Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun teet ruokaa, laitatko jokaiselle syöjälle annoksen jo valmiiksi lautaselle vai saako jokainen ottaa itse sen verran kuin haluaa?

Vierailija
20.05.2024 |

Meillä kun mies laittaa ruokaa, hän laittaa jokaiselle oman annoksen lautaselle, itselleen mulle ja lapsille. 

Mä taas itse tykkään siitä tavasta, että jokainen ottaa itse sen verran kuin haluaa. Itse otan sina viimeisenä.  Oon monesti miehelle sanonutkin, että kyllä mä voin ihan itse ottaa ruokaa.

Jotenkin kivempi ottaa itse sen verran ruokaa kuin syö kuin se, että toinen päättää minkä verran syödään. Toki ravintolassa on asia erikseen. 

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkauksena heittäisin, että Suomessa on yleisempää se, että ruokaa otetaan itse lautaselle. En ole törmännyt valmiiden lautasannosten tarjoiluun kotioloissa varmaan koskaan täällä. 

Vierailija
22/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monella muullakin, riippuu ruoasta. Jos on jotain laatikkoa, keittoa, yms. niin siihen nostan astian vaan pöytään salaattikulhon kera ja siitä saa ottaa. 

Mutta ruokia jotka yleensä laitan valmiiksi lautasille:

- Wok tai pastaruoat, joissa kastike tulee hyvin sekoittaa kastikkeeseen jo pannulla. Laitan yleensä siitä samalla lautasille kun olen sekoittanut.

- Pihvit, olipa liha, kala tai kasvispihvejä. Paistinpannulta ei viitsi laittaa enää erilliseen tarjoiluastiaan, joten menee lautasille suoraan, ja samalla siihen tekee annoksenkin.

- Ateriasalaatit, joita miellä syödään usein etäpäivän lounaina. Jotenkin tulee nätimpi jos vaikka ihan jonkun kreikkalaisen fetasalaatin asettelee lautasille niin, että sekoitetut kasvikset alle, sitten kunnon lohko fetaa päälle. Sama esim. salaatin päälle paistetun broilerinrinnan tms. kanssa. Usein en edes käytä valmistuksessa mitään kulhoa, vaan pilkon ainekset suoraan lautasille ja sekoitan kastikkeeseenkin siinä.

- Tacot, tortillat, enchiladat. Ei tarvi alkaa siinä ruokaillessa käärimään ja täyttämään, teen valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkauksena heittäisin, että Suomessa on yleisempää se, että ruokaa otetaan itse lautaselle. En ole törmännyt valmiiden lautasannosten tarjoiluun kotioloissa varmaan koskaan täällä. 

Mä olen paljonkin, meillä lapsuudenkodissa ja nyt meillä tehdään niin. Varsinkin kun ei ole tiskikonetta, niin ei arkisin viitsi ottaa ylimääräistä tiskiä jostain erillisistä tarjoiluastioista, kun samantien voi laittaa ne annoksiksi suoraan tarjolle lautasille. Sitten ei tule muuta tiskattavaa kuin pannut/kattilat ja lautaset + ruokailuvälineet.

Vierailija
24/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti tilanteesta. Yleensä otetaan kukin itse, mutta joskus on hyvä tehdä valmiita annoksia.

Vierailija
25/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen paljonkin, meillä lapsuudenkodissa ja nyt meillä tehdään niin. Varsinkin kun ei ole tiskikonetta, niin ei arkisin viitsi ottaa ylimääräistä tiskiä jostain erillisistä tarjoiluastioista, kun samantien voi laittaa ne annoksiksi suoraan tarjolle lautasille. Sitten ei tule muuta tiskattavaa kuin pannut/kattilat ja lautaset + ruokailuvälineet.

Eihän monet käytä mitään erillisiä tarjoiluastioita, vaan ihan suoraan kattilasta, pannusta, padasta, vuoasta tms. tarjoillaan.

En toki tarkoittanutkaan sanoa, ettei ketkään Suomessa tarjoilisi ruokaa lautasannoksina, en vaan itse ole siihen arkena kotioloissa törmännyt. 

Vierailija
26/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ruuasta. Kyllä minä eilenkin laitoin valmiiksi kautasille. Alkuruokana oli viipale hunajamelonia serranoa päällä. Pääruokana neljä ahvenfilettä jokaiselle, keko perunamuhennosta, korvasienikastiketta, parsaa. Jälkiruoka-annokset mies teki valmiiksi, pannacottaa marjoilla

Vierailija
27/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan ronskisti arjessa käyttänyt pannua ja kattilaa tarjoiluastiana. Ei tietenkään näin, jos on vieraita. 

Vierailija
28/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on surut 

Vierailija
29/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän monet käytä mitään erillisiä tarjoiluastioita, vaan ihan suoraan kattilasta, pannusta, padasta, vuoasta tms. tarjoillaan.

En toki tarkoittanutkaan sanoa, ettei ketkään Suomessa tarjoilisi ruokaa lautasannoksina, en vaan itse ole siihen arkena kotioloissa tör

Minusta ne olisivat rumia pöydässä ne pannut ja kattilat, jos on useita. Keittokattila ja soppakauha nyt on ok, tai joku laatikko. Mutta jos siinä olisi pannu täynnä pihvejä, soosikattila ja perunakattila, niin minusta olisi rumia. Eikä meillä ole kyllä pöydässä tilaakaan sellaisille, silloin kun kaikki 4 henkeä on syömässä. Eli menisi siihen että valmistusastiat on hellalla / keittiön työtasoilla ja sieltä jokainen hakee. 

Vierailija
30/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan ronskisti arjessa käyttänyt pannua ja kattilaa tarjoiluastiana. Ei tietenkään näin, jos on vieraita. 

Sama. Ja usein nostan vaan ne siihen tasolle lieden viereen (alla pannunalunen) ja otetaan ruoka siitä ja lautasen kanssa pöydän ääreen syömään.

Vierailija
31/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta ne olisivat rumia pöydässä ne pannut ja kattilat, jos on useita. Keittokattila ja soppakauha nyt on ok, tai joku laatikko. Mutta jos siinä olisi pannu täynnä pihvejä, soosikattila ja perunakattila, niin minusta olisi rumia. Eikä meillä ole kyllä pöydässä tilaakaan sellaisille, silloin kun kaikki 4 henkeä on syömässä. Eli menisi siihen että valmistusastiat on hellalla / keittiön työtasoilla ja sieltä jokainen hakee. "

Meillä yleensä haetaankin sieltä hellalta/keittiöstä silloin kun niitä kattiloita on useampia. 

Vierailija
32/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ottamisessa on aina riskinsä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000042325.html

Kotonakin?

Vierailija
33/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi pieneen mieleenkään annostella aikuiselle ihmiselle ja isoille lapsille. Tehdään ruokaa aina sen verran reilusti, että kaikille varmasti riittää. Minä en voi toisen puolesta tietää, paljonko hän haluaa syödä. 

Vierailija
34/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monella tässä ketjussa vaikuttaisi olevan joku omituinen ajatusvirhe pihvien kanssa. Jos niitä pihvejä paistetaankin vain yksi per ruokailija, niin kai nyt jokainen voi silti haluta eri määrän lisukkeita. Miksi nekin pitää annostella valmiiksi?

Vierailija
35/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitot jokainen ottaa itse, samoin vaikka lasagne tai kaalilaatikko. Alkupalat laitan valmiiksi lautasille, esimerkiksi brushetta. Jos on pihvejä tai kalafileitä, ne annostelen lautasille, salaattikulho on yleensä pöydässä.

Vierailija
36/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan niistä pannuista ja kattiloistakin ruokailijat osaavat itse ottaa sen verran kuin haluavat.

Vierailija
37/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tarjoiluastioista? Ihan pannulta/kattilasta/uunivuoasta meillä ruoka otetaan. Ei todellakaan siirretä mihinkään erilliseen astiaan. Eihän siinä olisi mitään järkeä.

t. eri, jonka kotona jokainen ottaa itse ruuat

Vierailija
38/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on kyllä aivan ihmeellisiä pakottajamammoja. Mikä ihmeen himo voi ihmisellä olla määräillä, kuinka monta perunaa toinen aikuinen ihminen syö?!

Vierailija
39/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten itseannostelu ajanpuutteen takia. Ajoittain tulee vastaan erikoisempi tilanne esim ankka tai pihvi jossa ruoka asetellaan lautaselle visuaalisesti viehättävästi ja höysteet siihen ympärille nätisti, tällöin annokset rakennetaan lautasille erikseen. Joskus ihan arkenakin tulee halu tehdä näyttävät annokset ja tarjoilla ne kauniisti vaihteluksi perus sörsselin näköiselle mättölle. 

Vierailija
40/61 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ruuasta ja tilaisuudesta. Joskun annostellaan lautanen valmiiksi, varsinkin jos on joku hienompi ruoka tai tilaisuus, useinmiten jokainen ottaa itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi