Tää kuumuus ei lopu! Ei jaksais hellettä enää mutta pahenee vaan
Kaiholla muistelen kuukauden takaista lumimyräkkää
Kommentit (443)
Ihmeellistä poraamista joka vuosi kuumuudesta mutta silti lennetään etelän aurinkoon ihan väkisin.
Ensi viikolla ne sateet sitten vihdoin tulevat tai alkanee jo sunnuntaina. Oi että tätä onnea, vihdoin saa tehtyä kotitöitäkin.
Ovatko ihmiset tyhmiä kun tuovat jatkuvasti hellekeskustelussa esille Etelä-Euroopan helteet? Itse en usko, että Suomen helteistä valitteleva ihminen on mielellään reissaamassa etelänmatkoilla kesän aikana. Ja mitä sillä on väliä, jos jossain muualla on kuumempaa? Tietenkin on, mutta suomalaiset nyt ensisijaisesti asuvat Suomessa, ja ovat tottuneet sen ilmastoon (joka nyt ilmastonmuutoksen vuoksi on muutumassa). Aivan turha tuoda näitä esille.
Äsken tein ihokuorinnan manteliöljyyn sekoitetulla kauraryyni-sokeriseoksella. Ajatuksena oli lähteä ottamaan aurinkoa edes kasvoille, mutta mutta. Miksi ei saisi olla vaaleaihoisempi, miksi näin kesäisin aina huomautellaan kalpeudesta. On jokaisen oma asia miten aikaansa käyttää auringossa tai ei. Olisi se kaunis rusketus kivaa, mutta kun iho on erittäin herkkä , enkä käytä suojarasvoja. Huomenna uusi yritys, kun on pilvisempääkin, nyt +25 liian tukalaa mennä kärventymään. Ihmettelen hmisiä tosissaan jotka marivoivat itseään hiekan seassa rannalla. Vanhempana sitten nähdään kuka on grillannut ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä poraamista joka vuosi kuumuudesta mutta silti lennetään etelän aurinkoon ihan väkisin.
Ai ihan samat ihmiset? Mä olen matkustanut viimeksi lapsena ja jo silloin sanoin, että liian kuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikolla ne sateet sitten vihdoin tulevat tai alkanee jo sunnuntaina. Oi että tätä onnea, vihdoin saa tehtyä kotitöitäkin.
Näyttää että koskee vaa pohjoisempaa Suomea. Ei taida maan keskivaiheilta alaspäin sadella mitää
Etelärannikolle tullee vettä. En olisi kestänyt tätä kuivaa porotusta enää neljättä viikkoa. Ja luonto saa kerrankin kunnolla vettä. Jos ei olisi ollut tuota huhtikuista takatalvea oltais pulassa, mutta maa oli pitkään märkä. Olen lopullisesti syys/talvi-ihminen ei siitä vaan mihinkään pääse.
Naurettavaa ku Suomessa on pari viikkoa kuivaa nii se on muka maailmanloppu. Mitenhä ne tuolla lämpimissä etelänmaissa pärjää kesät ku on kuivaa monta kuukautta. Ei oo elämä loppunu sielläkää
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sä tosissasi, että kyseessä on yhdet ja samat ihmiset?
Ne jotka ei kestä kuumuutta eivät todellakaan lähde minnekään etelän aurinkoon. Sinne menevät ne, jotka pitävät lämmöstä ja nauttivat myös Suomen helteistä.
Esim. minulla on huono lämmönsietokyky, ja minua ei saisi kirveelläkään minnekään aurinkorannoille etelään. Sehän olisi ihan piinaa. Kuten Suomen kesätkin aina kun pidempi helleputki pamahtaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomessa +28 varjossa.
Ja sisällä.
Tosi nopeasti teillä asunnot lämpenee.
No onhan tätä tauotonta porotusta ollut jo monta viikkoa.
Helteet jo monta viikkoa?
Ei ainakaan Suomessa! Omalla kylällä vasta 5 hellepäivää. Pks
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi muistuttaa meitä taas pohjoisen sijainnin realiteeteistä. Tän viikon jälkeen loppuu rantakelit. +16 ensviikolla
Hyvä. Sellaista vaan lisää. Pääsen vihdoin pihatöihin.
Käsi paketissa vai?
Ei lämpö mua ole estänyt mitenkään tekemästä puutarhatöitä??
Eilen ajelin työnnettävällä 1000m2 nurmikkoa ja istutin melonin ja tomaatintaimia. Tänään siistin trimmerillä n tunnin verran tontin reunoja, vielä olisi 500m2 trimmattavana. Sitten imuroin talon ja nyt tulin altaalle lämmittelemään, varjossa 27.
Huonokuntoinen mummo 64v
Melko ärsyttävä ja leveilevä luonne olet. Kunnollesi voit tehdä jotain, jos se on huono. Me sydänsairaat katsellaan vaan ikkunasta kun pi
Kyllä, kuntoni kasvaa kohisten nyt taas kun 7kk sisälläolon jälkeen pääsee ulos lämpimään!
