Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kalorivajeessa mutta en laihdu

Vierailija
23.05.2024 |

Olen lievästi ylipainoinen vaikka syön noin 1200 kaloria päivässä. Olen vähentänyt kaloreita aina pikkuhiljaa kun paino ei ole liikahtanut mihinkään. Vaikkakin olen aivan varmasti kalorivajeessa. Väsyttää, on kylmä koko ajan, huimaa, heikko olo, ei fyysistä voimaa, alakuloisuutta. Nuorena minulla oli syömishäiriö ja olin alipainoinen, että tiedän kyllä miltä energiavaje tuntuu. Nyt vaan ei mitään vaikutusta painoon.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kulutus 1740kcal, laihdutan eli menen -500kcal. Kaikki liikkuminen ei ole laskurissa, joten aliravitsemuksen puolelle menee. Tämän viikon teen tietoisesti, koska tiedossa kcal pitoinen viikonloppu. 

En jaksaisi pidempään. Ensiviikolla taas mennään kuten pitääkin, eli lisään kaiken liikkumisen. Minun ravitsemusvaje näkyy myös aineenvaihdunnassa. 

Vierailija
62/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla nyt olisi päällä tämä säästöliekki, niin miten ihmeessä laihdutan nimenomaan rasvakudosta lihasten sijaan? En halua laihtua samalla tavalla kuin anoreksian aikaan, että terveys menee.

Ap

Mä en keksi oikein muuta kuin että voisit panostaa ruoan laatuun ja kasvisten määrään sekä syödä vaikka lisäravinteita siihen päälle. Yksityisiltä toimijoilta saa myös maksusta selvitettyä ravinnepuutokset (en sano firmojen nimiä). Suoliston kunto esimerkiksi vaikuttaa valtavasti aineenvaihduntaan ja yleisvointiin. Toi kun kuulostaa siltä, että vointi pitäisi ensin saada kohdilleen ja sitten vasta laihduttaa. Lähinnä vähentäisin myös turhasta hiilihydraatista, nopeista sokereista yms. ensin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkääs te ``kalori on kalori ja varmasti laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat`` -hysteerikot jo lopultakin päivittää tietonne. Yli kymmeneen vuoteen ole tutkimus ja tiede enää ollut tuota mieltä.

Tiede taitaa kyllä olla aika yksimielinen siitä että jos johonkin laitetaan vähemmän kuin siitä poistuu niin se jokin ajan myötä vähenee. Jos niin ei olisi, kyseessä olisi ikiliikkuja.

Vierailija
64/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkääs te ``kalori on kalori ja varmasti laihdut kun syöt vähemmän kuin kulutat`` -hysteerikot jo lopultakin päivittää tietonne. Yli kymmeneen vuoteen ole tutkimus ja tiede enää ollut tuota mieltä.

Tiede taitaa kyllä olla aika yksimielinen siitä että jos johonkin laitetaan vähemmän kuin siitä poistuu niin se jokin ajan myötä vähenee. Jos niin ei olisi, kyseessä olisi ikiliikkuja.

Suoliston mikrobiomi onkin melkoinen ikiliikkuja. Perehdypä aiheeseen.

Vierailija
65/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön noin 1300kcal päivä, joskus vain 1000 ja joskus melkein 1500. Ilmeisesti tuo on suunnilleen kulutuksen verran, kun paino on pysynyt samana jo vuosia. Liikuntaa pitäisi lisätä, mutta en ole oikein koskaan tykännyt harrastaa liikuntaa. Mun työ on aika fyysistä, kuljen työmatkat pyörällä ympäri vuoden ja asun vanhassa ok-talossa, missä riittää puuhaa. Saatan istua aamiaispöydässä sen 10 min ja seuraavan kerran ehdin istahtaa illalla. Mutta pointtina se, ettei silloin laihdu, jos syön kulutuksen verran, vaikka kuinka läski olisi.

Vierailija
66/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen toiminnanvajaukselta kuulostaa. Tosin voihan se johtua muustakin, kun en mikään lääkäri ole, samoja oireita oli miullakin.

Vierailija
67/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla nyt olisi päällä tämä säästöliekki, niin miten ihmeessä laihdutan nimenomaan rasvakudosta lihasten sijaan? En halua laihtua samalla tavalla kuin anoreksian aikaan, että terveys menee.

Ap

Ala liikkumaan säännöllisesti ja syö enemmän terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Säännölliset ruoka-ajat 3-4 tunnin välein (aamiainen, lounas, kevyt välipala, päivällinen, iltapala), maltilliset annoskoot, mutta niin ettei jää nälkä. Kun syö rauhalliseen ja hitaaseen tahtiin, ehtii kylläisyyden tunne tulla pienemmällä määrällä kuin nopealla hotkimisella. Ei napostelua. Tee rasvanpoltto- ja voimatreeniä vaikka tunti kerrallaan 3 kertaa viikossa ja muina päivinä kevyempää palauttavaa liikuntaa kuten joogaa tai käy vaikka kävelyllä. Rankkojen treenien päivinä muista syödä tukevasti, mutta terveellisesti, eli hiilarit mielellään täysjyvätuotteista ja riittävästi proteiinia sekä monipuolisesti kasviksia, 

Vierailija
68/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kun se tiede tutkii esim. mikrokiteistä selluloosaa tms, joka ehkä saisi elimistön ottamaan enemmän ruoasta irti? 

Vierailija
69/75 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti ilmasta voidaan tehdä ravinteikasta ruokaa. Mietipä sitä.

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/ilmasta-ruokaa-valmistava-te…

Vierailija
70/75 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön noin 1300kcal päivä, joskus vain 1000 ja joskus melkein 1500. Ilmeisesti tuo on suunnilleen kulutuksen verran, kun paino on pysynyt samana jo vuosia. Liikuntaa pitäisi lisätä, mutta en ole oikein koskaan tykännyt harrastaa liikuntaa. Mun työ on aika fyysistä, kuljen työmatkat pyörällä ympäri vuoden ja asun vanhassa ok-talossa, missä riittää puuhaa. Saatan istua aamiaispöydässä sen 10 min ja seuraavan kerran ehdin istahtaa illalla. Mutta pointtina se, ettei silloin laihdu, jos syön kulutuksen verran, vaikka kuinka läski olisi.

Hoikat ei tunnu tajuavan tuota viimeistä lausetta. Kuvittelevat että läskin pitää syödä tuhansia kilokaloreita pysyäkseen läskinä. Oikeasti se läski voi syödä vähemmän kuin hoikka, vaikka kumpikin söisi oman kulutuksensa verran.

Vierailija
71/75 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikat ei tunnu tajuavan tuota viimeistä lausetta. Kuvittelevat että läskin pitää syödä tuhansia kilokaloreita pysyäkseen läskinä. Oikeasti se läski voi syödä vähemmän kuin hoikka, vaikka kumpikin söisi oman kulutuksensa verran.

Massa kuluttaa energiaa. Siksi laihtuminen vähentää energiankulutusta eli 100-kiloisena syöty määrä on liikaa, kun laihdutuksen jälkeen painaakin vain 50 kiloa. TÄMÄ on se ongelma, jota ei tahdota ymmärtää: energiamäärä ei voi jäädä 100-kiloisen kehon tasolle, jos massaa on tähteellä puolet siitä.

Vierailija
72/75 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot menny säästöliekille. Entisen syömishäiriöisen keho pitää ihan viimiseen asti kiinni kaikesta kertyneestä rasvasta. Olen entinen anorektikko enkä pysty enää laihtumaan samalla tavalla kuin ennen kun keho pistää saman tien vastaan. Ymmärrettävä reaktio keholta, rääkättiinhän sitä aliravitsemuksella vuosikausia.

Vierailija
73/75 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kroppa ole niin tyhmä että käyttäisi läskit viimeisenä. Se on kerännyt ne sitä varten että niitä käytetään kun ei ole syötävää. Se syö niistä ateriat jos ei laita ateriaa suusta alas.

Ihmiset ovat satojen tuhansien nälkävuosien ajan hioneet geeninsä niin että kroppa käyttää läskit nälkiintymisen estämiseksi. Kyllä se toimii edelleen. Syö vähemmän niin läskit lähtee. Niin helppoa se on.

Sitä paitsi moni vetää viikon tai jopa viikkoja täysin ilman ruokaa. Pelkkää vettä johon sekoitettu suoloja. Ja silti pystyy käymään töissä yms. Niistä on videoblogeja esim. youtubessa vaikka kuinka paljon.

Miksi eivät ole ihan heikkona? Koska heillä on rasvaa jota keho syö joka päivä elääkseen. Vain oikeasti rasvattomat laihat ovat vaarassa jos ovat syömättä.

Juuri näin, mutta tässä kehon rasvanpoltto toimiikin niinkuin pitää. Pahoin vaan pelkään että kovin suuri osa niistä ihmisistä jotka ei onnistu millään laihtumaan on syönyt niin pitkään vähärasvaisesti että rasvanpoltto ei heillä enää toimi kunnolla. Siksi juuri se pitää ekana saada käyntiin, paasto kyllä toimii tähän mutta alku voi olla niin nihkeää voimatonta oloa että suosittelen lomalla kokeilemaan ennemmin. 

Vierailija
74/75 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalorivaje aiheuttaa plkkää lihasheikkoutta ja sydänvammoja. Pitää liikkua mutta ennenkaikkea olla syömättä kummallisia epä-ruoka mömmöjä

Vierailija
75/75 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuli tänne siinä toivossa että joku sanoisi taas parhaan laihdutustaktiikan olevan se että syö enemmän. Olen nähnyt sen monta kertaa "pitää syödä riittävästi että laihtuu". Erikoista logiikkaa. Varmaankin naisen logiikkaa.

Niin, joskus kannattaa syödä enemmän, mutta vähäkalorisempaa ruokaa, Lue siis, mielummin yksi kokonainen kaali kuin kaksi teelusikallista ruokaöljyä. 

Jos nyt joku siis haluaa kuulla, niin syö enemmän. Syö paljon enemmän, mutta älä syö erittäin kaloripitoisia ruokia yhtään. Ruuan sulattaminen kuluttaa energiaa. Ruuasta saa vitamiineja ja hivenaineita. Ruoka on polttoainetta ihmiselle ja se sisältää myös nestettä ja ylläpitää mielialaa. Liiallisen paastoaminen ja liian vähäinen syöminen ei ole hyväksi edes suolistolle. Suolisto tarvitsee tarpeeksi kuituja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän