Miksi vanhemmat antaa 15 vuotiaan olla ulkona pyolen yön jälkeen.
Meidän lapset ei todellakaan lähde ulos ilta kahdeksan jälkeen.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin 16vuotiaana solussa toisessa kaupungissa. Tein itse ruokani ja määritin itse kotiintuloaikani.
Voi hurja, olet varmasti maailman ainoa.
Musta on jännä kuinka nykyaikana ollaan niin kovin huolissaan teinien häiriökäyttäytymisestä, poliisikin kysellyt somessa, että tiedättekö vanhemmat missä lapsenne ovat ja mitä tekevät öisin. Ja täällä osa porukasta on kuin 15-vuotiaalla ei ole mitään hätää kulkea yksin pitkin öitä.
On täyttä faktaa, että iso osa nykyvanhemmista antaa lastensa mennä ja tulla miten tahtovat. Ei ole enää lainkaan poikkeuksellista nähdä jopa alakouluikäisiä puolen yön jälkeen kaupungilla pyörimässä.
Lepsu kuri näkyy huonona käytöksenä ja hyvin usein myös tyhmyytenä.
Vierailija kirjoitti:
On täyttä faktaa, että iso osa nykyvanhemmista antaa lastensa mennä ja tulla miten tahtovat. Ei ole enää lainkaan poikkeuksellista nähdä jopa alakouluikäisiä puolen yön jälkeen kaupungilla pyörimässä.
Nykyvanhemmista? Tietäisitpä vain mitä mummoikäiset on aikanaan tehneet ja missä liikkuneet viikonloppuöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhemmista? Tietäisitpä vain mitä mummoikäiset on aikanaan tehneet ja missä liikkuneet viikonloppuöisin.
No missä?
"Koska niitä vaaroja voi olla kaikkialla. Ihan siinä sun idyllisessä kotipiirissäsikin. Seuraavaksi pelkäät naapuriasi ja pienennät koko ajan sitä aluetta missä lapsesi saa liikkua, kun oikeasti sun pitäisi opettaa sille lapselle miten toimia jos joutuu vaaranpaikkaan."
Kyllä, vaaroja voi olla kaikkialla ja onkin. Osaan voi vaikuttaa, kaikkiin ei. Ei se silti sitä tarkoita, ettei millään ole mitään väliä.
Vanhemman tehtävä on suojella lastaan. Myös teini-ikäistä, hänen kehitystasonsa mukaisesti. Missään tapauksessa teinin ei pidä kulkea yksin yöllä kaupungilla ja vielä oikaista jotain pimeää polkua pitkin.
Jos teini kerran oli juhlimassa, vanhempi olisi voinut hakea hänet. Näin toimii vastuullinen, normaali vanhempi, joka välittää lapsestaan.
Jos te ja me kaikki pidämme lapsistamme huolta, miksi tällaista sitten tapahtuu??
Ei varsinaisesti liity tähän mutta ihmetyttää tämä Alin tapaus: 24-vuotias ampui 15-vuotiasta illanvietossa.
Huumeita, aseita jne: Ulko-suomalaisen lapsen annetaan hengailla epämääräisten aikuisten kanssa ja tällaista tapahtuu. Tämä on vaan osoitus siitä mitä voi käydä ja miten sairaita tietyt piirit ovat!
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan 15-vuotiaasta eikä mistään 10-vuotiaasta, miltä vuosisadalta nämä ihmiset täällä ovat
Nykyajalta. Keskiajallahan 10v oli jo melkein naittoiässä.
Nykyään niitä pitää holhota enemmän kun niillä vähenee aivosolut ja ma mut on valloittaneet maan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta totuutta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos te ja me kaikki pidämme lapsistamme huolta, miksi tällaista sitten tapahtuu??
Ei varsinaisesti liity tähän mutta ihmetyttää tämä Alin tapaus: 24-vuotias ampui 15-vuotiasta illanvietossa.
Huumeita, aseita jne: Ulko-suomalaisen lapsen annetaan hengailla epämääräisten aikuisten kanssa ja tällaista tapahtuu. Tämä on vaan osoitus siitä mitä voi käydä ja miten sairaita tietyt piirit ovat!
Missä ja koska on ollut tai tulee olemaan se maailma että vanhemmat tai muut läheiset pitää huolen lapsistaan/läheisistään?
Vierailija kirjoitti:
Musta on jännä kuinka nykyaikana ollaan niin kovin huolissaan teinien häiriökäyttäytymisestä, poliisikin kysellyt somessa, että tiedättekö vanhemmat missä lapsenne ovat ja mitä tekevät öisin. Ja täällä osa porukasta on kuin 15-vuotiaalla ei ole mitään hätää kulkea yksin pitkin öitä.
Miksi VANHEMMAT EIVÄT TIEDÄ, missä heidän alke 18vuotias on klo 0.30 ?
Ja täällä nämä vapaankasvatuksen vanhemmat vaan : "kun MINÄ olin 14 v, niin tulin kotiin klo 3.40... Eikä yhtään mitään mulle oo tapahtunut ".
EI niin. Mutta kun yleensä sattuu ja tapahtuu. Ei littovoittokaan tule kaikille.
MISSÄ ON VANHEMPIEN VASTUU ! EI missään.
Tuossa on vaan 3 vuotta täysi-ikäisyyteen. Tod näk paljon vähemmän, jollei tapahtunut synttärinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, me kaikki emme ole samanlaisista perheistä. Jos sun äitisi on liehunut ties missä ja ties kenen kanssa ja sinut on siitetty kännissä auton takapenkillä muistamatta tulevan isukin nimeäkään, niin se ei tarkoita että meidän kaikkien muiden äidit olivat samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä.olen mummoikäinen ja 15-vuotiaana lähinnä nukuin öisin, myös viikonloppuöisin. Kotona.
Koska vanhemmat eivät saa kuria ja järjestystä minkään ikäisille tenavilleen.
Kun ihana "vauveli - Nico Valtteri-Roberto- Anselmi" on 1vuotias niin söpö nöpöliini sydänkäpynen pusupysäkki... Tui tui söpöliini.
Sitten 15vuoden kuluttua hän Söoöliini haistattaa pitkät paskat näille nöhveli vapaakasvattaja vanhemmilleen.
Syyllinen on vain ja ainoastaan tappaja. Mutta silti, riskejä kohteeksi joutumiseen voi vähentää, jos ei kulje yksin yöllä hiljaisilla/syrjäisillä paikoilla.
Jos on häiriiintynyt nuori niin eipä auta kaverin luona vapaa-ajan viettokaan vaan tämä saattaa tappaa. Seinäjoen tapaus esimerkiksi.
Miten te päästätte poikianne ulos kun t@ppavat ja r@iskailevat ihmisiä? Pitäkää pojat lukittuina kotiin. Vain valvottuna pihale.
Kyllä minä tuossa iässä olin ihan luvan kanssa puoleen yöhön ulkona. Koskaan ei ilmennyt ongelmia. Vietin myös öitä silloisen poikaystäväni luona.
Tyttärelleni pidin vähän tiukempia aikatauluja mutta vasta paljon myöhemmin sain tietää hänen lähteneen salaa yöllä ulos useita kertoja. Jos olisin silloin tiennyt niin olisi napsahtanut arestia vaikka itsekin tein samaa teininä. Tytöstä kasvoi omatahtoinen, mutta ehdottoman kunnollinen nuori nainen. Hän osasi jo pienenä kiertää sääntöjä ovelalla tavalla ja nyt hän käyttää älyään rakentavasti.
Koska niitä vaaroja voi olla kaikkialla. Ihan siinä sun idyllisessä kotipiirissäsikin. Seuraavaksi pelkäät naapuriasi ja pienennät koko ajan sitä aluetta missä lapsesi saa liikkua, kun oikeasti sun pitäisi opettaa sille lapselle miten toimia jos joutuu vaaranpaikkaan.
Olen tuntenut pelkoa lauantaina klo 14 Helsingin rautatieasemalla, kun tulin laivalta ja tuliaisten kanssa jouduin jäämään yksin keskelle ihmispaljoutta kavereiden käydessä kaupassa. Muutama hamppi siinä seuraili ja kierteli mua ja laukkujani. Mutta häipyivät heti kun kaverit palasivat. Yöllä olen liikkunut täällä yliopistokaupungissa 13 vuotiaasta ja kertaakaan en ole pelännyt yhtä paljon, oikeataan en ollenkaan.