Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapasin narsistin

Vierailija
19.05.2024 |

Olipa epämiellyttävä naisihminen ystävän juhlissa vieraana, taas kerran. Joka asiassa muita parempi, soi jollekin aina hetken aikaa ja jostain syystä nämä ihmiset olivat haltioissaan, kun saivat jutella tämän ihmisen kanssa. Jos joku ei lumoutunut häneltä, siirtyi nopeasti seuraavan ihmisen luokse. Ystävääni käy sääliksi, sillä ko. nainen on ystäväni "paras" kaveri, mutta kovin yksipuolista tuo kaveruus on. Yhteistä tekemistä heillä on vain silloin, kun ko. nainen niin haluaa. Silti ystäväni juoksee hänen perässä kuin koira ja kehuu tätä vuolaasti ja ikään kuin yrittää tehdä häneen vaikutuksen joka kerta.

Jotenkin tällä naisella on ihmeellinen kyky saada useimmat ihmiset tuntemaan, että hän on hyvin kiinnostunut juuri heistä ja he ovat hänelle maailman tärkeimpiä. Vaikea selittää, mutta jotenkin ko. nainen ikään kuin täyttää tilan ja imee sieltä kaiken hapen pois. Olen itse tavannut häntä ystäväni luona juhlissa 2-3 kertaa ja jo ensimmäisellä kerralla hän tuntui erittäin vastenmieliseltä. Nyt pari tapaamista myöhemmin olen varma että hän on narsisti. Olen varovasti yrittänyt vinkata asiasta ystävälleni, mutta hän puolustaa tätä naista kiivaasti ja selittää aina parhain päin sitä, miksei parhaasta kaveristaan ole taaskaan kuulunut mitään puoleen vuoteen. Ja ymmärtää aina, kun hän tekee oharit.

Rasittavaa ja raskasta. Erityisen pahalta tuntuu ystäväni puolesta. En käsitä, minkä lumouksen alla ystäväni on.

Kommentit (140)

Vierailija
1/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa tietty Trollimetsän liepeillä näin.

Vierailija
2/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun jälkeen on ontto ja outo olo huonommudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Vierailija
4/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kieltäminen

Vastoinkäymisen lähestyessä narsistin ensimmäinen keino on väittää, että kaikki on hyvin. Hän yrittää johtaa harhaan ja uskotella, ettei häntä koskevissa syytöksissä ole mitään mitään perää.

Jos narsistille esittää todisteita, hän yrittää mitätöidä ne tai väittää, että ne ovat virheellisiä, valheellisiä tai epämääräisten salaliittoteorioiden tuotosta. Oikeastaan mitä tahansa muuta, mutta eivät missään tapauksessa totta.

2. Hyökkäys on paras puolustus

Narsisti suhtautuu aggressiivisesti ja kostonhimoisesti niihin, jotka esittävät todisteita häntä vastaan. Mitä parempia todisteita, sitä voimakkaammin narsisti hyökkää. Lisäksi hän saa muutkin hyökkäämään niitä vastaan, jotka todisteita esittävät. Kostolta eivät ole turvassa edes narsistin omat perheenjäsenet.

Narsisti voi kostaa mustamaalaamalla, nöyryyttämällä, vainoamalla ja kiusaamalla niitä, jotka tuovat esiin hänen rikoksiaan tai muutoin epäeettisiä toimiaan.

3. Syyllisten osoittelu

Narsisti ei ikinä itse ole vastuussa vaikeuksistaan, vaan etsii aina jonkun muun, jota syyttää mieluiten jonkun puolustuskyvyttömän. Jos syntipukkia ei oikeasti ole, narsisti kyllä keksii sellaisen. Hänellä on aina liuta ihmisiä, joita syyttää, jotta hän voi kokeilla, mikä keksityistä väitteistä menee läpi.

Kun narsisti hakee syyllisiä, kukaan ei ole turvassa, vaan väitetty syypää voi olla kuka tahansa puolisosta kaukaisiin tuttuihin ja jopa jo edesmenneisiin. Tarvittaessa narsisti hylkää kaikkein uskollisimmatkin ihmiset räpäyttämättä silmääkään.

Narsistin mielessä ihmiset nimittäin jakautuvat vihollisiin sekä hyviin eli niihin, jotka ovat vankkumattomasti hänen puolellaan ja hyödyllisiä. Tämä jako voi kuitenkin muuttua hetkessä, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisten tapahtumien kanssa, vaan ainoastaan sen, mikä sattuu milloinkin palvelemaan narsistin itsekkäitä tarkoitusperiä.

Vierailija
5/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Oman erinomaisuuden korostaminen ja muiden polkeminen

Vaikka todellisuus olisi millainen, narsisti puhuu itsestään ylistävästi. Hän ei kykene itsetutkiskeluun, saati katumukseen. Päinvastoin, silloinkin kun narsisti toteuttaa kostoaan, hän samalla toitottaa omaa erinomaisuuttaan ja (kuviteltuja) saavutuksiaan. Hän voi esittää ansaitsevansa ennemminkin ihailua kuin moitteita.

Samalla lisääntyy muiden vähättely. Narsisti pyrkii säilyttämään oman arvonsa arvostelemalla ja pilkkaamalla kaikkia muita mahdollisimman ilkeästi.

Näissä tilanteissa näkyy narsistin hillitön raivo. Hän voi sanoa todella järkyttäviä asioita, mutta odottaa silti, että ne otetaan vastaan mukisematta.

Koska narsisti ei tunne syyllisyyttä, hän on huolissaan vain maineestaan. Mikä tahansa julkinen nöyryytys saakin narsistin raivostumaan entistä pahemmin, mikä tarkoittaa, että myös muiden kaltoinkohtelu ja muut vääryydet lisääntyvät.

5. Valehtelu

Vastoinkäymisen hetkellä narsisti alkaa valehdella tavallistakin useammin ja röyhkeämmin. Epätoivoisena hän myös pakottaa muita valehtelemaan puolestaan, ja vaarantaa siten heidänkin maineensa tai enemmän.

6. Ei koskaan yksin häviämässä

Kun narsisti tajuaa pelinsä olevan pian pelattu, muiden kärsimyksestä voi tulla hänelle kaikkein tärkeintä. Jos tappiota ei pysty välttämään, narsisti aikoo ainakin laittaa mahdollisimman monen muun kärsimään siinä sivussa. Kosto on nimittäin narsistin tapa nostaa itseään. Se, miten narsisti sen tekee, riippuu hänen sairaasta mielikuvituksestaan, käytettävissä olevista keinoista ja tilanteen vakavuudesta.

Narsisti ei hätkähdä, vaikka muut kärsisivät hänen takiaan. Hän nukkuu yönsä rauhassa sillä välin, kun muut ovat stressaantuneita ja traumatisoituneita, ja joutuvat pelkäämään, mitä seuraavaksi mahtaa olla luvassa.

7. Uhrin viitta harteille

Kun narsisti joutuu kohtaamaan tappion, esimerkiksi tulee pidätyksi, saa syytteen tai potkut, hän tekee tiettäväksi, missä kaikessa on itse kokenut vääryyttä. Ne asiat hän on todennäköisesti painanut mieleensä varta vasten tätä hetkeä varten.

Narsisti tekeytyy uhriksi ja väittää joutuneensa säälimättömän vainon kohteeksi täysin syyttä. Jos tilanteeseen liittyy asianajaja, narsisti odottaa tietysti myös tämän toistavan nöyrästi väitteitään.

Narsistin mielessä ihmiset nimittäin jakautuvat vihollisiin sekä hyviin eli niihin, jotka ovat vankkumattomasti hänen puolellaan ja hyödyllisiä. Tämä jako voi kuitenkin muuttua hetkessä, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisten tapahtumien kanssa, vaan ainoastaan sen, mikä sattuu milloinkin palvelemaan narsistin itsekkäitä tarkoitusperiä.

Vierailija
6/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump.

Vierailija
7/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tavannut Hannu Lauerman? Minä olen. Puhekyvytön idiootti. En tajua miten tuokin ihminen on siinä asemassaan jossa on. Julkisuuden henkilönä hänestä voi tässä varmaan esittää tämmöisenkin negatiivisen kritiikin.

Vierailija
8/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.narsisminuhrientuki.fi/

Paljon tietoa aiheesta joka koskettaa Suomessakin kymmeniä tuhansia ihmisiä eli narsistien väkivallan uhreja.

Vierailija
9/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tavannut Hannu Lauerman? Minä olen. Puhekyvytön idiootti. En tajua miten tuokin ihminen on siinä asemassaan jossa on. Julkisuuden henkilönä hänestä voi tässä varmaan esittää tämmöisenkin negatiivisen kritiikin.

Narsisti ei kestä asiantuntijan kommentteja?

Vierailija
10/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat ensimmäisiä varoitusmerkkejä, että olet tavannut narsistin:

1. Jatkuva itsestä puhuminen

Narsistin elämä pyörii hänen oman napansa ympärillä. Ei siis ihme, että narsistin lempipuheenaihe on hän itse.

2. Kiiltokuvamaisen perhetarinan kertominen

Narsismi voi juontaa juurensa onnettomaan lapsuuteen. Narsisti ei kuitenkaan ikinä avaudu tästä, vaan kertoo kiiltokuvamaista tarinaa perheidyllistä. Yksityiskohtaiset kuvaukset lapsuudenmuistoista loistavat poissaolollaan.

3. Julkkisyhteyksillä ylpeily

Narsisti saattaa suorastaan palvoa menestyneitä ja julkisuudesta tuttuja henkilöitä, joiden seuraan hän yrittää parhaansa mukaan päästä. Tavalliselle tallaajalle narsisti haluaa tehdä harvinaisen selväksi, että hän tuntee näitä yli-ihmisiä eli oikeastaan on kuin yksi heistä.

4. Pakkomielle menestymisestä

Narsistille menestyminen on tärkeintä elämässä. Jokainen ihminenkin on narsistille vain porras entistä menestyksekkäämpään elämään.

5. Materialismi

Narsisti haluaa olla menestyjä ja myös näyttää menestyneeltä. Siksi narsisti ostaa kalliita vaatteita ja sisustustavaroita, jotka kielivät menestyksestä ja nostavat narsistin statusta entisestään.

6. Tunteista puhumisen välttely

Narsisti on kyvytön empatiaan. Siksi hän ei välitä tunteista puhumisesta. Kun puhe siirtyy tunteisiin, narsisti vaihtaa nopeasti aihetta.

7. Vaikeus ottaa vastaan kritiikkiä

Narsisti ei kykene näkemään itsessään mitään vikoja. Siksi kritiikin vastaanottaminen on narsistille äärettömän vaikeaa.

8. Kyvyttömyys nauraa itselle

Narsistien huumorintaju ei veny itselle nauramiseen. Koska narsisti ei näe itsessään mitään vikaa tai heikkouksia, hän ei voi nauraa niille.

9. Ihmisten syyttely

Narsistin mielestä kaikki elämän vastoinkäymiset johtuvat muista kuin hänestä itsestään. Narsisti osoittelee syyttävällä sormellaan jatkuvasti muita ihmisiä.

10. Johtajan roolin ottaminen joka tilanteessa

Narsistilla on jatkuva tarve kontrolloida muita. Narsisti ei siedä toisten ohjailtavana olemista. Siksi hän ottaa johtajan roolin tilanteessa kuin tilanteessa. Sen varjolla hän katsoo oikeudekseen päättää, kuka mitäkin tekee

Vierailija
11/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit persujen vaalitilaisuudessa

Vierailija
12/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistihullu täällä taas spämmäämässä pakkomielteestään.

Vierailija
13/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?

Vierailija
14/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa tietty Trollimetsän liepeillä näin.

Lopeta tämä trollaaminen Porvoosta. 

Vierailija
15/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?

Sä oot ilmiselvä narsku itse.

Vierailija
16/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu, että kummasta sukupuolesta löytyy enemmän narsismia? Politiikka ehkä joka tapauksessa yleinen ympäristö narsisteille?

Vierailija
17/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin vastaavan henkilön. Muutti naapuriin, yksi kerrallaan yritti liehitellä uusia ihmisiä hoviinsa. Jotkut jäi koukkuun heti, itse pidin jotenkin epämiellyttävänä heti. Tykkään aidoista ihmisistä jotka eivät esitä mitään, ovat mutkattomia ja tasapainoisen oloisia. Tuo sen sijaan tuntui vetävän jotain roolia, puhui itsestään ummet ja lammet erikoisen henkilökohtaisiakin asioita ja tuntui kartoittavan tarkkaan minkälainen olen. Kun huomasi etten hurmaannu heti hänestä, piti minua samantien vihamiehenä. Puhui useille pahaa useista selän takana. Tuntui saavan pari hyvää ystävää mutta lopulta riiteli näidenkin kanssa pää punaisena pihassa. Uhkaili poliisilla kaikkia milloin mistäkin syystä, ja myös esim. lasten koulussa tunnettiin ihmisenä jonka kanssa ei voi edes sopia tapaamisia kun ei ota mitään vastuuta siitä mitä lapsensa tekevät.

Vierailija
18/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä oot ilmiselvä narsku itse.

Itse olen kyllä narsistin fyysisen ja psyykkisen väkivallan uhri. Entä millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua itseäsi, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?

Vierailija
19/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut, lukenut hänen kirjoituksiaan ja kuullut häntä esiintymässä.

Ehdottomasti hyvä tyyppi ja hallitsee asiansa!

Vierailija
20/140 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen narsisteja ei tunnistettu vaan heidät päästettiin esimerkiksi johtotehtäviin eri maissa, ja siitä seurasi sitten esim. pikkuongelmia kuten maailmansotia, noitavainoja, valloituskampanjoita... Oho, ei muuten kuulosta tänäkään päivänä ihan vieraalta, vai mitä? Niin, nykyään ihmiset vaan osaa nimetä nämä jutut, mikä helpottaa jo huomattavasi ja antaa enemmän toivoa paremmasta tulevaisuudesta sekä helpottaa tuen löytämistä uhreille. Tämä tietysti harmittaa narsisteja ja psykopaatteja, ja nyt uhriutuvat, kun heitä osataan kuvailla liian tarkasti. Taitaa ahdistaa, että ihmiset ymmärtävät heidän psykologiaansa paremmin kuin he monesti ymmärtävät itsekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän