Tyroksiini ja painonhallinta
Aloitin juuri syömään tyroksiinia ja ymmärtääkseni se vaikuttaa aineenvaihduntaan. Minkälaisia kokemuksia täällä on ihmisillä?
Olen aina ollut hoikka enkä todellakaan haluaisi yhtään laihtua. Kannattaako lisätä kalorimääriä?
Kommentit (16)
Perheessäni kahdella vajaatoiminta, eivät lihoneet ennen lääkitystä eivätkä sen jälkeen. Mitähän Kilpirauhasliiton sivut tuohon antaisivat arvioksi.
Miksi, Mihin vaivaan? Lue se seloste!
Tyroksiini saattaa tosiaan aiheuttaa painon laskua kun aineenvaihdunta kiihtyy. Riippuu annoksesta kuinka suuri ero entiseen on. Minulla alkuun tippui paino jonkun verran mutta kun annos saatiin kohdilleen niin paino on pysynyt tasaisena. Jossain vaiheessa annos meni vähän alakanttiin ja paino nousi.
Kannattaa pitää vaikkapa päiväkirjaa painosta jos se kovin huolettaa, ja käydä sitten lääkärin puheilla että voisiko annostusta koittaa hieman muuttaa. Tsemppiä. Tyroksiini kyllä parantaa elämänlaatua kun annoksen saa kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi, Mihin vaivaan? Lue se seloste!
Mitä se sinulle kuuluu? 😅 Mut yleensä thyroxinea syödään jos oma keho ei tuota sitä tarpeeksi! Ap pyys kokemuksia tästä lääkkeestä muilta! Mun thyroxineselosteessa tosiaan lukee et saattaa aiheuttaa painon laskua.... Mä en huomannu aikoinaan mitään eroa painossa mut syön aika pientä määrää...
10kg lähti kuukaudessa. Oli ehkä annostus vähän höveli.
Ei lähtenyt itsestään vaan keho oli niin pärinöissä, että lenkkeilin 250km lämpimikseni.
Olen merkittävästi ylipainoinen, tyroksiinin aloituksen jälkeen lähti kasvoista turvotusta ja ylipäänsä helpotti kyllä laihduttamista, joka oli ennen ihan mahdotonta, mutta jos söin entiseen tapaan niin ei paino liikkunut mihinkään.
Alkuun kun annosta haettiin niin paino jojotti annoksen mukaan... Nyt pysyy aika hyvin samoissa... Virtaa on paljon enemmän kuin vajaatoiminnan aikana, se helpottaa myös painonhallintaa...
Ei mitään vaikutusta painoon. Mulla siis.
Minulla taas paino meinasi lähteä nousuun, annostus oli hieman suuri ja sivuooreena sain jatkuvan näläntunteen. Onneksi saatiin korjattua.
Noin puolelta ihmisistä jotka aloittavat tyroksiinin, laskee paino.
Vierailija kirjoitti:
Noin puolelta ihmisistä jotka aloittavat tyroksiinin, laskee paino.
Mistä tuollaista lääkettä saa?
Söisit sinäkin rytönksia, sillä lähtee vaiva kuin vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Söisit sinäkin rytönksia, sillä lähtee vaiva kuin vaiva.
No ei ihan mutta kyllä se vaikuttaa niin moneen asiaan että aika moni vaiva kuitenkin!
Ei styroksia kannata syödä.