Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat antaa 15 vuotiaan olla ulkona pyolen yön jälkeen.

Vierailija
26.05.2024 |

Meidän lapset ei todellakaan lähde ulos ilta kahdeksan jälkeen.

Kommentit (299)

Vierailija
161/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti tuollaista tekee enemmän rikastuksena tuotu geeni, vankilat niitä on pullollaan. Ymmärrätkö, siis väkilukuun nähden.

Vierailija
162/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16vuotias ei 6vuotias! On täysin normaalia että teini pitää hauskaa frendien kanssa ulkona kevätyössä. Nyt vaan sattui joku hu""u tulemaan vastaan kun oli melkein jo kotona :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan te hurskastelijat tulitte 15-vuotiaina kesäiltana kotiin, ja tottelitteko vanhempianne?

Välillä kotona puolen  yön maissa ja joskus vasta aamusta tai jopa aamupäivällä. Joskus kavereiden kanssa keskenään mökillä tai sitten kaupungilla isommalla porukalla. Toki sain aina satikutia välillä mutta kun laitoin kuvaa että tyttiksen kanssa niin vähemmän vanhemmat vinkuivat. Mutta rehellisyyden nimissä en totellut kovinkaan usein. Nyt ikää jo 22v ja menopaikat vaihtuneet. Asuin 15-vuotiaana Kotkassa mikä ei myöskään kaikkein rauhallisinta seutua. Paljon päihteiden käyttäjiä ja olisi ollut helposti saatavilla ja myös väkivaltarikollisuutta paljon. 

Ai niin vastasin vaikken ole aiemmin hurskastellut ketjussa. 

Vierailija
164/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorelle voi opettaa itsepuolustusta.. suoraan vaan silmiin ja kurkkuun lyöntejä ja avain nyrkkiin jos ei muuta ole. Nykyään kun edes Suomi ei ole turvallinen. 

Ja potku munille.

Vierailija
165/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi ainakin tehdä vanhempana, että neuvoo kaksi asiaa: 1) kaveria ei jätetä ja 2) yöllä ei tytön kannata kulkea yksin, etenkään metsäisiä reittejä ja ilman puolustusvälineitä

Vierailija
166/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman vuoden päästä sun kullannuput sitten luuhaa baareissa pilkkuun ja siitä sitten jatkoille. Kun ei ole saaneet mennä aiemmin niin villiintyvät vapaudesta, kuten lehmät keväisin laitumella.

Jos olet sitä mieltä, että ihminen riehaantuu väistämättä jossain vaiheessa, niin mielestäni on parempi, että se tapahtuu myöhemmin. Järkeä ja tilannetajua on todennäköisesti enemmän kuitenkin. En oikein saa suoraan kommentistasi selville, miksi on parempi, että alaikäinen luuhaa pitkin öisiä katuja, kuin jos sen tekee 3-kymppinen. 

Alle 18 vuotiian perään voit soitella ja kysellä missä on, 18 vuotias haistattaa sulle pitkät, jos vahtaat. Se että mielestäsi juuri sinun kullannuppusi tottelee vielä

Olen sitä mieltä että saa mennä ja tehdä niin ei tarvi sitten salaa tyhmäillä. Ehkä jää isoimmat typeryydet tekemättä kun ei ole kaikki kiellettyä ja on ehtinyt jo kokeilla nuorempana niin ei ole mitään jännitystä sitten vanhempana enää niihin asioihin. Mm. Oma 14-v ilmoitti eilen 12 jlk että jääkin kaverille yöksi ja puhelimesta huomasin että olivat vielä 3.00 ulkona niin soitin että nukkumaan kuin olisi jo koska tänään menoja. Saa ajaa mopolla ja autolla kun ajaa rauhallisesti. Alkoholia saa maistaa kotona silloin harvoin kun sattuu olemaan tarjolla ja tupakkaakin antaisin kokeilla jos joku polttaisi. Energiajuomat sallittuja mutta vain pienissä määrin eikä todellakaan edes joka viikko. Rahaa saa aina kun pyytää jos se ei mene turhuuksiin kuten energiajuomat. Bonuksena reiluudesta lasta kohtaan minulle kerrotaan kaikki kavereittenkin tyhmäilyt mitä omille vanhemmille ei uskalleta kertoa ja uskalletaan soittaa jos tapahtuukin jotain ikävää. Yhdessä on sovittu että jos joku aikoo tehdä jotain typerää niin miettivät ensin että mitä minä siihen sanoisin ja saisiko tehdä luvan kanssa kuitenkin. Sitten keksitään keino miten saa.

