Työttömyyskorvaus lopetetaan ja tilalle tarjotaan toimeentulotukea köyhimmille
Tämä lisää työllisyyttä hallituksen mielestä
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010429708.html?utm_medium=promobox…
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt että on ollut jo vuosia halu yhdistää sosiaalituet niin, ettei tarvi hakea sitä tukea paikasta A ja toista tukea paikasta B jne. Eli tulisi eräänlainen yhdistelmätuki. Byrokratian purkua tarvitaankin ja kaikki puolueet ovat ennen olleet myötämielisiä uudistukselle.
Joo mutta nyt halutaan tuon yleistuen kestoa rajata jonka jälkeen joutuisi toimeentulotuelle, joka on nyt viimesijainen tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 590 euroa kk:ssa eikä 800.
Nähtävästi tämä hallitus nostaa taas 500 eurolla palkkiotaan, koska kiire leikkauksille. Palkasta ei voida puhua, heillä ei ole työsopimusta mutta lomaa on enemmän kuin normaali työntekijöillä.
Onneksi on menossa jo Purran ja Orpon hallituksen toinen vuosi, tuo uudistus ei joudu heidän aikanaan käsittelyyn, koska vuodesta puolet ovat lomalla.
Työmarkkinatuki on noin 800 euroa kuukaudessa: https://www.kela.fi/web/selkokieli/tyomarkkinatuki
Moni työmarkkinatukea saava saa lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea.
Työmarkkinatuki on se minkä käteensä saa eli alle 600 euroa niukin naukin. Ihan turha puhua mistään brutosta kun se jää valtiolle eikä työtön sitä ikinä käyttöönsä saa.
Kela maksaa työmarkkinatukea tuon noin 800 euroa kuukaudessa. Työmarkkinatuesta tehdään ennakonpidätys ensisijaisesti verokortin mukaan ja toissijaisesti kaavamaisesti. Se, paljonko työmarkkinatukea kelaseinästä tulee ennakonpidätyksen jälkeen, voi siis vaihdella tuensaajasta toiseen. Maksettu ennakonpidätys huomioidaan joka tapauksessa lopullisessa verotuksessa. Ennakonpidätys ei siis ole mitään menetettyä rahaa vaan nimenomaan ennakkomaksu, jota saatetaan palauttaakin sen mukaan, millaisia muita tuloja ja vähennyksiä sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin liitolle maksan vaikka teen pätkää. Sieltä olen saanut paljon apua ja neuvoja epäselvissä tilanteissa.
Niin, mutta kohta ei moni saa ansiosidonnaista, kun se porrastetaan. 2 kuukautta saa täyttä ja sitten 80 % ja sitten 75 %, syksystä alkaen.
Ja lapsikorotukset poistettiin jo.
Lapsikorotuksia ei makseta esim.Ruotsissa,miksi täällä ei olisi voitu poistaa?
Ruotsissa ansiosidonnainen on 90 % palkasta, meillä 60 %.
100 päivää on 80 prosenttia,200 päivää 70 prosenttia ja sitten loppuu.Siis Ruitsissa.Lisäksi on yläraja joka on aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 590 euroa kk:ssa eikä 800.
Nähtävästi tämä hallitus nostaa taas 500 eurolla palkkiotaan, koska kiire leikkauksille. Palkasta ei voida puhua, heillä ei ole työsopimusta mutta lomaa on enemmän kuin normaali työntekijöillä.
Onneksi on menossa jo Purran ja Orpon hallituksen toinen vuosi, tuo uudistus ei joudu heidän aikanaan käsittelyyn, koska vuodesta puolet ovat lomalla.
Työmarkkinatuki on noin 800 euroa kuukaudessa: https://www.kela.fi/web/selkokieli/tyomarkkinatuki
Moni työmarkkinatukea saava saa lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea.
Työmarkkinatuki on se minkä käteensä saa eli alle 600 euroa niukin naukin. Ihan turha puhua mistään brutosta kun se jää valtiolle eikä työtön sitä ikinä käy
Tässä vielä linkki tuohonkin liittyen: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/verokor…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt että on ollut jo vuosia halu yhdistää sosiaalituet niin, ettei tarvi hakea sitä tukea paikasta A ja toista tukea paikasta B jne. Eli tulisi eräänlainen yhdistelmätuki. Byrokratian purkua tarvitaankin ja kaikki puolueet ovat ennen olleet myötämielisiä uudistukselle.
Joo mutta nyt halutaan tuon yleistuen kestoa rajata jonka jälkeen joutuisi toimeentulotuelle, joka on nyt viimesijainen tuki.
Näin se on muissakin Pohjoismaissa.Vain täällä on voinut nostaa tukea vuosikymmeniä.
Ai sitä vaan niin kuin köyhimmiltä työttömyyskorvaukset lopetetaan ja tilalle tarjotaan toimeentulotukea. Vai oliko se niin että yleensäkin lopetetaan ja köyhimmille sitten tarjotaan toimeentulotukea sijalle. Mites muut... Jäävät sitten köyhtymään riittävän köyhiksi toimeentulotuelle pääsyä odottaessaan.
Näillä hallituksen tyypeillä on puutteita tietämyksessä. Niin kuin nyt sen suhteen, että työt ovat merkittävästi muuttuneet - enää ei ole sellaista työtä, johon ilman koulutusta pääsis - ja ne työt joihin riittää lyhyt koulutus ovat vähentyneet, sillä niitä pyritään siirtämään koneiden hoidettaviksi. Kaikille ei sitten riitä sitä koneenhoitajan työtäkään, koneiden korjaajan työtäkään..
Tämä on se seikka mitä nuo tyypit eivät tajua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yli 30 vuotta rakennusalalla ja koskaan ei ole ollut näin hiljaista aikaa.
Hyvin on hallitus hoitanut hommansa.
Edellisestä lamasta on 30 vuotta. Nämä taloudelliset kaudet vaihtelevat. Tietenkin meillä vaikuttaa myös maamme iso velka ja se, että syntyy niin vähän lapsia.
Onet tuet ovat pitkälle samansuuruisia ja sellaisesta päällekkäisyydestä halutaan eroon. Vaikka elämäntilanne muuttuisi, ei aina tarvitsisi olla hakemassa tilanteeseen sopivaa etuutta.
Minimisairauspäiväraha jota maksetaan 25 päivältä kk on 31,99e eli 799,75e bruttona ja työmarkkinatuki/peruspäiväraha 800,02e. Nettona jotakuinkin tuon 590e/kk.
Kuntoutusrahaa on maksettu arkipäiviltä eli 21,5 x 31,99e
Hoitoraha 377,68e ja hoitolisä sen päälle 202,12e eli yhteensä 579,80e yhdestä lapsesta.
Voitte huomata että samassa rahamäärässä liikutaan vaikka olisi eri etuus kyseessä. Ja tätä systeemiä halutaan keventää.
Vierailija kirjoitti:
Etsein halpoja ruokaohjeita. Yhtään euroa ei voi laittaa jatkossa ravintolaan, en minä eikä työssäkäyvä puoliso.
Kaikkia kastikkeita voi jatkaa porkkanalla, intialaistyylisiä kukkakaalilla, perunaa saa halvalla ja siitä on moneksi, mun suosikki on kermaperunat, paahdetut perunanpuolikkaat, pottumuusi. Keittoihin reilusti kotimaisia juureksia, lanttua, porkkanoita, kokonainen palsternakka (antaa ihanan maun ja tuoksun keittoon), selleriä, sipulia, perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsein halpoja ruokaohjeita. Yhtään euroa ei voi laittaa jatkossa ravintolaan, en minä eikä työssäkäyvä puoliso.
Pitää leipoa myös leipää itse ja kahvipullat.
Kahvipullat voi jättää kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Tosi jännä, ansiosidonnais leikataan, mutta maksu palkasta ei ole laskenut.
No, kohta moni eroaa liitosta.
Liiton maksusta vai tietty osa on kassamaksua, n. 100 e vuodessa. Sen suuruus on säädelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeelle on todella vaikea päästä. Siksi työmarkkinatuella on paljon ihmisiä joita kukaan ei tule ikinä palkkaamaan.
Miten jaksatkin joka työttömyydestä keskusteluun tulla selittämään että työttömät on työkyvyttömiä.
OSA heistä on niin heikossa kunnossa, että kukaan ei koskaan tule palkkaamaan heitä. Työpaikoilla on järjestäänsä aivan liian vähän työntekijöitä, koska halutaan "säästää" rahaa ja ottaa kaikki irti ihmisistä. Mikään työpaikka ei halua ottaa henkilöä, jonka työteho on luultavasti huonompi kuin muiden. Se nimittäin kaatuu toisten kollegojen päälle. Työkyvyttömien roikottaminen vuosikausia työmarkkinatuella saattaa entisestäänkin heikentää heidän terveyttään, mikä ei vaikuta järkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Kylmää kyytiä suomalaisille.
Miten niin? En tarvitse tukia, joten en näe tässä mitään ongelmaa. Sitä paitsi raha ei kasva puussa. Me suomalaiset käydään töissä, että elämämme itsemme. Tänne ei voi loputtomiin vain tulla porukkaa nauttimaan meidän rahoista. Kylmää kyytiä heille, mutta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein jo 90-luvulla kolmea osa-aikatyötä samaan aikaan. Että ei se nyt niin ruusuista ole silloinkaan ollut.
Paitsi se, että töitä sentään ilmeisesti riitti.
Nykyään on pula työpaikoista ja väite, että meillä olisikin työvoimapulaa, on suuri vaalivalhe ja väärän mielikuvan luova väittämä.
Työvoimapula propagandasta ei poliitikot voi luopua koska sen varaan on rakennettu koko maa han muuttoteollisuus ja yritysten halpatyövoiman kysyntä. Mitään pulaa ei ole jos on yli 300 000 työtöntä, päinvastoin suurtyöttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Ai sitä vaan niin kuin köyhimmiltä työttömyyskorvaukset lopetetaan ja tilalle tarjotaan toimeentulotukea. Vai oliko se niin että yleensäkin lopetetaan ja köyhimmille sitten tarjotaan toimeentulotukea sijalle. Mites muut... Jäävät sitten köyhtymään riittävän köyhiksi toimeentulotuelle pääsyä odottaessaan.
Näillä hallituksen tyypeillä on puutteita tietämyksessä. Niin kuin nyt sen suhteen, että työt ovat merkittävästi muuttuneet - enää ei ole sellaista työtä, johon ilman koulutusta pääsis - ja ne työt joihin riittää lyhyt koulutus ovat vähentyneet, sillä niitä pyritään siirtämään koneiden hoidettaviksi. Kaikille ei sitten riitä sitä koneenhoitajan työtäkään, koneiden korjaajan työtäkään..
Tämä on se seikka mitä nuo tyypit eivät tajua.
Shakedown, ajetaan köyhyyteen ja valtion napanuoraan.
Vierailija kirjoitti:
Todella oikeudenmukaista olisi poistaa irtisanomissuoja. Parhaat ne kuuluvat töihin. Itse teen töitä perhanan kovalla moraalilla.
Mäkin olen yksi parhaista ja kehitän koko ajan koko ryhmäni työntekoa tehokkaammaksi. Mutta kun en ole pomon mieleen, koska kehtaan välillä kyseenalaistaa hänen päätöksiään. Muut vaan kyräilee ja supisee selän takana, mutta eivät koskaan sano mitään. Eihän ilman keskustelua synny järkeviä päätösiä. Meillä työntekijöillä on enemmän näkemystä itse työstä kuin pomolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee tarkoittamaan sitä, että esim. avioliitossa ja avoliitossa asuvat yleistuen piiristä putoavat joutuvat puolisonsa elätettäväksi jos puoliso on työssäkäyvä. Myös kaikki omaisuus on realisoitava. Kylmää kyytiä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavassa vaiheessa varmaan jaetaan vain ruokakuponkeja köyhimmille.
Koulussa voisi kutsua hyvin köyhät lapset erikseen luokasta kesken oppitunnin noutamaan pientä ruokapakkausta, jonka avulla lapset selviävät seuraavasta viikonlopusta. Sellaista on USA:ssa. Systeemiä kutsutaan kohteliaasti Ruokakerhoksi, mutta varmaan köyhän lapsen koulutoverit tietävät, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin liitolle maksan vaikka teen pätkää. Sieltä olen saanut paljon apua ja neuvoja epäselvissä tilanteissa.
Niin, mutta kohta ei moni saa ansiosidonnaista, kun se porrastetaan. 2 kuukautta saa täyttä ja sitten 80 % ja sitten 75 %, syksystä alkaen.
Ja lapsikorotukset poistettiin jo.
Lapsikorotuksia ei makseta esim.Ruotsissa,miksi täällä ei olisi voitu poistaa?
Ruotsissa ansiosidonnainen on 90 % palkasta, meillä 60 %.
100 päivää on 80 prosenttia,200 päivää 70 prosenttia ja sitten loppuu.Siis Ruitsissa
Et nyt ymmärtänyt. Suomessa ansiosidonnainen on 60 % palkasta - verot ja tuosta summasta saa 2 kuukauden päästä 80 % ja sitten 75 % eli 2400 bruttopalkalla 1100 netto 2 kuukautta, sitten 900 netto ja jonkun ajan päästä 850 netto.
Jos palkka pienempi niin saa vähemmän.
Ruotsissa ansiosidonnainen on 90 % palkasta ja siitä porrastus 80% ja 75 % . Meillä ansiosidonnainen on 60 % palkasta ja siitä porrastus 80 % ja 75 %.
Työmarkkinatuki on se minkä käteensä saa eli alle 600 euroa niukin naukin. Ihan turha puhua mistään brutosta kun se jää valtiolle eikä työtön sitä ikinä käyttöönsä saa.