Kuka ymmärtää teinityttöjä, selittäkää mulle tämä??
Olen itse nainen ja kasvanut kolmen siskon kanssa. Nyt oma lapsi (12-v tyttö) tekee kaikkea niin kummallista mitä ei itse tajua!! Poikalapset eivät ole tehneet vastaavaa.
Asia ei ole iso mutta selittäkää joku!!?? Että mitä ihmettä??
Kun kävin viime viikolla tytön huoneessa, käskin tuomaan likapyykit koriin. Tämä on meillä ihan normaalia. Likapyykkien seassa lattialla oli kaksi ihan tavallista kosteaa käsipyyhettä (keltainen ja vihreä). Muistutin myöhemmin pyykeistä ja erityisesti märistä pyyhkeistä, etteivät homehdu tms ja saan kaikki pyykit pestyä. Tyttö kertoi että pyyhkeet olivat siksi, että hän oli maalannut (näin tekee usein ja kaikki ok). Kyselin myöhemmin ihan huvikseni vihreästä pyyhkeestä, joka olikin mystisesti kadonnut jopa tytön mielestä. Muut pyykit ja toinen kostea pyyhe olivat löytäneet tiensä pyykkikoriin.
Tänään löysin vihreän pyyhkeen sullottuna ja piilotettuna kaappiin papereiden väliin, pyyhe oli homeessa.
Siis mitä ihmettä? Mä en tajua tuollaista aivoitusta. Kertokaa viisaammat!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää toimintaa sinulta ap. Pelkää että huudat vaikka sillä joku hajuvesipullo mennyt rikki. Miksi sulle on niin tärkeää että joku pyyhe päätyy pesuun? Huolissani olisin jos alushousut olis homeessa
Jos luit aloitukseni ja muut viestini niin nimenomaan en huuda! Kysyn kun huomaan epäkohdan. Lapsi itse keksii valheita toisen perään. Ja ei, ei ollut hajonnut hajuvesipullo, eikä liittynyt kuukautisten alkuun (täällä ehdotettiin näitä). Ja pyyhe ei ollut tärkeä. En vaan ymmärrä valehtelua ja kummalisten valheiden keksimistä.
Mitä väliä jollain pyyhkeellä, haloo??
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin tuolla parikin kertaa, että pyyhkeellä ei mitään väliä! Mutta haluaisin vaan ymmärtää sellaisen ihme venkoilun mitä lapsi harrastaa. Kaikki tehdään niin vaikean kautta.
Ja vastaan teille jotka kysyitte; tottakai perheessä on tietyissä asioissa oltava samat säännöt saman ikäisille. Miten epäreilua ja vääryyttä/toisen suosimista olisi, jos vaikka 12vuotias saisi valvoa myöhään ja 13vuotiaan on mentävä aikaisin nukkumaan. Tai jos 12vuotiaan pitää tehdä läksyt mutta 10vuotiaan ei. 11vuotiaan pitää pukeutua talvella lämpimästi mutta 10vuotiaan ei. Tätä tarkoitin samoilla perussäännöillä kaikille!
Lapset nyt ei kovin välkkyjä ole vielä 12 vuotiaana. Varmaan oli pyyhe jo homeessa ja paniikissa piilotti sen.
Koeta Tahkokallion oppeja: jos oman huoneen ovea paiskotaan, ota ovi pois.
ELi, kun huomauttelet pyykeistä, eikä mitään tapahdu, älä kerää, älä pese. Sitten kun tulee kyselemään, missä se on, kohauta olkapäitä, en tiedä! 12v voi ottaa vastuun omista pyykeistään! VAi keräiletkö esim miehesi/vaimosi vaatteita pitkin poikin pyykkiin!
KOTI on yhteinen yritys ja kaikkien kuuluu tehdä osansa, äiti ei ole orja!
Meillä on yksi poika jonka selkäydinreaktio on kieltää kaikki ja valehdella. Se on todella outoa, koska olemme melko rentoja vanhempia, meillä on muitakin lapsia jotka eivät käyttäydy noin. Poika siis kieltää ilmiselvätkin asiat, kuten että on syönyt keksejä kun kukaan muu ei ole kotona tms. On siis kiellettyjä asioita tavallaan, mutta voisi sanoa että joo söin anteeksi. Siitä ei tulisi seuraamuksia vaan luultavasti sanottaisiin toisille että ottakaa tekin. Ja on kerrottu että valehtelu on pahempaa kuin se teko. Mutta tekee silti niin, on aina ollut sellainen. En voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
ET nyt siis ymmärtänyt mistä on kysymys! Lueppa siis uudelleen!
Kui homehtuu, ei meillä ole homerntunut.
Mitä ihmettä pyyhitty
Neuvoisin, että annat nyt oikeasti tuon pyyhejutun olla, lopetat teinin kamojen penkomisen ja teette jotain mukavaa yhdessä.
Kysypä siltä tyttäreltäsi, hän on ainoa ihminen vastaamaan omista aivoituksistaan.
Olisin voinut pelätä äitini reaktiota, jos olisin pilannut pyyhkeen esim. maaleilla, tai jos se olisi homehtunut. Teinitytöt voi olla hyvinkin miellyttämishaluisia ja tarkkailevia, pelkää tekevänsä virheen. Ehkä on tulkinnut pyyhkeen olevan äidille tärkeämpi, kuin onkaan, kun äiti on ehkä muistuttanut niistä monta kertaa, ja tietävän kyllä itsekin, että ne pitäisi pestä, eikä niitä ehkä saisi edes ihan käyttää maalien kanssa. Mutta kun se sitten kuitenkin vahingossa unohtuu ja homehtuu, se hävettää ja seuraukset pelottaa. Tai ehkä kapinallisesti ajatteli itse, ettei se mitään homehdu, mutta äiti olikin oikeassa. Rätin yrittää piilottaa, ettei äiti pääse toteamaan, että mitä minä sanoin, tai ettei hän suutu. Tällasia keloja ite kävin teinityttönä. Oli hyvin tärkeätä, että virheitä ei tee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi poika jonka selkäydinreaktio on kieltää kaikki ja valehdella. Se on todella outoa, koska olemme melko rentoja vanhempia, meillä on muitakin lapsia jotka eivät käyttäydy noin. Poika siis kieltää ilmiselvätkin asiat, kuten että on syönyt keksejä kun kukaan muu ei ole kotona tms. On siis kiellettyjä asioita tavallaan, mutta voisi sanoa että joo söin anteeksi. Siitä ei tulisi seuraamuksia vaan luultavasti sanottaisiin toisille että ottakaa tekin. Ja on kerrottu että valehtelu on pahempaa kuin se teko. Mutta tekee silti niin, on aina ollut sellainen. En voi ymmärtää.
Mulla puolison lapsi käyttäytyy myös näin. Todella vaikea tajuta että miksi, koska hänelle ei koskaan olla esim.vihaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoleen liitän tämän siksi, että meidän kumpikaan poika ei tekisi/ei ole tehnyt mitään tällaista. Olisivat tai olleet vaan että oho ja hupsis, unohtui. Ei mitään tällaista ihme venkoilua ja kummallista säätöä, miksi yksi jonnin joutava tavallinen pyyhe olisi pitänyt piilottaa kun muut pyykit tuotiin pesuun.
Ehkä sä huomaamattasi olet perinteiseen tapaan vaativampi ja kovempi tyttölasta kohtaan? Jotain hän tuossa selvästi pelkää tai häpeää. Sun reaktiota todennäköisesti. Joten laittoi sen piiloon ja todennäköisesti unohti sen sinne ja se pääsi sitten homehtumaan.
Kysy häneltä suoraan.
Kysyin tänään. Enkä koe olevani vaativampi, koska meillä on kaikille samat säännöt. Siis 5-19 -vee lapsiin mi
Komppaan. Kuulostat todella vaativalta. Meillä sattuu ja tapahtuu ADHD-tytön kanssa niin paljon että joku kysely jostain yksittäisestä pyyhkeestä ja siitä avauksen tekeminen vauvapalstalle kuulostaa älyvapaalta. Ei ihme että tyttö pelkää mokia kun reagoit noin. Ehkä toi muut pyykit mutta joko unohti ton ja sulloi sen vaan pois mielestä tai sitten kuivasi sillä rikkoutuneen hajuveden ja pelkästi sun ylireagointia koska selvästi niin teet.
Muutaman vuoden päästä ap voi sitten ihmetellä, että mitä vikaa TYTÖSSÄ on, kun se ei halua olla tekemisissä ap:n kanssa, vaikka pojat haluavat.
Tytöllä ei varmaan kyllä ole luottamusta sinuun, eikä sinulla häneen, jos kerran etsit tavaroita kaapeista paperien välistä jne. Se on hänestä uhkaavaa ja hän saattaa valehdella siksi, ettei luota sinuun. Koettaa suojella jotain edes itsellään, kun tavaroita ei voi suojella. Valehtelu on tietenkin lapsen lapsellinen tapa käsitellä epäluottamusta, eikä lapsi osaa vielä valehdella hyvin.
Ap, mikä sille märälle pyyhkerelle olisi ollut oikea paikka? Pyykkikorissa se olisi myös homehtunut. Esim. Kylpypyyhkeelle meillä on tangot kylppärissä ja teinitytötkin ymmärtää laittaa pyyhkeen siihen kuivumaan.
Tuolle maalauspyyhkeelle pitäisi antaa jokin paikka. Esim. Ripustaa maalaustelineeseen kuivumaan. Jollei paikkaa ole se viskataan johonkin myttyyn.
Äideillä on usein vaikeampi suhde juuri tyttölapsiin, onko sitten sukupuolikysymys vai mikä. Näin olen lukenut.
Täällä oli aika moni lisännyt sairaiden viestiensä perään ap. Eivät kuitenkaan ole minun viestejäni. En vaan oikeasti pääse yli tyttölasten kieroiluista. Pojat ovat niin paljon helpompia.
Meidän lapsi on jo pienestä pitäen harrastanut kaikkea kummallista. On tyttö ja teini. Mitkään säännöt eivät koske häntä ja kaikki ystävälliset neuvotkin ovat muka kettuilua.