Miten autatte masentunutta vanhempaa?
Kuinka usein käytte katsomassa vanhusta, joka on vain kotonaan, eikä poistu sieltä lainkaan? On siksi myös masentunut.
Turhauttaa, kun hän itse ei halua auttaa itseään. Olen käynyt kerran viikossa, mutta se on tietysti liian harvoin. Tuntuu kuitenkin ahdistavalta olla niin vastuussa toisen ihmisen hyvinvoinnista, että pitäisi monta kertaa viikossa mennä kylään. Kun se ihminen ei kertakaikkiaan suostu poistumaan kotoaan itse. Ruokakin pitää viedä hänelle, kun ei mene kauppaan vaan olisi sitten syömättä.
Mitä voi tehdä tällaisessa tilanteessa? Julkiselle sektorillekaan tällainen ei minusta kuulu, vaan oikeasti huonokuntoisten vanhusten hoito.
Kommentit (9)
Mitä vanhus itse kertoo tilanteestaan? Mitä hän toivoo?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhus itse kertoo tilanteestaan? Mitä hän toivoo?
Hän sanonut olevansa masentunut ja miettivänsä, että olisi parasta kuolla.
Ap
Onko hänellä rahaa tarpeeksi? Tilaa verkostakin ruokia tai apteekki. Soittele. Jos haluaa. Kysy mikä huolettaa, mitä asioita on. Pelkääkö että on jo liian vanha elämään, vaikkei se ole ihan totta. Onko jokin sairaus tms. Voiko jokin lääke lisätä masista, niissä joskus haitta. Ehkä hän on elänyt pitkään ja joskus uupuu. Ympäristö, säätila, muu? Ovatko sukulaiset hänen apuna koskaan tai ilona, edes puhelimen päässä. Onko hänellä kotona kirjaa, videota, somea, tai mitään kivaa materiaalia tekemiseksi. Onko paikkakunta tylsä vai mukava.
Onko mitä ikää. Kovin iäkäs ei ehkä pääse liikkumaan jos kipuja? Tai jokin puutos, uupumus tms. Saako syötyä ja juotua? Onko vitamiineja tai mineraaleja, nesteytys tai elektrolyytit. Kylmä, kuuma? Ei kai ottanut piik. Imeytyykö ravinto, onko vatsabakteerit kunnossa. Mustaviinimarjamehua?
Vanhuksen masennus on kyllä terveydenhuollonkin asia. Taustalla voi olla alkavaa muistisairauttakin. Kenties kipujakin. Eikä vanhuus suojaa mielenterveyden ongelmiltakaan.
Oletko harkinnut huoli -ilmoitusta?