Oletko joskus kostanut vääryyden
toiselle henkilölle? Eli joku tehnyt jollekin jotakin ja laitat viattoman kärsimään toisen teoista? Miksi?
Kommentit (31)
Itse olen ollut sijaiskärsijä toisen ihmisen teoista. Todella reilua!
En. Mutta tunnen kyllä tuommoisia muutaman.
Vierailija kirjoitti:
En. Mutta tunnen kyllä tuommoisia muutaman.
Millaisia tekoja he ovat lähteneet kostamaan?
Vaatii aikaa ja rahaa, mut ei ole ongelma. Näin joku sanoi
Joo, panin miehen kaverin kanssa sen jälkeen kun se petti mua mun bestiksen ja lapsen kummitädin kans.
Vierailija kirjoitti:
Vaatii aikaa ja rahaa, mut ei ole ongelma. Näin joku sanoi
Ei ole ongelma kostaa vääryyttä jollekin toiselle kuin vääryyden tehneelle henkilölle? No siinä on vääryys vääryyden päälle sitten, eikä mitään ongelmaa.
Astuin keväällä koirankakkaan. Sivelin naapurin piskin omistajan auton ovenkahvat koiranpaskalla.
En, mutta kostajien kans en oo enää tekemisis. Teki mun elämästä helvettiä toisen takia.
Tekisi miei kostaa, mutta ei minulla ole resursseja siinä mielessä, että voisin aiheutta vähääkään siitä mistä paskasta läpi minut on raahattu ja missä edelleen osittain kahlaan.
Minulle on kostettu mutta juttu on niin hirveä soppa että en tajua mistään mitään. Siihen kostoon on mennyt koko elämä - vuosikymmeniä - olemme jo iäkkäitä. Vielä on selvittämättä mikä se alkuperäinen vääryys oli jota on lähdetty kostamaan minulle?
Henkilö pahoinpitelee jonkun ja pahoinpitelijän läheiselle kostetaan. Juuh!
Mikä voisi olla tilanne, jossa kostetaan jollekin muulle kuin vääryyden tehneelle henkilölle? Miksi kukaan tekisi niin tietäen?
Vierailija kirjoitti:
Henkilö pahoinpitelee jonkun ja pahoinpitelijän läheiselle kostetaan. Juuh!
Kyllä. Haukuin sua nössöksi pikku homoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä voisi olla tilanne, jossa kostetaan jollekin muulle kuin vääryyden tehneelle henkilölle? Miksi kukaan tekisi niin tietäen?
Esim toimii samoin kuin itseä kohtaan on toimittu eikä ole kyse välttämättä edes tiedostetusta toiminnasta. Tai suhtautuu tietyllä tavoin jokaiseen joka edustaa samaa kuin henkilö, joka on herättänyt alun alkaen närän. Minä esim joudun päivittäin työkseni auttamaan heitä, jotka nostavat minussa esiin traumamuistot ja vihan. Onko ihme etten suuremmin nauti työstäni?
Kuulostaa epäreilulta. Enää puuttuisi ettei vääryyden tekijäkään ole alkuperäinen vääryyden tekijä. Tai ei tiedä, mikä vääryys on tehty ja kenelle, kuten ylempänä kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Isien teot kostetaan lapsille.
Tästä on Raamatussa toisenlainenkin tieto. Se, että isä on toiminut väärin, ei ole pojan vika ja toisinpäin. Saattaa koskea silloista tulevaa aikaa, mutta sehän saattaa olla jo tullut.
Olen kostanut vääryyden, mutta en viattomalle vaan sille asianomaiselle.
Esimerkkinä jokin rikos.
aloittaja