Tapasin narsistin
Olipa epämiellyttävä naisihminen ystävän juhlissa vieraana, taas kerran. Joka asiassa muita parempi, soi jollekin aina hetken aikaa ja jostain syystä nämä ihmiset olivat haltioissaan, kun saivat jutella tämän ihmisen kanssa. Jos joku ei lumoutunut häneltä, siirtyi nopeasti seuraavan ihmisen luokse. Ystävääni käy sääliksi, sillä ko. nainen on ystäväni "paras" kaveri, mutta kovin yksipuolista tuo kaveruus on. Yhteistä tekemistä heillä on vain silloin, kun ko. nainen niin haluaa. Silti ystäväni juoksee hänen perässä kuin koira ja kehuu tätä vuolaasti ja ikään kuin yrittää tehdä häneen vaikutuksen joka kerta.
Jotenkin tällä naisella on ihmeellinen kyky saada useimmat ihmiset tuntemaan, että hän on hyvin kiinnostunut juuri heistä ja he ovat hänelle maailman tärkeimpiä. Vaikea selittää, mutta jotenkin ko. nainen ikään kuin täyttää tilan ja imee sieltä kaiken hapen pois. Olen itse tavannut häntä ystäväni luona juhlissa 2-3 kertaa ja jo ensimmäisellä kerralla hän tuntui erittäin vastenmieliseltä. Nyt pari tapaamista myöhemmin olen varma että hän on narsisti. Olen varovasti yrittänyt vinkata asiasta ystävälleni, mutta hän puolustaa tätä naista kiivaasti ja selittää aina parhain päin sitä, miksei parhaasta kaveristaan ole taaskaan kuulunut mitään puoleen vuoteen. Ja ymmärtää aina, kun hän tekee oharit.
Rasittavaa ja raskasta. Erityisen pahalta tuntuu ystäväni puolesta. En käsitä, minkä lumouksen alla ystäväni on.
Kommentit (140)
Kaikille narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiville on tunnusomaista samankaltainen persoonallisuus. Oireiden määrä ja vakavuus vaihtelevat suhteessa häiriön vakavuuden mukaan. Narsisti kärsii empatian puutteesta, harhakuvitelmista oman kaikkivoipaisuutensa suhteen, vaatii ihailua, on ylimielinen, kilpailunhaluinen, röyhkeä ja kateellinen eikä hyväksy keskivertaisuutta saatikka huomioi toisten tunteita ja tarpeita. Narsistien tärkeimpiä yhteisiä tuntomerkit ovat tapa olla hyökkäävä muita kohtaan, manipulointi ja kontrollointi.
Vierailija kirjoitti:Sinussa on reippaasti narsismin piirteitä! Olet lapsellinen, valehteva, harhainen, manipuloiva, mahtaileva ja et ota vastaan kritiikkiä jne.
En tiedä kenelle kuvittelet kirjoittavasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistihullu täällä taas spämmäämässä pakkomielteestään.
Millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?
Sä oot ilmiselvä narsku itse.
Itse olen kyllä narsistin fyysisen ja psyykkisen väkivallan uhri. Entä millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua itseäsi, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?
Uhriutuva narsisti sinä olet.
Vierailija kirjoitti:Sinussa on reippaasti narsismin piirteitä! Olet lapsellinen, valehteva, harhainen, manipuloiva, mahtaileva ja et ota vastaan kritiikkiä jne.
Entä millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua itseäsi, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?
Itse olen kyllä narsistin fyysisen ja psyykkisen väkivallan uhri. Entä millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua itseäsi, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?
Entä millä tavalla narsismi-asia koskettaa sinua itseäsi, että koet tarvetta vastailla? Oletko itse väkivaltainen narsisti joka on pahoinpidellyt läheisiään, vai oletko itse narsistin väkivallan uhri?
Vierailija kirjoitti:
Palstan jankkaavalle narsistihullulle, eli sinulle. Olet paljastanut jankkaustesi lomassa niin paljon itsestäsi, että persoonallisuutesi on tullut hyvin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin väärässä. Itselläni on skitsoaffektiivinen persoonallisuushäiriö, joka on seurausta lapsuudessa koetusta fyysisestä ja psyykkisestä väkivallasta. Isäni oli erittäin väkivaltainen narsisti, jolla oli myös päihdeongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan jankkaavalle narsistihullulle, eli sinulle. Olet paljastanut jankkaustesi lomassa niin paljon itsestäsi, että persoonallisuutesi on tullut hyvin esiin.
Joku täälläkin tuntuu olevan joko narsisti tai narsistin pauloissa puolustelemassa.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Katkeruus
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Joku täälläkin tuntuu olevan joko narsisti tai narsistin pauloissa puolustelemassa.
Harhaluuloisuuden merkkejä on nähdä narsisteja joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteKatkeruus
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenMustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Nuo kaikki oireet sopii sinuun itseesi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten sama tyyppi joka jankkaa Serasta/rumpujen soittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluuloisuuden merkkejä on nähdä narsisteja joka puolella.
Narsisteja on noin yksi prosentti väestöstä, joten tälläkin palstalla kirjoittelee useita narsisteja. Narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa, ja se on täysin parantumaton hulluus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se narsistihullu siis joka on vainonnut ja mustamaalannut jotain vihaamaansa soittajaa jo yli 20 vuotta, eikä psyykkisesti sairaana kykene lopettamaan sairasta käytöstään, joka on tyypillistä narsisteille.
Miten narsisti käyttäytyy?
Laaja kysymys, mutta yritän tiivistää:
Manipuloi
Valehtelee
Projisoi
"Kaasusumuttaa" eli (gaslighting)
Pyrkii hyötymään toisista ihmisistä
Alistaa ja väheksyy muita ihmisiä
Kontrolloi muita
Pitää itseään etuoikeutetussa asemassa muihin ihmisiin
Pitää usein samanaikaisesti muita kumppaneita, pettää.
Selittelee tekemisiään valheesta kiinni jäädessään, muuttaa tarinaa ja värittää tapahtuneita
Pyrkii luomaan pelon ilmapiiriä, jotta muut eivät uskalla toimia häntä vastaan
Käyttää useita defenssejä
On lapsellinen
Ei vastaa suoraan kysymykseen, ja kääntää usein kysymyksen takaisin kysyjälle
On arrogantti ja töykeä ihmisille
Ghoustaa eli estää sinut esim. Mediasta rankaistakseen sinua, mutta tarkkailee sinua ja voi tehdä useita feikkiprofiileita seuratakseen sinua.
Hakee ihailu
Jos ei saa ihailua, vihan tunteetkin käyvät: hakee voimakasta reagointia muilta ihmisiltä
Kätkee omat todelliset pelot: hylkäämisen pelon, häpeän tunteet
Mustamaalaa muita
Käyttää apulaisia ( hoviaan) hyväksi. Marionetit tekevät likaisia töitä narsistin puolesta joko pelosta, että narsisti rankaisee muutoin tai syystä, että saisi kunnioitusta, huomiota narsistista. Suora sivustolta kopsattu ja niin kuvaava lista myös tämä.
Kuulostaa miehen veljen vaimolta. Kuormittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se narsistihullu siis joka on vainonnut ja mustamaalannut jotain vihaamaansa soittajaa jo yli 20 vuotta, eikä psyykkisesti sairaana kykene lopettamaan sairasta käytöstään, joka on tyypillistä narsisteille.
Narsistihullu on kertomansa mukaan hiippaillut jonkun perässä 20vuotta. Ja spämmännyt varmaan yhtä kauan täällä palstalla narsismista(an). Harhainen sekopää.
Monet listatuista ominaisuuksista sopii tähän ystäväni parhaaseen kaveriin. Olen entistä varmempi, että hän on narsisti. Ja ei, en ollut persujen kokouksessa, kun joku tätä kysyi :) Ystäväni mies täytti pyöreitä vuosia.
Ap
Sinussa on reippaasti narsismin piirteitä! Olet lapsellinen, valehteva, harhainen, manipuloiva, mahtaileva ja et ota vastaan kritiikkiä jne.