Mitä työvoimakoulutuksia olisi järkevä järjestää pupuhyppelykurssien sijaan
Minusta rajavartijoita pitäisi lisätä ja homma sopii oikein hyvin introvertille tyypille. Saa kävellä yksin tai työparin kanssa metsässä. Työpari on joko koira tai ihminen. Veromarkkojahan siihen menee, mutta kun otettaan kansanedustajien sopeutumiseläke pois, saadaan ainakin muutama palkattua.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiapukursseja ja kaikkia näitä hygieniapassi, työturva, tulityö jne kursseja, joita moni työnantaja toivoo hakijan suorittaneen mutteivät kuitenkaan tarjoa niitä.
Olisi oikeasti hyötyä.
Tällaisille menisin heti. Itse maksaen ei työttömänä ole varaa.
Tiedän työkkärin, joka järjesti 2 vko mittaisen uravalmennuksen, jossa osana oli hygieniapassin koulutus ja loppukoe. Kurssilaiset ilmoittivat, että tulevat vain loppukokeeseen. Ei onnistunut, rusinoita ei pullasta napsita noin vain.
Pitäähän se 2 viikon turha kurssi käydä että voi suorittaa hygieniakoulutuksen johon menee 1 päivä. Näin se työkkäri motivoi työttömiä.
Juuri näin työtön ajattelee: haluan maksutta hygieniapassin, mutta kun saisin maksutta hygieniapassin, niin en hyväksy sitä, että minun tulee tehdä muutakin. Olen työtön, minulla on ihmisarvo, antakaa tänne se passi, minua ette kyykytä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiapukursseja ja kaikkia näitä hygieniapassi, työturva, tulityö jne kursseja, joita moni työnantaja toivoo hakijan suorittaneen mutteivät kuitenkaan tarjoa niitä.
Olisi oikeasti hyötyä.
Onhan näitä tarjolla jo nyt vaikka miten paljon, joten työkkäri ei julkisena toimijana voi mennä polkemaan hintoja. Hygieniapassi on osa alan ammatillista koulutusta, sen saa osana työvoimakoulutusta hankittua ja jos taas oma ala ei ole sellainen, että ko. passia ei koulutuksessa saa, mutta sen haluaa, koska "olisi ihan kiva", niin maksamalla 50 e sen passin saa. Summan voi laittaa verotukseen vähennyksiin.
Työvoimakoulutuksia säätelee lainsäädäntö, ei ole tarkoitus tarjota kaikenlaisia kivoja lyhytkursseja vain siksi, että porukka ei ole hankkinut alan ammatillista tutkintoa.
Voi
Kyllä niihin tutkintoihin ainakin OPH:n hyväksymien opetussuunnitelmien mukaan kuuluvat alalla tarvittavat passit, kortit ja muut suoritukset. Myös EA1 on pakollinen ammatillisessa koulutuksessa, mutta harva työtön myöntää sitäkään käyneensä. Ai niin, kun ei ole ammatillista koulutusta suoritettuna, niin voi aina valittaa, että miksi yhteiskunta ei tätä minulle maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi oikeasti hyötyä.
Tällaisille menisin heti. Itse maksaen ei työttömänä ole varaa.
Tiedän työkkärin, joka järjesti 2 vko mittaisen uravalmennuksen, jossa osana oli hygieniapassin koulutus ja loppukoe. Kurssilaiset ilmoittivat, että tulevat vain loppukokeeseen. Ei onnistunut, rusinoita ei pullasta napsita noin vain.
Pitäähän se 2 viikon turha kurssi käydä että voi suorittaa hygieniakoulutuksen johon menee 1 päivä. Näin se työkkäri motivoi työttömiä.
Juuri näin työtön ajattelee: haluan maksutta hygieniapassin, mutta kun saisin maksutta hygieniapassin, niin en hyväksy sitä, että minun tulee tehdä muutakin. Olen työtön, minulla on ihmisarvo, antakaa tänne se passi, minua ette kyykytä!
Nuo hygieniapassit ovat harvinaisen tarpeeton juttu. Jokainen tietää muutenkin, että esimerkiksi lihaa pitää säilyttää jääkaapissa.
Lastenhoidon peruskurssi jotta voi toimia päiväkodeissa sijaisena. Sijaisista on huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Minusta koulutus voisi olla sellaista vapaavalintaista, mitä ihminen haluaa itse opiskella esim. avoimessa yliopistossa, kansanopistossa tai kenen vaan koulutusta tarjoavan paikan kursseilla, ja minkä katsoo hyödyttävän työllistymistä.
Ei onnistu siksi että opintotuki on alhaisenpi kuin tyttömyysturva. Siksi te-toimistolls ollaan tarkkoja ettei joku jääntahallaan työttömäksi ja opiskele täyspäivätoimisesti työttömyyskorvauksella kunnopintotuki- ja laina ovat ensisijaiset tuet.
"Juuri näin työtön ajattelee: haluan maksutta hygieniapassin, mutta kun saisin maksutta hygieniapassin, niin en hyväksy sitä, että minun tulee tehdä muutakin. Olen työtön, minulla on ihmisarvo, antakaa tänne se passi, minua ette kyykytä!"
Tajuatko edes, mitä se 2 viikon turha kurssi veronmaksajille maksaa? On ihana aiheellista kyseenalaistaa nämä turhat ja stnan kalliit" kurssit". Nämä passit ja kortit sun muut voisi suorittaa todellakin paljon, paljon halvemmalla. Sinäkin hyötyisit siitä, jos veroja maksat.
Jos ap vielä kertoisi missä järjestetään tai on tarjottu pupuhyppelykursseja?
Niin on, mutta silti se vaaditaan moneen työpaikkaan. Vaikka jokainen tietää, että sillä rikastuu vain mokoman koulutuksen järjestäjä.
Ja jos sen saa vasta 2 viikon kurssin jälkeen, niin aivotonkin tajuaa että se on pelkkää huijausta. Kallista huijausta.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta 10 vuotta sitten joku työtön kuvasi salaa pupuhyppelyä ja laittoi youtubeen. Kyllä sen on nähnyt todella moni. Nykyään en tiedä onko se niin alentavaa ja nöyryyttävää eli onko pupuhyppelystä luovuttu, mutta totta tuo oli ainakin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään työttömille kautta Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimusta ja heti töihin kurssin jälkeen. Suora yhteistyö yritysten kanssa. Vanhaa parempaa mallia nykyisen digipaskan tilalle.
Työvoimakoulutuksena järjestettävät FEC-ohjelmat tehdään yhteistyössä yritysten kanssa, joskaan ne eivät automaattisesti takaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta koulutus voisi olla sellaista vapaavalintaista, mitä ihminen haluaa itse opiskella esim. avoimessa yliopistossa, kansanopistossa tai kenen vaan koulutusta tarjoavan paikan kursseilla, ja minkä katsoo hyödyttävän työllistymistä.
Ei onnistu siksi että opintotuki on alhaisenpi kuin tyttömyysturva. Siksi te-toimistolls ollaan tarkkoja ettei joku jääntahallaan työttömäksi ja opiskele täyspäivätoimisesti työttömyyskorvauksella kunnopintotuki- ja laina ovat ensisijaiset tuet.
Omaehtoisen opiskelun sijaan voi hyödyntää lyhytkestoista opiskelua, jos on tosiaan kyse kursseista eikä tutkinnosta: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/f35e3814-dd72-4cdb-8f3d-296b8f65f49…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi oikeasti hyötyä.
Excel, powerBi, tietotekiikan perusteet ,AI.
Näitä kursseja saa maksutta ammattiliiton kautta.
Rekrykoulutuksia helppoihin hommiin. Sillä lailla saattaisi avautua töitä sellaisille joiden hakemukset lentää muissa hauissa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Se Nato-prikaati, josta Stubbkin puhui. 5000 työpaikkaa samantein.
Mutta kun ei.
Ei sinne läskejä, peruskoulun keskeyttäneitä maatiaispersuja palkata.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän pitäisi saada se hygienipassi tms ihan samalla systeemillä kuin muidenkin. Näytä yksikin työnantaja joka maksaisi edes viikon koulutuksen hygieniapassista. Yhteiskunta syytää ihan turhaan rahaa tällaisiin mukakoulutuksiin ja kursseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään työttömille kautta Suomen.
Työkyvyttömille. Tervettä ei lain mukaan saa mihinkään KUNTOUTTAVAAN työtoimintaan laittaa.
Itse tein kuntouttavassa verkkosivut kyseiselle yhteisölle, autoin muutoissa ja siivosin yhden persun kotia.
Ei muuten ollut siisti kämppä se.oli paskainen ja homeinen.
Paitsi alustan trollit, jotka toistuvasti unohtaa vakuumiin pakatut lihat ja lohet yöksi pöydälle.
Puhumattakaan mumman hyydekakkujen yöllisistä rääpijöistä. Eivät tiedä, että syljen entsyymit hajottaa liivatteen.
Vierailija kirjoitti:
Nuo hygieniapassit ovat harvinaisen tarpeeton juttu. Jokainen tietää muutenkin, että esimerkiksi lihaa pitää säilyttää jääkaapissa.
Täysin samaa mieltä. Ja sama kurssi käytiin ainakin ennen riippumatta siitä työskentelitkö kokkina vai elintarviketeollisuudessa trukkikuskina. Työelämässä ne säännöt ja oikeat tavat opitaan.