Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela suuttua, jos käytän toimeentulotuen perusosan "huonosti"?

Vierailija
23.05.2024 |

Olen tipahtamassa toimeentulotuelle. Yleensä minulle riittää vuokran jälkeen noin 300 säännöllisiin menoihin. Koska tuota rahaa ei voi toimeentulotuella laittaa rahastoihin, niin voivatko he suuttua, jos tiliotteessa näkyy jatkuvasti 200e menoja alkoon (kalliit juomat, en juo paljon), verkkokauppoihin ja käteisnostoihin? Voiko he tämän perusteella vähentää tuen määrää?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne mua simputtaa, kun käytän rahat fiksusti. En ole riittävän surkea sosiaaliasiakkaaksi, joten potkitaan persielle koko ajan ja sen lisäksi ne ei edes usko mitään, kun kuvittelevat mun saavat kaikki hyvät duunit. En ole saanut Kelaa uskomaan, että en pyöritä firmaa :D 

Vierailija
2/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela suuttuu ainoastaan, jos jää säästöön rahaa ja rangaistuksena leikataan seuravaan kuun tukia. Siispä juo vaikka ne loput rahat niin kuin monet tekevätkin ja Kela on sitten tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nostat käteistä toimeentulotuella, varaudu näyttämään käteisostojen kuitit Kelalle.

Vierailija
4/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nostat käteistä toimeentulotuella, varaudu näyttämään käteisostojen kuitit Kelalle.

Ei ole totta. Ei mitään kuitteja tarvitse selvittää. Saa ostaa, mitä huvittaa. Jos ostaa viinaa, ne antaa olla rauhassa. Jos ostaa terveellistä ruokaa, ne simputtaa. Joko olet niiden silmissä "menetetty tapaus" tai et ole. 

Vierailija
5/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi

Vierailija
6/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta juomat käteisellä. Niin minäkin teen- Olen myös nostanut veikkaus voittoja käteisellä.

Vierailija
7/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niillä suuttumista. Oma asias mihin käytät. Kun et mene vaan ulisemaan sitten lisää kun rahat loppu.

Vierailija
8/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu kelalle pätkääkään mihin ne rahat käyttää, kunhan niillä ei tee voittoa.

Vierailija
9/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tosin kelassa ne tylytti minua kun olin pelannut vekkaus pelejä. Sanoin siellä että monet työttömät polttaa tupakkia ainakin 100 eurolla kk ja ne rahat menee savuna ilmaan. Kun minä häviän veikkaukselle niin ne rahat meneekin hyväntekeväisyyteen ja kiertoon. Eipä valittanut sen jälkeen.

Vierailija
10/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paljon siirtoja pelitileille, soittelevat perään ja tarjoavat hoitoonohjausta.

Vierailija
11/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran tosin kelassa ne tylytti minua kun olin pelannut vekkaus pelejä. Sanoin siellä että monet työttömät polttaa tupakkia ainakin 100 eurolla kk ja ne rahat menee savuna ilmaan. Kun minä häviän veikkaukselle niin ne rahat meneekin hyväntekeväisyyteen ja kiertoon. Eipä valittanut sen jälkeen.

Minä ilmoitin Kelalle, että minun lottous on silkkaa hyväntekeväisyyttä, kun ne voitot menisi velkoihin, enkä edes itse saisi pitää rahoja. Että kannattaako edes veikata. 

Vierailija
12/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaa kiinnostaa ainoastaan tilille tulevat rahat.

Vierailija
13/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole aikaa tutkia kenenkään menoja. Vain tulot tarkistetaan kun ne on lain mukaan otettava huomioon. Eikä ne saa lain mukaan puuttuakaan menoihin. Tosin jos kaikki rahat menee veikkaukseen on heillä oikeus ilmoittaa siitä sosiaalitoimelle.

Vierailija
14/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne mua simputtaa, kun käytän rahat fiksusti. En ole riittävän surkea sosiaaliasiakkaaksi, joten potkitaan persielle koko ajan ja sen lisäksi ne ei edes usko mitään, kun kuvittelevat mun saavat kaikki hyvät duunit. En ole saanut Kelaa uskomaan, että en pyöritä firmaa :D 

Niin totta! Kela syyllistää (ja rankaisee myös!), jos elät liian säästäväisesti ja kertoo ettei sinulle olisi kuulunut maksaa niin paljon toimeentulotukea, koska et sitä tarvitse. Että näin.

Vierailija
15/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaa kiinnostaa ainoastaan tilille tulevat rahat.

Kiinnostaa erittäin paljon myös tilillä olevat rahat. Myös silloin, kun saat pidemmän aikaa toimeentulotukea.

Vierailija
16/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö saa käyttää rahat just niinkuin haluaa. Turha on kuitenkaan mankua lisää jos ruokaa ei ole ja rahat mennyt humpuukin tai vaikkapa lainan maksuun.

Vierailija
17/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa voi kyllä tulla pohdintaa pitääkö henkilölle määrätä edunvalvonta jos esim rahat menee koko ajan peleihin eikä esim. vuokraan, ruokaan yms.

Vierailija
18/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela käyttää 10x määrän resursseja siihen määrään verrsttuna mitä ne epäilee että olet jostain tienannut liikaa (sanotaan vaikka 20€). Sekin epäilys monesti osoittautuu täysin turhaksi. Tehokas ja työllistävä instanssi.

Vierailija
19/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela käyttää 10x määrän resursseja siihen määrään verrsttuna mitä ne epäilee että olet jostain tienannut liikaa (sanotaan vaikka 20€). Sekin epäilys monesti osoittautuu täysin turhaksi. Tehokas ja työllistävä instanssi.

Ne on nyt ainakin 10 kuukautta jankannut mun firmasta, jota ei ole olemassakaan. Viimeksi oli melkein puoli sivua jauhamista siitä, miten pitäisi nostaa rahaa siitä omasta firmasta ja mitä seuraa, jos ei nosta... :) Sieltä saattaa tulla, välillä joka kuukausi, monta aanelosta ylimääräistä jauhamista firmaan liittyen. Mulla siis ei ole firmaa olemassa enkä toimi yrittäjänä. Mulla on kyllä kaimoja, joilla on firmoja. Mulla ei ole firmaa. 

Vierailija
20/24 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa voi kyllä tulla pohdintaa pitääkö henkilölle määrätä edunvalvonta jos esim rahat menee koko ajan peleihin eikä esim. vuokraan, ruokaan yms.

Tämä kerrotaan Kelan oppaasssakin, että virkailijan tehtävä on tarjota apua, jos vaikuttaa että toimeentulotuen saaja on pahasti peliongelmainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi