Jos joku ihminen asuu vuokralla, suhtaudutko häneen toisella tavoin kuin omistusasujaan?
Ole rehellinen. Itse pidän omistusasujaa parempana, koska hän on onnistunut elämässään saamaan jotain aikaiseksi. Vuokralla asuja vain lihottaa vuokraisännän pötsiä. Sitä en pidä saavutuksena.
Kommentit (63)
Tunnen usean, joka asuu vuokralla vaikka olisi mahdollisuus omaan. Ehkä he ajattelevat, että haluavat vielä muuttaa muualle mutkattomasti. Mitäpä se kellekään kuuluu, miten haluaa asua. Jokaisen oma asia.
Tiedän ihmisiä jotka asuvat vuokralla koska silloin ei ole sitoumusta asuntoon. Jos iskee halu muuttaa tai lähteä pidemmäksi aikaa ulkomaille, niin ei tarvitse miettiä mitä tekee nykyiselle asunnolle eikä miettiä rahoituksia. Eli vaikka varallisuus sallisi asunnon omistamisen voi silti olla harkittu valinta asua vuokralla.
Asun vuokralla, mutta omistan kaksi sijoitusasuntoa. Verotuksen takia ei ole mitään järkeä asua omistusasunnossa itse ennen kuin vuokralainen on sen ensin maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan sama miten kukakin asuu kunhan maksaa itse asumisensa eikä ole Kelassa vonkaamassa asumistukea
Joo, ihan kuin huvikseni hakisin asumistukea! Vuosikaudet kustansin asumisen pienestä palkasta itse. En pyytänyt jäädä työttömäksi.
Elämä on liian lyhyt sille että vatvoo muiden ihmiksten asumisjärjestelyjä ja valintoja. Toki sillä vatvomisella jotkut ressukat saa sisältöä tyhjään elämäänsä ellei sitä muusta osaa täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aivan sama miten kukakin asuu kunhan maksaa itse asumisensa eikä ole Kelassa vonkaamassa asumistukea
Joo, ihan kuin huvikseni hakisin asumistukea! Vuosikaudet kustansin asumisen pienestä palkasta itse. En pyytänyt jäädä työttömäksi.
mutta ei tuu mieleen muuttaa halvempaan vaan täytyy työttömänäkin saada pitää sama asunto ja sama elintaso vaikkei siihen olisi varaa
En. Metelöivään asujaan suhtaudun negatiivisesti, oli sitten vuokralainen tai asunnon omistaja.
Ehkä havleksin itseäni pian, kun menemme korkotason takia joksikin aikaa vuokralle :). En pidä tapanani oikeastaan halveksia ketään, ellei sitten ole kyse jostain häijystä rikollisesta. Eläköön kaikki omaa elämäänsä aivan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla, mutta omistan kaksi sijoitusasuntoa. Verotuksen takia ei ole mitään järkeä asua omistusasunnossa itse ennen kuin vuokralainen on sen ensin maksanut.
Kolmatta asuntoa maksat siis vuokranantajallesi, miksi?
Pidätkö sitä saavutuksena, että vanhempasi takasivat asuntolainan ja sait omistusasunnon heti valmistumisen jälkeen, kun taas samasta koulusta valmistuneena ja samassa työssä toinen on säästänyt 7 vuotta omaan asuntoon ja vielä jatkaa säästämistä?
En koskaan kysy keltään saumisen omistussuhdetta. Minulle se on aivan sama, en arvota ihmisiä tuolla perusteella. Se millä arvotan on käytöstavat, luonne, elämäntapa ja älykkyys (sivistystaso).
Itse asun vuokralla hulppeassa isossa tuliterä asunnossa. Tätä näköalaa on vain aniharvoilla ihmisillä. Talo on täysin savuton, uusi, puhdas, siisti, hyvin hoidettu, täällä ei tupakka haise 16 neliön terassi parvekkeella josta katselen nytkin henkeäsalpaavaa järvimaisemaa.
Miksi olisin kateellinen niille jotka kituuttaa hirveissä veloissa jossain kälysessä, pimeessä, vanhassa tunkkaisessa kaksiossa, mutta se on oma ..... tai eihän se ole oma, vaan useimmiten pankin.
Yleensä en edes tiedä, kuka omistaa asuntonsa ja kuka on vuokralla.
No en tietenkään, minua ei kiinnosta tuollaiset asiat toisissa ihmisissä.
Nyt kun kysyit ja aloin ajattelemaan asiaa, niin esim täällä pääkaupunkiseudulla suurin osa ihmisistä asuu vuokralla. Vuokra-asunnosta pääsee kuukaudessa eroon kun tulee tarve muuttaa, kaikki korjataan omistajan toimesta, ei tarvii huolehtia korkojen noususta, ei putkiremontista, ei mistään. Vuokra-asuminen on oikeastaan fiksun ihmisen päätös.
Veljeni vuokraa asuntoa New Yorkissa Central Parkin vierestä. Onko hän epäonnistuneempi elämässään kuin yksiön omistaja Jakomäessä?
Miksi suhtautuisin, eihän omistetut/vuokratut seinät ihmisyyteen sinällään vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmatta asuntoa maksat siis vuokranantajallesi, miksi?
Jos esimerkiksi ei ole varaa ostaa asuntoa haluamallaan alueella, mutta on varaa ostaa sijoitusasunto huonommalla alueella, jossa ei kuitenkaan itse viihdy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tutustun johonkin ihmiseen, niin mistä voin tietää asuuko hän vuokralla vai omistusasunnossa. On paljon ihmisiä, jotka asuvat omakotitaloissa vuokralla ja sitten on heitä, jotka asuvat rivitaloissa tai kerrostaloissa omistamassaa osakehuoneistossa.
Helppoahan se on utsia. Kyselen ja utelen, suoraan en kysy, mutta saan punaisia langanpätkiä ja pian pystyn lokalisoimaan hänen asuinpaikkansa ja tiedän, onko hän hyyryläinen. Jos on omistusasuja, utelen vielä, onko oma tontti vai vuokratontti.
AP
Oletko ihan tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta ei tuu mieleen muuttaa halvempaan vaan täytyy työttömänäkin saada pitää sama asunto ja sama elintaso vaikkei siihen olisi varaa
Selvännäkijänä tiedät hänen asuvan liian kalliissa asunnossa, koska pienipalkkaisena pystyi sen maksamaan ilman asumistukea. Työttömällä ei ole rahaa maksaa asuntoa ilma asumistukea. Halpoja asuntoja ei ole muualla kuin (annas kun katson kristallipallosta) siellä teidän ankkalammella papan ja mamman maksamissa sijoitusasunnoissa. Niistä, joista te maksatte vain vastikkeet. Parhaassa tapauksessa haette ja saatte (esim. opiskelijat) asumistukeakin. Mamma och pappa kuittaavat veroedut, jotka taas rahastetaan palkansaajien lompakoista. Ei kannata jäädä työttömäksi. Kaikille ei tullu mieleen syntyä varakkaiden sijoittajien perheisiin.
Monet pettyy kun kuulee että meidän asunto on Aso. Naurettavaa kun onhan meillä säästöjä ja vaikea vaihtaa omaan kun kuivanmaan tontti ei mulle kelpaa.
Mun sukulaiset asuu vuokralla ja kyllä niillä on rahaa rutkasti. Vielä vanhoinakin säästävät.
"Jos joku ihminen asuu vuokralla, suhtaudutko häneen toisella tavoin kuin omistusasujaan?"
Sellaiselle ihmiselle toki pitää puhua rauhallisen hitaasti ja mahdollisimman helposti ymmärrettävästi. Häntä ei ehdottomasti pidä syyllistää, mutta jonkinlainen sääli ja myötätunto on hyvä ilmaista.