En ymmärrä miksi työskentelyapurahahakemuksissa ei voi mainita sosiaalisesta ja taloudellisesta tilanteesta
Jos haen työskentelyapurahaa niin tottakai sillä on merkitystä onko minulla kyseisellä ajalla töitä. Jis on töitä, ei ole aikaa työskentelyyn; jos taas ei ole töitä, on aikaa työskentelyyn mutta ei rahaa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua estää mainitsemasta?
Niissä ohjeissa mainitaan nimenomaan että sosiaaliset ja taloudelliset syyt eivät ole perusteita eikä niitä kannata mainita
Sitten sun pitäisi kysyä tuota asiaa apurahan antajataholta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun pitäisi kysyä tuota asiaa apurahan antajataholta.
Eli kaikilta, koska tuo mainitaan jokaisessa paikassa
Koska apurahan myöntäjä ei ole sossu.
Koska työskentelyapurahan tarkoitus on se, että voi keskittyä kokonaan tutkimuksen tekoon, eikä tarvitse rahoittaa elämistään muualla työskentelyllä. Mitkään "minulla on 27 lasta, asutaan yksiössä ja koirallakin on vain kolme jalkaa" tarinat eivät vaikuta.
Hakemuslomakkeissa on yleensä kohta jossa kysytään onko hakija kokopäiväisessä työsuhteessa. Jos on, se estää apurahan myöntämisen.
Apurahoja ei myönnetä köyhyyden vaan osaamisen perusteella, eli apurahat eivät ole sosiaalitoimen alaista tukirahaa, vaan tiedekuntien alaista tieteen edistämiseksi tarkoitettua työskentelyrahaa.
Eli mitä annettavaa sinulla olisi tieteelle? Kannattaako sinuun panostaa? Se sinun tulee näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Koska työskentelyapurahan tarkoitus on se, että voi keskittyä kokonaan tutkimuksen tekoon, eikä tarvitse rahoittaa elämistään muualla työskentelyllä. Mitkään "minulla on 27 lasta, asutaan yksiössä ja koirallakin on vain kolme jalkaa" tarinat eivät vaikuta.
Elämistä saa rahoittaa muullakin työskentelyllä, kunhan se ei ole työ- tai virkasuhteista. Minulla on parhaillaan menossa 8 kk työskentelyapuraha, ei tosin tutkimuksen tekoa vaan taiteellista toimintaa varten, ja olen vapaa tekemään muutakin työtä freelancerina, kunhan vain toteutan sen hankkeen jota varten työskentelyapuraha on myönnetty.
Voinko siis hakea työskenteyapurahaa koska minäkin työskentelen nykyisessä työssäni?
Vierailija kirjoitti:
Apurahoja ei myönnetä köyhyyden vaan osaamisen perusteella, eli apurahat eivät ole sosiaalitoimen alaista tukirahaa, vaan tiedekuntien alaista tieteen edistämiseksi tarkoitettua työskentelyrahaa.
Eli mitä annettavaa sinulla olisi tieteelle? Kannattaako sinuun panostaa? Se sinun tulee näyttää.
Tai taiteelle.
Vierailija kirjoitti:
Voinko siis hakea työskenteyapurahaa koska minäkin työskentelen nykyisessä työssäni?
siis kaikkihan tuplaa liksansa matalapalkka-alalla näin, ei siellä muutoin kukaan enää suostuisi työskentelemään
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on kokopäiväinen työpaikka, et tarvitse työskentelyapurahaa. Säätiöiden, rahastojen ja valtion rahat ovat tiukalla, ja apurahoja on todella vaikea saada.
Saat perustella hakemuksesi miten huvittaa. Saat kyllä vedota apurahan taloudelliseen tarpeeseen. Suurin osa hakijoista on melko varmasti persaukisia, koska taiteilijat ovat. Pointti siinä on, että päätökseen ei vaikuta hakijan taloudellinen tilanne eli niitä päätöksiä ei tehdä varallisuusperusteilla. Päätöksiin vaikuttaa esim. se, millaista taidetta ja millaisia projekteja se myöntäjä-mesenaatti haluaa tukea.
Tottakai ne rahat menee enimmäkseen maistereille ja tohtoreille eli koulutuksesta on etua, joten ei kannata vedota köyhyyteen vaan mieluummin siihen hienoon titteliin :) Nehän kysyy siellä koulutustietoja, joten jos sulla on jotain hienoja titteleitä, muista kirjata. Jos olet köyhä taiteilija ilman hienoa titteliä, kyllä sun pitää miettiä, mikä nostaa sinut tuhansien hakijoiden joukosta esiin.
Ei apurahoja jaeta sillä perusteella, että joku on köyhä. Kela hoitaa köyhät jos tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämistä saa rahoittaa muullakin työskentelyllä, kunhan se ei ole työ- tai virkasuhteista. Minulla on parhaillaan menossa 8 kk työskentelyapuraha, ei tosin tutkimuksen tekoa vaan taiteellista toimintaa varten, ja olen vapaa tekemään muutakin työtä freelancerina, kunhan vain toteutan sen hankkeen jota varten työskentelyapuraha on myönnetty.
Olkaa tarkkana noiden kanssa, kun haette apurahoja. Joissakin muu työ vähentää apuraha-työn työskentelyaikaa eli jos muu työ on vaikka osa-aikainen 25% ajasta, apurahaa saa hakea korkeintaan 75% työajalle ja määrä myös 75% täydestä apurahasta. Joissakin on määräys, että ei saa tehdä muuta työtä, jos apurahakausi kestää yli 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Saat perustella hakemuksesi miten huvittaa. Saat kyllä vedota apurahan taloudelliseen tarpeeseen. Suurin osa hakijoista on melko varmasti persaukisia, koska taiteilijat ovat. Pointti siinä on, että päätökseen ei vaikuta hakijan taloudellinen tilanne eli niitä päätöksiä ei tehdä varallisuusperusteilla. Päätöksiin vaikuttaa esim. se, millaista taidetta ja millaisia projekteja se myöntäjä-mesenaatti haluaa tukea.
Tottakai ne rahat menee enimmäkseen maistereille ja tohtoreille eli koulutuksesta on etua, joten ei kannata vedota köyhyyteen vaan mieluummin siihen hienoon titteliin :) Nehän kysyy siellä koulutustietoja, joten jos sulla on jotain hienoja titteleitä, muista kirjata. Jos olet köyhä taiteilija ilman hienoa titteliä, kyllä sun pitää miettiä, mikä nostaa sinut tuhansien hakijoiden joukosta esiin.
Titteleillä ei ole mitään merkitystä. Vain työsuunnitelmalla on.
Työskentelyapuraha myönnetään sillä perusteella, miten hyvä tutkimus tai taidehankkeesi arvioitsiden mielestä on, ja mitä sun edellytykset on sitä tehdä. Se, että sulla on aikaa, on toki tavallaan edellytys, mutta Työskentelyapurahan nostamisen edellytys on jka tapauksessa aina, että et ole sinä aikana työssä muualla. Satunnainen esim luennointi on ok, mutta ei enempää. Tähän joutuu sitoutumaan jo hakemuksen jättäessään automaattisesti, joten sen kertominen erikseen on turhaa - ja antaa itse asiassa kuvan siitä, että et tajua, miten homma toimii ja mitä olet tekemässä. En sijaan työn tekemisen edellytyksinäsi kannattaa kertoa, että osaat janhallitset työssä vaadittavat eri osa-alueet tai pystyt ainakin luotettavasti ja aikataulussa hankkimaan nuo taidot.
Työsuunnitelmssa kysytäån myös aikataulua ja etenemissuunnitelmaa. Siinä kohtaa nuo virkavapaudet yms opintovapaat toki kannattaa mainita, koska aikatauluun ne vaikuttavat olennaisesti. Mutta siis eivät myöntöperusteina sinänsä, vaan ne tekevät aikataulustasi ja työsuunnitelmastasai uskottavamman, jos ne ovat työhön nähden fiksusti suunniteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa tarkkana noiden kanssa, kun haette apurahoja. Joissakin muu työ vähentää apuraha-työn työskentelyaikaa eli jos muu työ on vaikka osa-aikainen 25% ajasta, apurahaa saa hakea korkeintaan 75% työajalle
Ei pidä paikkaansa. Minulla on ollut vuosien mittaan useita työskentelyapurahoja ja samaan aikaan tilaustöitä. Esim. Taiken työskentelyapurahat ovat n. 2000e/kk, eikä kukaan voi olettaa että sillä tulee toimeen.
Asiantuntijoita paikalla?