Reseptilääkkeet lennolle? Auttakaa!
Onko kokemusta reseptilääkkeiden ottamisesta matkalle mukaan, kun lennetään Suomesta toiseen EU-maahan? Ohje taitaa olla, että lääkkeet alkuperäispakkauksissa yhteen pussiin reseptien + mahdollisesti tarvittavan Schengen-todistuksen kanssa. Nämä suositelleen laitettavaksi käsimatkatavaroihin, mutta käsittääkseni ei ole väärin kuljettaa laukussakaan (ruumassa), ainoa pelko kai että voivat kadota koska laukkuja katoaa välillä...
Eniten kiinnostaa, että onko tullivirkailijoilla hienotunteisuutta tullitarkastuksessa ettei esittele lääkkeitäni kovin näkyvästi? Matkustan työkavereiden kanssa, joten olisi kiusallista jos esim. pomoni edessä heiluteltaisiin koko lääkitystäni aivan avoimesti. Miten tämä hoituu? HELP!!
Kommentit (49)
Edellinen jatkaa että tiedän esim. tapauksen, jossa usean sadan euron arvoiset lääkkeet piti hävittää lentokentällä koska ei ollut huolehtinut tarvittavista dokumenteista ja kyseessä oli huumausaineeksi luokitellut lääkkeet joiden kanssa ollaan yleensä tavallistakin tarkempia.
Vierailija kirjoitti:
Varmimmin tulevat mukana, jos laittaa kindermunan muovikoteloon, pari kortsu päälle, ja sitten suoleen tai emättimeen.
Tämä on vanhentunutta tietoa, tarkistavat nykyään joka kolon nimim. kokemusta on..
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa että tiedän esim. tapauksen, jossa usean sadan euron arvoiset lääkkeet piti hävittää lentokentällä koska ei ollut huolehtinut tarvittavista dokumenteista ja kyseessä oli huumausaineeksi luokitellut lääkkeet joiden kanssa ollaan yleensä tavallistakin tarkempia.
Tämä ei ollut edellinen vaan joku sitäkin edellisempi.
Ei niitä kiinnostanut edes sadan kilon heroiinilasti mutta kun löysivät Viktor Klimenkon kuvan niin se oli liikaa.
Voi hyvät avuttomuudet....pahvipakkauksen voi litistää parin lääkeliuskan kaveriksi, järjen käyttö on sallittu. Netistä löytyy tarkat ohjeet mitä ihmettä täältä pitää kysellä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut edellinen vaan joku sitäkin edellisempi.
Joo, oli kaksi kommenttia aikaisempi :)
Ja miksei täältä saa kysyä?
Tämän saman vastauksen olen nyt lukenut parina päivänä. Mikä sinä olet määrittelemään, mitä täällä saa kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim mun hormonikorvauslääkkeet ei ole ikinä kiinnostaneet läpivalaisussa, vaikka niistä saisi katukaupassa hyvät rahat
Katukaupassa hyvät rahat hormonikorvauslääkkeestä? Varmasti joo...
Susta menee ainakin taatusti kaupaksi.
Ei ole muuta kyselty kuin kerran piti avata migreenilääkepakkaus jossa nenäsuihkeita. Reseptejä en ole pitänyt mukana.
Vierailija kirjoitti:
Reissaan aika paljon, eikä mulla ole koskaan missään kysytty mistään reseptilääkkeistä mitään. Luulisi, että reseptin voi tarvittaessa näyttää puhelimella kanta.fi.stä.
Riippuu lääkkeestä ja mihin matkustat. Jotkut edellyttävät apteekin kirjoittamaa (maksullista) todistusta.
Mä olen lentänyt aika paljon. Mulla lääkityksiä diabetekseen, verenpaineeseen, kolesteroliin. Alkuperäispakkauksissa, tosin otan ne liuskat pois pahvipakkauksista, mutta veisivät liikaa tilaa. Mihinkään dosettiin tms. en ole niitä koskaan pakannut. Pyydän myös aina Yliopiston Apteekista mukaan englanninkieliset reseptit, näkevät niistä sitten, jos jotakin kiinnostaa. Yhden ainoan kerran olen tullin maahantulossa herättänyt hiukan suurempaa mielenkiintoa. Kuala Lumpurin kentällä Malesiassa nuorehko virkailija kiinnostui mun insuliineistäni ja kutsui paikalle toisenkin virkailijan. Toinen vain katsoi, tuhahti ja mutisi jotakin tälle nuoremmalle ja se oli sitten siinä. Ehkä insuliinikynä neuloineen sai mieleen ihan kunnon narkomaanin...
Ei ole koskaan kysytty mitään lääkkeistä tai katsottu niitä. Minulla on ollut Schengen-todistus sitä vaativiin maihin (lentopelkolääke) mutta ikinä en ole sitä mihinkään näyttänyt. Ei-reseptiä vaativat lääkkeet olen usein tilan säästämiseksi ottanut mukaan ilman alkuperäispakkausta. Jos olet vain toiseen EU-maahan menossa, tuskin lääkkeitäsi katsotaan (älä tietenkään mene yrittämään tullata niitä koska eivät ne sinne kuulu vaan mene EU ja ei tullattavaa -linjoja pitkin). Varoiksi toki hyvä olla reseptit, todistukset jne. mukana. Euroopan ulkopuolella pitää kuitenkin olla tarkempi, sillä osa lääkkeistä voi olla jopa laittomia. Lääkkeet kannattaa laittaa käsimatkatavaroihin mikäli tarvitset niitä koska ruumaan menevän laukun perilletulosta ei voi ikinä olla varma.
Mä matkustan aina lääkkeet (läpinäkyvässä minigrip-paketissa paketteineen) käsimatkatavaroissa. Paketeissa yleensä on mainittu mihin määrätty, muttta ei mulla koskaan lääkemääräyksiä ole ollut mukana. Eikä kukaan ole kysellyt mitään perään.
Apteekista saa enkun kieliset paperit lääkkeille.
Ruumaan voit laittaa vain sellaisia lääkkeitä, joita ilman selviät. Kaikki muu pitää olla käsimatkatavaroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim mun hormonikorvauslääkkeet ei ole ikinä kiinnostaneet läpivalaisussa, vaikka niistä saisi katukaupassa hyvät rahat
Katukaupassa hyvät rahat hormonikorvauslääkkeestä? Varmasti joo...
Susta menee ainakin taatusti kaupaksi.
?????
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse koko pakkausta raahata, jos tarvitsee vain yhden liuskan viikon lomalle. Irtopillereita ei kannata kuljettaa, mutta ei tarvitse koko pakkaustakaan. Johan siina olisi reppu taynna pelkkia pakkauksia, jos joka laaketta pitaisi koko paketillinen kantaa.
Parasta kuljettaa alkuperäisessä pakkauksessa niin ei ainakaan tule ongelmia. Ja eri mailla on erilaiset säädökset mitä tulee lääkkeiden tuontiin maahan. En nyt tietenkään muista tähän hätään missä, mutta joihinkin maihin ei saa viedä esim. kodeiinia sisältäviä lääkkeitä. Ei edes omia reseptilääkkeitä. Irtonaisesta liuskasta ei välttämättä selviä mikä lääke on kyseessä. Siihen on painettu kauppanimi mutta ei ehkä mitä vaikuttavia aineita sisältää. Ja kauppanimet ovat erilaisia eri maissa samalle lääkkeelle.
Apteekista se tavallinen todistus englanninkielisenä ei paljon maksa. Viime kesänä taisiolla ilmainen , nyt näyttävät pyytävän siitä euron. Schengen-todistus on kalliihko, mutta vaaditaan vain keskushermostoon vaikuttaviin lääkkeisiin.
Ei turvatarkastuksessa tarvitse nostaa lääkkeitä esille, ainoastaan jos on jotain nestemäisiä lääkkeitä.
Tai voidemaisia lääkkeitä, ne turvatarkastuksessa esille.
Olen pian matkustamassa 2 1/2 kuukaudeksi. Lääkkeitä koko siksi ajaksi on aikamoinen kasa. Varmaan tulee puoli repullista. Mielenkiintoista nähdä turvatarkastuksessa kiinnitetäänkö niihin huomiota.