Miten voi perintöveroa saada mahdollisimman alhaiseksi?
Tulen perimään myöhemmin noin 350 000 € edestä kaksi asuntoa.
Heillä on keskinäinen testamentti. Eli tällöin kai samasta perinnöstä menee tavallaan verot kahteen kertaan, kun se tulee minulle. Lakiosaa toki voi vaatia.
Toiseen asuntoon muutan itse aikanaan ja toisen laitan vuokralle.
Mun lapsille on menossa testamentilla 40 000 euroa.
Mun ja vanhempien tilillä olevat varat ei meinaa riittää perintöverojen maksuun.
(En kärky perintöä, vaan suon heille kaikkea hyvää ja voihan rahat vielä käyttää hoitomaksuihinkin.)
Voiko hintoja aliarvostaa, kun ovat lähes alkuperäiskuntoisia 1960-luvun asuntoja.
Voiko lakimiehen palkkion verovähentää. Se on niin kallis tyyppi, että menee varmaan 10 000 sinne. Tämä on hieman sekavampi tapaus, joten en osaa toimia ilman lakimiestä.
Miten olette itse toimineet perintöjen kanssa. Enää ei ole aikaa suurille muutoksille. Siis lahjoitella pienempiä summia kerrallaan verovapaasti.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi kaksi asuntoa ja muuta varallisuutta, niin realisoisin asunnot rahaksi ja sijoittaisin ne rahat tavalla joka hyödyttäisi itseäni sekä perillisiäni. Ei kanata antaa perintöä asuntona, joka on kallis ja josta isot perintöverot lankeavat ennen kuin perillinen saa asunnon myytyä.
a) myisin toisen asunnon. Jos asuisisin siinä toisessa asunnossa, ottaisin siihen käänteisen asuntolainan. Näistä saaduilla varoilla laittaisin itselleni säästöön rahaa loppuvuosia varten sekä hautajaiskuluiksi.
b) Tai mahdollisesti myisin kummatkin asunnot ja muuttaisin asumaan asumisoikeusasuntoon, jossa oikeuden asua voi jättää perinnöksi, mutta jossa vero menee vain siitä asumisoikeusmaksusta korotettuna rakennuskustannusindeksillä korotettuna.
Sitten kun käteisiä varoja olisi tarpeeksi asunnonmyyntien jälkeen, rahat voisi sijoittaa henkivakuutukseen, jossa perilliset ovat edunsaajina. Ennen kun vakuutuksesta ei mennyt perintöveroa
Mun vanhemmat ei kyl halua muuttaa asunnostaan minnekään. Se on kelvollinen huonojalkaisille ja he on asuneet siinä 50 vuotta.
Aloituksessa 6 alanuolta jo.
Turha kateilla. En itse ole mikään rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi kaksi asuntoa ja muuta varallisuutta, niin realisoisin asunnot rahaksi ja sijoittaisin ne rahat tavalla joka hyödyttäisi itseäni sekä perillisiäni. Ei kanata antaa perintöä asuntona, joka on kallis ja josta isot perintöverot lankeavat ennen kuin perillinen saa asunnon myytyä.
a) myisin toisen asunnon. Jos asuisisin siinä toisessa asunnossa, ottaisin siihen käänteisen asuntolainan. Näistä saaduilla varoilla laittaisin itselleni säästöön rahaa loppuvuosia varten sekä hautajaiskuluiksi.
b) Tai mahdollisesti myisin kummatkin asunnot ja muuttaisin asumaan asumisoikeusasuntoon, jossa oikeuden asua voi jättää perinnöksi, mutta jossa vero menee vain siitä asumisoikeusmaksusta korotettuna rakennuskustannusindeksillä korotettuna.
Sitten kun käteisiä varoja olisi tarpeeksi asunnonmyyntien jälkeen, rahat voisi sijoittaa henkivakuutukseen, jossa perilliset ovat edunsaaj
No eivät he voi päättää asuvansa "kotona" loppuun asti. Toinen tai kumpikin voi joutua ennen kuolemaa hoivakotiin tai muuttamaan lähemmäs palveluja, jos asuvat syrjäseudulla. Jos kyseessä omakotitalo/rivitalo, niin aika äkkiä tulee ikääntyessä vastaan asumisen vaikeus, kun eivät jaksa hoitaa taloa ja pihaa ja jos kauppaan ei jaksa mennä jne.. Ja jos lapset asuvat vielä kaukana, niin eipä onnistu.
Voi olla tarpeen myös sekin, että muuttavat siihen kuntaan, jossa oma jälkikasvu asuu. Tämä siksi että sitten kun terveys menee huonoksi, on raskas taistella se paljon palveluja ja kenties hoivapaikkaa hakeva vanhus tai kaksi sinne omaisen asuinkuntaan. Muutto kannattaa tehdä ajoissa. Ja jos omaisena aiot toimia omaishoitajana, yleensä siinäkin joudut sitten muuttamaan vanhempien asuinkunnan asukkaaksi. Jos kuvittelet että vanhustesi hoito onnistuu byrokratian tai edes käytännön osalta (siis hakematta omaishoitotukea) eri kunnasta niin tuskinpa toimii hyvin.
Jos vanhemmilla on keskinäinen hallintaoikeustestamentti, niin silloin lapsi saa ensimmäisen vanhemman kuoltua jo omistusoikeuden tältä vanhemmalta jääneeseen perintöön, mutta leskellä on siihen hallintaoikeus. Tällöin perintöverot tulevat heti lapsen maksettavaksi, mutta lesken hallintaoikeus pienentää perintöveroa sitä enemmän mitä nuorempi leski on. Aika usein tällaisessa tapauksessa perintöverot maksetaan vainajalta jäädyistä varoista, mutta se vaatii lesken suostumuksen.
3 vuoden välein saa lahjoittaa verottomasti 4999€ kenelle tahansa. Hyödyntäkää tuota aina! Mummo & pappa lahjoittaa lapsenlapsille ja isä & äiti myös niin siirtyy 20k€ kolmen vuoden välein nuorimmalle sukupolvelle.
Erikoista, kuinka moni on sitä mieltä, että vanhojen ihmisten pitäisi myydä kotinsa, että perillisillä olisi helpompaa. Antaa vanhusten asua kotonaan pitkään kuin pystyvät. Perilliset voivat sitten tehdä sille aikanaan mitä lystäävät, vaikka kieltäytyä perinnöstä kokonaan.
Miten nopeasti perintöverot tällä hetkellä pitää maksaa? Muutama vuosi sitten verottajalta kesti vuoden verran saada perunkirjoitus käsiteltyä, joten asunnon ehti myydä sinä aikana ja päivittää verottajalle oikea tieto asunnon hinnasta.
Otat lainaa perintöverojen maksuun.
Jos vanhempien yhteenlaskettu omaisuus on n.350.000, niin lesken osuus avio-oikeuden nojalla on 175.000 edellyttäen että lesken omaisuus ei ole vainajan omaisuutta suurempi.
Jos vanhemmilla on keskinäinen omistusoikeustestamentti, niin leski perii 175.000€. Koska leski voi periä verovapaasti 110.000, maksaa hän veroa 65.000 eurosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempien yhteenlaskettu omaisuus on n.350.000, niin lesken osuus avio-oikeuden nojalla on 175.000 edellyttäen että lesken omaisuus ei ole vainajan omaisuutta suurempi.
Jos vanhemmilla on keskinäinen omistusoikeustestamentti, niin leski perii 175.000€. Koska leski voi periä verovapaasti 110.000, maksaa hän veroa 65.000 eurosta.
Joo, mutta jos lapsi vaatii lakiosuuttaan, niin leski perii vain 87 500, josta hänen ei tarvitse maksaa perintöveroa. Lapsi perii myös 87 500, josta hän maksaa perintöveroa noin 7000 €.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, kuinka moni on sitä mieltä, että vanhojen ihmisten pitäisi myydä kotinsa, että perillisillä olisi helpompaa. Antaa vanhusten asua kotonaan pitkään kuin pystyvät. Perilliset voivat sitten tehdä sille aikanaan mitä lystäävät, vaikka kieltäytyä perinnöstä kokonaan.
Minä minä sukupolvi jotka haluaa päästä helpolla ja saada itse kaiken jo ennakkoon.
Mikäs syy se tuollainen on, eikö tilillesi mahtunut enempää?