Mitä ajattelet ihmisestä joka pitää suurena saavutuksena sitä että uskaltaa käydä kuntouttavassa työtoiminnassa kerran viikossa?
En viiteen vuoteen uskaltanut käydä missään missä on vaarana että joutuu juttelemaan muiden kanssa. Kaupassa kävin. Nyt kun aloitin ktt:n ja oon jo pari kertaa käynyt on ihan voittajafiilis, sellanen että oon kunnon normaali kansalainen. Pidättekö ihan luuserina?
Kommentit (51)
Lähinnä pahoja ongelmia jos kerran viikkoon kun monasti nopeaan tahtiin kolme päivää muitta mutkitta ja neljättäkin pistäisi sitten kovan kanssa?
Puhuminen ei ole tärkeää vaan mitä sillä saavuttaa. Chit-chattaaminen on onttoa ja mitä sillä saavuttaa? Suomeen pesiytyy enenevästi se jenkkiläinen chitin kulttuuri jossa hissipuheita pitetään hyvyyden merkkipaaluna ja mitä enemmän teet sitä random-tyypeille niin sitä enemmän olet charlieharper typerine pikeepaitoineen ja kelloineen näyttämässä muille mallia. Kyllä suomalainen arvostaa toista tekojen kautta jos on arvostaakseen.
On lukuisia ammatteja joissa ei tarvitse olla juurikaan sosiaalinen.
Ensimmäinen steppi on voittaa se masis joka pitää kämpillä vankina, alko, pleikka, nettipelit, some, pillerit, kuvat yms. on sitten stimulointia aivoille jotta saavuttaa hyvän olon omaan kurjuuteen.
Itsensä altistaminen on rankkaa hommaa, joten arvostan kovasti. Jo pelkästään sen hyväksyminen, että pelkoja kohti meneminen on ainoa ratkaisu, on ihmiselle iso oivallus. Tuosta voi alkaa aivan uusi elämä! Onnea sulle! :)
Nostan hänelle hattua! Hiljaa itsensä hyväksyen eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei mikään ihme että ihmisiä pakotetaan ilmais työhön ja muuhun kyykytykseen kun se näin positiivisen kannatuksen saa.
Aloitus on muuten trolli
Se on väärin kun työtön tekee jotain rahansa eteen ja se on väärin kun ei tee mitään 🙄
Koittakaa päättää.
Aplle onnea, kyl sä lähdet sieltä ponnistamaan ja hyvä, että sulla on positiivinen suhtautuminen.
Älä vertaile itseäsi muihin tai ota tietämättömien kritiikkiä itseesi, kukaan muu ei tiedä mikä sun polku on.
Itsellä myös ihan positiivisia kokemuksia kuntouttavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei mikään ihme että ihmisiä pakotetaan ilmais työhön ja muuhun kyykytykseen kun se näin positiivisen kannatuksen saa.
Aloitus on muuten trolli
Aloituksessa ei ole mitään epäuskottavaa. Suomessa on pitkään työelämän ulkopuolella olleita ihmisiä, jotka omasta halustaan aloittavat juurikin kuntouttavalla työtoiminnalla. Kaikki eivät heti koe olevansa valmiita työkokeiluun, palkkatukityöhön tai muuhun esim. sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi.
Juuri näin. Kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelua, ei työllistämistä.
Jollekin se on ensimmäinen askel kohti koulutusta/työllistymistä (helpompi päästä työvoimakoulutukseen - mukavampaa opiskella työttömyystuella kuin opintotuella).
Jollekin joka on syystä tai toisesta jämähtänyt vuosiksi kotiin se on sitä, että pääsee ylipäätään liikkeelle, että herätään aamulla ja lähdetään jonnekin, tavataan ihmisiä, saadaan onnistumisen kokemuksia. Jollekin se voi olla osa työkyvyn, sosiaalisen toimintakyvyn sekä kuntotus- ja palvelutarpeen arviointia. Jollekin se voi olla ihan arjen perusteiden ja elämänhallinnan harjoittelua, sitä että otat laskut ja tukihakemukset mukaan ja sosiaalityöntekijä auttaa selvittämään sotkuja, täyttämään hakemuksia ja varmistaa, että saat kaikki sinulle kuuluvat tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on muuten trolli
Se on väärin kun työtön tekee jotain rahansa eteen ja se on väärin kun ei tee mitään 🙄
Koittakaa päättää.
Aplle onnea, kyl sä lähdet sieltä ponnistamaan ja hyvä, että sulla on positiivinen suhtautuminen.
Älä vertaile itseäsi muihin tai ota tietämättömien kritiikkiä itseesi, kukaan muu ei tiedä mikä sun polku on.
Itsellä myös ihan positiivisia kokemuksia kuntouttavasta.
Työtön ei ole se joka tässä toimii väärin! Työtön hakee työtä ja on työmarkkinoiden käytettävissä. Palkaton pakkotyö ei voi olla edellytys työttömyyskorvauksen maksamiselle! Jos joku kokee hyötyvänsä kuntouttavasta työtoiminnasta ja käy siellä vapaaehtoisesti sekä siellä noudatetaan lakeja ei asiassa pitäisi olla mitään ongelmaa. Itse en ole vieläkään toipunut kuntouttavasta työtoiminnasta, mutta ilmeisesti kaikki paikat eivät ole yhtä kauheita?
Ajattelen, että mahtavaa, jos ihminen pääsee ylös tuollaisesta tilanteesta. Ei takuulla ole helppoa. Ja ajattelen myös, että itse olen päässyt helpolla, kun ei ole tarvinnut kärsiä mielenterveyden ongelmista.
Onnistumisesta ja itsensä ylittämisestä saa olla ylpeä, oli sitten kyse isosta tai pienestä asiasta. Ja eihän tuo mikään pieni asia edes ole, jos vuosien syrjäytymisen jälkeen uskaltaa lähteä ulos ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
On älytöntä että suostuu siihen, koska se aiheuttaa sen että muut heikkomieliset alkavat pitämää sitä normaalina. Se ei ole normaalia. Tyrannian laulu soi.
Häh??
Ihan mahdottoman iloinen olen puolestasi. Ja pääasiassa siksi, että tunnet onnistuneesi, toivottavasti palkitsetkin itseäsi, että olet käynyt siellä. :)
Minä kun opettelin taas näyttämään naamaani ihmisten ilmoilla, en kyennyt millään lailla itseäni siitä kehumaan. Moitin vain. Jälkeenpäin ajateltuna juuri ne oli niitä ratkaisevia hetkiä ja opettelen tuntemaan vähän myötätuntoakin entistä minää kohtaan.
Suurin osa ei ehkä tilannettasi ymmärrä, mutta melko suurella osalla on joku toinenkin elämässään, joka käy jotakin samankaltaista läpi elämässään. Olet siis normaali kaikesta huolimatta.