Vierailija
167/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää aina tapa kiristää nuorten oloja ja aikoja, ehkä jopa nuorten syyllistäminen tai vanhempien. Kyse oli ilmeisesti nuorten juhlapäivästä (joku kertoi mitä siellä juhlittiin) jolloin olivat ulkona, miksi se oli pe vai mikäs päivä? Kun pitäisi miettiä miksi surmaaja on ollut irti maisemissa ja onko tekijällä vaikkapa alkoholiongelma tms. Kyse on keskustasta, keskustat eivät ole olleet täysin turvallisia paikkoja koskaan, yksi väärä tyyppi riittää. Oliko alueella valvontaa.

Missä nuoret voivat asua ja elää rauhassa, sekä muutkin ihmiset? Myös helpottaisi jos tiedettäisi tekotapa, jonka perusteella voi vetää lisää johtopäätöksiä. Ja mitä kautta mies päässyt nuorten lähelle. Nyt ei vielä tiedetä mitään. -Entä missä asunnossa on oltu? Miksi nuoria ei sitten keskustellen varoita eri alueista, asioista ja ajankohdista, ihmisistä, ei voi tietää ellei joku kerro. Ja pitääkö ajoissa juosta kovaa. Tai ei mene sinne.

Vierailija
168/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kotiintuloaika 15-vuotiaana klo 22, 17v. klo 23.30. Ja kyllä todellakin tottelin ja noudatin sitä. Ei tuolla ulkona ole mitään mitä 15-vuotiaan täytyy nähdä tai tehdä puolen yön jälkeen. 

Vierailija
169/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset vanhemmat kasvattavat raiskaajan ja tappajan? Onko hänen sallittu jo pienestä tehdä mitä haluaa ja annettu kuvitella että on ok ja muut ihmiset vain sitä varten? Onko ollut kotiintuloaikoja ja onko asetettu rajoja? Vai onko vanhemmat mielummin pilsneripäissään roikkuneet puhelimen kanssa? 

Joo, kautta aikain on räplätty puhelimia vai? 

Puhelimista puheen ollen, niitähän perustellaan lapsen turvallisuudella. Paljonpa auttoi tässäkin. 

Raiskaajaksi epäillään 19-vuotiasta joten kyllä hänen vanhempansa ovat puhelimien kimpussa koko tappajan elämänkaaren ajan ehtineet olla.

Vierailija
170/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap :D Minä livahdin yöllä. kun vanhemmat nukkui ulos röökille ja tein pienen kävelylenkin öisessä lähiössä. Vanhempien silmissä olin kiltti heppatyttö ja olivat onnellisia kun olin perjantai-iltana jo kello yhdeksän kotona. 

Vierailija
171/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuoden kuluttua olisi ollut 18 ja saanut ywhsä, mitä lystää. 

Olisiko muka teko jäänyt tekemättä, jos hän olisi ollut 18? 

Vierailija
172/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut käytössä kotiintuloajat sekä nuoret on haettu kotiin, mikäli kotiutuu eri aikaan kuin kaverinsa.

Vierailija
173/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan te hurskastelijat tulitte 15-vuotiaina kesäiltana kotiin, ja tottelitteko vanhempianne?

15-vuotiaana olin kyllä pääasiassa kotona tai mökillä kesäiltoina. Joskus harvoin kaverin luona yötä. 

