Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kalorivajeessa mutta en laihdu

Vierailija
23.05.2024 |

Olen lievästi ylipainoinen vaikka syön noin 1200 kaloria päivässä. Olen vähentänyt kaloreita aina pikkuhiljaa kun paino ei ole liikahtanut mihinkään. Vaikkakin olen aivan varmasti kalorivajeessa. Väsyttää, on kylmä koko ajan, huimaa, heikko olo, ei fyysistä voimaa, alakuloisuutta. Nuorena minulla oli syömishäiriö ja olin alipainoinen, että tiedän kyllä miltä energiavaje tuntuu. Nyt vaan ei mitään vaikutusta painoon.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkääs te ``kalori on kalori ja varmasti laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat`` -hysteerikot jo lopultakin päivittää tietonne. Yli kymmeneen vuoteen ole tutkimus ja tiede enää ollut tuota mieltä.

Kyllä se ihan totta on. Mistä keho ottaa sen energian kalorivajeessa, jos ei omista varastoista? Tietysti sekin on totta että kroppa voi mennä säästöliekille. Mutta kyllä säästöliekillä ollessakin laihtuu, jos vähentää riittävästi syömistä.

Mutta sekin vaihtelee että mistä varastosta keho ottaa sen energian. Ei välttämättä rasvakudoksesta, vaan lihaksista, sisäelimistä ja elintoiminnoista, mistä ap:n oireet johtuvat. Siitä ei ole kyllä mitään hajua että miten tuollainen ongelma korjataan.

Vierailija
22/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuli tänne siinä toivossa että joku sanoisi taas parhaan laihdutustaktiikan olevan se että syö enemmän. Olen nähnyt sen monta kertaa "pitää syödä riittävästi että laihtuu". Erikoista logiikkaa. Varmaankin naisen logiikkaa.

Se on ihan faktaa. Toki kaloreita ei saa tulla enempää kuin perusaineenvaihdunta + aktiivisuus vie, eli siihen nähden pitää tulla energiavajetta, mutta siihen pitää syödä ihan saatanasti, että saa ravinnosta kaiken kehon tarvitseman ja se pääsee toimimaan normaalisti, jolloin rasvanpoltto voi käynnistyä. Syömiset pitää tietenkin valita oikein eli niin, että ei tule mitään turhaa höttöä mutta että saa kaikki tarpeelliset ravinteet ja hivenaineet.

Mä olen koko ikäni syönyt liian vähän ja sillä ajanut aineenvaihduntani ihan alas (eli sille paljon parjatulle säästöliekille).

Laiha olen ollut aina, ja kun eteen lätkäistiin ruokamäärät mitä pitää päivässä syödä jotta keho alkaisi kuntoutua, olin lentää persiilleni. Ja kyllä, se syöminen oli sitten ihan kokopäivätyötä. Olin varma että lihoisin palloksi, mutta ehei, paino ei noussut grammaakaan, päinvastoin. Koska en millään jaksanut joka päivä syödä sitä kaikkea mitä olisi pitänyt. Nyt on vähitellen saatu aineenvaihdunta pelaamaan normaalisti, ja todellakin pitää syödä riittävästi jotta pysyy terveenä eikä laihdu liikaa.

Ap, käypä ravitsemusterapeutin juttusilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkääs te ``kalori on kalori ja varmasti laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat`` -hysteerikot jo lopultakin päivittää tietonne. Yli kymmeneen vuoteen ole tutkimus ja tiede enää ollut tuota mieltä.

Kyllä se ihan totta on. Mistä keho ottaa sen energian kalorivajeessa, jos ei omista varastoista? Tietysti sekin on totta että kroppa voi mennä säästöliekille. Mutta kyllä säästöliekillä ollessakin laihtuu, jos vähentää riittävästi syömistä.

Se ottaa sen energian lihaksista ja luustosta. Rasva lähtee vasta ihan viimeisenä. Nimim. kokemusta on, lihasprosentti lähes nolla ja osteopenia.

Vierailija
24/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet luultavasti laihtunut, mutta sinulla on nestettä kropassa. Sen takia vaaka näyttää samaa.

Itse olen myös kuusi kiloa ylipainoinen. Aloitin taannoin karppidieetin, mutta jouduin lopettamaan sen, kun en saanut paskannettua lainkaan. Sitten aloin syödä 1200 kcl päivässä. Olen ollut tällä dieetillä nyt viikon eikä paino ollut tippunut yhtään eikä edes vyötärönympärys kaventunut. 

Kun sitten ta daa: tänä aamuna kun kävin vaa`alla niin olen kuin olenkin laihtunut kolme kiloa. 

