Vanhempien "kesämökin" ryönäläjät
Ärysttää taas tänäkin kesänä siivota vanhempien "kesämökin" ryönäläjiä. Kyseessä on siis isäni kotitila, jonka viimeiset vakituiset asukkaat eli isäni isovanhemmat kuolivat ysärin lopussa. Siitä eteenpäin se on ollut perheemme käytössä "kesämökkinä" lainausmerkit ympärille sen takia, että en ole koskaan kokenut sitä kunnolliseksi kesämökiksi, koska siellä on kaikki paikat aina rempallaan; maali hilseilee, koska se on maalattu halvimmilla jätemaaleilla, mitä löytyi, vesi ei tule enää sisälle, koska putkisto on itse viritelty jäteosista ja kukaan ei tiedä, missä on vika ja niin edelleen.
Joka paikka on täynnä kaikkea vanhaa ryönää, siis homeisia mattoja, ruosteisia satunnaisia metalliosia, kuivuneita maalipurkkeja jne. Viime kesänä vietiin puolisoni kanssa pois 4 täyttä pakettiautollista ryönää ja saatiin vain 1 piharakennsu tyhjäksi. Lisää ryönää olisi muissa rakennuksissa. Pihassa on myös yksi autonrämä, joka kelpaa vain romuttamolle, mutta mökki on niin syrjässä, että joutuu maksamaan monta sataa, että hakee pois.
Vituttaa, kun elämme puolisoni kanssa elämän ruuhkavuosia; molemmilla on vaativat työt ja pienet lapset ja tuo ryönäläjä pitäisi siivota. Harmittaa, etten aiemmin pakkottanut vanhempiani kertomaan, mitä järkevää käyttöä tuolla ryönällä olisi ollut. Nyt ovat jo hoitokodissa. Tekisi mieli vain tuikata tuleen koko paska ja rakentaa uusi rakennus tilalle. Tontti sinänsä on kiva niemen kärki.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Kova työmaa on.
Itse odotan kauhulla, meillä on anoppilan kanssa vastaava urakka tiedossa.
Meidän vanhusten kannattaa myydä kaikki kiinteä omaisuus pois ettei jää miniän vaivaksi.
Hienosti uhriuduttu.
Miniähän tuossa uhriutui jo ennenkuin anoppi on kuollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jo on ihmisillä ongelmat. Itse olisin tyytyväinen, jos saisin edes jonkun rakennuksen perintönä.
Samat ajatukset täällä. Puhumattakaan niemen kärjessä olevasta rakennuksesta. Laittaisin vain hihat heilumaan! Ei noiden ryönäläjien siivous voi olla isompi haaste kuin ruuhkavuosissa talon rakentaminen töiden ohessa (itse olin yli vuoden ajan lähes joka päivä omakotityömaalla töissä palkkatyöpäivän jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
kaivinkoneella matalaksi ja uusi mökki tilalle
Ja kun paikka on kaivinkoneella laitettu matalaksi niin on kiva kuulla että uutta taloa ei saa rakentaa tilalle tai ainakaan samaan paikkaan koska säädökset ovat muuttuneet vuosien saatossa. Pahimmillaan taloon on voitu tehdä laajennuksia ilman lupia aikojen saatossa joten jos uuteen rakennukseen saa luvan se jää paljon pienemmäksi kuin alkuperäinen.
Kaikilla ihmisillä ei ole loputtomia voimavaroja isojen tavaramäärien siivoukseen. Rahaakin se vie yllättävän paljon. Esim itse ole toimistossa työurani tehnyt hento nainen. Siihen päälle kun olen vielä diabeetikko, jolle fyysiset työt aika nopeasti vievät vaarallisen matalan verensokerin alueelle, niin tuntikausien urakat raskaassa työssä eivät sovi. Toisilla lasten ja iäkkäiden vanhempien hoito vie kaiken liikenevän ajan, oman kodin hoito siihen päälle. On helppo huudella, kuinka helppoa olisi siivota ja rempata vanha talo. Joillekin varmasti on, mutta monille ei. Yleensä nämä huutelijat eivät tiedä mistä puhuvat, koska eivät todellisuudessa ole kohdanneet näitä haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ihmisillä ei ole loputtomia voimavaroja isojen tavaramäärien siivoukseen. Rahaakin se vie yllättävän paljon. Esim itse ole toimistossa työurani tehnyt hento nainen. Siihen päälle kun olen vielä diabeetikko, jolle fyysiset työt aika nopeasti vievät vaarallisen matalan verensokerin alueelle, niin tuntikausien urakat raskaassa työssä eivät sovi. Toisilla lasten ja iäkkäiden vanhempien hoito vie kaiken liikenevän ajan, oman kodin hoito siihen päälle. On helppo huudella, kuinka helppoa olisi siivota ja rempata vanha talo. Joillekin varmasti on, mutta monille ei. Yleensä nämä huutelijat eivät tiedä mistä puhuvat, koska eivät todellisuudessa ole kohdanneet näitä haasteita.
Perinnöksi jääneen rytökasan voi aina myydä eteenpäin, sellaisenaan, jos ei halua itse siivota. Hyvin harva kiinteistö on lopulta sellainen, jota joku ei haluaisi.
Nythän on paljon ekoelämää haluavia ihmisiä, varmaan mielellään ostavat näitä "rytöläjä" vanhoja taloja jos on pikkaisen maata puutarhaan ja lampaille. He hyödyntävät sitten roinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on ihmisillä ongelmat. Itse olisin tyytyväinen, jos saisin edes jonkun rakennuksen perintönä.
Samat ajatukset täällä. Puhumattakaan niemen kärjessä olevasta rakennuksesta. Laittaisin vain hihat heilumaan! Ei noiden ryönäläjien siivous voi olla isompi haaste kuin ruuhkavuosissa talon rakentaminen töiden ohessa (itse olin yli vuoden ajan lähes joka päivä omakotityömaalla töissä palkkatyöpäivän jälkeen).
Kuulostaa, että puolisollasi oli ne ruuhkavuodet, jos ehdit joka päivä munia jossain työmaalla. Puoliso hoitaa kodin, lasten harrastukset, eläimet, isovanhempien auttamiset ym. sitä ruuhkaa aiheuttavat tekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että puolisollasi oli ne ruuhkavuodet, jos ehdit joka päivä munia jossain työmaalla. Puoliso hoitaa kodin, lasten harrastukset, eläimet, isovanhempien auttamiset ym. sitä ruuhkaa aiheuttavat tekijät.
Miten ihmeessä kaikilla on autettavat isovanhemmat? Siis isovanhemmat vai omat vanhemmat? Ja samaan aikaan vielä pienet lapset?
Tuttavapiiri ja omanikäiset sukulaiset on 80-+. Ei kukaan työllistä vielä lapsiaan, elellään ja oleillaan, kesällä ajellaan itse mökille ilman apuja.
No ainoa jonka tiedän on yli 90 vuotias pariskunta jonka asioita jonkun verran hoitaa 70 v poika. Hänen poikansa on 44, alakoululaisten isä, mutta senkään parin ei tarvitse hoitaa kenenkään asioita.
Ja jos on kovin ruuhkavuodet, työ, pienet lapset, miksi siihen ruljanssiin pitää ottaa vielä eläimiä? Jos siis ei ole tuotantotila.
Vanhoilla taloilla, rytöläjistä puhumattakaan on vähän tai ei lainkaan ostajia nykyisessä taloudellisessa tilanteessa. Hyvätuloiset ostavat vain uusia tai uudehkoja "valmiita" kiinteistöjä. Pienituloisilla ei ole enää varaa. Tervetuloa todellisuuteen! Naapuri on yrittänyt myydä hyvin huollettua vanhaa omakotitaloaan kohtuuhintaan jo useamman vuoden, vaikka ollaan kasvukeskuksessa. Rytöläjä jossain kaukana on käytännössä mahdoton myydä. Aina voi toivoa onnenkantamoista, mutta realisti kannattaa olla.
Lapset saadaan nykyään usein niin vanhana, että vanhemmat ovat taakka eivätkä apu. Tosi monella on alaikäiset lapset ja kasikymppiset vanhemmat. Tämän hetken kasikymppiset ovat itsekästä sukupolvea, joka on heittäytynyt autettavaksi jo kauan sitten. Juu pystyvät kyllä matkustelemaan ja ajamaan autoa, golfaamaan ja laskettelemaan, mutta jos pitää nostaa talvirenkaat takakonttiin tai nousta keittiötikkaille kiinnittämään verhot, niin soitetaan heti lapsi paikalle. Sanoinko heti? Juu se tarkoittaa todellakin heti. Näillä on otsaa käskyttää toista lähtemään töistä kesken työpäivän, kun joku pikkuhomma niinku muka vaatii tekijää aivan juuri siltä istumalta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset saadaan nykyään usein niin vanhana, että vanhemmat ovat taakka eivätkä apu. Tosi monella on alaikäiset lapset ja kasikymppiset vanhemmat. Tämän hetken kasikymppiset ovat itsekästä sukupolvea, joka on heittäytynyt autettavaksi jo kauan sitten. Juu pystyvät kyllä matkustelemaan ja ajamaan autoa, golfaamaan ja laskettelemaan, mutta jos pitää nostaa talvirenkaat takakonttiin tai nousta keittiötikkaille kiinnittämään verhot, niin soitetaan heti lapsi paikalle. Sanoinko heti? Juu se tarkoittaa todellakin heti. Näillä on otsaa käskyttää toista lähtemään töistä kesken työpäivän, kun joku pikkuhomma niinku muka vaatii tekijää aivan juuri siltä istumalta.
Jaa, me käytämme rengashotellia ja siivousliikkeistä ja vastaavista yrityksistä saa ostettua kotiapua.
Tosi lapseni eivät ole vanhusvihaan ja happamuuteensa tikahtuvia mutta miksi heitä vaivaisin?
Juhannuskokkoon kaikki mikä palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoilla taloilla, rytöläjistä puhumattakaan on vähän tai ei lainkaan ostajia nykyisessä taloudellisessa tilanteessa. Hyvätuloiset ostavat vain uusia tai uudehkoja "valmiita" kiinteistöjä. Pienituloisilla ei ole enää varaa. Tervetuloa todellisuuteen! Naapuri on yrittänyt myydä hyvin huollettua vanhaa omakotitaloaan kohtuuhintaan jo useamman vuoden, vaikka ollaan kasvukeskuksessa. Rytöläjä jossain kaukana on käytännössä mahdoton myydä. Aina voi toivoa onnenkantamoista, mutta realisti kannattaa olla.
Hinta kohdalleen eli nykyistä taloustilannetta vastaavaksi niin menee kaupaksi. Mikä on se naapurisi "kohtuuhinta"? Monesti noilla tuppaa olemaan tunnearvo hinnassa mukana.
Haja-asutusalueen rintamamiestalot ja vanhat maatilat, sun muut, kun hinnaksi laittaa vaikka 20te niin varmasti joku ostaa, varsinkin jos on metsää ympärillä. Eikä tarvitse kenenkään siivota mitään, paitsi sen ostajan. Tiedän tapauksia.
Ihan turhaa valitusta koko ketju noin niinkun muuten. Pakko ei ole tehdä yhtään mitään, paitsi ilmeisesti tulla vauva-palstalle kirjottelemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ette osta maaleja ja maalaa sitä? Kuinka monta kesää olette siivonneet? Nauttineet varmaan kuitenkin saunasta ja uimarannasta jne maksutta? Ja onko paljon maksaa muutama satanen siitä, että vievät autonromun pois? Sehän on kertamaksu ja auto on viety.
Ei todellakaan ole aikaa maalata. Ainoa vaihtoehto on palkata joku maalaamaan se, mutta siellä on paljon muutakin, mikä pitäisi tehdä. Ihmisten aika on arvokasta. Mökkiä olisi mukava käyttää, JOS se olisi kunnossa, mutta sen kuntoon saattaminen on todella kallista.
Voi voi, sitten varmaan ostatte sillä vaativan työn palkallanne sen viimeisen päälle laitetun mökin ja myytte vanhan rojuineen jollekin hullulle.
Kylläpä kävi ikäväksi huuteluksi tämäkin ketju. Vielä viisi vuotta sitten tälläkin palstalla käytiin rakentavia keskusteluja. Empatia ja myötätunto, toisten kunnioitus...kaipaan niitä. Me olemme kaikki erilaisia eikä se tee toista ihmistä viholliseksi, jota pitää nöyryyttää ja pilkata
Tämä on viimeinen kirjoitukseni tällä.palstalla. Hyvästi!
Vierailija kirjoitti:
No aika negatiivista kirjoittelua, muistahan että Suomessa suuri osa ei peri mitään tällaista tai tule omistamaan minkäänlaista kiinteistöä tai tonttia koko elämässään. Kannattaisi siis opetella olemaan siitä paikasta kiitollinen, kerran se on käytettävän kuntoinen talo. Jos joku olisi ollut tarpeeksi kiitollinen, olisi löytynyt aikaa niiden pieneltä kuulostavien vikojen korjaamiseksi - pintapuolin jo päivän työllä saa ihmeitä aikaan kun raivaa isoimmat jätteet vaikka kellariin pois tieltä, siivoaa, antaa viikatteen heilua ja maalaa pahimmat seinät piiloon. Vanhalle ryönälle voi keksiä myös käyttöä. Lapset voi ottaa mukaan mökille, miksi ei voisi. Ja samalla siivota mökkiä. Jos auton siirrosta ei halua maksaa, voi siitäkin rakentaa esimerkiksi leikkipaikan lapsille tai vaikka kukkapenkin. Kaikesta pitää tehdä hankalaa ja valittaa sellaisesta kin asiasta, että omistaa kesämökin.
Eli ryönä uuteen piiloon, vaikka kellariin ja romuautosta ihastuttava turvallinen lasten leikkipaikka. Ihanaa.
Itse lopettaisin tuollaisen pikkuhiljaa pakettiautolla pelleilyn. Tilaa pihalle kuormalava ja kanna se täyteen tavaraa. Sitten uusi kuormalava. Isonkaan tilan tyhjentämisessä ei mene viikkoa enempää, jos sen tekee kerralla kunnolla.