Mökillä uitiin paljon, myös illalla. Lähellä oli serkkujen mökit, joten seuraa oli. 

Ei minulla ollut mitään syytä olla tottelematta vanhempiani, meillä oli mukava perhe, ja viihdyimme yhdessä. 

Vierailija
174/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me oltiin 90-luvulla festareilla 15-16 vuotiaana. Pari yötä hillumista täysin tuntemattomien kanssa, mitäs siihen sanot ap?

Minä myös. Se oli kuitenkin yksi tai muutama päivä vuodessa. Festarit olivat ainakin silloin aika turvallisia paikkoja; järjestyksenvalvojia/vartijoita kiersi ja päivysti aluetta. Ei siellä random lapsi tullut tapetuksi random aikuisen taholta.

Nykyään annetaan 15-16 vuotiaan hillua jatkuvasti missä tahansa, monet vanhemmat eivät kiellä tätä. Tuon ikäistä ei voi nykypäivänä muka pakottaa olemaan kotona.

Vierailija
175/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin 16vuotiaana solussa toisessa kaupungissa. Tein itse ruokani ja  määritin itse kotiintuloaikani.

Vierailija
176/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli nuori sitten missä tahansa, koska tahansa, missä seurassa tahansa ja olkoon hänen vanhempansa millaisia tahansa toisen ihmisen tappaminen on AINA väärin ja se ei ole kenenkään muun vika kuin murhaajan.

Tietenkin. Mutta kun niitä murhaajia, tappajia, raiskaajia ja pahoinpitelijöitä kun nyt vaan sattuu liikkumaan siellä sun täällä ja tekemään näitä vääryyksiä, niin se on järkevää vaan ottaa huomioon ja yrittää tehdä omasta ja etenkin lastensa liikkumisesta mahdollisimman turvallista. Kaikkea ei voi estää, mutta on liian iso riski antaa tyttölapsen hilpata yksin ulkona keskellä yötä. 

Sä oot siis sitä mieltä, että jos tulee yöllä raiskatuksi pimeällä kujalla, on itse syypää, kun mitäs menit sinne? Entä, jos sut raikataan omassa kotipiirissä?

Suomalainen yhteiskunta perustuu siihen että voi luottaa olevansa turvassa missä haluaakin liikkua sekä muutenkin rehellisyyteen. Ei pidä hyväksyä missään päin suomea että ei muka pystyisi liikkua suomalaisena suomessa turvallisesti milloin huvittaa oli sitten mies tai nainen tai lapsi. 

Vierailija
177/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea tarve taas syyllistää kaikkia muita kuin ihan vaan sitä miestä, joka tekonsa teki.

Vierailija
178/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset vanhemmat kasvattavat raiskaajan ja tappajan? Onko hänen sallittu jo pienestä tehdä mitä haluaa ja annettu kuvitella että on ok ja muut ihmiset vain sitä varten? Onko ollut kotiintuloaikoja ja onko asetettu rajoja? Vai onko vanhemmat mielummin pilsneripäissään roikkuneet puhelimen kanssa? 

Joo, kautta aikain on räplätty puhelimia vai? 

Puhelimista puheen ollen, niitähän perustellaan lapsen turvallisuudella. Paljonpa auttoi tässäkin. 

Raiskaajaksi epäillään 19-vuotiasta joten kyllä hänen vanhempansa ovat puhelimien kimpussa koko tappajan elämänkaaren ajan ehtineet olla.

Hän tuskin on historian ensimmäinen raiskaaja, joten puhelinteoriasi ihan pikkuisen onnahtelee.

Vierailija
179/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessa mentiin 16 vuotiaana interreilille. Ei kaikki, mutta osa ja joku jopa yksin. En ihan osaa laittaa omille lapsille tiukkoja rajoja, kun olen itse elänyt turvallisesti villiä nuoruutta. 

Vierailija
180/299 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu nuoruuteen. Mut ethän vajaana ymmärrä sitä. Joku ylilauta luuseri ei oo kestäny pakkeja ja täsä tulos

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi