Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sisarusten väliseen väkivaltaan suhtaudutaan niin vähättelevästi?

Vierailija
22.05.2024 |

Olen ollut läsnä tilanteessa, jossa 8-vuotias isoveli kampitti 6-vuotiaan pikkuveljen laattalattialla niin, että pikkuveli kaatui ja löi leukansa lattiaan. Äidin reaktio tähän oli kyllästynyt "nyt pojat riittää jo". 

Minkä takia vanhemmat hyväksyvät sen, että sisarukset heittävät toisiaan esineillä, repivät hiuksista, purevat, lyövät ja potkivat pahastikin, kaatavat, tiputtavat ym. ym. ym.? Toki suurin osa noihin jotenkin ponnettomasti reagoi, mutta yhtä kaikki, sisarusten välistä väkivaltaa tunnutaan pitävän täysin luonnollisena ja väistämättömänä asiana niidenkin taholta, joilla olisi piru merrassa, kun päiväkodissa joku vieras lapsi purisi tai koulukaveri kaataisi tahallaan lattialle makaamaan ja takoisi vielä nyrkillä sen jälkeen? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun väkivaltaan koulussa ja päiväkodissa puuttuu Joku Muu, omien lasten kahnauksiin pitäisi jaksaa puuttua itse. 

Vierailija
2/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksista nyt on kyse ja päiväkodissa olevien lasten touhut on kaksi eri asiaa. 

Meillä ainakin sai sisarukset vetää toisiaan tukasta, läpsästäkin ja huudattaa muillakin tavoin. 

Nyt he kaikki ovat jo aikuisia, heillä on lämpimät välit keskenään ja elämä hymyilee kaikin tavoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei tunnisteta eikä tunnusteta. 

Vierailija
4/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Oikea kysymys. Lapsi oppii, että tietyissä tilanteissa se väkivalta onkin ok.

Vierailija
5/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä hyväksy väkivaltaa sisaruksia kohtaan. Siihen puututaan aina. Ehkä esimerkissäsi äiti oli niin väsynyt sillä hetkellä että ei tuon enempää jaksanut puuttua? Ei aina voi vanhempi täydellisesti toimia.

Vierailija
6/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä kysymys. Meitä oli neljä sisarusta pienillä ikäeroilla ja nyt jo aikuisia kaikki. Edelleen äiti naureskellen kertoo juttuja tosi graavistakin väkivallasta, jota meidän välillä on ollut. En usko että munkaan äitiä olisi yhtään naurattanut, jos joku koulukaveri olisi teljennyt pimeään varastoon (tapahtui mulle) tai pihapelin tiimellyksessä hakannut mailalla silmän mustaksi (tapahtui isoveljieni välillä). 

Vierailija
7/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä hyväksy väkivaltaa sisaruksia kohtaan. Siihen puututaan aina. Ehkä esimerkissäsi äiti oli niin väsynyt sillä hetkellä että ei tuon enempää jaksanut puuttua? Ei aina voi vanhempi täydellisesti toimia.

Aivan, ehkä se kouluväkivaltakin selittyy sillä, että opettajat ovat vaan niin väsyneitä eivätkä jaksa sillä hetkellä puuttua? Ai ei ole validi selitys? Jaa, miksihän? 

Vierailija
8/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys. Olen opettajana ollut usein tilanteissa, joissa lapsi kuvaa kotona tapahtuvaa sisarusväkivaltaa ahdistuneena. Yksi lapsi käytti jopa sanaa "kidutus" ja uskon sen. Sisarusväkivalta ei juurikaan poikkea vanhemman harjoittamasta väkivallasta, sillä tässäkin se tekijä on siellä kotona, minkä pitäisi olla turvallinen paikka.

Olen myös puuttunut väkivaltaan keskustelemalla siitä vanhempien kanssa. Enempää en voi, sillä toimivaltani ei yllä kotiin ja hyvä toki niin. Toive noissa keskusteluissa on ollut, että vanhemmat havahtuisivat siihen, kuinka vahingollista jatkuvasti kotona kärsiminen on, myös tässä tilanteessa. Ääritapauksessa olisi mahdollista tehdä myös huoli-ilmoitus, mutta mitäpä se sosiaalitoimi tilanteelle mahtaa, jos koti ei ymmärrä toimivansa väärin. Tosin tämä harvoin on sen kodin ainoa ongelma...

Vierailija
9/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisaruksista nyt on kyse ja päiväkodissa olevien lasten touhut on kaksi eri asiaa. 

Meillä ainakin sai sisarukset vetää toisiaan tukasta, läpsästäkin ja huudattaa muillakin tavoin. 

Nyt he kaikki ovat jo aikuisia, heillä on lämpimät välit keskenään ja elämä hymyilee kaikin tavoin. 

Kaksinaismoralismia. Kaikilla ei todellakaan ole näin, ettei vaikuttaisi väleihin. 

Vierailija
10/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista käytöstä pitäisi kouluttaa pois esim. puhalluslampulla tai kotitekoisella elektrokonvulsiiviterapialla, mutta kun sekin sattuu olemaan laitonta.

Vierailija
11/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä kysymys. Olen opettajana ollut usein tilanteissa, joissa lapsi kuvaa kotona tapahtuvaa sisarusväkivaltaa ahdistuneena. Yksi lapsi käytti jopa sanaa "kidutus" ja uskon sen. Sisarusväkivalta ei juurikaan poikkea vanhemman harjoittamasta väkivallasta, sillä tässäkin se tekijä on siellä kotona, minkä pitäisi olla turvallinen paikka.

Olen myös puuttunut väkivaltaan keskustelemalla siitä vanhempien kanssa. Enempää en voi, sillä toimivaltani ei yllä kotiin ja hyvä toki niin. Toive noissa keskusteluissa on ollut, että vanhemmat havahtuisivat siihen, kuinka vahingollista jatkuvasti kotona kärsiminen on, myös tässä tilanteessa. Ääritapauksessa olisi mahdollista tehdä myös huoli-ilmoitus, mutta mitäpä se sosiaalitoimi tilanteelle mahtaa, jos koti ei ymmärrä toimivansa väärin. Tosin tämä harvoin on sen kodin ainoa ongelma...

Sosiaalitointa eli lasua ei kiinnosta sisarusten välinen väkivalta. Ovat niin ammattitaidottomia, etteivät tunnista ongelmaa, saati että osaisivat puuttua siihen. 

Vierailija
12/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa aikuisen vanhemman tulisi tehdä väärintehneelle lapselle sama, mutta aikuisen voimilla.

Vierailija
13/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskan marjat niillä mitkään lämpimät välit on.

Huonon äidin selittelyä itselleen. Kun et silloin aikanaan puuttunut, vaikka kaikki tapahtui silmiesi edessä.

Jokainen, joka on ottanut päivittäin turpaan kotonaan joltain adhd-mulkerolta koko lapsuutensa, tasan muistaa sen loppuikänsä.

Ne kahvipöytäkeskustelut, joihin omien sukulaisten kanssa on pakotettu pari kertaa vuodessa, on sellasta pakollista peenjauhantaa.

Oikeasti lapsesi halveksivat sinua, kun annoit sen tapahtua. Ne eivät vaan sano sitä päin naamaa, koska sitten alkaisit uhriutua. 

Vierailija
14/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tämä oikeasti edelleen tänä päivänä noin? No, olenpa kyllä sitten elänyt iloisesti kuplassa. Meillä on ollut aina nollatoleranssi ihan kaikkeen väkivaltaan. Eikä tätä asiaa ole mitenkään erityisesti edes tarvinnut jumpata kun tämä on ollut johdonmukaisesti linja ihan alusta asti.

Sisarusten välinen väkivalta on lähisuhdeväkivaltaa ihan siinä missä lapsen ja aikuisen tai kahden aikuisen välinen väkivalta perheen sisällä. Kamala ajatus, että tätä ei vieläkään tajuta.

Vierailija
15/25 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama henkisen välivallan kanssa. Oon vasta nyt yli 30-vuotiaana tajunnut, että sisko teki väärin. Koska kukaan ei koskaan puuttunut, luulin että se kaikki on ok. Äiti kyllä hyvin tiesi, kuka meistä lapsista oli se joka totteli ja teki mitä pyydetään. Mutta jos joskus kritisoin, että mä teen kaiken, niin äiti vaan sanoi että älä tee kaikkea. Ja siitä seurasi vain se, että kaikki lapset haukuttiin, kun yksikään ei saanut mitään aikaiseksi. Itse otin haukut aina raskaasti, siskoa ei kiinnostanut pätkääkään. Sisko myös varasti kaverini, alisti, huomautti aina jos olin jossain häntä huonompi eikä koskaan antanut mun ns. loistaa, vaan löysi aina jotain huonoa. Oon vasta tajunnut, että olen fiksu, kiva ja ihan kivan näköinenkin. Ja kun otan äidin kanssa asian esille, hän puolustaa ja syyttää mua siskon mustamaalaamisesta. Sanoo että muistan vaan väärin. Tätä olen koko aikuisikäni joutunut käsittelemään ja varmasti on vaikuttanut myös siihen, miten olen edennyt tai uskaltanut edes yrittää mitään. Ja ihan oikeasti ottaa päähän, jos kerron näistä jollekin, vastaukseksi saan vain naureskelua sisarrakkaudesta. Ei, siinä ei koskaan ollut rakkautta, siskoni olisi varmaan hoitanut mut päiviltä jos olisi pystynyt...

Vierailija
16/25 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksinaismoralismia. Kaikilla ei todellakaan ole näin, ettei vaikuttaisi väleihin. 

Sen uskon, mutta meillä se vaan oli näin, ei vaikuttanut ainakaan heidän väleihinsä. He tapaavat aikuisenakin toisiaan ihan kimpassa kerran kaks kuukaudessa. Ja ei ole väkivaltaa, jos sitä mietitte. 

Vierailija
17/25 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskan marjat niillä mitkään lämpimät välit on.

Huonon äidin selittelyä itselleen. Kun et silloin aikanaan puuttunut, vaikka kaikki tapahtui silmiesi edessä.

Jokainen, joka on ottanut päivittäin turpaan kotonaan joltain adhd-mulkerolta koko lapsuutensa, tasan muistaa sen loppuikänsä.

Ne kahvipöytäkeskustelut, joihin omien sukulaisten kanssa on pakotettu pari kertaa vuodessa, on sellasta pakollista peenjauhantaa.

Oikeasti lapsesi halveksivat sinua, kun annoit sen tapahtua. Ne eivät vaan sano sitä päin naamaa, koska sitten alkaisit uhriutua. 

Aika kovaa tekstiä, kun et tiedä asian todellista laitaa lainkaan, mutta olet todellakin väärässä. Hehän tapaavat toisiaan vähintään kerran kuussa. Eikä he lapsena todellakaan turpaan toisiaan vetäneet tai kepillä satuttaneet. Halusit tahallasi vääntää asian  liian dramaattiseksi, en tiedä miksi.

Vierailija
18/25 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sama henkisen välivallan kanssa. Oon vasta nyt yli 30-vuotiaana tajunnut, että sisko teki väärin. Koska kukaan ei koskaan puuttunut, luulin että se kaikki on ok. Äiti kyllä hyvin tiesi, kuka meistä lapsista oli se joka totteli ja teki mitä pyydetään. Mutta jos joskus kritisoin, että mä teen kaiken, niin äiti vaan sanoi että älä tee kaikkea. Ja siitä seurasi vain se, että kaikki lapset haukuttiin, kun yksikään ei saanut mitään aikaiseksi. Itse otin haukut aina raskaasti, siskoa ei kiinnostanut pätkääkään. Sisko myös varasti kaverini, alisti, huomautti aina jos olin jossain häntä huonompi eikä koskaan antanut mun ns. loistaa, vaan löysi aina jotain huonoa. Oon vasta tajunnut, että olen fiksu, kiva ja ihan kivan näköinenkin. Ja kun otan äidin kanssa asian esille, hän puolustaa ja syyttää mua siskon mustamaalaamisesta. Sanoo että muistan vaan väärin. Tätä olen koko aikuisikäni joutunut käsittelemään ja varmasti on vaikuttanut myös sii

Joo näistä kun yrittää puhua niin saa tosiaan vaan vähättelyä tai sitten muut alkavat kertoa hauskoja tarinoita pikku nahistelusta sisarustensa kanssa. Itsellä se ei ollut mitään nahistelua vaan väkivaltaa ja sain pelätä kotona

Vierailija
19/25 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itsekin ihmetellyt!

Tutkitusti sisarusten välinen väkivalta on traumatisoivampaa kuin koulukiusaaminen. Silti moni mamma ei puutu lastensa väliseen väkivaltaan ollenkaan, mutta jos joku koulussa sanoo kerrankin yhdenkin haukkumasanan, alkaa mammat heti ulista koulukiusaamisesta.

Vierailija
20/25 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sama henkisen välivallan kanssa. Oon vasta nyt yli 30-vuotiaana tajunnut, että sisko teki väärin. Koska kukaan ei koskaan puuttunut, luulin että se kaikki on ok. Äiti kyllä hyvin tiesi, kuka meistä lapsista oli se joka totteli ja teki mitä pyydetään. Mutta jos joskus kritisoin, että mä teen kaiken, niin äiti vaan sanoi että älä tee kaikkea. Ja siitä seurasi vain se, että kaikki lapset haukuttiin, kun yksikään ei saanut mitään aikaiseksi. Itse otin haukut aina raskaasti, siskoa ei kiinnostanut pätkääkään. Sisko myös varasti kaverini, alisti, huomautti aina jos olin jossain häntä huonompi eikä koskaan antanut mun ns. loistaa, vaan löysi aina jotain huonoa. Oon vasta tajunnut, että olen fiksu, kiva ja ihan kivan näköinenkin. Ja kun otan äidin kanssa asian esille, hän puolustaa ja syyttää mua siskon mustamaalaamisesta. Sanoo että muistan vaan väärin. Tätä olen koko aikuisikäni joutunut käsittelemään ja varmasti on vaikuttanut myös sii

Minun sisko oli ihan samanlainen! Mikähän tähän on syy psykologisesti?