Voinko vuokrata autotallin yhteyteen rakennetun asuintilan?
Nyt auttakaa tyhmää! Mä olen ostamassa asuntoa Joensuusta ja kyseisen talon yhteydessä on autotalli johon on rakennettu pieni kaksio. Löytyy siis ihan oma keittiönurkka, kylpytilat ja wc ja tietenkin se makuuhuoneen puoli. Minkälainen on prosessi jos haluaisin ottaa siihen alivuokralaisen kunhan pintaremontit on tehty? Mitä tulee ottaa huomioon ja minne mun pitää ilmoittaa asiasta? Vai riittääkö että maksaa sen veron aina niistä vuokratuloista? Ja minkälaista vuokraa voit pyytää tuollaisesta tilasta? Päättääkö joku taho sen hinnan vai minä itse?
Apua, auttakaa joku fiksu!!!
-mintteli
Kommentit (18)
Ei Suomessa. Saat kaikki naapurit ja viranomaiset kimppuusi. Muualla maailmassa onnistuisi, paitsi EU:ssa ei, etelä-euroopan maita lukuunottamatta. Siellä ei säännöt ja rakennusmääräykset ole raamattu.
Rakennusluvan vastainen käyttö. Ellei ole uudelleen muutettu ja lupatarkastettu. Silloin et puhuisi enää autotallista.
Autotalliksi kutsun siksi, kun en tiedä asunnon vuokraamisesta mitään ja edellisen omistajan äiti on asunut siinä, joten siksi kiinnostaa tietää. He siis tekivät aikanaan siitä asunnot vanhalle äidilleen, niin eikö ne luvat yms. Pitäs siis olla kunnossa?
Miten omaan otetaan alivuokralainen?
Vierailija kirjoitti:
https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/huoneenvuokralaki/asuinhuoneisto…
https://www.minilex.fi/a/alivuokralaisen-ottaminen
Ei ole mitään estettä jos palo ym turvallisuusmääräykset täyttyvät. Tässä lähistöllä on pariskunta verstaan/autotallin yläkerrassa ihan virallisesti. Ikkunasta on hätäpoistumis reitti vinosti portailta. Luulisi helpompi olla jos samassa tasossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei mitenkään
"Alivuokrasuhteella tarkoitetaan vuokrasuhdetta, jossa huoneiston alkuperäinen vuokralainen (päävuokralainen) luovuttaa osan huoneistosta uudelle vuokralaiselle"
En oikeita termejä tosiaankaan tiedä, alivuokralainen oli vain lähin sana mitä osasin käyttää tässä yhteydessä :D mutta mikä tälle on sitten oikea termi?
Vierailija kirjoitti:
Rakennusluvan vastainen käyttö. Ellei ole uudelleen muutettu ja lupatarkastettu. Silloin et puhuisi enää autotallista.
Näin se ainakin ennen tulkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa tarvitse ensin olla päävuokralainen?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään estettä jos palo ym turvallisuusmääräykset täyttyvät. Tässä lähistöllä on pariskunta verstaan/autotallin yläkerrassa ihan virallisesti. Ikkunasta on hätäpoistumis reitti vinosti portailta. Luulisi helpompi olla jos samassa tasossa
Se pitää silti lupatarkastaa. Käyttötarkoituksen muutos. Rakennusvalvontaa yhteyttä ensin. Siitä se lähtee.
Jos kyseinen tila on rakennusluvalla asuintila, niin siellä saa asua. Riittää, että tarkistat asian rakennusvirastosta tms., tarvitset siihen tiedot asemakaavassa olevasta tonttisi numerosta, usein osoitekin riittää.
Jos sinä sen vuokraat ulos toiselle on hän sinulle vuokralainen. Sinä olet silloin vuokraisäntä tai vuokranantaja. Itse voit päättää paljonko pyydät siitä vuokraa kuukaudessa. Yleensä paikkakunnan normaalin tason mukaisesti. Näät netistä esim. oikotieltä paljonko yleensä on vuokrat siellä päin. Ainakin Espoossa on ihan virallisesti tehty autotallista auinhuoneita. Suomessa ei ole vapaarahotteisissa asunnoissa määrätty vuokran suuruutta. Vapaarahotteinen tarkoittaa yksityisen ihmisen omistamaa asuntoa , johon ei ole käytetty valtion verorahoja. Jos et mitään asioista tiedä olisi hyvä lukea Huoneenvuokralakia etukäteen, vaikka netistä. Sinä olet velvollinen pitämään sen asunnon kunnosta huolta ja maksat itse korjaukset.
Kiitos kun vinkkasit rakennusvalvonnasta! Pitää ottaa yhteyttä ja katsoa vielä kuinka pääsee alkuun tässä rytinässä :D hienoa kun on fiksuja ihmisiä jotka jaksaa auttaa toisia!
-mintteli
Ai niin vielä !. Sinun ei tarvitse minekkään lmoittaa vuokrauksen alkamisesta, vasta verottajalle täytät sen kaavakkeen, johon merkkaat paljonko sait vuokraa siitä ja paljonko meni lämmitys-, vesi -ja vakuutuskuluja ja se tulee vasta vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun vinkkasit rakennusvalvonnasta! Pitää ottaa yhteyttä ja katsoa vielä kuinka pääsee alkuun tässä rytinässä :D hienoa kun on fiksuja ihmisiä jotka jaksaa auttaa toisia!
-mintteli
Ole hyvä vain, toivottavasti saat homman toimimaan :)
Vierailija kirjoitti:
En oikeita termejä tosiaankaan tiedä, alivuokralainen oli vain lähin sana mitä osasin käyttää tässä yhteydessä :D mutta mikä tälle on sitten oikea termi?
Kun sinä omistat talon, oikea termi on vuokralainen.
Ei