Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihminen voi valittaa hellettä?

Vierailija
18.05.2024 |

Kun viilentymistapoja on vaikka millä mitalla? 

Ei kukaan pakota lymyilemään missään hikisessä yksiössä kaikkia päiviä. 

Saudeissa on tyyliin 50 astetta normaali lämpötila kesäisin. Ellei jopa enemmän, ei ihmiset valita siellä, koska ne on oppinut tavat viilentää itseään. 

Miks tää on Suomessa suomalaisille niin hankalaa?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Tampereella 15-16 astetta. Huomenna taas ehkä lämpenee. Herätessä oli kuuma.

Vierailija
62/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+20 korkeammat lämpötilat on aika turhia, koska hankaloittavat ulkona tehtäviä asioita ja lisäävät kodin viilennystarvetta.

Höpö höpö.

Normaali ihminen työskentelee ihan kevyesti vielä 30+ lämmössä. Minäkin vaikka olen jo 60+v. Tänään ajanut ja trimmannut 1000m2  rinnetontin nurmikkoa mikä oli jo 30cm pitkää kovaa ruokoa. Kovat säryt toki tulee kun on raskaat laitteet mutta muuten ei ongelmia. Sydän toki hakkaa näin 3h jälkeen mutta kunto nousee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihminen on tasalämpöinen,miettikääpä jos vois säätää oman kehon lämpötilaa,se olisi kyllä kova juttu,onnistuuko se joogaguruilta,ainakin ne kuuleman mukaan voivat säätää esim. sydämmen lyöntinopeutta,tarua vai totta?

Vierailija
64/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin

Vierailija
65/87 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kesä <3

Vierailija
66/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan

Vierailija
67/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihminen on tasalämpöinen,miettikääpä jos vois säätää oman kehon lämpötilaa,se olisi kyllä kova juttu,onnistuuko se joogaguruilta,ainakin ne kuuleman mukaan voivat säätää esim. sydämmen lyöntinopeutta,tarua vai totta?

Totta varmasti, koska esim. burn outissa ihmisellä saattaa mennä sekaisin sympaattisen ja parasympaattisen hermoston tehtävät. Miksei siis mielen harjoituksilla pääsisi samaan.

Vierailija
68/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nuoruuden auringonoton seurauksena melanooman. Siksi.

Melanooma leikattiin, mutta siitä jäi epävarmuus, että uusiutuuko.

Vierailija
69/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävin kävelyllä kevyesti pukeutuneena. Olin hiestä märkä päästä varpaisiin lyhyen ajan jälkeen. Reppu selässä ja kun otin sen pois, paita oli märkänä ja liimautunut selkään. En ole ylipainoinen, sillä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Puoliso kestää kuumaa paremmin ja teki eilenkin pitkän lenkin, monta kilometriä. Minä kuljin hitaasti oman lyhyen lenkkini, varjopaikkoja etsien.

Kuumuuden sieto on yksilöllistä.

Vierailija
70/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussakin kerrottiin miehestä jolla oli 2 vaimoa, vilu ja helle. Yöllä häntä kiusasi vilu ja päivällä helle.

Vierailija
71/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset aina jaksaa valittaa kaikesta.

Niin typerää jankuttaa tuota. Ei se ole painosta kiinni jos inhoaa hellettä. Mä olen nyt ylipainoinen, mutta inhosin hellettä myös normaalipainoisena. Tiedän useita normaalipainoisia ihmisiä jotka inhoaa hellettä. Vastaavasti on ylipainoisia jotka pitävät helteestä.

Vierailija
72/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen miksi helteestä "nauttivilla" on kotona ILP, jos kerran nautitaan helteistä, miksi se halutaan viilentää pois?

Lisäksi helteestä "nauttivat" useimmiten sellaisia joiden ie tarvi tehdä fyysistä työtä. Istutaan ilmastoidussa toimistossa, ilmastoidussa kodissa ja autossa, asutaan niin ettei tarvi mitään raskasta tehdä, ehkä jopa siivous ostetaan palveluna. Sitten käydään hetken piipahtamassa ulkona ja "nautitaan".

Vierailija
73/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana kestin kuumaa paremmin.

60+

Vierailija
74/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus ihmettelet. Mä voin helposti kuvitella sairaiden tukalat olot. Paikoista ja elintavoista on myös kiinni miten ihmiset tuntevat olojaan. Onhan niitä ruokiakin mitkä saavat oloa helpommaksi ylilämpimillä säillä.

Vierailija
75/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autiomaan, kuten Saudi-Arabiassa, kuumuus on kuivaa, eikä tunnu niin tukalalta kuin Suomessa, jossa on aina kosteampaa.  Toki se on petollinen, koska voi kuivua huomaamattaan, jos ei muista juoda ja syödä sopivasti.

Vierailija
76/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senkus ihmettelet. Mä voin helposti kuvitella sairaiden tukalat olot. Paikoista ja elintavoista on myös kiinni miten ihmiset tuntevat olojaan. Onhan niitä ruokiakin mitkä saavat oloa helpommaksi ylilämpimillä säillä.

Minäkin voin kuvitella. Mutta täällähän on vain minä_minä -ihmisiä. Se mikä itselle on hyvä niin se on ainut oikea.

Vierailija
77/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pga helteessä että on pakko pysyy sisällä 

Vierailija
78/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut voi tehdä kotona vaikka töitäkin (= ajattelutyötä) ja eihän siitä mitään tule, jos kämpällä on yli 30 astetta yöt päivät läpeensä jopa puoli vuotta putkeen, heti toukokuusta alkaen. Ja kotona kuitenkin nukutaankin jne.

Vierailija
79/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle ei ole leikin asia. Lämpimissä maissa on viilennetyt asunnot, ja lämmön kanssa käyttäydytään varoen. Myös teillä, terasseilla, voi olla viilennyslaitteita ja puhaltimia. Auringolta suojaudutaan sekä päivällä voidaan nukkua, koska aivot ja keho ei silloin sovi työntekoon.

Suomessa helteeseen suhtaudutaan vieläkin kuin lapin turisti, joka menee ilman talvivarusteita kovaan pakkaseen. Ei ymmärretä, että se on hengenvaarallista, etenkin jos ei ole tottunut sellaisiin lämpötiloihin. Suomalaisilla kuolleisuus lähtee jo nousemaan siinä +15 kohdalla. 

Vierailija
80/87 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitä vasta oikein innolla lähdetään ulos pyöräilemään kuulkaas ai että!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä