Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttoivatko vanhempanne teitä kouluaikoina? Läksyt, harrastuskuskaus ym?

Vierailija
22.05.2024 |

Minä hoidin kaiken täysin itsenäisesti. En olisi voinut kuvitellakaan, että vanhemmat olisivat auttaneet minua läksyissä! Eiväthän he olleet melkein koskaan edes kotona. Harrastuksiin pyöräilin tai kävelin, oli sitten kaatosade tai paukkupakkanen.

Oman lapseni kanssa olen tehnyt läksyjä ja vienyt harrastuksiin.

Teillä samaa?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisivat auttaneet? Ei kyseessä ollut heidän läksynsä tai harrastuksensa. 

Vierailija
2/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyt tein itse, kokeisiin joskus kuulusteltiin kun pyysin. Harrastuksiin kyllä kuskattiin useimmiten talvella, kylille oli matkaa 6 km. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoivat tietenkin. Oli joitain vaikeita matikan juttuja ja iskä auttoi ja asia aukeni. Samoin oli ruotsin kielen kanssa, sain apua. Olen ikuisesti kiitollinen vanhempieni avusta monessa kohtaa elämääni kun tuli vaikeuksia. Aina jaksoivat kannustaa.

Vierailija
4/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksiin kuskattiin, koulun hoidin itsenäisesti kokonaan.

Vierailija
5/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, itseasiassa äitini suuttui aina kun näki minun tekevän läksyjä. 

Vierailija
6/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyt aina tein itsenäisesti, matkan pituuden ja tavaramäärän takia harrastuksiin kuskattiin ennen kuin sain ajokortin

Vierailija
7/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni auttoi, äitini ei. Äiti sanoi että hänellä on muuta tekemistä. Kun menin kolmannelle luokalle isä ei enää osannut auttaa. Hankin kirjastokortin ja annoin kirjaston auttaa, kun kotona ei ollut kirjoja. Kävin koulun jälkeen kirjastossa tekemässä läksyt. Harrastuksissa en saanut käydä.

Vierailija
8/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit käpylehmät.

Vierailija
9/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, itseasiassa äitini suuttui aina kun näki minun tekevän läksyjä. 

Voi, miten terve mieleltään!

Vierailija
10/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa auttaa itse itseänsä, eikä aina luottaa, että toiset ihmiset auttaa. Asian vierestä hieman, mutta tulihan sanotuksi.

Vierailija
11/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät auttaneet, koska eivät ymmärtäneet algebrasta tai geometriasta yhtikäs mitään. Eivätkä osanneet ulkomaan kieliäkään.  

Vierailija
12/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Eikä niitä paljon kiinnostanut missä me luuhattiin. Kunhan ei sotkettu tai möykätty. 

Vierailija
13/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Lapset olivat aika itsenäisiä. Kerran vanhemmat yrittivät opettaa matematiikkaa hyvin epäloogisesti ja suuttuivat kun se ei toiminut. Lapsen syy kai sekin? Eivät rauhassa osanneet puhella.

Vierailija
14/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihme, että niin paljon MT-ongelmia. Lapset ihan oman onnensa nojassa mukamas hyvissäkin perheissä. TURVATONTA.

Vierailija
15/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät auttaneet läksyissä. Harrastaa sai mitä vaan, kunhan se ei maksanut ja itse menin.

Omaani autoin läksyissä vielä lukioikäisenäkin ja kuskannut olen, kisamatkoillekin ympäri Suomen

Vierailija
16/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autettu eikä ollut tarpeenkaan. Olin hyvin itsenäinen jo 5-vuotiaasta lähtien. Kävin mm. ilmoittautumassa kouluun yksin. Hoidin läksyt tietysti itse, mikäli niitä nyt jäi kotiin tehtäväksi. Harrastuksiin ei kuskattu, koska ei ollut millä kuskata. Köyhällä perheellä ei ollut autoa. Pyöräilin suunnistus- ja lentopalloharjoituksiin sekä kirjastoon. Myöhemmin kävin bussilla uimaharkoissa. Ei kyllä juuri ketään muutakaan kuskattu. Taisivat olla pankinjohtajan penskat, joita pallutettiin joka paikassa muutenkin. Normaalit lapset kulkivat itse ja suurin osa hoiti omatoimisesti muutkin pikkuasiansa. Ei niissä vanhempia tarvittu eikä kaivattu. Kesä- ym. pikkutyöt aloitettiin usein 10 - 12-vuotiaina mm. leikittämällä pienempiä lapsia, poimimalla marjoja, ulkoiluttamalla koiria jne. Nämäkin hommat etsittiin ihan itse.

Vierailija
17/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ikinä missään.

Vierailija
18/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tarvinnut apua koulunkäynnissä mutta kun molemmat vanhemmat eivät ole kouluttautuneet niin ei heiltä voinut odottaa mihinkään apuja. Lisäksi olen vanhemmiten huomannut että äidillä on joku lukivaikeus ollut koko elämänsä ajan ja jäänyt hoitamatta. Yksin piti pärjätä ja ei se kyllä aina onnistunut koulun kohdalla. Harrastuksia ei ollut eikä mua kuskattu mihinkään.

Vierailija
19/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt missään harrastuksissa, koska vanhemmat ei vieneet ja harrastuspaikat oli niin kaukana ettei ollut järkeä mennä pyörälläkään. Nysväsin siis kotona.

Vierailija
20/83 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ja maksulliset harrastukset oli kielletty.

Onneksi isoveljeltä pystyin joskus kysymään neuvoa kouluasioissa.