Miksi vanhemmat antaa 15 vuotiaan olla ulkona pyolen yön jälkeen.
Meidän lapset ei todellakaan lähde ulos ilta kahdeksan jälkeen.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori haluaa lähteä ulos myöhään illalla kavereittensa kanssa, niin milläpäs sen sitten ihan oikeasti estät? Josko lopetetaan nyt vanhempien syyllistäminen kun yksikään ei tietä tapahtuneen taustoja, syyllisiä tai syyttömiä.
Jos nuori haluaa lähteä ulos myöhään illalla kavereiden kanssa, eikä usko puhetta ettei mihinkään lähde niin mennään mukaan, katsotaan sitten huvittaako enää lähteä kun äiti tai isä kulkee perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täyttä faktaa, että iso osa nykyvanhemmista antaa lastensa mennä ja tulla miten tahtovat. Ei ole enää lainkaan poikkeuksellista nähdä jopa alakouluikäisiä puolen yön jälkeen kaupungilla pyörimässä.
Lepsu kuri näkyy huonona käytöksenä ja hyvin usein myös tyhmyytenä.
Nykyvanhemmista? Tietäisitpä vain mitä mummoikäiset on aikanaan tehneet ja missä liikkuneet viikonloppuöisin.
Lapseni ovat jo sen verran kasvaneet että voisin olla mummo, tiedän tasan missä olen viikonloppu yöt ollut, kotona kun kerrottiin kotiintuloajat.
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessa mentiin 16 vuotiaana interreilille. Ei kaikki, mutta osa ja joku jopa yksin. En ihan osaa laittaa omille lapsille tiukkoja rajoja, kun olen itse elänyt turvallisesti villiä nuoruutta.
Minun sukulainen ryöstettiin 80- luvun alkupuolella Interraililla, kyllä me silloin tiedettiin ettei edes koti lähiössä ollut turvallista, ja tiedettiin paikat mihin ei mennä illalla.
Sairaita ihmisiä liikkuu aina. Ja heitä tulee olemaan keskuudessamme. Ihan perussäännöillä vältettäisiin varmasti osa tällaisista. Teinit yöksi kotiin, ei huumeita tai aseita hyväksytä.
Ja minulla on siis kolme lasta ja olen itsekin ollut lapsi sisarusteni kanssa.
Minun nuoruudessa (19-vuotiaana) pystyi kulkemaan baarista kotiin Mannerheimintien päästä päähän, eikä kukaan välittänyt. Nykyisin tuolla matkalla olisi varmasti kaiken sortin taksikuskia ja muuta sekopäätä pysähtynyt tarjoamaan ties mitä. Tämä siis kun olin jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöhän saattoi omatoimisesti erota porukasta, lähti omille teilleen.
Ja niin ei kannattanut tehdä. Ei kannata kenenkään. Opettakaa se lapsillenne.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku kaltaiseni, joka tekee juuri päinvastoin kun omat vanhempani. Kotiintuloaika oli klo 21. Vi..u mitä skeidaa!
Ei ihme, vaikutat ihan lapsen tasolle jääneeltä.
Kyllähän tuolla kovinkin monet mopot pärisee keskellä yötä.
Äitini tapas sanoo että öisin ei liiku kuin hu.or.at ja varkaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se 15 v olisi elossa jos vanhemmat asettaa rajoja lapsillee. Puolen yön jälkeen ei todellakaan pidä alaikäisen olla missään puistossa.
Se 15 v voisi olla aivan yhtä kuollut, kun olisi kulkenut samaa reittiä keskellä päivää, jos sama hörhö olisi päässyt hänen kimppuunsa.
Jos tytön huudot on kuultu yössä niin kyllä päivällä ois apu ollut lähempänä kun enemmän ihmisiä liikkeellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli nuori sitten missä tahansa, koska tahansa, missä seurassa tahansa ja olkoon hänen vanhempansa millaisia tahansa toisen ihmisen tappaminen on AINA väärin ja se ei ole kenenkään muun vika kuin murhaajan.
Tietenkin. Mutta kun niitä murhaajia, tappajia, raiskaajia ja pahoinpitelijöitä kun nyt vaan sattuu liikkumaan siellä sun täällä ja tekemään näitä vääryyksiä, niin se on järkevää vaan ottaa huomioon ja yrittää tehdä omasta ja etenkin lastensa liikkumisesta mahdollisimman turvallista. Kaikkea ei voi estää, mutta on liian iso riski antaa tyttölapsen hilpata yksin ulkona keskellä yötä.
Sä oot siis sitä mieltä, että jos tulee yöllä raiskatuksi pimeällä kujalla, on itse syypää, kun mitäs menit sinne? Entä, jos sut raikataan omassa ko
Suomalainen yhteiskunta perustuu siihen että voi luottaa olevansa turvassa missä haluaakin liikkua sekä muutenkin rehellisyyteen. Ei pidä hyväksyä missään päin suomea että ei muka pystyisi liikkua suomalaisena suomessa turvallisesti milloin huvittaa oli sitten mies tai nainen tai lapsi.
