Miten ruokailua muuttaisi niin että kovaa rasvaa tulee vähemmän? Ruisleipä paksulla siivulla oltermannia on paheena ja pitää hyvin nälkää
Millä muutoksilla vähentää, kun juustoa on tapana syödä vähän liiankin paljon. Paistamiseen vaihdettu oliiviöljy ruoanlaitossa ja avokadoa syön myös salaateissa ja ruuan kanssa.
Fetaa tulee syötyä ja tavallisia kotiruokia
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin tilalle oliiviöljyä
Rypsiöljy on terveellisempää, edullisempaa ja kotimaista.
Ei ole kyllä terveellisempää. Ottaisin kyllä sen oliivin, siemenöljyistä varoitellaan. Mutta toki jos kotimaisuus painaa enemmän niin sitten.
Mikä terveysjärjestö varoittelee siemenöljyistä?
Onko sulla joku pakottava tarve vähentää kovaa rasvaa?
Fazer Puikula on nyt tosi ohut, kinkkusiivukin paljon paksumpi ;D
Voit syödä palan juustoa tai kakkua joskus. Mutta ei joka päivä.
Maapähkinävoi on hyvää leivän päällä. Jos ei yksinään riitä niin lisäksi kurkkua/tomaattia/paprikaa/broilerleikkelettä tai keitettyä kananmunaa.
Mun juustosiivu painaa n 7g, aamuleivälle 1 ja illalla hapankorpulle toinen.
14g täysrasvaista cheddaria, arvot:
- 5g rasvaa, 3,5g proteiinia
Mieluummin vähän mutta hyvää!
Jugurtista vastaavat lukemat 3g/6g
Lihaa syön n 100g päivässä, lukemat 15g/26g
Päivän kovan rasvan saanti yht 23g. Ei paha.
Hyvä jos päivässä kaikkineen saan 50g rasvaa kasaan vaikka otan ruokalusikallisen oliiviöljyä sellaisenaan
Itse jätän juustot kauppan, koska niitä tulisi syötyä kuitenkin liikaa. Etsi joku kasvislevite, jonka mausta tykkäät. Sitä runsaasti leivän päälle. Siihen päälle tahinia (ei tahinikastiketta vaan oikeaa tahinia) tai hummusta (löytyy eri makuisina). Hommaa voi raikastaa vielä kurkkuviipaleilla.
Vähän makeampi vaihtoehto on muussata banaani haarukalla mössöksi ja laittaa siihen päälle. Banaani on täyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin tilalle oliiviöljyä
Rypsiöljy on terveellisempää, edullisempaa ja kotimaista.
Ei ole kyllä terveellisempää. Ottaisin kyllä sen oliivin, siemenöljyistä varoitellaan. Mutta toki jos kotimaisuus painaa enemmän niin sitten.
Mikä terveysjärjestö varoittelee siemenöljyistä?
Ei varmaan mikään. Mutta mahdatko ymmärtää miksi?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla joku pakottava tarve vähentää kovaa rasvaa?
Sille on kerrottu, että ne on vaarallisia :)
Vierailija kirjoitti:
Voit syödä palan juustoa tai kakkua joskus. Mutta ei joka päivä.
Juustoa voi syödä ihan joka päivä. Pullasta ei niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Itse jätän juustot kauppan, koska niitä tulisi syötyä kuitenkin liikaa. Etsi joku kasvislevite, jonka mausta tykkäät. Sitä runsaasti leivän päälle. Siihen päälle tahinia (ei tahinikastiketta vaan oikeaa tahinia) tai hummusta (löytyy eri makuisina). Hommaa voi raikastaa vielä kurkkuviipaleilla.
Vähän makeampi vaihtoehto on muussata banaani haarukalla mössöksi ja laittaa siihen päälle. Banaani on täyttävää.
Kaikkea sitä :)
Vierailija kirjoitti:
Minun poika laittaa ruisleipään nykyään rakastamansa juuston tilalle: ihan vähän rasvaa, kunnon kerros rasvatonta raejuustoa, rouhaisu suolaa ja mustapippuria ja sitten muutama viipale paprikaa
Meinasin ehdottaa samaa. Itse teen raejuustosta tsasikia, ja laitan sitä leivän päälle. Toki tietysti valkosipulin haju ei ole kiva, jo töihin menee, mutta leivän päälle voi laittaa ihan pelkästään raejuustoa. Makuun tottuu kyllä.
Itse olen vähentänyt rasvan käyttöä leivän päällä. Karsinut ruokavaliosta turhaa rasvaa. En ikinä ole käyttänyt rasvaisia salaatin kastikkeita. Esim. juustoa tulee helposti syötyä liikaa, mut senkin syömistä yrittänyt vähentää ja juusto on jotain arkijuustoa. Pitäis varmaan opetella syömään avokadoa leivän päällä, se olis varmaan paras vaihtoehto. Suosin rasvattomia maitotuotteita: rasvaton maito/jogurtti.
Vierailija kirjoitti:
Mun juustosiivu painaa n 7g, aamuleivälle 1 ja illalla hapankorpulle toinen.
14g täysrasvaista cheddaria, arvot:
- 5g rasvaa, 3,5g proteiinia
Mieluummin vähän mutta hyvää!
Jugurtista vastaavat lukemat 3g/6g
Lihaa syön n 100g päivässä, lukemat 15g/26g
Päivän kovan rasvan saanti yht 23g. Ei paha.
Hyvä jos päivässä kaikkineen saan 50g rasvaa kasaan vaikka otan ruokalusikallisen oliiviöljyä sellaisenaan
Syötkö pähkinöitä ja siemeniä? Niitä voi syödä välipalaksi? Laittaa puuron sekaan tai syödä jogurtin kanssa. Niissä on hyviä rasvoja. Itse otan hyviä rasvoja ihan aamulla kun otan d vitamiinia, niin tulee otettua varmasti.
Noilla öljyillä ja lihavuusepidemialla on sen verran vahva korrelaatio, että en sivuuttaisi sitä vaikka "viralliset totuudet" puhuisi mitä tahansa. Samaan aikaan eläinrasvojen käyttö on pysynyt suunnileen samana.
Juustoa on jääkaapissa vain herkuksi, 200 grammaa riittä useammaksi viikoksi.
Ja hieman raastan parmesaania pastaruuan päälle.
Suomalaisten "synti" taitaa olla juuri laittaa paksuja juustosiivuja leivän päällä, ja leipää syödään paljon.
Nyt on parasta herkkua, kun laittaa leivälle tomaattisiivuja ja Basilikan lehtiä.
Makeitakin leivänpäällisiä kannattaa kokeilla, päärynä- tai muita hedelmäsiivuja esimerkiksi.
Mä tykkään ripotella kuivattua sipulia leivän päälle-
Pähkinävoita näkyy kaupoissa olevan nyt useampia laatuja, jopa cashew-voita oli marketissa.
Tässä ois kyllä ihan selvä markkinarako tuotekehittelijöille. Hyvänmakuisia, terveellisiä vegepohjaisia levitteitä leivän päälle kovaa rasvaa sisältävien vaihtoehdoksi. Kyllähän niitä joitakin löytyy mutta tuntuvat olevan marginaalissa ja kauppojen hyllyiltä vaikea löytää kun on piilotettu jonnekin hillopurkkien osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ois kyllä ihan selvä markkinarako tuotekehittelijöille. Hyvänmakuisia, terveellisiä vegepohjaisia levitteitä leivän päälle kovaa rasvaa sisältävien vaihtoehdoksi. Kyllähän niitä joitakin löytyy mutta tuntuvat olevan marginaalissa ja kauppojen hyllyiltä vaikea löytää kun on piilotettu jonnekin hillopurkkien osastolle.
Nämä on juuri syypää. Paitsi ehkä ei kovin terveellisiä.
🤣🤣 siemenöljy puristetaan SIEMENISTÄ, oliiviöljy oliiveista.
Ihan pieni ero