Ihmiset, jotka antavat tahallaan huonoja neuvoja?
Tunsin joskus yhden ihmisen, joka antoi tuttavilleen aina tosi huonoja - ja vaarallisiakin - neuvoja ravitsemuksen suhteen, vaikka ammattinsa puolesta hänen kyllä piti tietää paremmin. Sen ammatin takia hänen neuvonsa yleensä otettiinkin todesta. Pari muistamaani esimerkkiä tuosta: painonsa kanssa tuskailevalle kertoi uudesta ihmedieetistä, missä syödään monta kertaa päivässä jäätelöä, koska jäätelö kuulemma kylmyytensä takia nopeuttaa aineenvaihduntaa. (No, kuten varmaan arvaattekin, kyseinen laihduttaja ei laihtunut vaan lihoi tällä "dieetillä".) Tuntemaansa diabeetikkoa hän suositteli syömään mahdollisimman usein - ja mahdollisimman paljon - perunamuusia. (No, se oli huono idea, kuten arvata saattaa.)
Toista samankaltaista en tuntenut itse kovin hyvin, mutta tiesin tuttavani kautta. Tämä kertoi m.m. yhden tapahtuman ajankohdan väärin, ja "auttoi" tuttavaani kääntämään yhden tekstin vieraalle kielelle, mutta myöhemmin selvisi, että käännös oli tuttavani kannalta erittäin nolo.
Tunnetteko te tällaisia? Ja mikä motiivi tällaisessa käytöksessä voisi olla?
Kommentit (6)
Ei itse tiedosta vai tahallaan? Onko joku sanonut ettei antaisi haitallisia ohjeita, jotenkin nätisti ja perustelut. Onko niitä muita neuvottu, ettei kuuntele aina jotain hulluja neuvoja muilta, vaan käyttää omaa maalaisjärkeä. On paljon "ammattilaisia" ja taviksia joilla menee pieleen, ehkä muutamalla oikein. Myös se voi olla joku kokeileva (huono) neuvo, johon voi suhtautua kriittisesti, ei ehkä varsinainen ratkaisu. Miksi ihmiset ovat hänen kanssa tekemisissä, jos haittaa aiheutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei itse tiedosta vai tahallaan? Onko joku sanonut ettei antaisi haitallisia ohjeita, jotenkin nätisti ja perustelut. Onko niitä muita neuvottu, ettei kuuntele aina jotain hulluja neuvoja muilta, vaan käyttää omaa maalaisjärkeä. On paljon "ammattilaisia" ja taviksia joilla menee pieleen, ehkä muutamalla oikein. Myös se voi olla joku kokeileva (huono) neuvo, johon voi suhtautua kriittisesti, ei ehkä varsinainen ratkaisu. Miksi ihmiset ovat hänen kanssa tekemisissä, jos haittaa aiheutuu.
No kyseessä oli ravitsemusterapeutti, eivätkä nämä ihmiset nähneet mitään syytä epäillä hänen neuvojaan - tämä oli aikana, jolloin netistä ei ollut näin helppo löytää eriäviä mielipiteitä. Eivät ole kyllä enää missään väleissä hänen kanssaan. Mutta kuulin tästä tyypistä monta samankaltaista esimerkkiä, nuo kaksi olivat vain ne jotka muistin tarkemmin.
Ovat kyllästyneet siihen että heidän ammattitaitoaan halutaan käyttää ilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Ovat kyllästyneet siihen että heidän ammattitaitoaan halutaan käyttää ilmaiseksi
Muuten hyvä, mutta tämä ravitsemusterapeutti itse ehdotteli näitä "hei sun kannattaisi kokeilla..."
Ja se toinen (joka kertoi tärkeitä päivämääriä väärin ja halusi auttaa kääntämään kielelle jota oli opiskellut) oli itse opiskelija samassa opinahjossa kuin tuttavani.
En kyllä ole silti sitäkään mieltä, että lääkärinkään olisi oikeutettua antaa hengenvaarallisia neuvoja vain siksi, että on kyllästynyt kyselijöihin. Siinä vaiheessa voi sanoa suoraan, että sori en pysty tässä auttamaan, kannattaa varata aika lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Ehkä minäkin jatkossa vastaan typeriin kysymyksiin tahallani väärin niin ei tulla enää kysymään turhuuksia ja opetellaan googlettamaan ja lukemaan opasteita.
Tunnen tälläisen ihmisen. Hänellä on kova tarve päteä ja olla hyvä. Itsekehua myös tulee tasaista tahtia. Oikeasti ei tiedä mistään mitään ja puhuu ihan lämpimikseen. Harmi vaan että kaikilla ei ole lähdekritiikkiä hänen juttujensa suhteen.