Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun tuttavani sairastui syömishäiriöön kuusikymppisenä

Vierailija
22.05.2024 |

Eli syömishäiriöt eivät ole mikään nuorten sairaus vaan tänä päivänä vanhempikin ihminen voi sairastua. Tilanteen laukaisi ihan rutiinikäynti lääkärissä. Hänellä todettiin kaikki tyypilliset elintasosairaudet labrakokeissa, kolesterolit, verenpaineet ym. Ja siitä se alkoi. Hän jätti pois kaikki kovat rasvat, ns. roskaruoat ja suolaiset naposteltavat, makeat herkut. Mutta jotain hyvääkin niistä kieltäytymisistä seurasi: hän sai nuo labra-arvot normaaleiksi ja siinä läksi muutama kilokin. Hänestä tuli varsinainen kyylä tuoteselosteiden lukemisen suhteen. Lääkäri oli sanonut, että kyllä saa silloin tällöin herkutella, mutta ei suostu antamaan periksi, ei edes jouluna eikä herkkupäivinä. Terveellinen ravinto on tärkeä asia, kyllä, olen sitä mieltä, mutta minun mielestäni tuossa tapauksesas voi puhua syömishäiriöstä jos ei IKINÄ anna lupaa itselleen herkutella.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuossa juuri menee raja terveellisen ruokavalion noudattamisen ja syömishäiriön kanssa, jos ei koskaan anna itselleen lupaa herkutella. En minäkään usko, että terveys menee jos vaikkapa kerran kuukaudessa soisi itselleen herkkupäivän.

Vierailija
2/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole syömishäiriö. Minä ainakaan en voi lipsua yhtään, kun jokainen herkutteluhetki sotkee koko homman täysin ja sitten meneekin vähintään viikko saada ruokailut ja treenit taas kuntoon. Lisäksi vatsa alkaa oikutella ja unet huonontua ihan samantien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä se syömishäiriö näkyy?

Paransi elintapasairaudet muuttamalla elintapoja terveellisemmiksi?

Vierailija
4/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin niitä suolaisia naposteltavia pitää olla? Tai napostelua ylipäätään?

jos jättää sipsin syömättä niin mitä pahaa tapahtuu?

Vierailija
5/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sanoa, että on syömishäiriöinen jos terveydellisistä syistä jättää syömättä jotain semmoista mikä ei edes ole välttämätöntä. Useinhan syömishäiriöiset syövät nimenomaan epäterveellisesti.

Vierailija
6/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin niitä suolaisia naposteltavia pitää olla? Tai napostelua ylipäätään?

jos jättää sipsin syömättä niin mitä pahaa tapahtuu?

Ap:lle tulee paha mieli.

Vierailija
7/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin itse niin, että hän on saattanut päästä sokerinhimosta yli syömällä terveellisesti normaalia ruokaa. Sen jälkeen ei edes tee mieli makeaa, mikä saattaa tuntua muista oudolta. 

Vierailija
8/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortoreksia on syömishäiriö, jossa pitäydytään pakkomielteisesti terveellisessä ravinnossa.

Vierailija
9/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten anoreksia on ihan tunnettu juttu. Tässä tapauksessa nyt ihan oma hommansa

Vierailija
10/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttää kuinka vinoutunutta ihmisten käsitys ruokailusta nykyisin on. Pidetään terveellistä ruokavaliota syömishäiriönä. 

Vierailija
11/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tuo, mutta syömishäiriöön liittyy syömisen liiallinen kontrollointi, niin että siitä on terveydelle haittaa, sekä vääristynyt kehonkuva.

Vierailija
12/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole syömishäiriö jos syö terveellisesti eikä koe siitä haittaa. Jos häntä ahdistaa syödä joskus herkkuja, niin se on eri juttu. 

Vierailija
13/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ortoreksia on syömishäiriö, jossa pitäydytään pakkomielteisesti terveellisessä ravinnossa.

Ortoreksiaan liittyy liian vähäinen energiansaanti, haitta fyysiselle terveydelle sekä se että sairastunut kärsii tästä. 

Vierailija
14/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuossa juuri menee raja terveellisen ruokavalion noudattamisen ja syömishäiriön kanssa, jos ei koskaan anna itselleen lupaa herkutella. En minäkään usko, että terveys menee jos vaikkapa kerran kuukaudessa soisi itselleen herkkupäivän.

Ei mene. Syömishäiriöstä on haittaa terveydelle. Epäterveellisten ruokien syömättä jättämäisestä ei ole.

Vierailija
15/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ruokia hän syö?

Vierailija
16/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös sairastunut syömähäiriöön reiluna kuusikymppisenä. Valveilla ollessa pitäisi joka toinen tunti olla ruokatunti!

Vierailija
17/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ruokia hän syö?

Enpä osaa tarkkaan eritellä. Kasviksia, hedelmiä, leipää...

Vierailija
18/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksesta voi nykyisin tehdä huoli-ilmoituksen. Ja etenkin kun tunnet hänet niin on helpompi kuvata sanoiksi miksi olet huolestunut hänen tilanteestaan. Joskushan voi olla oire muistisairaudesta, ettei muista syödä. Näitä on tosi paljon.

Vierailija
19/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äärimmillään ortoreksiaa sairastava voi rajoittaa ruokavalionsa vain itse valmistettuun ruokaan, jolloin hän tietää tarkkaan, mitä ruoka sisältää"

Piti ihan käydä googlaamassa mitä on ortodeksia. En ollut koskaan kuullut tuollaisesta häiriöstä, mutta mulla varmaan se on, koska rajoitan ruokavalioni itsevalmistettuun ruokaan. Olen käynyt kodin ulkopuolella syömässä noin kymmenen kertaa ja olen viisikymppinen. En tiennyt, että tämmöinenkin asia on diagnosoitu. Asun syrjäseudulla ja lähimpään ravintolaan on matkaa yli 100 km. Heh-heh,

Vierailija
20/20 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ihan sama tilanne. Aloin syödä terveellisemmin ja jätin pois mm. sokerin ja vehnän ja lisäsin kasviksia ja hedelmiä. En pysty päästämään irti edes juhlissa. Kakut ja keksit ällöttävät, vaikka ennen rakastin niitä. En pysty kuvittelemaankaan, että söisin sipsejä tai makkaraa. Onko tämä syömishäiriö vai ei, en tiedä. Ainakin syön tarpeeksi ja terveellisesti.