Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, joka mölyät hiljaisessa vaunussa, voisitko nyt anonyymisti kertoa, että miksi teet niin?

Vierailija
24.05.2024 |

Matkustan aika paljon, ja vielä kertaakaan se ei ole oikeasti ollut hiljainen. Enkä usko, että kaikki mölyäjistä ovat kuurosokeita, jotka eivät näe sitä nenän eteen liimattua kolmikielistä tarraa eivätkä kuule konduktöörin kuulutuksia hiljaisesta vaunusta.

Eli kerrotko nyt, miksi varaat paikkasi hiljaisesta vaunusta, jos aikomuksesi on kuitenkin jutella kaverin kanssa koko matka tai vastailla puheluihin koko matkan ajan?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja minulla on oikeus mölytä niim paljon kunnsielu sietää!!!

Mölyän, koska mä voin.

Vierailija
22/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne pitäisi asentaa vanhan junan vessan tyyppinen putki, josta mölyäjät poistettaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ite rakastan junassa sitä, kun muut puhuu, mitä tahansa. On ihan hirveää matkustaa hiljaisissa junissa puoli päivää :) Mukava kuunnella muiden juttuja. Sama lähiliikenteen busseissakin. Kukaan ei ikinä puhu vaan ihmiset tuijottaa älypuhelimia. Harmi. On tosi pitkästyttävää se kulkeminen, kun itsellä ei ole älylaitteita. 

Vierailija
24/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako VR rahat takaisin, jos ei pysty tarjoamaan asiakkaalle hiljaista vaunua vaikka asiakas on maksanut ylimääräistä päästääkseen hiljaiseen vaunuin? 

Ei tietenkään. Matkustaja voi ottaa yhteyttä konduktööriin ja kertoa mölyapinasta hiljaisessa vaunussa. konnari menee ja kehottaa häntä sulkemaan suunsa. Jos ei sulje, hän lähtee vaunusta pois muualle mölyämään.

Vierailija
25/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ite rakastan junassa sitä, kun muut puhuu, mitä tahansa. On ihan hirveää matkustaa hiljaisissa junissa puoli päivää :) Mukava kuunnella muiden juttuja. Sama lähiliikenteen busseissakin. Kukaan ei ikinä puhu vaan ihmiset tuijottaa älypuhelimia. Harmi. On tosi pitkästyttävää se kulkeminen, kun itsellä ei ole älylaitteita. 

Niin, eli sinun paikkasi ei sitten ole hiljainen vaunu etkä osta sinne lippuja, vaan menet normaalivaunuun

Vierailija
26/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juna on sivistynein tapa matkustaa. Matkan aikana luetaan kirjaa ja istutaan omalla paikalla. Arkipuku riittää.

Olet täysin oikeassa!

Vierailija
27/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli sinun paikkasi ei sitten ole hiljainen vaunu etkä osta sinne lippuja, vaan menet normaalivaunuun

Normaalivaunussa olen aina matkustanut ja siellä on aina hiljaista eikä ole juttukavereita. Itse en ymmärrä, missä vaiheessa ihmisten puheesta on tullut "mölyä"  ja älylaitteista on tullut ihmisille ihmisiä tärkeämpiä. Ihmiset siis suuttuu, jos kuulee ihmisen puhetta julkisella paikalla. Eikös juna ole ihan hyvä paikka vaikka tavata tuleva kumppani :) 

Vierailija
28/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on se, kun siihen vastakkaisten penkkien paikalle tupsahtaa työporukka... Huh-huh, siinä sitten käydään työasioita läpi, kuin oltaisiin omalla toimistolla. Ja tätä tapahtuu todella usein!

ala ottamaan osaa siihen keskusteluun ja taivastele kaikkea mitä sanovat, soita valepuhelu kaverille ja toista papukaijana mitä juuri kuulit. Hiljenevät aika nopeasti tuollaiset porukat.

Vierailija
29/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunusta valot pois ja porukalla sukkasaippuaa mölyapinoille.

Vierailija
30/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalivaunussa olen aina matkustanut ja siellä on aina hiljaista eikä ole juttukavereita. Itse en ymmärrä, missä vaiheessa ihmisten puheesta on tullut "mölyä"  ja älylaitteista on tullut ihmisille ihmisiä tärkeämpiä. Ihmiset siis suuttuu, jos kuulee ihmisen puhetta julkisella paikalla. Eikös juna ole ihan hyvä paikka vaikka tavata tuleva kumppani :

minä taas en ole viimeiseen vuoteen ikinä onnistunut matkustamaan hiljaisesssa normivaunussa. Tosin minua ei haittaa pölinä siellä. enemmänkin haittaisi, jos siellä olisi joku räkättäjänauraja - se jotenkin sattuu korviin ja kuulostaakin tyhmältä. Mutta kestän sen kyllä ne matkat mitä junalla kuljen, ja kun aina on vaihtoja matkalla, niin pahimmillaan joudun kestämään sitä vain reilun tunnin

Vierailija
31/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mitään, jos junavaunuissa ei toimisi netti eikä puhelimet. Ai että nauttisin vahingoniloisena. Ei tarvitsisi muiden puheluita eikä TV-sarjojen tai pelien ääniä kuunnella. Hah haa!!

Vierailija
32/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma ihmisillä on nykyään sietää hiljaisuutta? Jokin on pahasti vialla, kun ei osata olla hiljaa eikä hiljaisuudessa. Ei ole normaalia, että koko ajan puhutaan tai ympärillä on jotain häppeningiä. Opetelkaa olemaan hiljaa omien ajatustenne kanssa. Saatatte yllättyä positiivisesti.

Vierailija
33/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinun kaltaisillesi on ne junan kaikki muut vaunut. Pointti tässä ihmettelyssä on juurikin se, että miksi niistä muista vaunuista ei mikään kelpaa, vaan pitää tulla mölyämään juuri siihen vaunuun, jossa pitäisi olla hiljaa?

Vierailija
34/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalivaunussa olen aina matkustanut ja siellä on aina hiljaista eikä ole juttukavereita. Itse en ymmärrä, missä vaiheessa ihmisten puheesta on tullut "mölyä"  ja älylaitteista on tullut ihmisille ihmisiä tärkeämpiä. Ihmiset siis suuttuu, jos kuulee ihmisen puhetta julkisella paikalla. Eikös juna ole ihan hyvä paikka vaikka tavata tuleva kumppani :

Tässä ketjussa olikin kyse juuri niistä, jotka tahallaan ostavat lipun hiljaiseen vaunuun ja sitten häiritsevät muita metelillään, ei niistä jotka puhuvat normaalivaunussa. 

Vierailija
35/46 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustan pitkiä työmatkoja junalla (alueena koko Suomi) ja haluan tehdä ns. paperityöt junassa ja silloin en halua kuunnella muiden juoruiluja ja puheluita. Minun kaltaisilleni se hiljainen vaunu kai nimenomaan on tarkoitettu, mutta kunpa se joskus olisi oikeasti hiljainen.

Vierailija
36/46 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä lähtisi avautumaan omasta elämästäni tai itsestäni junassa tapaamalle tuntemattomalle ihmiselle. Small talkia voin käydä, mutta se loppuu heti, jos toinen on tyyliä intopinkeä ekstroevertti joka aloittaa kolmannen asteen kulustelun tyyliin "kerro vähän itsestäsi, oletkö töissä, missä, mikä on ammattisi, missä asut, oletko sinkku, perheellinen, suhteessa, lapsia". Juu... ei kuulu sinulle... en ole tuntenut sinua kuin kolme minuuttia. Kerro sinä ensin itsestäsi samat asiat sen sijaan että utelet toiselta.

Ihmiset käyttävät ällylaitteita niihin keskusteluihin, joita ei haluta jakaa kaikkien salakuuntelevien tuntemattomien ihmisten kanssa. Matkustan junalla usein ja teen usein töitä matkan ajan, tai sitten opiskelen. Kaikki nämä funktiot ovat älypuhelimessa. Joskus harvoin otan tietokoneen esiin ja teen sitä kautta töitä. Ei ole tarvetta kuuluttaa työasioita tai omia asioitani tuntemattomille.siksi ne keskustelut käydään puhelimen viestitoiminnoilla ja siksi niitä laitteita tuijotetaan.

Vierailija
37/46 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kyllä hankkimaan älylaitteen. Maailma muuttuu kohta kokonaan älylaitepohjaiseksi ja jos nyt et ole opetellut edes näitä karvalakkimalleja ja niiden käyttöä ja toimintaperiaatteita, niin voi olla sitten todella vaikea siirtyä kehittyneempiin laitteisiin, kun on jonkinlainen välttämättömyys niihin siirtyä. Sillä lailla kävi monelle nyt vanhusiässä olevalle, jolle on perustason tietokoneenkin käyttö edelleen todella vaikeaa. kun aikoinaan pelkästään pankkien laskunmaksuautomaatteihin siirtyminen oli sellaisen asenteen takana, että minähän en niitä opettele käyttämään, pankeissa saa aina kuitenkin maksaa laskut kuten ennen ja jos ei, laitan ne kuoreen ja lähetän pankkiin. Saa ne edelleenkin maksettua toki, mutta on pankeissa jonot laskunmaksupäivänä (eli eläkkeiden maksupäivänä) ja joissakin paikoissa on vain yksi pankki, johon pitää erikseen sitten matkustaa. Ja sitten valitetaan, että on niin vaikea oppia käyttämään. Niin varmasti onkin, kun aikoinaan päätettiin, että "minähän en tuollaisia laitteita tarvitse"

En siis väitä, että sinä, jota lainasin olisit tällaisen asenteen omaava ihminen, mutta ihan vain suosittelen älylaitteen hankkimista. Ei sitä itse tarvitse käyttää niin paljon kuin olettaa toisten käyttävän. Sen voi ajoittain jättää kotiinkin. Minä jätän aina kun siihen on mahdollisuus, koska töiden ja muiden vapaa-ajan välttämättömyyksein vuoksi sitä on pakko käyttää paljon. On kiva lähteä ilman älypuhelinta jonnekin. 

meidän suvussa  pari  vanhusta, joilla asenteena oli jo 1990-luvulla se, etät "minähän en koskaan mitään tietokonetta tule käyttämään! pankissa hoituu kaikki pankkiasiat ja kaupassa voi aina maksaa käteisellä".... joka kuukausi sitten läkkeenmaksupäivänä soittelevat nyt, että "miten tämä tietokone  käynnistettiin, miten tässä ei ole nyt sitä pankkia näytöllä, ai selain pitää avata, minullahan on näyttö auki, mikä se selain oikeinon, en minä ymmärrä, miksi pankkikonttori piti lopettaa kun siellä oli niin helppoa käydä maksamassa lasku ai mikä e-lasku, mikä ihmeen suoramaksu, en minä anna kellekään lupaa mennä tililleni ottamaan rahaa, nehän voivat vain keksiä laskuja ja tyhjentää koko tilin!! tuollainenhan on hujausta" sitten kun ehdottaa, että jos laittaisin sinulle kuvalliset ohjeet ja kansion siihen tietokoneen viereen, niin "en minä mitään kuvaohjeita tarvitse, apukoululaisille niitä laitettiin 1980-luvulla! kyllä tämä nyt toimii (ja sitten seuraavassa kuukaudessa taas sama rumba)"

mutta oikeasti kannattaa ostaa vaikka se markkinoiden halvin älylaite, niin tulee sitten opittua sen käyttö ja ongelmatilanteiden hoitaminen ajoissa ja tarpeeksi verkkaisessa tahdissa ja itse laitteet ja niiden käyttöjärjestelmät tulevat tutuiksi.  On niissä paljon hyvääkin. Voi esim. junamatkalla katsoa suora-aikaisesti onko oma juna myöhässä vai aikaisessa, voi katsoa uuteen kohteeseen mennessä, että mikä bussi kannattaisi valita, älylaite voi kertoa siellä bussimatkan aikana sitten, että seuraavalla pysäkillä kannattaa jäädä pois ja sellaista. Ei tarvi sitten sokkona pysäytellä ihmisiä kadulla ja kysellä, että lähteekö bussi sinna ja sinen tältä puoleta tietä vai kilometrin päästä vain kuullakseen,että pysäyttämänsä ihminen sanoo ettei tiedä. 

Vierailija
38/46 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meno kuin avokonttorien "hiljaisissa" työtiloissa. Paska ne mitää hiljasia ole. 

Vierailija
39/46 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi yhdelle työporukalle kävin sanomassa että kannattais vähän miettiä mitä puhuu työasioista ja ihmisistä. Saattaa se puhuminen yksityiasioista kantautua eteenpäin. 😂 

Hymyilin vielä semmosta kannattaa pitää tur..a kiinni hymyä niin loppu se mölinä. Vaihtoivat vielä paikkaa 🤩

Vierailija
40/46 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisia on huomattavan paljon nykyään ja niitä roudataan lisää ulkomailta. Mikä tai kuka opetti alunperin hiljaiset suomalaiset käyttäytymään näin?