Miksi jotkut ihmiset välttelevät aurinkoa?
Kommentit (54)
Koska se vanhentaa ihoa. Tarvittavan D-vitamiinin saa jo pienestä altistuksesta. Ei tarvitse käristää itseään päivät pitkät.
Melanooma on lisääntynyt liki räjähdysmäisesti myös Suomessa. Keskeisin syy on liiallinen ultraviolettisäteilyn saanti ( = liiallinen auringon paisteessa oleilu).
Koska jos olen pitkään auringossa saan päänsäryn ja iho ärtyy. Palan herkästi ja aurinko vanhentaa ihoa. Naamani alkaa helottaa epäesteettisesti.
Viiden vuoden kuluttua diagnoosista kaikista melanoomapotilaista on elossa noin 90 prosenttia, levinnyttä melanoomaa sairastavista lähes 80 prosenttia.
Ihomelanooma lisääntyy edelleen, mutta sen hoidot ovat kehittyneet suurin harppauksin. Levinneenkin taudin kanssa voidaan usein elää vuosia.
Ihomelanooma on yksi lisääntyvimmistä syövistä länsimaissa. Uusia tapauksia diagnosoidaan Suomessa vuosittain noin 1800. Vaikka melanooma on ihosyövistä vaarallisin, on sen ennuste parantunut merkittävästi immunoterapian ja täsmälääkkeiden ansiosta.
https://kaikkisyovasta.fi/syopa-lehti/levinnyttakin-melanoomaa-hoidetaa…
Iho palaa melko herkästi pidemmässä auringonpaisteessa ja se ei ole mikään mukava olo sen jälkeen. Aurinkoa on kyllä tullut nähtyä elämässä ennenkin, joten ei siinä ole mitään uutta nähtävää kuin eilen syntyneille.
Välttelin aurinkoa jo nuorena. En vaan jaksa olla. Mutta eipä ole ryppyjäkään kasvoissa ja melanoomaan en ainakaan kuole.
- n67v -
Koska palan sekunnissa, ja aurinkovoiteet tuntuu epämiellyttäviltä, eikä muutenkaan huvita hinkata niitä ihoon aamusta iltaan. Lisäksi, kun aurinko osuu mun ihoon, se sattuu, tulee sellainen pistävä kipu.
Että siksi.
Auringossa tulee kuuma, en halua polttaa ihoa, en tykkää aurinkoasvan tunnusta, en halua nopeuttaa ihon vanhenemista turhaan, ja ennen kaikkea en halua syöpää.
En vain viihdy auringossa, tulee kuuma, pää kipeäksi ja huono olo. Mulla on viileämpi, kun auringon ja ihon välissä on esim ohut pellavakangas.
Ja hattu päässä ei tarvitse murehtia päänahan palamisesta ja lippa vähentää siristelyä.
Miksi minun suojautuminen saa sinut ärtymään? Otatko sen kritiikkinä?
Mun lääkkeet ei sovi yhteen auringon kanssa. Tuntuu kuin iho syttyisi palamaan. Aurinkorasvaa täytyy olla ihan joka paikassa ja paljon, muuten tulee samantein pigmenttiläiskiä. Ihan täyttä tuskaa koko kesä, joskun on esim vaan pakko odottaa bussia ilman varjoa. En ole koskaan ollut onneksi mikään auringon ottaja muutenkaan.
Voihan siitä ulkoilmasta nauttia varjossakin jos ja kun haluaa syöpää välttää. Aurinkoon voi mennä aaamulla ja illalla kun uv-indeksi on matala. Kesäisin saa kyllä tarpeeksi d-vitamiinia ilman harrasta auringonpalvontaa.
Liian kuuma, liian kirkas, iho palaa. Onhan noita syitä.
Miksi kaikkien pitäisi tykätä samoista asioista? Kummallinen ajatusmaailma joillakin.
Se on tosi kuuma pallo, en todellakaan halua mennä sinne hiippailemaan.
Minä en välttele aurinkoa vaan helteisiä ilmoja.