanut, vaikkei kaikkia papereita tietenkään voi hankkiakaan ennen kuin on saanut luvan. Stressiä on joka tapauksessa vähemmän, kun tietää saavansa kysymyksiinsä tarkkoja vastauksia jo etukäteen. Palvelu on ollut myös ystävällistä ja rentoa. Johannesburgin kontakti toimii tällä hetkellä hyvin, ja lisätietoa saa varmasti runsaasti, jos soittaa Hesaan puh.aikana arkisin 10-11. Eli siis suosittelen lämpimästi!