Höpö perustelu. Lukitset sinä ulko-ovesi ja autosikin ja katsot tietä ylittäessäsi molempiin suuntiin jne., vaikka elät yhteistyössä missä luotetaan toisiin. Järjen käyttö on sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori haluaa lähteä ulos myöhään illalla kavereittensa kanssa, niin milläpäs sen sitten ihan oikeasti estät? Josko lopetetaan nyt vanhempien syyllistäminen kun yksikään ei tietä tapahtuneen taustoja, syyllisiä tai syyttömiä.
Jos nuori haluaa lähteä ulos myöhään illalla kavereiden kanssa, eikä usko puhetta ettei mihinkään lähde niin mennään mukaan, katsotaan sitten huvittaako enää lähteä kun äiti tai isä kulkee perässä.
Jep - outo kysymys, millä sen estät? Meillä sen estivät vanhemmat ihan vaan kieltämällä - säännöt oli selkeät sekä seuraamukset tiedossa. Jos sääntöjä rikkoi törkeästi, ei seuraamuksista voinut valittaa. Ja todellakin vanhempani vaikka nukkuivat etuoven edessä jos sille oli tarvetta. En ymmärrä miten siis nuorta ei voisi estää lähtemästä? Missä auktoriteetti on jos ei 15-vuotiasta saa jäämään kotiin? Onko kyseessä sellaiset lapset jotka saavat haluamansa eikä mitään seurauksia ole siitä että avoimesti uhkaa ja halveksuu vanhempiaan? Olen todella kiitollinen omille vanhemmilleni rakastavista rajoista - miten paljolta säästyinkään. Enkä silti ole mikään ylisuojeltu nössö joka ei elämässä pärjäisi, päinvastoin. Pärjään ja voin paremmin kun ei tarvinnut ihan jokaista teinihölmöilyä itse kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun vanhemmat ainakaan olleet hereillä kun minä lähdin. Enkä lupia kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep - outo kysymys, millä sen estät? Meillä sen estivät vanhemmat ihan vaan kieltämällä - säännöt oli selkeät sekä seuraamukset tiedossa. Jos sääntöjä rikkoi törkeästi, ei seuraamuksista voinut valittaa. Ja todellakin vanhempani vaikka nukkuivat etuoven edessä jos sille oli tarvetta. En ymmärrä miten siis nuorta ei voisi estää lähtemästä? Mis
Miltä kaikelta koet säästyneesi?
Mistä tiedetään kenen taloudessa vaimo on ulkona tai mies? Entä koira? Miksi nuorukaismies on ulkona puukon kanssa vai muuten hiippailee? Miksi se on nyt teinityttöjen vika.
Normaali vanhempi jolla on normaali nuori jolla on kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli nuori sitten missä tahansa, koska tahansa, missä seurassa tahansa ja olkoon hänen vanhempansa millaisia tahansa toisen ihmisen tappaminen on AINA väärin ja se ei ole kenenkään muun vika kuin murhaajan.
Tietenkin. Mutta kun niitä murhaajia, tappajia, raiskaajia ja pahoinpitelijöitä kun nyt vaan sattuu liikkumaan siellä sun täällä ja tekemään näitä vääryyksiä, niin se on järkevää vaan ottaa huomioon ja yrittää tehdä omasta ja etenkin lastensa liikkumisesta mahdollisimman turvallista. Kaikkea ei voi estää, mutta on liian iso riski antaa tyttölapsen hilpata yksin ulkona keskellä yötä.
Sä oot siis sitä mieltä, että jos tulee yöllä raiskatuksi pimeällä kujalla, on itse syypää, kun mi
Aikamoinen matka on tienylittämisen käytännöistä siihen ettei saisi enää yöllä liikkua missään päin Suomea. Melkoinen kalteva pinta.
Mitä te täällä oikein tytön vanhempia mollaatte. Tappajahan se on jolla on päässä vikaa, mites hänen vanhemmat sitten, onko mennyt jotain pieleen? Älkää nyt hyvät ihmiset uhria ja hänen vanhempiaan täällä syyttäkö. Järkyttävä tapaus, ja entistä enempi noita hullujahan on vapaalla jalalla nykyään kun hoitopaikkoja ei ole. Poliitikot tästä ovat myös osin vastuullisia . Kun hoitoa tarvitsevat eivät saa sitä.
Osa keskustelijoista tuntuu viittaavan johonkin rikokseen. Luulin että tämä oli ihan yleinen keskustelu, ei viittaus johonkin uutiseen.
15v matkusteltiin jo samanikäisten kaverien kanssa Turkissa ja Kanarian saarilla, kun pidemmälle ei ollut varaa
Varmaan joku kaltaiseni, joka tekee juuri päinvastoin kun omat vanhempani. Kotiintuloaika oli klo 21. Vi..u mitä skeidaa!