Kuinka hallitus kannustaa töihin yli viisikymppiset?
Kommentit (53)
Missä työpaikkoja?
Meidän pienessä kaupungissa 50-59 - vuotiaiden työllisyysprosentti on 21, naisilla vähän pienempi ja miehillä isompi. En olisi uskonut että ikäraz ismia on, ellen olisi itse sitä kokenut. Jopa valtion laitoksissa katsotaan ikää, et kuulemma ehdi oppia hommaa ennen kuin pääset eläkkeelle. Tai kuten yksi kaupungin pikkupomo sanoi "eikö sulla ole mitään pikkuvaivaakaan, jota saisi paisuteltua eläkkeen saamiseksi?". Semmoista menoa täällä.
Minä en alistu tähän, ostin pakun ja maalausvehkeet, nyt tarjoan pientä huoneistoremppaa. Yrittäjäksi oli ryhdittävä vielä vanhoilla päivillään. Helesinkiin en lähde, hulluja on siellä muutenkin liikaa.
Nykyhallituksen voisi korvata orankeilla. Tekisivät varmasti parempia päätöksiä ja banaanipalkalla. Suomi säästäisi miljoonia, kun hallituksen pellet poistuisivat kokonaan hillotolpiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Yli viisikymppiset ovat laiskoja, sairaita ja tyhmiä. On vain oikein ettei heitä palkata. Maailma kuuluu nuorille.
Mars mars töihin siitä makaamasta. Sinä maksat minun eläkkeeni. Hopi hopi. T.👵
Vierailija kirjoitti:
Yli viisikymppiset ovat laiskoja, sairaita ja tyhmiä. On vain oikein ettei heitä palkata. Maailma kuuluu nuorille.
Sinne meni sun viikkorahat. Ja sitä uutta luuriakaan tuskin tulee. Joten siivoa suusi.
Vierailija kirjoitti:
Japanissa käyneenä, näin töissä joka paikassa eläkeiän ylittäneitä. Eräässä vaateliikkeessäkin oli varmasti jo 80v ihana rouva töissä. Japanilainen ystävä kertoi, että monet iäkkäät käyvät töissä, kun eläke on pieni tai sen vuoksi, kun esim. leskeksi jäätyään tuntevat olonsa yksinäisiksi. Japanissa ei syrjitä iäkkäitä, vaan heitä arvostetaan.
Japanissa etenkin yksinäiset vanhat miehet hankkiutuvat vankilaan, kun maassa ei ole samanlaista vanhuudenturvaa kuin täällä, vaan lapset ovat vastuussa hoidosta. Sielläkään ei lapsilla mene niin kovin hyvin, niin vankila on vaihtoehto. Seppukuun japsikaan ei pysty kuin Saigonissa.
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM028:00/2024
Tavoitteet ja tuotokset
Selvityshenkilön tehtävänä on:
1. arvioida yli 55-vuotiaiden työllistymisen ja työurien jatkamisen lisäämistä ensisijaisesti työvoimapolitiikan keinoilla sekä tehdä ehdotukset toimenpiteiksi yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi. Selvityksessä otetaan huomioon myös kannustimet ja muita keinoja työurien jatkamiseksi. Selvitystehtävään sisältyy vertailu eri pohjoismaiden työvoimapolitiikoista ikääntyneiden työllisyysasteen nostamiseksi. Selvityshenkilön tulee luovuttaa raportti 1. selvitystehtävästä 31.10.2024 mennessä.
2. tehdä Singaporen siltatyömallin esimerkin mukaisesti esitys kokeiluksi, joka tukee alimman eläkeiän saavuttaneiden tai sitä lähestyvien työntekijöiden työurien jatkumista. Selvityshenkilön tulee luovuttaa raportti 2. selvitystehtävästä 28.2.2025 mennessä.
Lalalalalaaa laaa laalalalaaa
Kannuksia kylkeen vain niin alkaa työhaluja ilmenemään.
Menkää töihin! T. Spermis & Peräaukkopojat
Vierailija kirjoitti:
Ime munaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa käyneenä, näin töissä joka paikassa eläkeiän ylittäneitä. Eräässä vaateliikkeessäkin oli varmasti jo 80v ihana rouva töissä. Japanilainen ystävä kertoi, että monet iäkkäät käyvät töissä, kun eläke on pieni tai sen vuoksi, kun esim. leskeksi jäätyään tuntevat olonsa yksinäisiksi. Japanissa ei syrjitä iäkkäitä, vaan heitä arvostetaan.
Japanissa etenkin yksinäiset vanhat miehet hankkiutuvat vankilaan, kun maassa ei ole samanlaista vanhuudenturvaa kuin täällä, vaan lapset ovat vastuussa hoidosta. Sielläkään ei lapsilla mene niin kovin hyvin, niin vankila on vaihtoehto. Seppukuun japsikaan ei pysty kuin Saigonissa.
Mutta kuitenkin siellä huolitaan iäkkäitä töihin. Täällä nousee jo keski-ikäisillä tie pystyyn. Miksi? Kalliiksi sekin tulee yhteiskunnalle kun ei iäkkäitä huolita töihin. Te nuoret meidät elätätte myös, vaikkei se menekään täällä niin että nimenomaan oma lapsi elättää.
Katuojaan vaan. Lapset, nuoret, opiskelijat, yli 30 vee, vanhukset, sairaat, vammaiset, katuojaan kaikki!
Miksi pitäisi? Nuorempia on ihan riittävästi töihin patistettavaksi joten 45-69 vuotiaat voi jättää ihan rauhaan ja heille voi maksaa parempaa tukea kun nuoret raataa vuorostaan töissä.
Olen 48 eikä minulla ole mitään hinkua enää töihin mennä. Minulle riittää vallan mainiosti tämänhetkiset tuet ja korvaukset siitä, että olen vapauttanut työpaikkani nuoremmille. Nyttenkin vietän aikaani mökillä ja hyvin viihdyn ihan näinkin.
Tämän palstan "yrittäjät" nyt työllistystalkoisiin kun on niin kova työvoimapula. Vai meneekö yritystuki pöytälaatikkofirmaan ja osinkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäs ihan jokaisella kannustaa itse itseään töihin! Saatanan lusmut!
Odotahan kun olet itse yli 50 niin karu totuus ikäsyrjinnästä paljastuu sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Yli viisikymppisten paikka on eläkkeellä eikä töissä. Jumittavat ja jurnuttavat ja tartuttavat katkeruuden nuorempiinkin. Ei mitään kehittymisen halua ja kognitiiviset taidothan alkavat tunnetusti rapautua jo neljävitosena. Ei mitään järkeä pitää tuota kasvavaa vanhusjoukkoa työelämässä. Heillä on muutenkin talot, autot ja huvilat hankittu ja maksettu, eivät he edes tarvitse palkkaa mihinkään. Työpaikat kuuluvat nuorille ja keski-ikäisille, ei mummoille ja papparaisille. Ja turha selittää että viiskymmentä on uus kolmekymmentä tai seittemänkymmentä on uusi viiskymmentä. Kyllä se viiskymmentä on just sitä mitä se on, vanhenevan ihmisen ikä.
Aivan mahtavaa. Urakoippa sinä sitten niin minä käännän kylkeä ja nautin eläkkeestä minkä sinä maksat.
Vierailija kirjoitti:
Yli viisikymppisten paikka on eläkkeellä eikä töissä. Jumittavat ja jurnuttavat ja tartuttavat katkeruuden nuorempiinkin. Ei mitään kehittymisen halua ja kognitiiviset taidothan alkavat tunnetusti rapautua jo neljävitosena. Ei mitään järkeä pitää tuota kasvavaa vanhusjoukkoa työelämässä. Heillä on muutenkin talot, autot ja huvilat hankittu ja maksettu, eivät he edes tarvitse palkkaa mihinkään. Työpaikat kuuluvat nuorille ja keski-ikäisille, ei mummoille ja papparaisille. Ja turha selittää että viiskymmentä on uus kolmekymmentä tai seittemänkymmentä on uusi viiskymmentä. Kyllä se viiskymmentä on just sitä mitä se on, vanhenevan ihmisen ikä.
Mun työkavereista kaikista laiskin pötky on 30-vuotias mies. Ei jumalauta eväkään värähdä, jos ei ole pakko. V****u mikä riippakivi koko työporukalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eka juttu olisi poistaa se typerä säädös, että yli viisikymppisen viimeinen työnantaja on vastuusa, jos työntekijä joutuu ennen vanhuuseläkeikää työkyvyttömyyseläkkeelle. Harva haluaa ottaa riskiä, tietäen että iän myötä täysin työstä riippumattakin eläkkeelle vievien sairauksien riski kasvaa, ja sitten palkannutta firmaa rangaistaan jos näin käy.
Miten ja mistä se viimeinen työnantaja on vastuussa? Itse jäin eläkkeelle nipppa nappa viisikymppisenä, mutta syy ei johtunut työstä mitenkään, enkä ymmärrä, miksi työnantajaa olisi pitänyt työkyvyttömyydestäni rangaista.
Vaikka ei johtuisi, työnantajalle ennenaikainen työkyvyttömyyseläkkeesi tulee kalliiksi.
Vaimonikin alkoi työllistyä vasta, kun jätti kertomatta sairauksistaan.
Pikkupaikat eivät teetä tulotarkastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäs ihan jokaisella kannustaa itse itseään töihin! Saatanan lusmut!
Odotahan kun olet itse yli 50 niin karu totuus ikäsyrjinnästä paljastuu sinullekin.
Niinpä. Liian vanha töihin ja liian nuori eläkkeelle. Tämä on kokemusperäinen tieto. Työnantajille ei vanha kelpaa.
M.53
Miten ja mistä se viimeinen työnantaja on vastuussa? Itse jäin eläkkeelle nipppa nappa viisikymppisenä, mutta syy ei johtunut työstä mitenkään, enkä ymmärrä, miksi työnantajaa olisi pitänyt työkyvyttömyydestäni rangaista.