Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kituuttamattakin laihtuu. Paino tippunut 11 kg vuodessa

Vierailija
23.05.2024 |

Syön päivittäin 2000 - 2400 kcal. Ihan tavallista sekaruokaa. 

Työni kevyttä toimistotyötä, liikuntana 2 x sali viikossa, ja lisäksi 2-3 n. 45 min kävelylenkkiä.

Aloituspaino 82 kg, nyt 71 kg. Normaalipainon ylärajaan jäljellä 3 kg. 

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päsit eroon sokerikoukusta? Minkä ikäinen olet, jos saa kysyä? Mun on ollut vaikea laihduttaa. Olen 38- vuotias ja sokerille on vaikea sanoa ei. Minulla on urheilutaustaa mutta treenit ei tuota mitään tulosta, kun herkuttelee liikaa. Olen 155cm ja 60kg. Pitäisi saada n. 7kg pois.

Kyllä ne treenit aina tuottaa tulosta. Jos paino pysyy tuossa normaalipainon ylärajalla tuolla tavalla, olisit helposti 10kg isompi jos et harrastaisi liikuntaa. 

Vierailija
22/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön muuten "normaalisti", mutta olen jättänyt perinteiset hiilari aika minimiin. En siis syö leipää, ja riisiä / pastaa / perunaa / puuroa syön harvakseltaan, lähinnä silloin, jos tarvitsen hiilaritankkauksen liikunnan jälkeen.

Tämän vuoden puolella on pudonnut nyt 12 kg ja olen normaalipainossa. Vähän aikaa sitten on jo alkanut se vaikein vaihe (tiedetään) eli painon pitäminen kurissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, noihin kaloreihin saa jo treenata useamman tunnin päivässä! 

Mun normaali ruokavalio on alle 1500kcal joten laihduttamiseen pitää pudottaa alle 1200, mielellään pari päivää viikossa n 1000kcaliin. Tällä pudonnut 4kk 2,5kg

Liikkumisen kaloreita en laske, se on vain bonusta.

Toki isommasta painosta on helpompi pudottaa alussa

Vierailija
24/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos sinulle on noin helppoa. En ole vuosikymmeniin syönyt noin suuria kalorimääriä, mutta painan silti 86 kg kuten olen painanut jo 20 vuotta. Sain joskus kolmekymppisenä painon laskemaan 82 kiloon parissa kuukaudessa kun söin punniten kaiken 1600 kCal päivässä ja kävin salilla useamman kerran viikossa. Sittemmin en ole enää viitsinyt yrittää, liikun reilusti ulkona osin hyötyliikuntana ja syön kaksi kertaa päivässä normaalia ruokaa runsaalla kasvismäärällä ja kestän tässä koossa lihomatta tai laihtumatta. Ei aamupaloja, välipaloja tai muuta napostelua kaloripitoisista juomista puhumattakaan, ne jäivät jo silloin nuorena kun uskoin painon putoavan hiljalleen hyviä muutoksia tehden, mutta minun elimistöni on hyvä sopeutumaan siihen kalorimäärään jonka se saa.

Vierailija
25/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vähän erikoiselta. Itse olen vielä aika nuori. Teen toimistotyötä myös. Juoksen viikossa 2x n. 6-8km ja pyöräilen 2x 10-20km, kehonpainotreenin teen 2-3x 40min. Muutenkin aktiivinen arki. Syön säännöllisesti, tavallista sekaruokaa, paljon kasviksia ja hedelmiä, hyviä öljyjä jne, arkiruuassa välttelen lisättyä sokeria yms. Herkuttelen kuitenkin välillä; jätski, pulla tms. Ja silti painon pitäminen tässä, missä se nyt on, on toisinaan melko hankalaa, 60kg/170cm. Arvioisin että syön n. 2000-2200 kaloria, ja kulutus on noin suunnilleen sama. Lepokulutus on yllättävän pieni toimistotyössä, ja hidastuu vanhemmiten. En siis usko että noilla kaloreilla ja tuolla aktiivisuudella voisi laihtua erityisen tehokkaasti. Toki terveelliseltä kuulostaa.

