Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Reseptilääkkeet lennolle? Auttakaa!

Vierailija
27.05.2024 |

Onko kokemusta reseptilääkkeiden ottamisesta matkalle mukaan, kun lennetään Suomesta toiseen EU-maahan? Ohje taitaa olla, että lääkkeet alkuperäispakkauksissa yhteen pussiin reseptien + mahdollisesti tarvittavan Schengen-todistuksen kanssa. Nämä suositelleen laitettavaksi käsimatkatavaroihin, mutta käsittääkseni ei ole väärin kuljettaa laukussakaan (ruumassa), ainoa pelko kai että voivat kadota koska laukkuja katoaa välillä...

Eniten kiinnostaa, että onko tullivirkailijoilla hienotunteisuutta tullitarkastuksessa ettei esittele lääkkeitäni kovin näkyvästi? Matkustan työkavereiden kanssa, joten olisi kiusallista jos esim. pomoni edessä heiluteltaisiin koko lääkitystäni aivan avoimesti. Miten tämä hoituu? HELP!!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta, ellet huumaavia lääkkeitä kuljeta mukanasi. Minä lennän EU:n sisällä vähintään kerran kuukaudessa, viimeiset 25 vuotta. Ikinä ei ole ollut reseptejä mukana, eikä edes alkuperäispakkauksia, koska otan vain eri lääkkeideni pilleriliuskat mukaani tilan säästämiseksi. Pistettävää lääkettä varten minulla on todistus piikkien tarpeellisuudesta, mutta sitäkään ei ole ikinä kysytty.

Vierailija
42/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta tavalliset lääkkeet. Lennän jatkuvasti EU-alueella, eikä asuinmaassani edes reseptilääkkeisiin merkata nimeä tms. mitenkään. Ja itse resepti on qr-koodi puhelimessa eli sitäkään ei voisi mitenkään lentokentällä näyttää. Ei ole ollut mitään ongelmia eikä 20 vuodessa kertaakaan olla katsottu tai kysytty lääkkeistäni.

menpä joskus käymään vaikka australiassa tuolla reseptillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan mitään kysytty. Käsimatkatavaroissa olen kuljettanut e-pillereitäni, antibiootteja, duactia, unilääkkeitä ja rauhoittavia (lentopelkoon auttaa diapam tai opamox, muutoin en sitä edes käytä) ilman mitään papereita jo vuosia.

Miksi ihmeessä tulostaisin jotain lappusia, kun niitä ei edes lääkäristä nykyään saa, mutta Kanta.fi:stä voi kaiken osoittaa lääkärin määräämäksi? Sama juttu korona-todistusten kanssa. Jos on johonkin kehitysmaahan matkustamassa, jossa wifi ei toimi, niin ehkä sitten kantsii tulostaa lippuset ja lappuset (ja nehän ovat yleensä suomeksi, joten saat joka tapauksessa selitellä pilleriesi laillisuutta).

Vierailija
44/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta tavalliset lääkkeet. Lennän jatkuvasti EU-alueella, eikä asuinmaassani edes reseptilääkkeisiin merkata nimeä tms. mitenkään. Ja itse resepti on qr-koodi puhelimessa eli sitäkään ei voisi mitenkään lentokentällä näyttää. Ei ole ollut mitään ongelmia eikä 20 vuodessa kertaakaan olla katsottu tai kysytty lääkkeistäni.

menpä joskus käymään vaikka australiassa tuolla reseptillä

Nyt oli puhe EU:n sisäisistä lennoista, luepa tekstini uudelleen. Tottakai minulla oli mukana tarvittavat paperit matkustaessani Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa.

Vierailija
45/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä koskaan missään ei ole kysytty reseptilääkkeistä yhtään mitään. Ei edes Japaniin saavuttaessa. Käsimatkatavaroihin mukaan.

Sama. Käyn Japanissa vuosittain ja minulla on parhaimmillaan ollut mukana seitsemää eri reseptilääkettä, tarvittavat pienet määrät käsimatkatavaroissa ja jos on pidempi reissu, esim kuukausi, niin ruumaan menevässä laukussa. Ei ole ikinä tullut mitään ongelmaa tai selvittelyjä, että mitäs paketteja täällä on ja mitäs nappuloita pillerirasiasta laukusta löytyy.

Muistaakseni ainakin joskus Japaniin ei saanut tuoda ADHD-lääkkeitä ilman erillistä todistusta, mutta en usko, että näitäkään kukaan ehtii kyylätä kiireisillä kentillä. Minulla on ollut mukana rauhoittavia, ei ongelmaa.

Vierailija
46/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai voidemaisia lääkkeitä, ne turvatarkastuksessa esille.

Mutta ne pitää olla omassa minigrip-pusissa. 

Vierailija
47/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 2-4 matkaa vuodessa eikä ikinä ole kukaan sanonut lääkkeistä mitään. Aina käsimatkatavaroissa kuljetan ne.

Vierailija
48/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan kyselty mun lääkkeistä.  Ei ole ollut reseptejä,  eikä pakkauksia,  lääkkeet käsimatkatavaroissa.  

Mutta mulla on vain astma- ja allergialääkkeet.  

Vierailija
49/49 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä missään, ei Aasiassa, ei US, ei Etelä-Amerikassa ei Euroopassa, kukaan ollut kiinnostunut lääkkeistä. Ei bentsoista eikä muistakaan.