Yllättävä hakemustulva varhaiseläkkeelle
Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen (ove) hakemusmäärät lähes tuplaantuivat alkuvuonna. Kyseisen eläkkeen alaikäraja nousee ensi vuonna.
Kommentit (15)
Veroprosentti laskee roimasti palkan ja eläkkeen yhdistelmällä - verosäästö voi nousta nelinumeroiseen summaan vuodessa
Verotus suosii osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen (ove) ottajaa. Veroaste voi jopa laskea, jos vähentää työntekoa ja saa samalla eläkettä. Pelkän palkkatulon verotus on selvästi ankarampaa.
Mahtava juttu, otin tuon 50 % ove, eikä kaduta yhtään. Jäin pois työelämästä, ja työtä sai uusi nuori ihminen otettiin tilalleni.
Tietääkö kukaan? Mitenkähän tämä ove vaikuttaa tulevaan peruspäivärahaan? Tmi-yrityksesi ei tuota enää edes vuokrarahaa minulle, joten pillit pussiin laitan! Yel ollut minimi, joten päivärahakin varmaan minimi!
Työttömänä varmaan seuraavat neljä vuotta haeskelen matalapalkka-alan työtä!
Olen harkinnut itsekin. Alimpaan eläkeikään vielä hieman yli 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan? Mitenkähän tämä ove vaikuttaa tulevaan peruspäivärahaan? Tmi-yrityksesi ei tuota enää edes vuokrarahaa minulle, joten pillit pussiin laitan! Yel ollut minimi, joten päivärahakin varmaan minimi!
Työtön eläkeläinen, uusi vakanssi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen näe työeläkeotteesta.
Näkee. Tuleva eläkkeeni 35vuoden fyysisestä työstä on 1200€. Jos mie tästä 50% nyt saan, niin köyhä vanhuus odottaa!
Minä kun olen ollut niin kiltti, että olen tyhmä hyväksikäytetty vapaaehtoinen.
Jos on työmarkkinatuella, niin vaikuttaako siihen jos ottaa OVE:n. Siis olen tietenkin sen 61 vuotta ja työmarkkinatuen tarveharkinnassa sanotaan että yli 55 vuotiaille ei olis tarveharkintaa.
Jos on tarveharkintaisella työmarkkinatuella, niin vaikuttavatko pääomatulot siihen. Olen yli 55.
Jos Copilotilta kysyy, niin se vastaa, että OVE voi ehkä vissiin kai vaikuttaa työmarkkinatukeen. Just ootan takaisin soittoa KELA:lalta, että jos siellä joku tietäs. Tuo on ihmi luku toi 55, joka pyörii siellä sivulla rajana. Toisaalta, vielä 2 kuukautta KELA:n sivuilla oli vankkaa tietoa ikääntyneiden työttömien eläketuesta, vaikka se poistettii n. viisi vuotta sitten.
Joku vastaava pitäs saada meille raatoikäisille. Turha huudella työvoimapulasta ja eläkeläisten työssäkäymisestä. Kun kaikkia ei oteta töihin ja kaikki ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava juttu, otin tuon 50 % ove, eikä kaduta yhtään. Jäin pois työelämästä, ja työtä sai uusi nuori ihminen otettiin tilalleni.
Samat sanat jo pari vuotta sitten.
Toivottavasti tää kusikallohallitus ei ehdi poistaa sitä seuraavaa pykälää eli 1964 syntyneiden 62v mahdollista ovea. Pari vuotta vielä aikaa ja sen varaan aikalailla suunnitellu tulevaisuutta.
Otin OVen kun jäin työttömäksi 62 vuotiaana vuonna -22,olin ansiosidonnaisella 2vuotta ja Ovella yhtäaikaa,veroprosentti molemmissa 25, ei siitä 50% Ovesta paljon käteen jäänyt kun 40vuotta matalapalkka alalla työskentelin.Nyt vuoden alusta kokoaika työeläkkeelä.
Tänään kertoivat KELA:sta, että työmarkkinatuen harkinnanvaraisuutta ei käytetä jos OVE:n saaja on yli 55 vuotias. Eli OVE ei pienennä työmarkkinantuen määrää.
Itse olen pitkäaikaistyötön, 60 ja täytän kesäkuussa 61. Pääomatuloja on vähän ja nekään ei vaikuta, kun olen sen 55+.
Eniten haluaisin, että varhennetulla oleminen suitsisi TE-n, siis kuntakokeilun ponnekkuutta ja innokkuutta tunkea minut jos mihin. Mutta se nyt taitaa olla toiveajattelua.
Kun tähän OVE:een on luvassa muutoksia, niin mitähän ne ovat? Entäpä jos tuleekin muutos parempaan. Ainahan sitä pelätään, että muutos on heikennys.
Näin osittainen varhennettu vanhuuseläke (ove-eläke) toimii
-Ove-eläke antaa mahdollisuuden nostaa osan karttuneesta työeläkkeestä ennen täydelle vanhuuseläkkeelle siirtymistä.
-Ovea voi saada, jos on syntynyt 1963 tai aiemmin ja täyttänyt 61 vuotta.
-Työntekoa voi jatkaa oven aikana. Ove päättyy, kun siirtyy vanhuuseläkkeelle.
-Oven ottaminen pienentää tulevaa vanhuuseläkettä pysyvästi.
Eläkeuudistus pelottaa
Kannisto veikkaa myös valmisteltavan eläkeuudistuksen saaneen monen kiirehtimään ove-eläkkeelle.
- Aina kun sorvataan muutoksia, ihmiset pelkäävät jo ennakkoon, että päättäjät huonontavat eläkkeen ehtoja. Siksi varmuuden vuoksi otetaan ove jo tässä vaiheessa. Julkisuudessahan on ollut esillä, mitä ove-eläkkeen kanssa ehkä tehdään.
Eläkeuudistusta miettivän työryhmän on määrä saada ehdotuksensa valmiiksi ensi vuoden tammikuussa.
Oma vaikutuksensa hakemusintoon saattaa Kanniston mukaan olla myös taloustilanteella. Taantuma ja työttömyyden pelko saattaa ajaa monet varmistamaan tulopohjaa jo ennakolta. Yleinen tietoisuus ove-eläkkeestä on myös kasvanut ja saadut kokemukset voivat osaltaan lisätä hakuhaluja.