Olen kalorivajeessa mutta en laihdu
Olen lievästi ylipainoinen vaikka syön noin 1200 kaloria päivässä. Olen vähentänyt kaloreita aina pikkuhiljaa kun paino ei ole liikahtanut mihinkään. Vaikkakin olen aivan varmasti kalorivajeessa. Väsyttää, on kylmä koko ajan, huimaa, heikko olo, ei fyysistä voimaa, alakuloisuutta. Nuorena minulla oli syömishäiriö ja olin alipainoinen, että tiedän kyllä miltä energiavaje tuntuu. Nyt vaan ei mitään vaikutusta painoon.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Tee sen väärin. Oikea tapa on syödä lähes normaalisti, mutta silti laihtua. Yrität laihtua kahdessa viikossa vaikka lihosit lähes koko vuoden.
Tämä on yleinen virhe. Läskejä kerätään ensin viisi vuotta ja sitten ihmetellään kun niitä ei saa parissa viikossa katoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla nyt olisi päällä tämä säästöliekki, niin miten ihmeessä laihdutan nimenomaan rasvakudosta lihasten sijaan? En halua laihtua samalla tavalla kuin anoreksian aikaan, että terveys menee.
Ap
Sinun pitää saada ruuasta elimistön tarvitsemat ravinteet, vitamiinit ja hivenaineet. Silloin ei ole nälkää eli ei tule napsteltua kaikkea epäterveellistä ja kaloritiheää. Vasta kun puutokset on tankattu täyteen, voit alkaa haaveilla rasvanpoltosta. Suosittelen ravitsemusterapeutilla käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkääs te ``kalori on kalori ja varmasti laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat`` -hysteerikot jo lopultakin päivittää tietonne. Yli kymmeneen vuoteen ole tutkimus ja tiede enää ollut tuota mieltä.
Kyllä se ihan totta on. Mistä keho ottaa sen energian kalorivajeessa, jos ei omista varastoista? Tietysti sekin on totta että kroppa voi mennä säästöliekille. Mutta kyllä säästöliekillä ollessakin laihtuu, jos vähentää riittävästi syömistä.
Lihava ihminen voi kuolla nälkään. On kaksi tapaa varmasti käynnistää rasvanpoltto: 1. Saat kaiken energiasi vain rasvasta. Elimistön on pakko vaihtaa rasvanpoltolle, sopeutumisvaiheen jälkeen olo helpottaa. Menee noin 1-2 viikkoa sopeutumiseen.
2. Täysi paastoaminen. Tapahtuu sama kuin kohdassa 1.
Mutta jos syöt enimmäkseen hiilareita ja proteiinia, elimistö välttää rasvanpolttoa ja yrittää viimeiseen asti säästää energiaa. Kunnes et enää jaksa näännyttää itseäsi ja alat syömään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten et ole kalorivajeessa, se on niin yksinkertaista.
Syön 700 kaloria päivässä tällä hetkellä ja minulla on kaikki samat aliravitsemuksen oireet kuin anoreksian aikaan. Miten voi olla mahdollista etten olisi kalorivajeessa?
Koska valehteletToivoisin että valehtelisin
Et jaksaisi edes kirjoittaa täällä, mikäli päivittäiset kalorisi olisivat 700 kcal/päivä. Mitä sovellusta käytät kaloreiden laskemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla nyt olisi päällä tämä säästöliekki, niin miten ihmeessä laihdutan nimenomaan rasvakudosta lihasten sijaan? En halua laihtua samalla tavalla kuin anoreksian aikaan, että terveys menee.
Ap
Sinun pitää saada ruuasta elimistön tarvitsemat ravinteet, vitamiinit ja hivenaineet. Silloin ei ole nälkää eli ei tule napsteltua kaikkea epäterveellistä ja kaloritiheää. Vasta kun puutokset on tankattu täyteen, voit alkaa haaveilla rasvanpoltosta. Suosittelen ravitsemusterapeutilla käymistä.
Aivan varmasti tulee nälkä, jos on miinuskaloreilla riittävästi.
Tutustu ap reverse dieting termiin/ilmiöön. Ulkomaalaisilta sivuilta löytyy lähinnä infoa. Suomeksi ei niinkään. Veikkaan että iso ahaa elämys tulee sen myötä.
Ei kroppa ole niin tyhmä että käyttäisi läskit viimeisenä. Se on kerännyt ne sitä varten että niitä käytetään kun ei ole syötävää. Se syö niistä ateriat jos ei laita ateriaa suusta alas.
Ihmiset ovat satojen tuhansien nälkävuosien ajan hioneet geeninsä niin että kroppa käyttää läskit nälkiintymisen estämiseksi. Kyllä se toimii edelleen. Syö vähemmän niin läskit lähtee. Niin helppoa se on.
Sitä paitsi moni vetää viikon tai jopa viikkoja täysin ilman ruokaa. Pelkkää vettä johon sekoitettu suoloja. Ja silti pystyy käymään töissä yms. Niistä on videoblogeja esim. youtubessa vaikka kuinka paljon.
Miksi eivät ole ihan heikkona? Koska heillä on rasvaa jota keho syö joka päivä elääkseen. Vain oikeasti rasvattomat laihat ovat vaarassa jos ovat syömättä.
Osa laihdutusneuvoista suoraan jostain 80-luvun naistenlehdestä. Älä käytä levitettä leivällä tai salaatinkastiketta, laita lightjuomaan visibliniä, niin ei tule nälkä jne Huutonaurua, ei ihme että suomalaiset on väsyneitä ja rapakunnossa.
Mun dieetti, jolla olen pudottanut painoa reilusti parin vuoden aikana on maltillisuus ja säännöllisyys. Runsas aamiainen, jolla jaksaa lounaaseen asti ja jos ei jaksa, niin sitten vaikka hedelmä tai välipalapatukka ja jaksaa odottaa tunnin. Itse syön arkisin kaksi aamupalaa, kello 6 ja 9. Jälkimmäinen on tukevampi, pari ruisleipää ja protskurahka ja hedelmä. Kuuden aamiainen on hedelmä ja joku kaurapatukka.
Lounaalla syön hiilariksi reilun annoksen pastaa/riisiä/perunaa ja kunnon annos protskua kylkeen. Lisukesalaattia voi vielä rikastaa vaikka raejuustolla. Parin tunnin päästä tästä pieni välipala ja sitten taas vastaavanlainen päivällinen myöhemmin. Iltapalalla sitten menee muutama leipä, puuroa, pannaria, munakasta tms, mitä nyt mieli tekee ja jääkaapista löytyy. Joku suklaapatukka tai jätskikin mahtuu joka päivä ruokavalioon ja silti pysyy paino samana nyt ja aktiivisimpina aikoina voi jopa tippua, vaikka tietoisesti ei olekaan tarkoitus laihduttaa nyt.
Lihas polttaa rasvaa, eli kuntosalille ja ruokavalio ihan ekaksi kuntoon!
Jos ihan oikeasti syöt taaperon kalorit päivässä, niin seuraavaksi on sydänkohtaus ovella.. Jos olet tyytymätön sun kehoon tällä hetkellä, niin älä nyt herranjestas kaiva syvempää kuoppaa itsellesi ruoskimalla tuolla tavalla itseäsi. Ja jos tänään syöt liian vähän ja laihdutat tosissasi, niin ikävä fakta on, että ei ne kilot ole pudonneet huomenna eikä vielä ylihuomenna. Tulee vain lannistuminen ja ahmiminen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki läskit väittää että eivät laihdu syömistä vähentämällä. Sellaista ihmettä ei lääketiede kyllä tunne.
Kyllä tuntee. Syitä siihen voi olla monia, joista yksi todennäköisemmistä on insuliini resistenssi ja sen kerrannaisvaikutukset
Tiedoksi että ihminen on pisimmillään ollut syömättä yli vuoden ajan. Ylipainoinen, tietenkin. Hän sanoi että olo oli ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkääs te ``kalori on kalori ja varmasti laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat`` -hysteerikot jo lopultakin päivittää tietonne. Yli kymmeneen vuoteen ole tutkimus ja tiede enää ollut tuota mieltä.
On totta, että joillakin ihmisillä on matalampi peruskulutus kuin toisilla. Ja dieetit tosiaan voivat laskea kulutusta huomattavasti. Mutta tuossakin yksi väitti, että syö 700 kcal eikä laihdu. Aivan varmasti laihtuu jos syö jatkuvasti 700 kcal/päivä. Ei sillä, että se terveellistä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköistä,kaloritarve riippuu lihasmassasta eikä vaakalukemasta.Syömishäiriö viittaa korkeaan rasvaprosenttiin painosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
No eipä muuten olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aivan varmasti tulee nälkä, jos on miinuskaloreilla riittävästi.
No siksipä juuri pitää syödä riittävästi, eli aika reilusti enemmän kuin mitä ap nyt syö. Mutta erilaisia asioita: kaloritiheät mutta ravintoköyhät hutut huis hemmettiin, tilalle ravinnerikasta mutta hillitysti energiaa sisältävä ruokaa. Saatu energia pitää nostaa lähelle kulutusta, ja siihen saa jo syödä lujasti, jos syö oikein. Jos aineenvaihdunta on ajettu alas, jonkin aikaa ottaa sen buustailu normaalille tasolle, mutta sen jälkeen vasta on mitään jakoja saada sokeriaineenvaihduntaa terveemmäksi ja rasvamassaa palamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kroppa ole niin tyhmä että käyttäisi läskit viimeisenä. Se on kerännyt ne sitä varten että niitä käytetään kun ei ole syötävää. Se syö niistä ateriat jos ei laita ateriaa suusta alas.
Ihmiset ovat satojen tuhansien nälkävuosien ajan hioneet geeninsä niin että kroppa käyttää läskit nälkiintymisen estämiseksi. Kyllä se toimii edelleen. Syö vähemmän niin läskit lähtee. Niin helppoa se on.
Sitä paitsi moni vetää viikon tai jopa viikkoja täysin ilman ruokaa. Pelkkää vettä johon sekoitettu suoloja. Ja silti pystyy käymään töissä yms. Niistä on videoblogeja esim. youtubessa vaikka kuinka paljon.
Miksi eivät ole ihan heikkona? Koska heillä on rasvaa jota keho syö joka päivä elääkseen. Vain oikeasti rasvattomat laihat ovat vaarassa jos ovat syömättä.
Meillä on kuule vaikka kuinka paljon aliravittuja ylipainoisia ihmisiä. Kun sokeriaineenvaihdunta, suoliston mikrobiomi ja hormonit (preliini, leptiini) ovat sekaisin, rasva ei pala.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinähän olet jo nyt laihduttamassa niin, että terveys menee, kun sanot olevasi ihan puolikuntoinen energiavajeesta etkä silti edes laihdu. Nyt kannattaisi varmaan joksikin aikaa unohtaa laihdutusyritykset, ja keskittyä terveyteen eli syödä tarpeeksi terveellistä, ravitsevaa ruokaa. Sitten kun voit paremmin, voi taas alkaa miettiä asiaa, ja ehkä ravitsemusterapeutin avulla. Entisenä syömishäiriönä varmasti tiedät, että tällä aiheella ei ole leikkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kuule vaikka kuinka paljon aliravittuja ylipainoisia ihmisiä. Kun
Jep.
``Kun ruokavalio on pielessä, sieltä puuttuu tyypillisesti myös niitä ruokia, joissa on eniten suojaravintoaineita. Ylipainoinen ja aliravittu ei ole mahdoton, vaan pikemminkin aivan tavallinen yhtälö.
Jos ruokarytmi on pielessä, aterioita tulee korvattua välipaloilla ja napostelulla ja ruokavalion terveellisyydestä tulee tingittyä tuon tuosta. Ravitsemusongelmat kasautuvat vyyhdiksi: liikaa ja vääränlaista rasvaa, liian vähän kuituja, liian vähän suojaravintoaineita ja liian yksipuolista ravintoa.
Toinen ravitsemusongelmia tuottava tapa on toistuva tiukka kuuriluontoinen laihduttaminen. Kitukuurien aikana ravitsemustekijät ovat useimmiten tavalla tai toisella pielessä. Mitä vähemmän kaloreita dieetti sisältää, sitä todennäköisemmin sen aikana saadaan liian vähän välttämättömiä ravintoaineita. Kuuriluontoisella laihduttamisella ei saavuteta pysyvästi terveellistä ruokavaliota ja pysyviä tuloksia.``
https://www.puhti.fi/tietopaketit/ylipainosta-aiheutuvien-sairauksien-e…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön 700 kaloria päivässä tällä hetkellä ja minulla on kaikki samat aliravitsemuksen oireet kuin anoreksian aikaan. Miten voi olla mahdollista etten olisi kalorivajeessa?
Koska valehteletToivoisin että valehtelisin
Et jaksaisi edes kirjoittaa täällä, mikäli päivittäiset kalorisi olisivat 700 kcal/päivä. Mitä sovellusta käytät kaloreiden laskemiseen?
Kyllä itse anorektikkona 200 kalorin dieetillä jaksoin viettää koko päivän pro ana-palstoilla, vaikka sängystä tuskin jaksoin nousta. Kun noin pienillä kaloreilla on ollut pitkään niin keho yrittää sopeutua pienentämällä aineenvaihduntaa miniiniin.
ei ap
Tee sen väärin. Oikea tapa on syödä lähes normaalisti, mutta silti laihtua. Yrität laihtua kahdessa viikossa vaikka lihosit lähes koko vuoden.