Vierailija
26/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole vielä vaihdevuosia?

Silloin ei paino putoa kuin tupakoimalla. En tiedä yhtään lihavaa, vv-ikäistä, tupakoivaa naista. 

Vierailija
27/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun normaali ruokavalio on alle 1500kcal joten laihduttamiseen pitää pudottaa alle 1200, mielellään pari päivää viikossa n 1000kcaliin. Tällä pudonnut 4kk 2,5kg

Tää on kyllä kumma juttu. Epäilen vähän, että (jos suunnilleen normaalikokoisesta aikuisesta ihmisestä kyse) elimistö ja aineenvaihdunta on sotkettu kaikenmaailman kikkailulla pahanpäiväisesti, mikäli "normaali ruokavalio" on vain 1500 kcal päivä.

(En sano tätä pahalla..) 

Mutta tosiaan, kun itse siis olen laihtunut tällä 2000 - 2400 kcal/vrk syömisellä, eikä liikuntani ole mitään "useampi tunti päivässä". Ja kyllä, osaan laskea kalorit oikein! 

Tosi hitaastihan paino on laskenut, mutta laskenut kuitenkin ja jatkaa laskuaan vielä. Toki ymmärrän etten tällä syömisellä kuihdu laihaksi, epäilen painonputoamisen loppuvan ehkä siinä main kun normaalipainoni yläraja on saavutettu, mutta se kyllä sopiikin mulle. Ei ole tarkoitus tulla laihaksi vaan terveeksi, hyväkuntoiseksi ja vahvaksi.

Ap

Vierailija
28/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole vielä vaihdevuosia?

Silloin ei paino putoa kuin tupakoimalla. En tiedä yhtään lihavaa, vv-ikäistä, tupakoivaa naista. 

Onhan tupakointi käynyt harvinaisemmaksi, mutta kyllä moni tupakoiva tantta on lihava. Sanoisin, että enemmänkin niin päin, koska nykyisin tupakoivat ne, joita eivät muutenkaan terveysasiat kiinnosta. 

Vierailija
29/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä kumma juttu. Epäilen vähän, että (jos suunnilleen normaalikokoisesta aikuisesta ihmisestä kyse) elimistö ja aineenvaihdunta on sotkettu kaikenmaailman kikkailulla pahanpäiväisesti, mikäli "normaali ruokavalio" on vain 1500 kcal päivä.

(En sano tätä pahalla..) 

Mutta tosiaan, kun itse siis olen laihtunut tällä 2000 - 2400 kcal/vrk syömisellä, eikä liikuntani ole mitään "useampi tunti päivässä". Ja kyllä, osaan laskea kalorit oikein! 

Tosi hitaastihan paino

Ymmärrän pointtisi, mutta myös "laiha" voi olla terve, hyväkuntoinen ja vahva.

Vierailija
30/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä. Mulla aloituspaino 85, tavoitepaino olisi 70-74. Olen vähentänyt makeiden herkkujen määrää, toisaiseksi ei eroa painossa. Nyt kuukauden verran olen siis rajoittanut. Muuten syönyt normiruokaa.

Pitää varmaan vähentää vielä leipää ja annoskokoja kun ainakaan tuolla makean syönnin vähentämisellä ei eroa ole mitä tulee painoon :/ 

Jätä sokeri kokonaan, verensokeriheittelyt ja huonossa jamassa oleva suolistobakteeristo saavat helposti syömään liikaa. Kasviksia paljon (pakasteet helpottaa), hapanmaitotuotteita ja kaikkea muutakin hapatettua (esim. hapankaali), jättäisin leivän todellakin pois tai vain pari ruisleipäviipaletta päivässä. Annoskoot sellaiseksi että nukkumaanmennessä on pieni, siedettävä nälkä eli sen tason nälkä mikä ei estä sinua nukkumasta. Noilla onnistuin itse pudottamaan ylimääräiset 10 kg ja leivän+sokerinmussutukseen ei ole todellakaan paluuta.

Vierailija
31/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(En sano tätä pahalla..) 

Mutta tosiaan, kun itse siis olen laihtunut tällä 2000 - 2400 kcal/vrk syömisellä, eikä liikuntani ole mitään "useampi tunti päivässä". Ja kyllä, osaan laskea kal

Joo, hyvä että ymmärsit :)

mutta tarkennan nyt vielä muillekin, että en siis tarkoittanut etteikö laiha voisi olla vahva ja terve, vaan tarkoitin, ettei MUN tarvitse laihtua laihaksi asti (vaan normaalipainon yläraja riittää) ollakseni itse terve, vahva ja hyväkuntoinen.

Itse en kuitenkaan 82-kiloisena ollut näistä mitään, ja painonpudotus on tehnyt minulle ja terveydelleni hyvää. 

Ap

Vierailija
32/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää laihdutin aika paljon, kun oli jalka kipsissä toista vuotta. Eli liikuntaa ei todellakaan ollut. Huomasin, että aloin lihoa, ja kipsiä piti vaihtaa isompaan välillä. Aloin sitten syödä pienempiä määriä ja aina ruokapöydän ääressä enkä vaikka sängyssä tai sohvalla makaillessa, silloin syöminen tahtoo olla oheistoiminne, eikä oikeaa syömistä nälkään.

On pysyneet kilot poissa jo kauan.

Vierailija
33/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos sinulle on noin helppoa. En ole vuosikymmeniin syönyt noin suuria kalorimääriä, mutta painan silti 86 kg kuten olen painanut jo 20 vuotta. Sain joskus kolmekymppisenä painon laskemaan 82 kiloon parissa kuukaudessa kun söin punniten kaiken 1600 kCal päivässä ja kävin salilla useamman kerran viikossa. Sittemmin en ole enää viitsinyt yrittää, liikun reilusti ulkona osin hyötyliikuntana ja syön kaksi kertaa päivässä normaalia ruokaa runsaalla kasvismäärällä ja kestän tässä koossa lihomatta tai laihtumatta. Ei aamupaloja, välipaloja tai muuta napostelua kaloripitoisista juomista puhumattakaan, ne jäivät jo silloin nuorena kun uskoin painon putoavan hiljalleen hyviä muutoksia tehden, mutta minun elimistöni on hyvä sopeutumaan siihen kalorimäärään jonka se saa

Siis paljonko sitä ylipainoa on? Kun et kertonut pituuttasi tai ruumiinrakenteesta mitään

Vierailija
34/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten perusaineenvaihdunta vaihtelee tosi paljon. Keski-ikäisen naisen keskikulutus lienee jossain 1500-1800 välillä, ihan geneettisistä syistä johtuen. Sitä on hyvin vaikea muuttaa,  liikunta sitten erikseen mutta aika paljon pitää liikkua, jotta läski kuluisi.  Kevyessä toimistotyössä 1500-1600 kcal riittää hyvin. Näin olen useista tutkimustuloksista lukenut  ja uskon siihen. Itse olen 176cm pitkä  , vaihdevuodet jo takana, ja  olen vuosia painanut yli 90 kg. Syön monipuolisesti, vain vähän hiilareita, hyvin vähän rasvaa,  annoskokoni ovat moniin verrattuna jopa pienet, makeasta en edes pidä, enkä muitakaan herkkuja saati makeita juomia en juo. Jotta paino laskisi, pitäisi oikeasti kituuttaa vielä enemmän. Herää kysymys miksi? Olen hyväksynyt itseni tässä koossa , puolisokaan ei ole mikään neuvolassa punnittava. Ulkonäköpaineita ei tässä iässä enää ole, miksi siis pilaisin elämäni jatkuvalla itsensä tarkkailulla. Tavoitteena ei ole myöskään elää mahdollisimman vanhaksi, päinvastoin. Elämästä pitää nauttia nyt kun on vielä voimia.

Vierailija
35/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina normaalipainoinen. 168 cm ja 58-63 kg.

En ole millään lailla tietoinen syömistäni kalorimääristä. Sen verran rajoitan syömisiä, etten helposti valitse viinereitä, munkkeja, pasteijoita, pitsoja tai ranskiksia.

En juo limpparia ja mehujakin varsin harvoin. Viinit juon kuivana ja esanssisiiderit oli ne keinomakeutettuja tai ei jätän juomatta. Olut on parempi vaihtoehto kohtuudella.

Muuten syön ihan tavallista ruokaa monipuolisesti itsetehtynä. Vain marinaadilihat jää kylmäaltaaseen. Jää myös kaikki keinomakeutet ja vähärasvaiset tuotteet.

Rasvana oliiviöljy, purkkikookosrasva ja voi. Margariinia ei käytetä edes leivontaan. 

Vierailija
36/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja, kun mullakin lähti painoa helposti, jollain miedolla kevennyksellä. Ekat pari laihdutusta oli sellaisia. Valitettavasti menin sitten 10 vuodeksi ahminta-laihiskierteeseen, ja nyt on jumalattoman vaikeaa saada edes vähää painoa pois vaikka painan 120 kg. 1200 kcal per päivä niin hyvin hitaasti putoaa, 1600 kcal on se missä ei laihdu enää lainkaan. Mä olen omaa tyhmyyttäni kouluttanut kroppani erittäin taitavaksi pärjäämään vähillä kaloreilla "nälänhädissä".

Vierailija
37/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aina normaalipainoinen. 168 cm ja 58-63 kg.

En ole millään lailla tietoinen syömistäni kalorimääristä. Sen verran rajoitan syömisiä, etten helposti valitse viinereitä, munkkeja, pasteijoita, pitsoja tai ranskiksia.

En juo limpparia ja mehujakin varsin harvoin. Viinit juon kuivana ja esanssisiiderit oli ne keinomakeutettuja tai ei jätän juomatta. Olut on parempi vaihtoehto kohtuudella.

Muuten syön ihan tavallista ruokaa monipuolisesti itsetehtynä. Vain marinaadilihat jää kylmäaltaaseen. Jää myös kaikki keinomakeutet ja vähärasvaiset tuotteet.

Rasvana oliiviöljy, purkkikookosrasva ja voi. Margariinia ei käytetä edes leivontaan. 

Ikää siis 51v ja veriarvot ihanteelliset.

Vierailija
38/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, noin se kuuluukin mennä! Ja tulokset on todennäköisesti myös kestäviä, toisin kuin näiden pikakuurien osalta.

Vierailija
39/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömättä oleminen ei edes ole mitään suurta kärsimystä. Koko juttua on liioiteltu. Nälkä on ihan normaali tunne joka ei ole mikään kovin paha tunne edes. Sitä paitsi se menee syömättäkin pois. Se vain käy välillä ja häipyy taas. Syömättä ollessa moni päin vastoin sanoo että olo vain paranee. Johtuu siitä että ei ole sokeria elimistössä joka tekee sumuisen ja väsyneen olon sekä latistaa mieltä.

Jatkuva näläntunteen huomiotta jättäminen ja liiallisessa kalorivajeessa oleminen sotkee ruoansäätelyn tehokkaasti. Tärkeät ravintoaineet jäävät saamatta, ja keho alkaa käyttää polttoaineena lihaksia ja sidekudosta rasvan lisäksi. Tulos: riippuvaa ihoa, olematon lihaskunto, pysähdyksissä oleva aineenvaihdunta + mahdolliset kilpirauhasongelmat. Puhumattakaan, että kitulaihduttaminen on paras tapa saada itselleen syömishäiriö ja jojoilua painon kanssa.

Jos kehoa osaa kuunnella, se kyllä kertoo, mikä on oikea määrä ravintoa. Valitettavan usein vain herkuttelunhimo tai pyrkimykset laihtua 10 kg viikossa sotkevat terveet signaalit. Nälkä itsessään on kehon terve viesti energian ja ravintoaineiden tarpeesta. Sitä on syytä kunnioittaa.

Vierailija
40/53 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua masentaa mutta kaikki laihdutuksessa "onnistuneet" ystäväni ovat lihoneet takaisin ja tosi moni korkojen kera. Ei se niin helppoa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme