~~ELOTÄHKÄT vko 37~~
Ja taas ollaan viikko lähempänä....joulua ;) En kerkeä nyt muuta - palaan jahka tyäret päikkäreillä...
-AJ kera Ellin-
Kommentit (55)
"Äidin oma hetki," esikoinen ei vain millään meinaa nukkua vaan pelleileen vaan sängyssä, noh jospa se uni tulisi ajan kanssa..
A-J tai Tarja-Mamma: Ootteko käyny siellä ikean vieressä olevassa lastentarvike/lelukaupassa? Onko siellä paljon valikoimaa vauvalle leluissa tai tarvikkeissa verrattuna Jaalaan? Osaatteko sanoa =) Mun pitäisi vauvalle se jumppamatto ja muuta ("hyödyllistä";) ) tavaraa hankkia mietin vain suunnistanko suoraan Jaalaan vai??
Kurja juttu A-J tuo sun rintatulehdus, kävitkö hakee lääkekuurin? Paranehan pian..
Mun on ihan pakko "kehua" omaa hormonitoimintaani :) mutta olen itsestäni todella ylpeä kun voin imettää vielä enkä todellakaan sano pahalla tätä teille joilla maidon tulo on loppu, nimittäin esikoista en imettänyt ollenkaan koska maidon tulo loppui ja imetys takkusi muutenkin, joten tiedän miltä teistä tuntuu enkä todellakaan syyllistä tai muuta. Kuvittelin, että nytkään en onnistu ja olinkin varannu NAN:nia kaapit pullolleen, mutta luontoäiti päätti toisin siis ainakin TOISTAISEKSI. En kuitenkaan kuulu ryhmään missä tuntisin huonoa omaa tuntoa jos imetys ei onnistukkaan pääasia että vauva kasvaa ja voi hyvin..Toivottavasti ketään ei loukannut mun kirjoitus..=) Mulle tää vain oli yllätys kun onnistun imetyksessä..=)
Jaahas esikoinen ei malta nukkua pitää lähteä värkkään hänen kanssaan jotain kun pikkuinen nukkuu vielä =)
Sanna ja poijat =)
Meillä kans oli "hieman" ongelmia vanhemman tyären päikkäreillemenon kanssa tossa aikasemmin - pomppi ja hyppi sängyssä, ko pikku-apina. Liekkö sitten johtu siitä, ko tottunut ottamaan tirsat aina ulkona. Oon vaan niin kipeä, etten oikein jaksanut lähteä vaunuileen tänään.
Barnetista löytyy kyllä valinnanvaraa, mutta se on kalliimpi, ko esmes Jala! Jalasta voisit ehkä kuitenkin löytää paremmin. Ootkos muuten katellu Huuto.netistä? Sieltä löytyy myös helmiä ja edullisesti :) Aina mie tätä edullisuutta mainostan ;) mutta miksi maksaa enemmän, ko on "pakko" :)
Ja en oo hakenu vielä mitään lääkekuuria, yritän selviä kotikonsteilla ensin, mutta jos ei oo apua, nii pitää lähtee lekurin pakeille. Ja tuohan on aivan loistavaa, että sun imetys toimii :) Elä sitä anteeksi pyytele.
eli,
minä ostin juuri huutonetistä Fisher Pricen jumppalelun ( kaarihomma), yhdellä lapsella ollut parisen kuukautta ja minä maksoin 15e ja postarit päälle ( siis 23 egee). Ei ole vielä tullut, mutta uskon sen olevan loistokuntoinen. Siispä minäkin suosittelen HuutoNetiä.
Minä en ole vauvan leluja katsellut Barnetista, mutta ammeet oli silloin siellä kalliimpia ja samoten imetysliivit kuin esmes muutamissa suomen puolella.
Mulla alkoi eilen sellaiset oireet, että on nälkä koko ajan ( ei siis karkkihimo) ja tänään alaselkä ollut kipeä ---> saan varmaan toivotella ensimmäisiä kuukautisia tervetulleeksi...:( aiemminkin ollut 5-7 viikon sisällä synnytyksestä...Ja näin se arki tässäkin asiassa alkaa...
Huomenna olisi tarkoitus lähteä perhekerhoon vauvan kanssa, kun mies on lomalla niin kerkeää tuon aamuruljanssin tehdä hieman iisimmin.
Aiemmin oli puhetta vauvan nukkumisesta päivisin. Meillä ulkona nukkuu päivittäin vaunuissa 1 - 3 h. sisällä vetaisee tirsoja 10 minuutista tuntiin sellaisen 4-6 x päivän aikana. Eli ulkoilen mielelläni tuon natiaisen kanssa. Autossa nukahtaa välittömästi.
*A-J* - tuosta NANista siksi, että kun tuo poika mun mielestä syö paljon, niin olisin jotain täyttävämpää ollut vailla. Mutta en siis vaihda siihen 2:seen vielä.
Olen tänään kirjannut ylös ja 13 tunnin aikana on vetaissut mahaansa 660 ml maitoa ja kerta-annos 100 - 120 ml....mietin vaan siis sitä määrää. Aloitan maissivellin heti kun 2 kk tulee täyteen.
Nyt täytyy mennä. Moro
TarjaMamma
Mä kävin huuto netissä ja huusin paria kohdetta nyt vain ootellaan potkiiko onni.
Käyttekö te muut perhekerhoissa ? Itse en ole vielä käynyt, mutta olisi kiva kokeilla. mitä siellä on..Mitä te yleensä teette siellä ?
Tarja-mamma: Maitomääristä sen verran, että "kirjojen" mukaan 0-15kg lapsi tarvii nestettä 100ml/kg, mutta jokainen on yksilö ja itse olen aloittanut esikoiselle kans vellin alle 3kuisena, koska söi niin julmetusti korviketta.
Kävin muuten siellä barnershus:sissa oli todella kallista huh huh Jaalaan en enää jaksanut lähteäkkään.
Tissi huuto alkoi..moikka
Mie kans alotin tolle vanhemmalle tyärelle vellit, ko alkoi syömään tyyliin tunnin välein, muistaakseni vähintään sen 150-200 ml per kerta. Ja soseetkin alotettiin 3,5 kk iässä (tarkistin ihan vauvakirjasta) ja soseena näyttäs olleen pottu-porkkana.
Pitkästä aikaa....
Ikävän kuuloisia noi A-J rintatulehdukset, itsellä ei ole mitään hajua niistä kun en ikinävoinut imettämään :(
Neuvolassa on käyty sekä poika että minä.... Pojalla kaikki hyvin, painoa tullut 4180g ja pituutta jo huimat 51cm. Eli pieniä ollaan edelleen teijän muitten painoihin verrattuna ja ikää on kuitenkin 2 kuukautta ja kolme viikkoa..... Meillä syödään jo velliä sekä aamulla että illalla ja päivällä vielä 3 purkkia maitoa.... Ajattelin pikkuhiljaa siirtyä noihin sosesiin ku ei toi vellikään tunnu enää riittävän ja mitään kummallisia vatsavaivoja ei ole tullut niistä.
Itselläni tuli kiusaksi munasarjan tulehdus, mikä ilmeni kun lääkäri paineli niitä, kun sanon että alavatsaan koskee kun painaa....
Santeri on ehkä maailman kiltein poika, ei turhia huutele ja muutenkin tuntuu että on jopa liian tyytyväinen. Olimme tuossa 2 Viikkoa sitten reissussa.Kävimme Kittilässä siskoa moikkaamassa ja poika oli niin kiltisti kaikki matkat että oikeesti sanoin jo neuvolassakin että tämä on jo joku nukke...
Pelottaa vaan alkaa miettimään seuraavan tekoa kun tämä on niin kiltti!!!!
No nyt menen nukkumaan ku alkaa tämä juttu heittelehtiä niin paljon....
Sitä vaan mietin et missä on Viltsu ku haluisin tietää kuinka siellä menee????
t:KOHVELI JA ISO POIKA
Täällä taistellaan uuvuttavaa väsymystä ja vatsavaivoja vastaan. On Rela- tippoja, Cuplatonia ja viimeisimpinä meikäläiselle maidoton dieetti. Eli ei laktoosia eikä maitoproteiinia nyt loppuviikkoon... Jos neidin masu reagoi siihen.
Onneksi vielä hyviäkin hetkiä on, eikä minkäänlaista tiettyä rytmiä kivuille ole löytynyt.. Eli ei kuulemma vaikuta koliikilta. Vyöhyketerapeutille soitellaan sitten ensiviikolla jos tilanne ei muutu.
Onko kukaan muu kokeillut oman ruokavalion muutosta imettäessä?
Hurjalta tuntuu jättää kaikki maito pois... Mitähän sitä sitten oikein syö. No, toivottavasti auttaa.
Jännää huomata muutoksia omassa ajattelumaailmassa tuon nyytin myötä. Ennen oli niin helppo arvioida ja arvostella muiden kasvatustapoja ja tottumuksia. Kyllä tuo esikoinen vaan muuttaa omaaa pikku maailmaa aika hurjasti. Päivittelen sitä aina vaan....
T. Maija ja Justis 3vk, 2pv ja 4kg!
*Maija* Noi Rela-tipatkin voivat aiheuttaa vatsanväänteitä joillekkin. Ootko kokeillut jättää niitä muutamaksi päiväksi pois ja sitten ottaa ne uudestaan käyttöön? Sais sen vaihtoehdon ainakin poissuljettua :)
Meillä taitaa olla ensimmäinen tiheän imun kausi menossa, ko jatkuvalla syötöllä pitää olla tissibaarina :) Onneksi oma rintatulehus on helpottamaan päin kotikonsteilla.
Maija.Mansikka: Toivottavasti saatte itkut kuriin siellä, aika rankkaa on varmasti muuttaa noinkin radikaalisti omaa ruokavaliota, maitoa kun tuntuu olevan joka tuotteessa.
Kasvatuksesta tulikin mieleeni, että mikä on ärsyttävin "neuvo" mitä sinulle on annettu kasvatuksesta. Tuli vain mieleen kun taas sai kuulla "loistavia" neuvoja, että älkää pitäkö sylissä liian kauan ettei totu!!En oo koskaan ymmärtänyt tuollaista miksi ihmeessä omaa lasta ei saisi sylissä pitää. Olenkin sanonut nyt kaikille että lasta ei ole tehty lattian rajaan makaamaan vaan hänellä on oikeus olla vanhempien sylissä ja nuo on loppujen lopuksi niin vähän aikaa pieniä että mielellään pidänkin sylissä niin paljon kuin mahdollista, kohta ei enää edes väkisin saa p*ettyä sylissä kun kasvavat. Esikoista oottaessa anoppi koko ajan muistutteli, että lasta ei saa totuttaa syliin ja ei saa nukkua vieressä sun muuta eli käytännössä lapsi ei saisi olla ollenkaan kosketuksissa vanhempiin, ärsyttävää...Tällä kertaa sanoinkin anopille ja muille "loistavan" neuvon antajille, että tämä vauva on sylivauva niinkuin esikoinenkin ja minulle se sopii.
Olen kyllä kuullut muitakin "loistavia" neuvoja mutta tuo on varmaan ärsyttävin neuvo
Juups mutta taidan lähteä ruuan tekoon, täällä on ollut hiljaista tänään missäs kaikki on???=)
Löysin vihdoin pienen hetken tulla ihan kirjoittamaankin! Eli meillä täällä nyt siis ristiäiset vietetty ja kaikki meni oikein hyvin! Pikkuisesta "Helmistä" tuli siis IIRIS EMILIA. Kyllä on niin huojentunut olo, en oikein ymmärrä mitä niin kauheesti stressasin! :)Nyt voi kuitenkin alkaa oikein kunnolla keskittymään arkeen.
Rela-tipat meillä myös käytössä siis, mut edelleen tuntuu et tyttö pulauttaa hyvin pian niiden antamisen jälkeen. Voikohan vaikuttaa se et on niin kylmää? Voi kuulostaa tyhmältä mut tuli vaan mieleen. Onko muilla samaa ongelmaa?
Inhottavana riesana tuntuu olevan nuo rintatulehdukset. Toivottavasti kaikki siitä kärsivät paranevat pian. Itsellä ei kokemusta (ainakaan vielä!!! ) mut kuulemma todella kivuliasta! Tsemppiä siis!
Paljon on ollut keskustelua nukkumisista. Mulla tuli oikein huono omatunto, kun meillä vauva nukkuu tosi harvoin ulkona. Toki käydään siis kävelyllä mahdollisimman usein, mut parvekkeella en oo nukuttanu. Iiris alkaa heti heräilemään jos lopetan vaunujen heiluttamisen, joten olen todennut et helpompi nukuttaa sisällä. Ehtii itsekin jotain kotihommia tekemään. Toivottavasti ei lapsi kärsi siis siitä...?! Öisin hän nukkuu kohtalaisen hyvin, ainoa ongelma on nukahtaminen illalla, sänkyyn mennään n.23 ja nukahtaa ehkä 1-2 tunnin päästä ja tissille. Sit herää joskus 4-5 aikaan ja siitä eteenpäin n.2 tunnin välein. Nukahtaa kyllä aika pian uudestaan kun saa hiukan ruokaa.
Painoa on kertynyt jo varmasti yli 6 kilon ja pituuttakin tuntuisi tulleen hurjasti.. On muuten aika mielenkiintoisia noi vaatteiden koot. H&M:n vaatteista suurin osa on jo kokoa 68 ja silti ihan suht sopivia...oiskohan heidän kokotaulukoissa vika vai missä?? Tuskin Iiris kuitenkaan paljon yli 60cm on. Mut perjantaina neuvolaan, sithän sen näkee.
Miten muuten olette aloittaneet minipillerien käytön? Siis ne jotka niitä käyttävät!! :) Kun pitäis aloittaa ensimmäisinä vuotopäivinä, mut kun eihän tässä mitään menkkoja kai oo tulossa ihan heti, kun imettää. Alanko vaan siis popsimaan kun siltä tuntuu? Eikä muuten ihan hirveesti tunnu...;)
Mut nyt pitää viel ehtiä itse syömään kun Iiris nukkuu, isi kun on illassa töissä ja yksin siis olen vaavelin kanssa! Palailen taas!
Vaaka ja Iiris perjantaina 2kk
Heippa vaan kaikille Elotähkille ja Kohvelille :) niin ja isot onnittelut kaikille uusille Elotähkille!
Tämä on erikoista, että istun koneella nimittäin päivät tuntuvat menevän hurjalla vauhdilla kotitöissä ja lasten kanssa - nyt päätinkin heti aamusta avata koneen kun Lauri-vauva nukkuu ja esikoinen lähti kouluun poikkeuksellisesti jo 8:ksi, pieni-isoveli leikkii huonessaan.
Vauva-kuulumisia: Laurin kanssa oltiin 4.9. lääkärineuvolassa ja silloin kuusiviikkoisella oli painoa tasan 5kg (2830g) ja pituutta 55,8cm (47cm) hienosti poiku kuulema kasvaa ja pelkällä rintamaidolla mennään. Laurin päivärytmi taitaa olla vielä hakusessa sillä nykyään hän nukkuu melkein kymmeneen aamulla, sitten aamutoimien jälkeen syödään ja levätään hetki, päikkäreille nukahtaa 14 aikaan ulos, joskus sisälle ja iltaunille nukahtaa kiukuteltuuaan 23 aikoihin. Yöllä syö kerran joskus aamuyöstä. Tuo Laurin iltakiukuttelu on jotenkin hellyttävää kun huomaa, että huuto alkaa heti kun meinaa nukahtaa - iltaisin pitääkin koittaa olla kiihdyttämättä herraa eli leikitään ja lauletaan päivällä iltaisin koitan himmentää valot ja puhua rauhallisesti, siltikin herraa alkaa harmittaa kun uni alkaa painaa silmää, mutta ei kiukkua kauaa ja lopulta tarraa tissiin kiinnni ja nukahtaa. Lauri on sylivauva ja viihtyy parhaiten sylissä, joten olen hankkinut kantoliinan, jotta saa tehtyä jotain muutakin kuin syliteltyä. Lauri tykkää autolla matkustamisesta ja nukkuu tyytyväisenä matkat - sekä lyhyet että pitkät.
Meillä myös vauvakuumetta ja vähän on ollut juttua neljännen yrittämisestä. Eli siinä vastaus ehkäisygalluppiin - tuskin mitään ehkäisyä tulee kun meillä se tärppi sitten saattaa kestää, Lauri sai alkunsa kolmen vuoden yrittämisen jälkeen... mulla on aiemmilla kerroilla menkat alkaneet vasta 6 kk synnytyksestä ja luulen, että nyt käy taas niin - ei mitään oireita ainakaan vielä ole ollut menkkojen suuntaan.
Mulla on tänään jälkitarkastus, saapa nähdä mitä lääkäri tällä kertaa tuumaa kun ilmoitan ettei käytetä ehkäisyä. Viimeksi otin suosiolla pillerireseptin mukaani kun oli niin kauhuissaan siitä, että halusimme aloittaa kolmannen yrittämisen heti perään.
Jaahans, nyt pitää alkaa valmistautua taas uuteen päivään - tänään on tiedossa shoppailua tuossa naapurikaupungin ostoskeskuksessa ja pitääkin herätellä varoen vauvaa, jotta ehditään ajoissa kaupoille, esikoinen kun tulee koulusta 12 jälkeen ja pitää olla kotona vastassa pientä koululaista :)
Mukavaa torstain jatkoa kaikilla!
T: Viltsu & poiku
Tällä äiteellä on päivät vähän sekaisin, tiistaina olin jo keskiviikossa ja nyt perjantaissa =)
Neuvolassa käytiin aamusella, aivan hirveä neuvolalääkäri, näytti siltä että sitä pelotti hirveästi pitää pientä vauvaa käsissään. Kasvettu on hyvin 4760g(3960g) ja 54 cm(50 cm), ja tasan 4 vk on ikää. Sydämestä kuului vieläkin hento sivuääni ja tästä syystä saimme lähetteen kys:n lastenlääkärille eli aikaa sinne odotellaan. Itse en kyllä sen suuremmin ole huolissani, kun sydän on jo kerran ultrattu ja äänen syy tiedetään eikä ole suuresta viasta kyse. Ja epäilen että jos olisi ollut oma neuvolalääkärimme niin ei olisi lähettä edes pistänyt, vaan neuvola seurannassa oltaisiin edelleen, mutta tietysti parempi ottaa varman päälle!
Terkka oli kans tosi ynseä, oli äityisneuvolantätin kanssa sovittu, että varataan aika hälle papan ottoa varten ja sitten sen jälkeen jälkitarkastukseen, jossa laitetaan kierrukka, mutta tämäpä ei tälle tätille sopinut, vaan ensin jälkitarkastus ja sitten varataan aika kierukan laittoon. No tämä tietää sitä että mulle jurputetaan siitä kun lääkärin aikoja on vähän kortilla ja nyt mie vien sitten kaksi aikaa! Mutta en viitsinyt jäädä tappelemaan asiasta. Muutenkin olisin halunnnut kysyä imetysjuttuja vähän ja muutenkin jutella, mutta terkka tyrkkäs mut pihalle heti ajan annettuaan, niin ja lääkäriltä en viitsinyt kysyä, kun hän puhui niin hiljaa, että en oikeesti juuri kuullut mitä hän puhui =) Tosi hyviä työntekijöitä =)
Mutta siis kysäistäämpä osaisitteko te auttaa tuossa imetyskysymyksessäni. Ongelman nimi on että jätkä ei osaa tai äiti ei osaa antaa toista tissiä suuhun niin että imu olisi hyvä, sattuu niin maan pe***leesti, kipu kyllä yleensä turtuu imetyksen aikana, mutta joskus sattuu koko syönnin ajan, ei kivaa!! Olevinaan rinnat kyllä suht samanmoisia ovat ja samalla lailla tarjoan ja noin niin kuin ylhäältä katsottuna näyttäisi että suu olisi samanlailla, joten missähän vika mahtaisi olla. Joskus (tosi harvoin) imetys ei kuitenkaan satu, joten tästä voisi päätellä että kyse olisi imuotteessa ??? Maitoa kyllä tulee, vaikka sattuukin.
Jepulis joo ruokakello soi! Kuinkahan ne jo noin nuorena oppivat milloin äiti on nettisurfailemassa tai juuri kaatanut kahvit kuppiin =)
-E- ja poju tasan 4 vk
Taas viikko vierähtänyt..
Emma: Veikkaisin kans väärää imuotetta tai sitten rinnanpää on rikki. Todella inhottava terkka sulla..Oletko kokeillut lypsää kipeää rintaa? Sattuuko silloin?
Tarja-Mamma: Millä osastolla olit töissä? Ja menetkö takaisin kyseiselle osastolle?
Oletteko muuten katsoneet 4 tulee aamulla ja iltapäivällä sarja kuin vauva tulossa. Jännä katsoa siitä synnytyksiä kun omastakaan ei ole niin kauan vielä. Niin se vain aika kultaa muistot, koska en muista sitä kipua enää..heh.."tai en halua muistaa ;) "
Meillä ei ole neuvola aikaa vielä kuulunut, seuraava onkin vasta se 2kk ryhmäneuvola ja onhan siihen vielä parisen viikkoa ennen kuin tuo ikä saavuitetaan =)
Milloin meinaatte aloittaa vellin syötön ja millä vellillä aloitatte?
Mulla ois maanantaina jälkitarkastuskin, inhottaa lähteä ronkittavaksi, mutta pakkohan se on. Meillä tekee terkka koko jälkitarkastuksen ei päästä lääkärille paitsi jos kierukan haluaa ja mä en sitä laita.
Taidan lähteä ruuan tekoon kun poika nukkuu ulkona päikkäreitä =)
Sanna ja poika
hei..
en oo jaksanut/ehtinyt kirjotella.Ntykin yhdek kädel ku vaavi sylis.On muuten mun synttäripv tänään (32v).Ja huomen meidän hääpäivä(6v).
Mutta siis vauva alkanut itkeskeleen,puoltoista vko sit.Yleensä iltasin.Kakka ei tuu enää ku kerran tai pari krt päiväs,aamulla.Cuplatonit ja gefilus plussat menee.Korviketta pääasiassa ja tissiä n.4-6 krt/vrk.
Väsymys alkanut itteä vaivaan...Yö-unille vaavi menee 23-01 ja herää 5-6.Syö ja nukkuu puo 9.Joinakin päivinä valvonut 16-23(pieniä torkkuja lukuunottamatta).Vaihtelevaa...
Ristiäisiä ootellaan (27.9)ois jo kiva nimellä kutsua....Nyt täytyy mennä..T:roosa ja vaavi
Ykkönen on tarkotettu 0-4 kk ja kakkonen 4 kk ylöspäin ja sitten on tullut vasta markkinoille myös kolmonen, joka on tarkoitettu vieroittamiseen sitten lähempänä 1 veetä. Ainoa ero ykkösellä ja kakkosella on se, että kakkosessa on rautaa ykköstä enemmän ja tossa iässä kuulemma raudan tarve alkaa kasvamaan. Ja suosittelen muuten NANNIA käyttävät testaamaan sitä jauheversiota, tulee halvemmaksi, ko ei tuu hukkamaitoa, vaan voi tehä aina tarpeen mukaan eikä se ole edes työlästä. Ite käytin kakkosella sitä ja ostin jauhepaketin jo Elliä vartenkin.
Ja Tarjamamma - täällä Haaparannalla jauhetta myydään kilon paketeissa (Suomessa ei saatavilla, ko vain puolen kilon paketti), hinta 100 kruunua!