Olenkohan sydämeltäni aivan terve, ikää 28 vuotta. Oireet alkoivat jo lapsena.
Välillä tuntui pieni rytmihäiriöitä. Muljahduksia ja joskus siltä, että sydän alkaa väpättäen laukkaamaan epäsäännöllistä tahtia. Ekoja kertoja koin näitä jo 8 vuotiaana. En kovin usein, mutta välillä. Pelästyin hirveästi, mutta totuin siihen, että niitä silloin tällöin tuntuu.
Mitään vikaa ei ole koskaan sydämestä löytynyt. Ekg normaali ja samoin kuuntelut.
Ongelma on kuitenkin se, että jännitän ekg:tä aina ja saan "moitteita" liian kovasta pulssista, kovassa pulssissa näitä ei tule vaan pikemminkin hitaammassa ja siksi niitä on vaikea tallentaa filmiin. Eli nuo rytmiongelmat esiintyvät, kun pulssi on hitaampi.
Hoitaja vain totesi, että jännittäminen on yleistä eikä korkea pulssi kerro yleensä mistään vakavasta, melkein jokaisella se on kuulemma vähän koholla filmiin mennessä, ei ottanut kuuleviin korviin, että sanoin näiden tuntemusten esiintyvän, kun pulssi on hitaampi.
Myös muita oireita on toisinaan, mm. Lievää turvotusta ja nesteen kertymistä, se on satunnaista ja menee ohi ominee aikoineen, huomaan, että silloin pissaan vähemmän, kuin normaalisti, kuitenkin munuaiset toimii kuulemma hyvin.
Olen miettinyt, että jos minulla on kuitenkin joku piilevä sydänsairaus? Myös krapulassa nämä oireet yltyvät.
Minulla ollut lapsesta asti noita ja pääasiassa levossa tuntuu. Joskus harvoin rasituksessa, jos on stressiä. Stressi ja unettomuus lisää oireita. Samoin allergiaoireet lisää rytmihäiriöitä, jos olen altistunut jollekin allergisoivalle. Ajoittain ne saattaa huolettaa mutta huolehtiminen vaan lisää oireita tai niihin kiinnittää enemmän huomiota. Paras ois olla miettimättä enää asiaa. Turha tutkiminenkin voi lisätä huolta, jos lääkäri ikään kuin lähtee sinun huoleesi mukaan ja laittaa lähetteen yhteen sun toiseen tutkimukseen. Tämmönen vahvistaa potilaan ajatusta, että niissä oireissa voisikin olla vakavasta kyse. Kuvauksen perusteella kyse on harmittomista lisälyönneistä, eikä niitä tutkita enempää. EKG:sta kyllä näkee jos sydämessä huolestuttavia oireita.