ADHD ja perfektionismi samassa! En kestä itseäni, en kestä!!
Olen niin tohelo ja vaikutan jälkeenjääneeltä vaikka olen ihan ok ja teen työni erittäin tunnollisesti ja haluan tehdä sen mahdollisimman tehokkaasti sekä hyvin.
Sitten kuitenkin olen niin helvetin hajamielinen, että virheitä tulee, esim en muista päivämääriä oikein tai teen muuten jotain ohimennen, joku unohtuu tms.
Todella ahdistavaa ja harmittaa, että haluaisin olla paljon parempi. Töissä haluan olla ihan parhaimmasta päästä.
Yritän joka viikko olla parempi kaikin puolin. Silti vaan unohtelen ja hävettää! Hävettää jatkuvasti.
Olen kyllä rento ja hauska työkaveri, pyrin olla näyttämättä oikeaa minua muille eli sitä häpeään kahlittua minää. Sitten huomaan etten kuitenkaan pysty kaikkeen ja hävettää aina jos mokaan edes pienellä tavalla tai jos en ole niin tehokas kun voisi olla.
Välillä menee ihan sähläämiseksi kun en enää tiedä mihin suuntaan menen kun teen töitä. Menen johonkin valtavaan stressitilaan ja yritän vain selviytyä mahdollisimman hyvin ja nopeasti.
Itkettää kun en riitä sitten kuitenkaan itselleni vaikka parhaani teen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosi, lääkkeet ja terapiaa. Ei tuossa oikein muu auta.
Aijaa :(
Pääseeköhän työterveyden kautta johonkin tutkimuksiin. ADHD:ta tutkimaan esim. Kun en tiedä yhtään mistä aloittaa.
Pitäs nyt löytää terapeuttikin jostain jotta se joskus alkaisi. Eihän ne asiat itsestään hoidu mutta tänään en jaksa. Ap
Mä olen myös ADD joka ollut kouluaikana omissa ajatuksissa ja aikuisena töissä tulee virheitä vaikka kuinka yrittäisi suoriutua kunnollisesti. Kaiken tämän lisäksi olen myös erityisherkkä.
Kuulostaa minusta enemmän traumaoireilta ja vaativalta persoonallisuudelta kuin ADHD:lta. Älä jumita tuohon ADHD-epäilyyn vaan ole avoin myös muille mahdollisuuksille. Ota yhteyttä työterveyteen. Tee valmiiksi lista kaikista sinua häiritsevistä oireista ja muista huomioida tämän listan teossa myös muut elämänalueet kuin pelkkä työ.
Jos sinulla on ADHD/ADD, niin nämä ovat sinulle varmasti jo lapsuudesta tuttuja konsteja, mutta muistutan nyt kuitenkin:
- Tee omia muistilistoja. Hyvin yksityiskohtaisia ja sellaisia, että voit aina rastia jonkin tehtäväkokonaisuuden stepin tehdyksi. Näin näet kokoajan missä olet menossa ja mitä teet seuraavaksi. Mitään ei unohdu.
- Merkitse kalenteriin kaikki tapahtumat. Pienetkin, jotta ne eivät unohdu. Käytä muistutuksia.
- Tee työstäsi riippuen joko päivä, tai viikko suunnitelma. Mitä pitää tehdä minäkin päivänä ja arvioi työn kesto. Mieti itseäsi ja omaa vireyttä. Mikä on paras hetki hoitaa mikäkin asia. Palastele töitä tarvittaessa pienempiin osiin.
- Muista lepo. ADHD rasittaa aivoja, mutta voi lyhentää unen tarvetta. Koita nukkua 8 tuntia yössä ja ylläpidä säännöllinen unirytmi. Nukkumaan ja herätys samaan aikaan, oli arki tai viikonloppu. Rauhoita illat ja huolehdi että sinulla on hyvä unihygienia. Melatoniinia ja rentoutusharjoituksia kannattaa kokeilla, jos uni ei meinaa tulla.
- Lyhytkestoista, työpäivän ajan vaikuttavaan stimulanttilääkitykseen voit pyytää lääkäriltä reseptin, jos sinulla on diagnoosi.
- Kun tunnistat stressitilanteen, pysähdy. Älä anna tilanteen lipsua sähellyksen puolelle. Pysähdy, ajattele, ja tee vasta sitten. Tilanteen voi katkaista hetkeen sopivalla tavalla: hengittele syvään, poistu hetkeksi ja kokoa itsesi, tutki muistilistaasi tms.
Ikääntyminen saattaa auttaa sinun tilanteessasi. Nuoret ovat usein perfektionisteja, mutta tässäkin asiassa maailma näyttää voimansa ja henkisen kasvun myötä realiteetit tulevat eteen. Et ole, etkä voi olla täydellinen. Omiin ominaisuuksiin kannattaa suhtautua ennemmin lämmöllä ja huumorilla, kuin itseään sättien ja häveten. Kaikille sattuu virheitä ja ne korjataan. Sitten jatketaan eteenpäin :)
hyperfokusointi ja perfektionismi siinäpä lähipiirille ..
Haha! Tuosta tuli mieleen pomon kommentti kerran, kun oltiin saatu uusi ohjelma, jota ei osattu käyttää ja pyydettiin lisäkoulutusta: "Kun vaan alkaa tehdä, niin kyllä sen ohjelman oppii siinä samalla. Sen kun alatte tehdä vaan."