Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihminen voi valittaa hellettä?

Vierailija
18.05.2024 |

Kun viilentymistapoja on vaikka millä mitalla? 

Ei kukaan pakota lymyilemään missään hikisessä yksiössä kaikkia päiviä. 

Saudeissa on tyyliin 50 astetta normaali lämpötila kesäisin. Ellei jopa enemmän, ei ihmiset valita siellä, koska ne on oppinut tavat viilentää itseään. 

Miks tää on Suomessa suomalaisille niin hankalaa?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vätyksiä.

Vierailija
42/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös eläimet kärsivät kuumuudesta. Harvoin kuulee eläimen paleltuneen kuoliaaksi mutta helteellä niitä kyllä kuolee. Mulla kaksi seniori-ikäistä koiraa, joista toisella on helteellä hankala olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös melanoomat ole lisääntyneet viime vuosina poksahdusmaisesti? 15 minuuttia päivittäin auringossa riittää; senjälkeen hyöty D-vitamiinin muodossa on olematon, koska iho kai lakkaa muodostamasta Deen prekursoria sen jälkeen, mutta toki NIR- ja infrapunasäteilyllä voi olla huomattavia terapeuttisia vaikutuksia...

Vierailija
44/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut tuntemani joka suorastaan kärsii lämmössä on melko runsaanpuoleinen. Kukaan muu ei valita kuten hän.

Vierailija
45/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä on vaan kerran vuodessa niin ei pitäisi valittaa jos on liian lämmin 

Vierailija
46/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei juuri ole lämmönsietokykyä perussairauden vuoksi. En myöskään sauno. Kesät vietetään Jäämeren rannoilla, mutta lähtemään päästään vasta 2 vkon päästä, pohjoisessa on vielä kylmä ja muutama asia vähän kesken täällä kotona, jossa on kuuma.

Vierailija
47/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saudeissa ilmastointilaitteet on päällä 24/7 ja ilmasto kiittää sähköntuotannosta. Kansa vain istuu sisätiloissa. 

Täällä talot rakennetaan niin, että ne pitävät lämmön sisällä, ja lämpö pysyy sisällä myös helteillä. Oma asuntoni kerrostalossa kuumenee jo 15 asteen ulkolämpötiloilla aurinkoisella säällä hellelämpötiloihin, ja rakenteet imevät kuumuuden niin ettei asunto viilene moneen päivään, vaikka säät viilenisivät. Muuten se ei haittaisi, mutta on aina ikävää nukkua hellelämpötilassa. Parveke on paahteinen, joten siitä ei ole mitään apua. Aina helteillä uloslähtiessä pitää pysähtyä vähäksi aikaa istumaan ja viilentymään ulkona, koska elimistö on valmiiksi kuumentunut. 

Vierailija
48/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

+20 korkeammat lämpötilat on aika turhia, koska hankaloittavat ulkona tehtäviä asioita ja lisäävät kodin viilennystarvetta.

Vierailija
49/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset aina jaksaa valittaa kaikesta.

Hei nyt lopettakaa jo nää yleistyvät. Mulla on BMI 19.4. Kuinka paljon tästä pitäis laihduttaa että sietäisi paremmin? Olen lapsesta asti tykännyt viileämmästä ja karannut auringolta, se tuntuu pahalta.

Tunnen ylipainoisia jotka iloitsee helle keleistä, mä vaan en pysty, mun keho eikä mieli jaksa sitä pidempään.

laihduta

Vierailija
50/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä tykännyt kesästä, lapsesta asti ollut varjossa. Nytkin oli vain +21 eikä tuullut ja pyöräilin asioilla, seuraavat 2 vrk tuli kummastakin päästä täystyhjennys..  Joka vuosi sama juttu. Infarktin jälkeen paheni, En vaan kestä kuumaa, kaupassakin jos tulee kuuma niin pikalähtö vessaan.. Saan myös herkästi pahan auringonpistoksen, aina on lippis ja aurinkolasit ulkona, tai lipallinen pyöräilykypärä ja lasit.  Enkä ole ylipainoinen ikinä ollutkaan,  Toki iho kiittää kun en ole grillannut itseäni, luulevat 10v nuoremmaksi. Nyt se on hyvä, nuorena ei. Kotona on hyvät tuulettimet ja asunto varjoisan puolella. Tosi helteillä vien roskat yöllä ja käyn kauppa ym reissut ajoissa ennen helleputkea. Vissyä jääkaapissa ja mehujäät pakasteessa, elokuvia ja kirjoja...    Ihmisistä tulee äkäisiä, väsyneitä, nuutuneita helleputkien aikana..  Pari vuotta sitten menehtyi vanhuksia kuumuuteen.. Huolehtikaa lähimmäisistänne ja eläimistänne.. Koirien anturat palavat kuumalla asvaltilla, kokeilkaa kädellä vaikka ensin.. Ja etsikää valmiiksi tietoa koirien auringonpistosta!! 

Vierailija
51/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka ja nuori ja silti hikoilen jo 20 C asteessa. Sitä korkeammat lämpötilat on tuskaa. 

Ap varmaan vaan istuu ja löhöää hellepäivät, mutta normaalin ihmisen on jotenkin liikuttava esim. töihin hellepäivien aikana ja se on kauheeta. 

Vierailija
52/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saudeissa ovat oppineet viilentämään itsensä olemalla koko ajan sisätiloissa, joissa ilmastointi pauhaa 24/7. Siinä sulle vastaus.

Vierailija
53/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihminen voi kysellä tyhmiä?

Vierailija
54/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikö oo jännä, että ihmisillä on erilainen lämmönsietokyky?

Itse olen alipainoinen ja nuori, enkä kestä kuumuutta yhtään, edes saunassa. Tulee tuskainen ja heikottava olo, sydän tykyttää ja jalat tuntuu vetelältä. En oikein myöskään hikoile (johtuu varmaan poistetusta kilpirauhasestani), joten kehoni vain kerää kaiken lämmön ja ylikuumenee. Meidän kerrostalokaksio on jo näiden muutaman lämpimän päivän jälkeen kuuma ja ikkunat etelään. Paras viilennyskeino jonka olen keksinyt, on märkä pyyhe. Sen alla kun pysyttelen, niin kestän joten kuten, mutta kylläpä on kiva olla 24/7 kosteissa vaatteissa, koska vaikutus lakkaa heti kun pyyhkeen ottaa pois. Myös öisin oon nukkunut kostean pyyhkeen alla kuumina öinä ja otetaan myös kylmäkalleja sänkyyn.

Niin että mistä osasta tässä pitäisi nauttia? 30+ pakkaset kestän oikein hyvin enkä koskaan muista säistä kuin helteestä valita.

Vierailija
55/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit kato läähättää helteellä ku koirat, ja savu vaa nousee nivusista siitä kitkan määrästä, mikä syntyy kun selluliitti kasat hinkkaa yhteen. Vaikka ois koko syksy ja talvi aikaa laittaa ittensä kondiksee nii joka vuos sama juttu. 

Vierailija
56/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saudi-Arabiassa on kuiva aavikkoilmasto, eivätkä ne korkeat lämpötilat tunnu siellä ollenkaan niin kuumilta alhaisen ilmankosteuden vuoksi. Yksi syyrialainen työkaverini sanoi että +30 C Suomessa tuntuu kuumemmalta kuin +40 C Syyriassa.

Vierailija
57/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain toteamus miltä tuntuu eikä valitusta.

Vierailija
58/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. En jaksa käsittää. Lämpön sopeutuu helpommin kuin kylmyyteen.

Vierailija
59/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kylmä. Tää 20 astetta ei riitä vielä mihinkään.

Vierailija
60/87 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumissa paikoissa talot on rakennettu pysymään viileinä, Suomessa on ollut tapana rakentaa taloja jotka pysyy lämpimänä. Ei suomalaiset ihmiset ole tottunut tälläisiin helteisiin, me osataan pysyä lämpimänä, mutta viileänä pysyminen ei ole niin helppoa.

Kerro ihmeessä ne monet viilenemistavat koska varmaan moni muukin haluaisi tietää miten sietää näitä helteitä.

Montako hellepäivää Suomessa on ollut 2024? 

Oman kunnan pks alueella 1. Ai hurja ai hurja!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme