Miten saada teini liikkumaan...???
Teini on 16 v. Ihan keskivertokuntoinen ainakin koulun move-testien ja Cooperin perusteella, ja hoikka, mutta ei liiku oikeastaan yhtään. Mopolla menee kouluun ja kotona viettää aikansa vain tietokoneella.
Luulen/pelkään että kesä menee vain tietokoneella, kesätöitäkään kun ei irronnut. Ja ryhti painuu kasaan ja kunto huononee...
Olen yrittänyt näyttää esimerkkiä liikkuvasta elämäntavasta, olen itse säännöllisesti käynyt lenkkeilemässä ja salilla ja yrittänyt houkutella teiniäkin mukaan, muttei kiinnosta. Olen ehdottanut eri lajeja, olisi saanut alkaa harrastaa ihan mitä tahansa jääkiekosta ratsastukseen ja kaikkeen siltä väliltä, muttei ole kiinnostanut.
Olen yrittänyt satoja kertoja puhua rakentavasti kertomalla että keho kaipaa liikuntaa ja mitä ajan mittaan tapahtuu, jos liikettä ei tule.. Ja kuinka hyvä olo tulee kun kunto pysyy hyvänä ja keho terveenä.
Nyt viimeisimpänä yritin houkutella teiniä rahalla, lupasin, että saa 100 €/kk kesän ajan, jos liikkuu 3 x vkossa, ja extrasatasen jos saa yhden leuan vedettyä syksyyn mennessä.
Eipä kiinnostanut.
Mitä keinoja enää vanhemmalla on saada jälkikasvu liikkumaan? Itse en keksi enää yhtään mitään..!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Et voi pakottaa teiniä, kyllä into liikkumiseen pitää lähteä itsestä. Meillä samanikäinen (16 v) poika, enkä ole kerran kertaa edes maininnut liikunnan tärkeydestä. Silti tuo liikkuu paljon. Säbässä käy kolme kertaa viikossa ja nyt kun säbä jäi kesätauolle, on aloittanut juoksemisen. Tänäänkin kävi puolen tunnin juoksulenkillä, vaikka ihan älytön helle.
Älä siis pakota ja anna teinin tehdä omat valintansa.
Älytön helle. Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Temppupuistoon. Kiipeilypuistoon. Vesipuistoon. Trampoliinipuistoon. Soutuveneilemään saareen. Nuotiopaikkaretkelle. Frisbeegolfaamaan.
Keksikää jotain vapaa-ajan tekemistä mikä ei ole pelkkää varsinaista urheilua, vaan enemmän ajanviettoa missä liikutaan? Jos joku mitä kokeilee olisikin kivaa?
Frisbeegolf on ihan hauska lajina, eikä ensimmäisiin kiekkoihin tarvitse laittaa paljon rahaa kiinni. Alussa selviää ihan muutamalla kiekolla. Aloittelijapaketteja oli ainakin joitakin vuosia sitten tarjolla. Tämä paketti sisälsi seuraavan tyyppiset kiekot, distance drive, freeway driver, midrange ja putter. Kaikilla näillä kiekoilla on omat ominaisuutensa ja lentoradat. Näitä ei heitetä kuten perinteistä frisbeetä.
Meillä totuteltiin lapset ihan pienestä asti liikkumaan. Talvisin perheen voimin hiihtämään ja laskettelemaan, kesäisin vaikka vaeltelemaan. Nykyään vanhin poika on kiinnostunut golfista ja lähtee usein isänsä mukaan kentälle. Keskimmäinen poika käy punttisalilla kavereidensa kanssa. Nuorin tyttö etsii vielä lajiaan, mutta harrastaa ratsastusta ja yleisurheilua.
Tosiaan voihan olla, että poikasi kaipaa oman ikäistä seuraa mukaansa? Voittehan keskustella, miksi hän ei olekaan motivoitunut. Välillä kannattaa vanhempanakin rauhoittua ja antaa teinin tehdä itse päätöksensä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mitä en nykynuorissa oikein tajua, on se että rahastakaan ei suostuta tekemään mitään.
Entisaikaan poimittiin viikko mansikoita että saatiin rahat niihin leviksiin. Nykynuoret on vaan koneella ja toteaa että ei kiitos. Sellainen käsittämätön apatia.
No kun ostat niille jokatapauksessa kaiken mitä haluavat ja annat lisäksi rahaa niin miksi tekisivät? Viikkorahat pois, kännykkä ja tietokone pois, ruuan voivat tehdä itse ja perit asumisesta vuoraa niin ehkä sitten kiinnostaa.
Nykynuoriso on pilalle lellittyä.
Miksi ette yhdessä lenkkeile tai ota tavaksi kävellä porukalla kirjastoon, harrastuksiin, patikoida perheenä pitkiä matkoja, tehdä joka ilta yhteistä kävelyretkeä.
Menkää tästä lähtien mahdollisimman moneen paikkaan kävellen, ilman autoa, ilman mopoa, ilman julkisia. Kerrotte vain kysyjille, että teillä on nyt tällainen yhteinen harrastus, josta sitä paitsi voisi pitää kuntoilukirjanpitoa, montako kilometriä tuli minäkin päivänä. kaikkialle vi mennä kävellen, kun vain suunnittelee. Jos on pidempi matka, lopun voi myös vaihteeksi ajaa bussilla.
Erilaisia mielenkiintoisia kohteita ja erilaisia vaihtelevia maisemia ja aina palkitsevaa toimintaa jälkeenpäin, oli se sitten mieliruoka, joku yhteinen tekeminen, matka, tapahtumassa käynti tms.
Aloite ja innostaminen on tietenkin aikuisen tehtäviä, napakasti, heti toimeen, ei kysellä. "Mitäs mieltä olisit..." jne., johon on siis helppo vastata: "Ei kiinnosta". Vaan: "Nyt lähdetään sinne ja sinne, vaatteet päälle. Otetaan sitten lenkin jälkeen sitä ja sitä mieliruokaa tms." Aina yhä uudelleen, kunnes tulee tavaksi.
Mun lapset rupesi jo nuorena tekemään, mitä ne halusi. Tekniikkalapseni pelasi pelleillä.