Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus vaikea, ilman mitään syytä

Vierailija
23.05.2024 |

Onko muilla kokemuksia? Kaikki oli ihan hyvin, pikkuhiljaa totaalinen unettomuus, vaikea lääkeresistentti kehittyi. Ect-hoito auttoi. Mutta reilun vuoden päästä uusi vaikea masennus. Ect +estolääkitys nyt neljättä vuotta, en halua lopettaa ikinä!

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on semmonen "roskakoridiagnoosi". Kun ei keksitä syytä, niin ihminen on masentunut.

Esim. kilpparipotilas voisi saada masennus diagnoosin jos ei tunnettaisi kilppariongelmia. Samoin uniapnea, raudan puute jne.

Masennusta aiheuttaa monet jutut. Jos vaikka häiriintynyt ihminen on läheisenä, niin terve voi masentua. Samoin voi olla sisäilmaongelmia, mitkä näkyvät väsymyksenä.

Cfs voi olla diagnosoituna masennukseksi kun sillä saa paremmat sosiaaliedut jne.

Haastava kokonaisuus. Lekurilta saa apua oireisiin, mutta syyn millä tilanne poistuu on keksittävä itse ;)

Vähän eri mieltä oon, mistä sen itse voisi 'keksiä', jos ei mitään syytä ole!

Vierailija
42/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku toipunut täysin masennuksesta (diagnosoidusta)? Mulle sanottiin, että todennäköisempää uusiminen on, jos nuorena sairastuu ekan kerran

N63

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnosoitu keskivaikea masennus. Ei kai siihen oikein mitään oikeaa syytä ole. Stressailen vaan jotain, ihan se ja sama onko mitään syytä stressailla. Ongelma tästä on unettomuus eli en saa nukuttua tarpeeksi. Sen varmasti jokainen tietää miten skarppina ihminen on jos ei ole nukkunut kunnolla. En siis tunne itseäni masentuneeksi eli ei minua varsinaisesti harmita mikään.Jos joku neuvoo lääkärille niin ihan kiva, olen käynyt. Katsoin että omakannassa on 119 kappaletta kirjauksia sen jälkeen kun ekan kerran sanoin lääkärille tästä. 

Vierailija
44/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on diagnosoitu keskivaikea masennus. Ei kai siihen oikein mitään oikeaa syytä ole. Stressailen vaan jotain, ihan se ja sama onko mitään syytä stressailla. Ongelma tästä on unettomuus eli en saa nukuttua tarpeeksi. Sen varmasti jokainen tietää miten skarppina ihminen on jos ei ole nukkunut kunnolla. En siis tunne itseäni masentuneeksi eli ei minua varsinaisesti harmita mikään.Jos joku neuvoo lääkärille niin ihan kiva, olen käynyt. Katsoin että omakannassa on 119 kappaletta kirjauksia sen jälkeen kun ekan kerran sanoin lääkärille tästä. 

Onko mielialalääkitys, saitko lääkettä unettomuuteen?

Uni on äärimmäisen tärkeä ihmiselle, jokaiselle

Vierailija
45/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitas vähän kaivella asioita. Kyllä se harvinaista on, että yhtäkkiä matto lähtis alta ilman syytä.

Älä nyt höpsi. Iso osa mielenterveysongelmia on se, että iso osa meistä on niille geneettisesti alttiita mutta useimmat eivät. 

Vierailija
46/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että et tunnista masennuksesi syytä, ei tarkoita sitä, ettei sellaista ole. Terapiaan ja heti! On turha viettää turhaan aikaa elämässään masentuneena. 

Nyt estolääkkeellä voin tosi hyvin, en koe mitään tarvetta terapialle. Oon töissä, harrastan, perheasiat ok, ystäviä on.

Hyvä, jos voit paremmin. Itse en tosin söisi lääkkeitä vaivaan, jonka syystä ei ole tietoa. Mitä ajattelet siitä, että napsit noita pillereitä loppuelämäsi?

Vierailija
47/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Masennus hiippaili vaikeana elämään n. 2013 ja hain siihen apua vasta 2020 kun totesin että en enää pärjää yksin kun en enää pysty edes tietokonetta avaamaan. Ei mitään selkeää syytä laukeamiselle eikä mitään vaikeaa elämäntilannetta joka sitä pitäisi yllä. Päihteitä en ole koskaan käyttänyt, liikun päivittäin, unirytmini on tasainen, noudatan neuvoja joilla ammattilainen on ruokavaliooni puuttunut. Pintapuolisesti kaikki on hyvin, joten miksi en ole onnellinen? Kymmenen lääkekokeilun jälkeen annettiin ect-sarja joka auttoi, ja edelleen 2v myöhemmin käyn ylläpitohoidossa. Se ei ole vienyt masennusta pois, mutta vihdoin olen pystynyt hoitamaan arkeani melko normaalisti. 

Vierailija
48/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mielialalääkitys, saitko lääkettä unettomuuteen?

Uni on äärimmäisen tärkeä ihmiselle, jokaiselle

On molemmat. Lääkkeet ovat oikein hyviä eli en tunne mitään sivuvaikutuksia. Ainakin nyt tilanne on paljon parempi kun edes jollain tavalla saa unen päästä kiinni ja nukkuu useita tunteja yhtä soittoa.

Vierailija
49/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Masennus hiippaili vaikeana elämään n. 2013 ja hain siihen apua vasta 2020 kun totesin että en enää pärjää yksin kun en enää pysty edes tietokonetta avaamaan. Ei mitään selkeää syytä laukeamiselle eikä mitään vaikeaa elämäntilannetta joka sitä pitäisi yllä. Päihteitä en ole koskaan käyttänyt, liikun päivittäin, unirytmini on tasainen, noudatan neuvoja joilla ammattilainen on ruokavaliooni puuttunut. Pintapuolisesti kaikki on hyvin, joten miksi en ole onnellinen? Kymmenen lääkekokeilun jälkeen annettiin ect-sarja joka auttoi, ja edelleen 2v myöhemmin käyn ylläpitohoidossa. Se ei ole vienyt masennusta pois, mutta vihdoin olen pystynyt hoitamaan arkeani melko normaalisti. 

Kiva, kun kommentoit. Mulla pahimmillaan oli niin outo olo, etten osannut ruokaa tehdä, tuskin tiskikoneen tyhjentää. Ulos en 'uskaltanut', puhelimeen en voinut vastata, kaupassa käydä. Ahdistus, paniikki. Toi ect palautti minut omaksi itsekseni. Oon niin tyytyväinen

Tsemppiä sulle🙂

Ap

Vierailija
50/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitas vähän kaivella asioita. Kyllä se harvinaista on, että yhtäkkiä matto lähtis alta ilman syytä.

Älä nyt höpsi. Iso osa mielenterveysongelmia on se, että iso osa meistä on niille geneettisesti alttiita mutta useimmat eivät. 

Julmaa syyllistää sairastunutta siitä, että oma vika että on sairas kun ei ole keksinyt syytä sille jostain menneisyyden tapahtumasta.

Vierailija
51/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että et tunnista masennuksesi syytä, ei tarkoita sitä, ettei sellaista ole. Terapiaan ja heti! On turha viettää turhaan aikaa elämässään masentuneena. 

Nyt estolääkkeellä voin tosi hyvin, en koe mitään tarvetta terapialle. Oon töissä, harrastan, perheasiat ok, ystäviä on.

Hyvä, jos voit paremmin. Itse en tosin söisi lääkkeitä vaivaan, jonka syystä ei ole tietoa. Mitä ajattelet siitä, että napsit noita pillereitä loppuelämäsi?

Olen se keskivaikea uneton eli eri henkilö. Olin itsekin ennen lääkevastainen. Mielipiteeni lääkkeistä on kuitenkin muuttunut. Pillereitä on hyvin monenlaisia ja vaikutusmekanismit ovat erilaisia. Sopivaa lääkitystä joutuu vähän hakemaan ja kokeilemaan eli siinä saattaa kestää. Kun lääkitys on kohdallaan niin haitat ovat niin paljon pienempiä kuin hyödyt ettei ole mitään järkeä olla ilman lääkkeitä. Jos on masentunut niin ne terveelliset elintavat eivät todellakaan onnistu. Parempi siis syödä lääkkeitä niin tulee syötyä niitä vihanneksiakin.

Vierailija
52/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin syön, että vaihtoehtona musta mieli, im-aikeet...

Parikyt vuotta ehkä elän, mielummin tyytyväisenä kuin mustassa suossa, outoa? Niinkö?

