Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien "kesämökin" ryönäläjät

Vierailija
27.05.2024 |

Ärysttää taas tänäkin kesänä siivota vanhempien "kesämökin" ryönäläjiä. Kyseessä on siis isäni kotitila, jonka viimeiset vakituiset asukkaat eli isäni isovanhemmat kuolivat ysärin lopussa. Siitä eteenpäin se on ollut perheemme käytössä "kesämökkinä" lainausmerkit ympärille sen takia, että en ole koskaan kokenut sitä kunnolliseksi kesämökiksi, koska siellä on kaikki paikat aina rempallaan; maali hilseilee, koska se on maalattu halvimmilla jätemaaleilla, mitä löytyi, vesi ei tule enää sisälle, koska putkisto on itse viritelty jäteosista ja kukaan ei tiedä, missä on vika ja niin edelleen. 

Joka paikka on täynnä kaikkea vanhaa ryönää, siis homeisia mattoja, ruosteisia satunnaisia metalliosia, kuivuneita maalipurkkeja jne. Viime kesänä vietiin puolisoni kanssa pois 4 täyttä pakettiautollista ryönää ja saatiin vain 1 piharakennsu tyhjäksi. Lisää ryönää olisi muissa rakennuksissa. Pihassa on myös yksi autonrämä, joka kelpaa vain romuttamolle, mutta mökki on niin syrjässä, että joutuu maksamaan monta sataa, että hakee pois.

Vituttaa, kun elämme puolisoni kanssa elämän ruuhkavuosia; molemmilla on vaativat työt ja pienet lapset ja tuo ryönäläjä pitäisi siivota. Harmittaa, etten aiemmin pakkottanut vanhempiani kertomaan, mitä järkevää käyttöä tuolla ryönällä olisi ollut. Nyt ovat jo hoitokodissa. Tekisi mieli vain tuikata tuleen koko paska ja rakentaa uusi rakennus tilalle. Tontti sinänsä on kiva niemen kärki.

Kommentit (515)

Vierailija
281/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vali vali. Ei kiinnosta turhat ongelmat.

Myy pois ryönineen jos noin stressaa. Luultavasti nyt vaan valitat koko lomasi sitä siivoamista ja pilaat muidenkin lomatunnelman. 

Kiinnosti näköjään sen verran, että kommentoit. Kumpi on oudompaa, valittaa omaa tilannettaan vai sitä että on olemassa nettikeskusteluja jotka eivät kosketa itseä?

Annoin neuvon. Sinä tässä näytät triggeröityneen. 

Vierailija
282/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tätä lukiessa on tullut itselle onni siitä, että on jäänyt lähes ilman perintöjä.

oon kuitenkin nähnyt kuolinpesien tyhjennys tuskaa. paras keino on varmaan lajitella paperi ja puu ja pilkkoa se esim. polttopuuksi johonkin tulisijaan, jos on puhdasta.

metalli erikseen,lasi erikseen ja alkaa kuskata kierrätykseen ,joka reissulla. metallin kerääjiä on mutta tarvii olla isompi erä että hakevat. jos kaikki on likaista, niin se on hirveä kaatopaikka rumba sitten. 

käsittääkseni rikkinäiset polkupyörät ym voi viedä metallikeräykseen ilmaiseksi kaatopaikalle,vaatii kyllä peräkärryn tai pakettiauton.

roskalavat on melko kalliita,kaikilla ei ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taas" olet siivoamassa. Huonosti olet siivouksen tehnyt edellisinä vuosina.

Niiden teidän rytöläjien siivous vie useamman vuoden. Eikä kenelläkään ole aikaa tuollaista tehdä kokopäiväisesti.

Älä nyt selitä. Innoissas siellä kyttäät niitä tavaroita itselles. Että mitähän löytyis.

Niinhän te kuvittelette. Ei kukaan kaipaa teidän jätteitä, vaikka te itse luulottelettekin omistavanne jotain hienoa ja arvokasta. Roskaa mikä roskaa.

Vierailija
284/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden teidän rytöläjien siivous vie useamman vuoden. Eikä kenelläkään ole aikaa tuollaista tehdä kokopäiväisesti.

Älä nyt selitä. Innoissas siellä kyttäät niitä tavaroita itselles. Että mitähän löytyis.

Yritä nyt ymmärtää. Kukaan ei halua roiniasi edes ilmaiseksi.

Vierailija
285/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin, mikä motivoi tavarasairaita ihmisiä kommentoimaan näitä tapauksia paheksuvasti. Väittämään, että noissa suvun ryönäläjissä olisi jokin jalo idea. Pula-ajan materiaalipankki tms. Aarteita, joita voi tuunata. Pikkujuttu raivata kirppikselle!

Ei.

Epäilemättä ryönäläjistä voi löytyä vaikkapa 1900-luvun alussa syntyneiden iso- tai isoisovanhempien jemmaamaa tavaraa. Mutta kun tämä tavara on jälkipolvien (boomer-sukupolven) toimesta maannut kymmenet vuoden sään armoilla jossain katottomassa ladossa, niin mitä hittoa, ei sitä voi enää käyttää. Eikä sen raivaaminen todellakaan ole mikään läpihuutojuttu.

Juu minullakin on tallessa esipolvieni aarteita, esimerkiksi vanhoja ikkunanpokia, polkupyöriä ja maatalouskoneita. Ikävä vain, että vanhempani ovat antaneet ikkunanpokien maata yli 30 vuotta liiterin seinää vasten pinottuina. Ruudut on rikki ja puu mädäntynyt lopullisesti pilalle. Polkupyöriä he säilyttivät koukuissa pihasaunan takaseinällä, kun eivät itse tykänneet ajella kuin autolla. Aina välillä pyöriä peitti repaleinen pressu, mutta enimmäkseen ovat vain roikkuneet siinä säiden armoilla. Metalliosat ovat ruostuneet rikki, kumit aikojen saatossa hapertuneet kokonaan pois. Maatalouskoneita löytyy rikkinäisistä pressuhalleista ja pusikoista. Ne missä on moottori, ovat jo aikaa sitten valuttaneet öljyt maahan. Kaikki osat ovat rikki, maatuneet, tuhoutuneet. Koneita ei pysty omin avuin siirtämään.

Tässä oli vain kolme tavarakategoriaa esimerkiksi. Niitä on lisää lähes loputtomasti. Ne ovat jätettä. Kyseessä on laiton kaatopaikka, jonka vanhempani aiheuttivat.

Ei ole olemassa mitään tuunausharrastajia tai keräilijöitä, jotka hakisivat ilmaiseksi pois ja "antaisivat uuden elämän". Metalliromukauppiaat eivät ole niin kuin saduissa, että tulevat iloisesti ja kantavat pois, antaen luovuttajalle tukon seteleitä, kun saivat niin hyvää metallia. Ei.

Saisinpa vaikka 10 senttiä joka kerta, kun joku tavarasairas selittää mulle hysteerisenä, etten SAA haaskata tätä vanhempieni elämäntyötä vaan mun on PAKKO entisöidä ne ikkunat vaikka kasvihuoneeksi, korjauttaa pyörät ja ruveta ajamaan niillä sekä luovuttaa maatalouskoneet jollekin nuorelle maajussille hyötykäyttöön.

Ei. Tuo on ihan häiriintynyttä tuo uskottelu, että tällä jätteellä olisi jokin pelastettava sielu.

Taakka, hirvittävä taloudellinen ja muukin taakka, nämä ryönäläjät ovat. Ap, I feel you.

Vierailija
286/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nyt tätä lukiessa on tullut itselle onni siitä, että on jäänyt lähes ilman perintöjä.

oon kuitenkin nähnyt kuolinpesien tyhjennys tuskaa. paras keino on varmaan lajitella paperi ja puu ja pilkkoa se esim. polttopuuksi johonkin tulisijaan, jos on puhdasta.

metalli erikseen,lasi erikseen ja alkaa kuskata kierrätykseen ,joka reissulla. metallin kerääjiä on mutta tarvii olla isompi erä että hakevat. jos kaikki on likaista, niin se on hirveä kaatopaikka rumba sitten. 

käsittääkseni rikkinäiset polkupyörät ym voi viedä metallikeräykseen ilmaiseksi kaatopaikalle,vaatii kyllä peräkärryn tai pakettiauton.

roskalavat on melko kalliita,kaikilla ei ole varaa.

Tässä kommentissa on asiaa. Romun hävittäminen on täyttä työtä ja maksaa hirvittävästi. Ei kaikilla ole terveyttä siihen, saati aikaa, autoa, peräkärriä, pakettiautoa, rahaa.

Vierailija
287/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajoin viime joululoman aikana anoppilan kaikki varastot, vintin, kellarin, kaikki jäteasemalle ja kierrätyskeskukseen. Mies hoiti lapsia ja minä raivasin anopin kanssa.

Anoppini on elossa ja oli erittäin kiitollinen siitä, että autoin häntä tyhjentämään taloaan. Puhuu tästä meidän raivaustempauksesta vieläkin. Mitään muuta ei jätetty kuin välttämättömät, paraskuntoisimmat työkalut työkaluvarastoon. Ja vintin romuista minä otin itselleni muistoksi yhden vanhan kaulakorun, anopin luvalla. Kaikki muu hävitettiin, sillä se oli hänelle ja meille ihan turhaa tavaraa.

Kesälomalla varmasti jatketaan ja hän pääsee avullani raivaamaan talon asuintilat. Hän on sitä mieltä, että minä olen paras raivausapu, kun minun kanssa ei tarvitse jokaista löytynyttä t-paitaa tai kippoa ruveta analysoimaan, että muistatko tämän sieltä 80-luvulta.

Jotkut vanhat naiset täällä av:llä kuvittelee, että miniä on aina pahantahtoinen. Onpas typerä kuvitelma.

Vierailija
288/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppistä roskaa on omienkin vanhempieni varastot täynnä ja sukulaisilla myös. Eniten siinä ihmetyttää juuri se kun sitä alunperin ihan hyvääkin tavaraa hillotaan jossain homeisessa katoksessa niin että se on lopulta pilalla. Ei niitä voi lahjoittaa tai myydä mihinkään eikä siellä ole enää mitään "aarteita"

Vierailija
289/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus mietin, mikä motivoi tavarasairaita ihmisiä kommentoimaan näitä tapauksia paheksuvasti. Väittämään, että noissa suvun ryönäläjissä olisi jokin jalo idea. Pula-ajan materiaalipankki tms. Aarteita, joita voi tuunata. Pikkujuttu raivata kirppikselle!

Ei.

Epäilemättä ryönäläjistä voi löytyä vaikkapa 1900-luvun alussa syntyneiden iso- tai isoisovanhempien jemmaamaa tavaraa. Mutta kun tämä tavara on jälkipolvien (boomer-sukupolven) toimesta maannut kymmenet vuoden sään armoilla jossain katottomassa ladossa, niin mitä hittoa, ei sitä voi enää käyttää. Eikä sen raivaaminen todellakaan ole mikään läpihuutojuttu.

Juu minullakin on tallessa esipolvieni aarteita, esimerkiksi vanhoja ikkunanpokia, polkupyöriä ja maatalouskoneita. Ikävä vain, että vanhempani ovat antaneet ikkunanpokien maata yli 30 vuotta liiterin seinää vasten pinottuina. Ruudut on rikki ja puu mädäntynyt lopullisesti pilalle. Po

Näinhän tämä menee. Äitini ja appivanhempani ovat juuri näitä tavarasairaita boomereita. Joka paikka täynnä arvotonta ja käyttökelvotonta roskaa. Rikkinäistä elektroniikkaa 90-luvulta, lastulevyä 80-luvulta, haisevia vaatteita, likaisia kirjakerhon kirjoja jne. Mökillä jotain epämääräisiä kasoja seissyt ulkona yli kymmenen vuotta. Joskus erehdyin kysymään äidiltäni että haluaisiko tuoda jotain myyntiin mun kirppispaikalle. Sain monta laatikollista roskaa, esimerkiksi rikkinäisiä astioita ja täysin loppuunkulutettuja kenkiä. Ehkä pari myyntikelpoista vaatetta löytyi, niistä toki olisi halunnut rahaa enemmän kuin uutena vastaavista pyydetään kaupassa. 90-luvun bleiseri, vähän kulahtanut, 50€? Kuulemma joku keräilijä voi haluta. 

Vierailija
290/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus yritin isälleni sanoa siitä mitä jälkeensä jättää, niin tokaisi, että ei ole hänen ongelmansa. Vastasin siihen, että ei ole minunkaan ongelmani. Toivottavasti siitä tajusi. Kaikki turhat roinat säästetään, koska niillä uskotaan olevan myyntiarvoa. Ei todellakaan ole. Talossa on roinaa kolmelta sukupolvelta. Ei mitään järkeä. Ja isäni on selkeästi sitä mieltä, että tuo kaikki jäljelle jäävä on meidän lasten ongelma sitten joku päivä. Onneksi on mahdollista kieltäytyä perinnöstä. Ja sen olenkin jo päättänyt tehdä. En halua vaivoikseni vanhaa raihnaista omakotitaloa, jossa on roinaa kolmelta sukupolvelta.

Olen pikkuhiljaa alkanut olemaan sitä mieltä, että tämä meidän suuri sukupolvi on aika itsekästä sakkia. 

Jos luovut perinnöstä, olet yhtä itsekäs, sillä ongelma siirtyy lapsillesi. Kun suuri ikäluokka uhkailee perinnöttäjättämis

Olen lapseton, eli en tulevalla teollani loukkaa ketään. Helpottiko, kun pääsit haukkumaan?

Vierailija
291/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulahtanut 90-luvun bleiseri keräilijälle hintaan 50 euroa, mä niin tunnen ton ajattelutavan, oman äitini kautta. Tässä yksi stoori.

Mun äiti osti mulle 1980-luvun alussa käytetyn ratsastuskypärän, oli ollut työkaverinsa lapsella, joka putos ponin selästä päälleen asfaltille ja kypärä siis otti osumaa. No tokihan äitini silti tarjoutui ostamaan tämän mahdollisesti särkyneen turvatuotteen, ja vastuuton työkaveri tietenkin rahaa saadakseen myi sen äidilleni.

Kypärä ei tullut minulla koskaan käyttöön, sillä tarinan kuultuaan tallinpitäjä ei antanut minun käyttää sitä, juurikin koska se saattaa olla sisältä rikki eikä suojaa päätäni. Äidin mielestä pikkujuttu, mutta tallinpitäjä pysyi tiukkana. Lapsella täytyy olla kunnon turvatuotteet. Eihän vakuutuskaan suojaa muuten.

Tässä kohtaa elettiin jotain vuotta 1983. Äiti ei tietenkään vienyt kypärää roskikseen, vaan hän heitti sen kotimme lämmittämättömään ulkolatoon.

Ja kyllä, tänä vuonna (2024) äiti on ystäviensä kannustamana ruvennut yrittämään kuolinsiivousta. Ystävät olivat tarjoutuneet auttamaan sen ladon raivaamisessa. Kuulemma kun tuo vanha risa ratsastuskypärä tuli vastaan, äitini oli pohtinut, että voisi tienata hyvin rahaa myymällä sen netissä jollekin aloittelevalle ratsastajalle vaikkapa 70 eurolla.

Vierailija
292/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätön tuo ratsastuskypärän tarina. Nauratti, mutta samalla tunsin kirjoittajan ärsytyksen. En käsitä miksi tuo yksi sukupolvi on hamstereita täynnä. Vanhempani myös pitävät roinaansa arvokkaana, josta voi saada hyvin rahaa. Ja mikä on tuo homeisten lautakasojen ja vanhojen ikkunapokien säilyttäminen?! Monessa kirjoituksessa mainitaan nuo. Ja kaikki luonnollisesti pihapiirissä säiden armoilla vuodesta toiseen.

Isäni osti vuosia sitten jonkun Saabin romun, jonka suunnitteli kunnostavansa. Jokainen voi arvata kuinka projektissa kävi. Saab on edelleen tontin rajalla, joka vuosi ränsistyneempänä kasvavan heinikon keskellä. Mutta hei, sillä on myyntiarvoa, sillä onhan se malli jota ei valmisteta enää.

Vierailija
293/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä sitä oppii samalla kun tyhjentelee,et mitä sit itse jatkossa tekee,hankkii ja säästää.Miksi kaiken pitäisi olla valmiina seuraavalle sukupolvelle? Kyllä niitä perintöjä joutuu hoitamaan ja ihan reilua,jos ilmaiseksi saa.Perinnön voi jättää vastaanottamatta tai myydä.Aloittajan tilanne taitaa olla vielä auki,kuka kiinteistön omistaa..vanhemmatko? Eipä sitä saa saa kaikkea valmiina monikaan.

Vierailija
294/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän liittyen kysymys, miten hamstraajan saa lopettamaan hamstrauksen ja laittamaan turhat tavarat poistoon tai roskiin? Aina kun olen siivonnut jonkin kohdan paljaaksi, siihen ilmestyy uusi läjä. Enää ei jaksaisi. Haluaisin kuitenkin päästä joskus varaston perälle, koska siellä on käyttötavaroita.

Vierailija
295/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kannattaisi järkätä talkoot AV-palstalaisille. Luulen että täällä pyörii paljonkin tylsistyneitä ihmisiä, joilla on pelit ja vehkeet joilla esim. kuljettaa autonromu ilmaiseksi pois.

Tosin riski siitä että paikalle pölähtää yllättäen 4000 ihmistä talkoisiin on olemassa, jos talo sijaitsee kauniissa niemenkärjessä. Kukapa ei nauttisi talkookahveista mukavassa rantamaisemassa.

Vierailija
296/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätön tuo ratsastuskypärän tarina. Nauratti, mutta samalla tunsin kirjoittajan ärsytyksen. En käsitä miksi tuo yksi sukupolvi on hamstereita täynnä. Vanhempani myös pitävät roinaansa arvokkaana, josta voi saada hyvin rahaa. Ja mikä on tuo homeisten lautakasojen ja vanhojen ikkunapokien säilyttäminen?! Monessa kirjoituksessa mainitaan nuo. Ja kaikki luonnollisesti pihapiirissä säiden armoilla vuodesta toiseen.

Isäni osti vuosia sitten jonkun Saabin romun, jonka suunnitteli kunnostavansa. Jokainen voi arvata kuinka projektissa kävi. Saab on edelleen tontin rajalla, joka vuosi ränsistyneempänä kasvavan heinikon keskellä. Mutta hei, sillä on myyntiarvoa, sillä onhan se malli jota ei valmisteta enää.

Mä muuten tunnistan itseni tuosta ikkunanpokien säästämisestä😂

Mulla on kyllä hyvä syy ja selitys: me ostettiin vanha talo johon oli edellinen omistaja vaihtanut ikkunat alakertaan. Yläkerrassa oli ja on vielä nykyäänkin (nyt kunnostettuna) alkuperäiset ikkunat. Mun haaveena on että vielä joskus ne alakerran ikkunat kunnostetaan ja laitetaan takaisin paikoilleen. Luulen kyllä ettei se tapahdu meidän toimesta ja ehkei koskaan kenenkään toimesta, koska ne uudet ikkunat on tosi laadukkaat ja tyyliin sopiva(hko)t mutta mahdollisuus siihen on, koska olen jemmannut pokat talon vintille karmeineen. 

Vierailija
297/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyen kysymys, miten hamstraajan saa lopettamaan hamstrauksen ja laittamaan turhat tavarat poistoon tai roskiin? Aina kun olen siivonnut jonkin kohdan paljaaksi, siihen ilmestyy uusi läjä. Enää ei jaksaisi. Haluaisin kuitenkin päästä joskus varaston perälle, koska siellä on käyttötavaroita.

Mun äitillä se loppui kun tuli vanhaksi ja puhkesi muistisairaus, lähti ajokortti niin ei enää päässyt kirppareille kuluttamaan aikaa. Se on muuten ällistyttävää miten siitä pienestä eläkkeestä mitä se aina valitti ettei riitä mihinkään, jää loppukuusta nykyään aina useampi satanen tilille. Ennen meni ihan aina nolliin. 

Vierailija
298/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus yritin isälleni sanoa siitä mitä jälkeensä jättää, niin tokaisi, että ei ole hänen ongelmansa. Vastasin siihen, että ei ole minunkaan ongelmani. Toivottavasti siitä tajusi. Kaikki turhat roinat säästetään, koska niillä uskotaan olevan myyntiarvoa. Ei todellakaan ole. Talossa on roinaa kolmelta sukupolvelta. Ei mitään järkeä. Ja isäni on selkeästi sitä mieltä, että tuo kaikki jäljelle jäävä on meidän lasten ongelma sitten joku päivä. Onneksi on mahdollista kieltäytyä perinnöstä. Ja sen olenkin jo päättänyt tehdä. En halua vaivoikseni vanhaa raihnaista omakotitaloa, jossa on roinaa kolmelta sukupolvelta.

Olen pikkuhiljaa alkanut olemaan sitä mieltä, että tämä meidän suuri sukupolvi on aika itsekästä sakkia. 

Jos luovut perinnöstä, olet yhtä itsekäs, sillä ongelma siirtyy lapsillesi.

Olen kateellinen.

Vierailija
299/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritettiin sitä, että me "tarvitaan" sitä ja tätä, että päästään hiljalleen tyhjäämään rytöläjää. Papan silmät loistivat, kun laitettii  kärryyn läjä mätää 45 vuotta vuotavassa tallissa ollutta puutavaran pätkää. "Ainahan minä olen sanonut, että aika tavaran kaupitsee ja pitää olla mistä ottaa, mun tarve tulee ".

Seuraavan vierailun aikana talli oli täytetty uudelleen jollain purkujätteellä. Pappa oli halunnut jonkun muun ryönät. "Siellä ne pennut paiski hyvää tavaraa lavalle, niin minä sanoin, että tänne vaan. Aika tavaran kaupitsee ja pitää olla mistä ottaa, kun tarvetta tulee "

Vierailija
300/515 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän te kuvittelette. Ei kukaan kaipaa teidän jätteitä, vaikka te itse luulottelettekin omistavanne jotain hienoa ja arvokasta. Roskaa mikä roskaa.

Voi voi, uskokoon ken voi.