Kiitos, ripustan sen seinälle<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi muistuttaa meitä taas pohjoisen sijainnin realiteeteistä. Tän viikon jälkeen loppuu rantakelit. +16 ensviikolla
Hyvä. Sellaista vaan lisää. Pääsen vihdoin pihatöihin.
Käsi paketissa vai?
Ei lämpö mua ole estänyt mitenkään tekemästä puutarhatöitä??
Eilen ajelin työnnettävällä 1000m2 nurmikkoa ja istutin melonin ja tomaatintaimia. Tänään siistin trimmerillä n tunnin verran tontin reunoja, vielä olisi 500m2 trimmattavana. Sitten imuroin talon ja nyt tulin altaalle lämmittelemään, varjossa 27.
Huonokuntoinen mummo 64v
Ei puutarhatöitä vaan pihan uudistamista. Ihan kaivuuhommia lapiolla, painavien säkkien viemistä ja tuomista. Tässä mist
2 vuotta sitten (ei Suomessa) meillä oli 5 vkoa 38 varjossa, yli 40 sisällä Remontoitiin taloa, käännettiin pihaa, laatoitettiin terassia, tehtiin puusavotta jne.
Kokemusta on. Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Etelärannikolle tullee vettä. En olisi kestänyt tätä kuivaa porotusta enää neljättä viikkoa. Ja luonto saa kerrankin kunnolla vettä. Jos ei olisi ollut tuota huhtikuista takatalvea oltais pulassa, mutta maa oli pitkään märkä. Olen lopullisesti syys/talvi-ihminen ei siitä vaan mihinkään pääse.
Nuo sade-ennusteet on vielä kaukana joten ei ole luotettavia. Yhtähyvin voi olla että ei sade pisaraakaa ja ne sade ennusteet siirtyy vaa kauemmaks =D
Miettikää sitä, että vain kuukausi sitten oli vielä lunta. Talvi, joka kesti ainakin 6kk, oli pitkä ja ankea. Sitä, että voi huoletta syödä ja kahvitella ulkona, valmistaa ruokaakin, pitkälle iltaan. Kävellä huoletta ovesta ulos shortseissa ja t-paidassa. Pyöräillä ilman hanskoja 😅 Miettikää sitä syksyistä tunnetta, kun tajuat etteivät nämä kelit enää vuoteen palaa - tiedossa on vain yhä pimenevämpää ja kylmempää, sekä sadetta eri ankeissa muodoissaan.
Tästä kaikesta huolimatta - olen satavarma, että kesälomani tullen sataa taas täysiä Esterillisiä 😀
Vierailija kirjoitti:
Onko käynyt mielessä, että kyseessä ei ole samat ihmiset?
Mitenhän ihmiset voi vielä elää esim pakistanissa tai intiassa ku siellä esiintyy lisääntyvissä määrin jo +50 asteen helteitä =o
Itse pidän +20c sopivana kesällä, yli tuon kun menee niin on liian kuuma. Ei yhtään suomalaiselle sopivia kelejä nämä kun olemme pohjolaista talvikansaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän ihmiset voi vielä elää esim pakistanissa tai intiassa ku siellä esiintyy lisääntyvissä määrin jo +50 asteen helteitä =o
Tottuneet? Onhan ne eri värisiäkin.
Talot tuskin mallia tiivis laatikko tuplalasilla,jotta pakkanen pysyy ulkona
Vierailija kirjoitti:
Äsken tein ihokuorinnan manteliöljyyn sekoitetulla kauraryyni-sokeriseoksella. Ajatuksena oli lähteä ottamaan aurinkoa edes kasvoille, mutta mutta. Miksi ei saisi olla vaaleaihoisempi, miksi näin kesäisin aina huomautellaan kalpeudesta. On jokaisen oma asia miten aikaansa käyttää auringossa tai ei. Olisi se kaunis rusketus kivaa, mutta kun iho on erittäin herkkä , enkä käytä suojarasvoja. Huomenna uusi yritys, kun on pilvisempääkin, nyt +25 liian tukalaa mennä kärventymään. Ihmettelen hmisiä tosissaan jotka marivoivat itseään hiekan seassa rannalla. Vanhempana sitten nähdään kuka on grillannut ja kuka ei.
Saa olla kalpea. Täällä on 27 astetta. Se on aika korkea lämpötila tähän kellonaikaan (ja vuodenaikaan) nähden. Minäkin meinasin mennä ulkoilemaan, mutta ei vielä viitsi. Ei kannata varta vasten marinoitua porotuksessa. Odottaa siihen kun on vähän päälle parikyt astetta.
Tuskin saa edes maksettua kuutta tonnia kahdesta pumpusta, vaikka yrittäisi.
Itse ostin kaksi sisäyksikköä ja multi-split invertterin, maksoi joku vajaa 1500€ ja siihen asennus 400€.
Jos ei ole suhteita, niin kolmella tonnilla saanee saman satsin.