Ap

Vierailija
53/63 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sulle kirjaa nimeltä aivoblues. Kirjoittajaa en nyt muista

Vierailija
54/63 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, saman perheen samat traumat -> osa sairastuu, osa ei

Monien sattumien summa.

Yksi sanonta on myös, mitä en allekirjoita: Kenellekään ei anneta enempää kuin jaksaa kantaa. K y l l ä  annetaan!!!

Vierailija
55/63 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeimpia asioita on kohdata suvun nuori, jolla vakava masennus. On kolmekymppinen nainen, hänellä on puoliso ja tytär. Ollut varmaan kymmenisen vuotta masentunut, lääkkeillä pystyy olemaan töissä ym. Alakulo ei väisty. Eikä mitään syytä ole.

Vierailija
56/63 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten bipon ja masentuneen lääkitys eroaa? Voiko mennä pahasti pieleen jos onkin bipo ja saa masennuslääkkeet?

Vierailija
57/63 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen voi laukaista voimakas stressi. Stressiä aiheuttavat myös positiiviset asiat, kuten naimisiinmeno, lapsen syntymä, uusi työpaikka, uusi koti jne. Perinnöllisillä tekijöillä on myös vaikutusta. Myös persoonallisuuden piirteillä sekä persoonallisuushäiriöillä on vaikutusta. Esim. neuroottisuus lisää riskiä sairastua masennukseen.

Muita mahdollisia syitä ovat esim. trauma, vitamiinien ja hivenaineiden puutokset (rauta, d-vitamiini, b12-vitamiini, folaatti yms.), fyysiset sairaudet (esim. uniapnea, diabetes, keliakia, kilpirauhasen sairaudet, neurologiset sairaudet jne.), lääkitykset (sivuoire), päihteet, hormonit, ongelmat sosiaalisissa suhteissa, kaksisuuntainen mielialahäiriö, (työ)uupumus, tukahdutetut tunteet (viha, suru jne.) sekä erilaiset pettymykset (ero, työttömyys jne.).

Miettisin onko suvussa mielenterveyden ongelmia? Yhdistääkö masennuksia jokin toisiinsa? Onko masennukseen liittymättömiä oireita, jotka voisivat viitata fyysiseen sairauteen? Onko tutkittu? Syitä voi olla useita ja ne voivat olla peräisin ajalta vuosia ennen varsinaista masennusta. Jokin vain on sitten se viimeinen pisara.

Tilanteesi kuulostaa niin vaikealta, että olisi hyvä lääkärin kanssa selvittää mistä masennuksesi johtuu (psyykkiset, fyysiset ja sosiaaliset tekijät) ja poissulkea fyysisiä syitä, mikäli näin ei ole jo tehty.

Erotusdiagnostiikka ADHD:ssa (ADHD, masennus, kaksisuuntainen mielialahäiriö, ahdistuneisuus ja traumaperäinen stressihäiriö):

https://www.kaypahoito.fi/nix00951

Vierailija
58/63 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten bipon ja masentuneen lääkitys eroaa? Voiko mennä pahasti pieleen jos onkin bipo ja saa masennuslääkkeet?

Valitettavasti voi mennä. Masennuslääkkeet, kuten SSRI-lääkkeet, saattavat laukaista hypomanian tai manian. Niitä ei tietääkseni käytetä kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavalla ilman jotain mielialaa tasaavaa lääkettä.

ESCITALOPRAM ORION

"SSRI-lääkkeitä on käytettävä varoen, jos potilaalla on ollut mania tai hypomania. SSRI-lääkkeiden käyttö on lopetettava, jos potilaalle tulee maaninen vaihe."

Kaksisuuntainen mielialahäiriö Käypä hoito -suositus

https://www.kaypahoito.fi/hoi50076

Vierailija
59/63 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle kelpaa vain tietynlaiset vastaukset. Joten valitse niistä sopivimmat.

Jos et tunnista syytä, niin terapia. Et halua kaivella. Etsi ratkaisukeskeinen terapeutti.

Jokuhan siellä on.

Tai sitten alkoholin käyttö ei sovi sinulle.

Toteuta foodmap tai Välimeren ruokavalio- sovella.

Ja se extra virgine kylmäpuristettu olive oil tekee aivoille hyvää.

Vierailija
60/63 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkki kiinni ja pössyt pois. Sitten töihin.