Älä rupea syömään enemmän, se on ihan huuhaa-neuvo. Syöt todennäköisesti väärin, täytä mahasi dieettilimuilla, johon lisäät ruokalusikallisen Visiblin-kuitua. Ei tunnu nälkä. 

Vierailija
25/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten et ole kalorivajeessa, se on niin yksinkertaista.

Syön 700 kaloria päivässä tällä hetkellä ja minulla on kaikki samat aliravitsemuksen oireet kuin anoreksian aikaan. Miten voi olla mahdollista etten olisi kalorivajeessa?

Lasket kalorit väärin tai valehtelet

Jos lasken kalorit väärin niin mistä kaikki energiavajeen oireet tulevat?

Ravintoaineiden puutteista. Saat riittävästi energiaa, mutta et ravintoaineita. Puutostiloja siis. Myös vaikkapa huono nukkuminen aiheuttaa samankaltaisia oireita.

Hetkinen, voiko oikeasti 700 kaloria olla kenellekään tarpeeksi?

Vierailija
26/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöliekiksi on nimitetty ilmiötä, jossa ihan lepoperusaineenvaihdunta hidastuu isossa kalorivajeessa eli elimistö yrittää pitää kiinni kudoksistaan. Isompi tekijä on kuitenkin se, että kalorivajeessa ihminen vähentää toimeliaisuuttaan ja tiedostamatonta liikehdintään. Tämä on tiedostamatonta eikä sitä huomaa tai tunne ellei erityisesti kiinnitä huomiota.

Jos ihminen on ilman liikuntaa vaikka toimistotyypisessä työssä syönyt ja kuluttanut vaikka 2400 kaloria päivässä.

Sitten kun alkaa käymään kävelylenkille joka päivä ( vaikka 300 kcal) ja vähentää syömisestä maltillisesti 200 kcal päivä, niin saadaan laskennallisesti 500 kcal kalorivaje ja pitäisi alkaa laihtua. Tuossa voi oikeasti käydä niin, että toimistotyönkin ns. mikroliikunta vähenee ja lenkin jälkeen lösähtää sohvalle ei puuhastele enää iltaisin kotona tai tule lähdettyä käymään kaverilla. Ei tiedostamaton liikunta voi vähentyä jopa enemmän kuin tuo 500 kcal eli paino alkaa paradoksaalisesti nousta.

AP:n kaltaisessa tilassa lisäkalorit saattavat lisätä toimeliaisuutta jopa enemmän kuin lisäkalorit ovat eli  todellakin voi  alkaa laihtua kun syö enemmän (mutta kokonaisuudessa kuluttaa myös entistä enemmän.)

Vierailija
27/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet luultavasti laihtunut, mutta sinulla on nestettä kropassa. Sen takia vaaka näyttää samaa.

Itse olen myös kuusi kiloa ylipainoinen. Aloitin taannoin karppidieetin, mutta jouduin lopettamaan sen, kun en saanut paskannettua lainkaan. Sitten aloin syödä 1200 kcl päivässä. Olen ollut tällä dieetillä nyt viikon eikä paino ollut tippunut yhtään eikä edes vyötärönympärys kaventunut. 

Kun sitten ta daa: tänä aamuna kun kävin vaa`alla niin olen kuin olenkin laihtunut kolme kiloa. 

Älä rupea syömään enemmän, se on ihan huuhaa-neuvo. Syöt todennäköisesti väärin, täytä mahasi dieettilimuilla, johon lisäät ruokalusikallisen Visiblin-kuitua. Ei tunnu nälkä. 

Ei nälkä ole ongelma, vaan se että olen ihan puolikuntoinen

Vierailija
28/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on lakien vastaista!

Nimittäin fysiikan lakien vastaista. Energiaa ei voi syntyä tyhjästä.

Vierailija
29/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta on voinut vaurioitua pysyvästi syömishäiriön aiheuttaman aliravitsemuksen takia. Kokemuksesta tiedän että anoreksia aiheuttaa paljon pysyviä vaurioita. 

Vierailija
30/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten et ole kalorivajeessa, se on niin yksinkertaista.

Syön 700 kaloria päivässä tällä hetkellä ja minulla on kaikki samat aliravitsemuksen oireet kuin anoreksian aikaan. Miten voi olla mahdollista etten olisi kalorivajeessa?

Koska valehtelet

Toivoisin että valehtelisin

Minä en toivo, vaan tiedän että valehtelet.

Mutta et olekaan mikään kaikkitietävä

En niin, vaan rationaalinen.

Syöt edelleen liikaa tai sitten sinulla on lihasmassaa ja akt

Tai sitten ap on ns säästöliekillä? Eli keho käyttää kaikkia muita elimiä energian paikkaamiseen paitsi rasvakudosta. Olen kuullut väittämän että rasvakudosta keho alkaa käyttää viimeisenä vasta kun muut lähteet on käytetty. 

Vierailija
31/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliini on koholla ja se estää rasvan polton energiaksi josta seuraa se että kroppasi haluaa tiputtaa energian käytön alas koska riittävää energiaa ei ole saatavilla.

Ts. jos vaikka henkilö tarvitsee 2000kcal mutta syö vaan 1500kcal niin jos rasva ei pala niin lopputulos on että kroppa tiputtaa kulutuksen tavalla tai toisella 1500kcal tasolle. Tästä johtuu väsynyt ja nälkiinyynyt olo.

Vierailija
32/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä: tuo tiedostamaton liikehdintä on mielenkiintoinen aihe ja selittää esimerkiksi seuraavan tutkimusasetelman tuloksia. koehenkilöt söivät erittäin kontrolloidusti ylikaloreita (oliko peräti 1000/vrk) eivätkä harrastaneet mitään liikuntaa. Heitä seurattiin lähes laboratorio-olosuhteissa.

Muutamassa viikossa joku oli lihonut vain muutaman kilon, mutta osa liki 20 kiloa. Energia on luonnossa häviämätöntä, joten jotenkin nuo vähän lihoneet "hävittivät" silti osan lisäenergiasta ja vastaus on tuo tiedostamaton liikehdintä.

Vierailija
33/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi uskoa, kuinka tiukassa kilot on tässä viisikymppisenä. Ja ylipainoa on runsaasti, joten sen takia ei kitkuen tipu. Kiloja ainakin 30 liikaa. Nuorempana vähentämällä lähti 5-7kg kuukaudessa. Nyt käytännössä kidutan itseäni jollain 600-700 kcal ja kiloja kuukaudessa 5kg pois. Nyt syön enemmän, ehkä vajaat 1000 päivässä ja paino ei käytännössä laske lainkaan. Ja kyllä, osaan todellakin laskea suupalani. Tuntuu vaan niin turhauttavalta, kun puputtaa vain salaattia ilman salaattikastiketa, yhden ruisleivan pelkällä vähärasvaisella yhdellä juuston viipalelle ja kurkulla ja Profeel-rahkan sekä rasvatonta maitoa kahvin kanssa ja kuukauden tulos on -1,5kg. 

Vierailija
34/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla nyt olisi päällä tämä säästöliekki, niin miten ihmeessä laihdutan nimenomaan rasvakudosta lihasten sijaan? En halua laihtua samalla tavalla kuin anoreksian aikaan, että terveys menee.

Ap

Vierailija
35/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvat kehiin nyt, syö vihanneskeittoja ja kanaa, lihaa.

Vierailija
36/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi uskoa, kuinka tiukassa kilot on tässä viisikymppisenä. Ja ylipainoa on runsaasti, joten sen takia ei kitkuen tipu. Kiloja ainakin 30 liikaa. Nuorempana vähentämällä lähti 5-7kg kuukaudessa. Nyt käytännössä kidutan itseäni jollain 600-700 kcal ja kiloja kuukaudessa 5kg pois. Nyt syön enemmän, ehkä vajaat 1000 päivässä ja paino ei käytännössä laske lainkaan. Ja kyllä, osaan todellakin laskea suupalani. Tuntuu vaan niin turhauttavalta, kun puputtaa vain salaattia ilman salaattikastiketa, yhden ruisleivan pelkällä vähärasvaisella yhdellä juuston viipalelle ja kurkulla ja Profeel-rahkan sekä rasvatonta maitoa kahvin kanssa ja kuukauden tulos on -1,5kg. 

Millainen olo sulla on dieetillä? Siis turhauttaako vain ruoan rajoittaminen vai meneekö myös fyysinen vointi huonompaan suuntaan?

Vierailija
37/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla nyt olisi päällä tämä säästöliekki, niin miten ihmeessä laihdutan nimenomaan rasvakudosta lihasten sijaan? En halua laihtua samalla tavalla kuin anoreksian aikaan, että terveys menee.

Ap

Vaikea tilanne ilman syömishäiriö taustaa neuvoisin kokeilemaan pätkäpaastoa.

Varmaan kannattaa nyt ainakin panostaa siihen että syöty ruoka on laadukasta. Se ei ikinä ole huono vaihtoehto. Vihreitä kasviksia niissä on paljon kaikkea hyvää esim pinaattia, kesäkurpitsaa, vihreitä papuja, selleriä, parsaa jne. Kaveriksi vaikka kananmunia, pari sivua juustoa, lihaa jne ja hyvin vähän hiilareita ja niistäkin etupäässä vaikka bataattia ja peruna (ei vehnää eikä pastaa ainakaan)

Vierailija
38/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki läskit väittää että eivät laihdu syömistä vähentämällä. Sellaista ihmettä ei lääketiede kyllä tunne.

Kumma kun joka paikassa väitetään että liian vähän syömällä ei kukaan laihdu kun menee säästöliekille. Pitää syödä enemmän että laihtuu. No näin tein minäkin kun 1000 kcal ei paino tipu yhtään mutta on niin heikossa kunnossa että hädin tuskin jaksaa kävellä. Nyt olen lihonut 6 kg. Eli tilanne on vielä entistä paljon huonompi. Kuinkahan vähällä meidän läskien pitäisi elää ja laihtua jos 1000 on liikaa, ei liho muttei laihdukaan. 500? Vai vielä vähemmän? Lopetetaanko kokonaan syöminen? Sanopa sinä kun olet lääketieteen tutkija ilmeisesti.

Ei ap.

Vierailija
39/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tuli tänne siinä toivossa että joku sanoisi taas parhaan laihdutustaktiikan olevan se että syö enemmän. Olen nähnyt sen monta kertaa "pitää syödä riittävästi että laihtuu". Erikoista logiikkaa. Varmaankin naisen logiikkaa.

Tiedän kyllä ettei enemmän syöminen auta laihtumaan. Mutta ei tästä voi myöskään vähentää. Nytkin olen ihan puolikuntoinen, olo lähellä anoreksia-aikoja ja pitäisi kuitenkin pysyä työkykyisenä. Halusin vinkkejä miten saada kalorivaje kohdistumaan rasvakudokseen

Ap

En tiedä pituuttasi ja päiväaktiivisuuttasi, mutta 1200 kcal pitkän ajan päivittäisenä energiansaantia on todella vähän. Elimistö tulkitsee sen nälänhädäksi, eikä polta sitä rasvaa, jota toivoisit. Kukaan meistä ei voi tietää täsmällistä kulutustaan, siksi kaloriteoria ontuu useimmiten käytännössä. 

toiseksi unen määrää ja laatua ei voi korostaa liikaa, sen puute aiheuttaa muutamassa vuorokaudessa soleriaineenaihdunnassa sellaisia muutoksia, että laihtuminen hidastuu tai loppuu kokonaan. 

Aloittaisinkin siitä, että syöt niin paljon ettei väsytä. Älä katso kaloreita, vaan ruuan ravintosisältöä.  Unirytmi kuntoon, se on oikeasti merkittävä syy lihomiseen ja painon junnaamisesta paikallaan, jos yrittää laihduttaa. Rasvanpoltto käynnistyy, kun keho saa riittävästi ravinteita, muttei liikaa energiaa. 

Karkea esimerkki, syöt 1200 kcal/vrk, et laihdu. Syöt 1600 kcal/ vrk, elimistö saa tarvitsemansa ravintoaineet ja pienen kalorivajeen se uskaltaa nyt poltaa nyt pois rasvavarastoista, kun tietää, että huomennakin tulee ruokaa. Syöt 2000 kcal/vrk, et liho etkä laihdu. Syöt 2200 kcal/vrk, siinä on liikaa ja paino alkaa nousta pikkuhiljaa.

Tämä on siis vain esimerkki, mutta kokeile erilaisia määriä ravitsevaa ruokaa vähän pidempiä aikoja kerrallaan, niin löydät itsellesi sopivan ruokamäärät. Ei kitukuureja, niillä saat vain elimistösi sekaisin. Uskalla syödä ruokaa. Joskus kitukuurien jälkeen menee kuukausia, että elimistö ei luvulta grammaakaan rasvaa pois, koska aineenvaihdunta on sekaisin. Älä sitä pelkää, aikaa voi mennä, kunhan et syö kroppaasi pilalle.

Vierailija
40/75 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta laihtuminen on vaikeaa koska kaikkea metaboliaa ohjaa hormonitoiminta. Kalorimalli on yksinkertainen ja ei kuvasta kokonaisuutta koska ihminen ei ole uuni ja kalori ei ole kalori ei vaikka kuin sokeri ja ruokateollisuus niin väittäisin.

Berliinin munkki ei todellakaan ole sama asia kuin broilerin leike perunoilla ja parsalla.

Ihmisellä joka on ollut vuosia/kymmeniä ylipainoinen tai syömishäiriöinen hormitoiminta voi olla täysin rikki. Voi kestää vuosia ennenkuin se korjaantuu ja alkaa toimimaan normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan