Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolueeton keskustelu yritystuista

Vierailija
17.05.2024 |

Täälläkin usein nostetaan esiin, kuinka hallituksen tulisi leikata massiivisista yritystuista. Kuitenkin kerran toisensa jälkeen, erilaiset työryhmät ovat löytäneet vain laihasti leikattavaa. Huom. Edes edellinen vasemmistohallitus ei onnistunut leikkaamaan yritystukia. 

Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lukeneilta palstalaisilta, että minkälaisia tukia siellä on, jotka teidän mielestä pitäisi poistaa? Olen ymmärtänyt, että suurin osa on verotukia, eli esimerkiksi Viking Linen kannattaa operoida suomalaisena laivayhtiönä juuri verotukien takia. Mutta jos tuki nyt otettaisiin pois ja se siirtyisi vaikkapa Ruotsiin, niin jäisi nekin verot saamatta, mitä nyt tulee verohelpotusten jälkeen Suomeen. 

Voin olla väärässäkin, mutta oheisella logiikalla ajateltuna yritysten tukeminen joissain tietynlaisissa tapauksissa on kansantalouden kannalta kannatettavaa. Ei sillä ole oikeastaan merkitystä, tekeekö yritys sitten enemmän voittoa ja maksaa omistajilleen osinkoa, jos tuki ei ole suoraan valtion maksamaa rahaa yritykselle.

En ole mikään yritystukien puolustaja ja varsinkin käytännössä vastikkeettoman rahan jakaminen esimerkiksi business finlandin kautta on mielestäni oksettavaa. En kuitenkaan ainakaan itse tunne kovin hyvin syy-seuraussuhteita yritystukiin liittyen ja luulen, että normi pulliaisista moni on samassa tilanteessa.

Antakaa hyviä esimerkkejä älyvapaista tuista ja peukutetaan kannattaako niitä leikata vai ei! Mielellään myös tieto siitä, onko kyseessä suora tuki vai verohelpotus.

Ja ei mitään puoluejuttuja tähän keskusteluun kiitos, vaan ihan maalaisjärkeilyä :) 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikään oli juttua miten Kiilto käyttää yritystukia tuotekehittelyyn, eli ei ne ihan turhia ole. Mutta tuet pitäisi laittaa syyniin mihin ne menee, sillä jos yhtiö jakaa huimat bonukset omistajilleen niin silloin ei kyllä ole tuille tarvetta, meni se mihin hyvänsä.

Vierailija
2/8 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelenpa hieman.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ KIRJOITUKSESI:

En ole mikään yritystukien puolustaja ja varsinkin käytännössä vastikkeettoman rahan jakaminen esimerkiksi business finlandin kautta on mielestäni oksettavaa. En kuitenkaan ainakaan itse tunne kovin hyvin syy-seuraussuhteita yritystukiin liittyen ja luulen, että normi pulliaisista moni on samassa tilanteessa.

Antakaa hyviä esimerkkejä älyvapaista tuista ja peukutetaan kannattaako niitä leikata vai ei! Mielellään myös tieto siitä, onko kyseessä suora tuki vai verohelpotus.

Ja ei mitään puoluejuttuja tähän keskusteluun kiitos, vaan ihan maalaisjärkeilyä :) 

NÄINHÄN SE ON... Tavisihminen ei voi tietää jos ei sattumalta itse ole joku jonka firma saanut jotain tämmöstä. Tästä syystä tähänkin pitää ottaa asiantuntijat hoitamaan. Ei ole missään mielessä mikään poliittisen puolueen asia hoitaa... Vielä ei ole tietääkseni poistettu sitä että poliittiset puolueet perustuvat ideologioille kuten kommunismi, sosialismi, kapitalismi ja NIILLÄ OMAT TAVOITTEET=???... Aika kaukaa siis haettu että tämmöisillä porukoilla valtava vaikutus siihen mitä tukia kenellekin maksetaan. Siis ihan maalaisjärki ja mikä on kannattavaa ja mikä ei... pitäisi saada kuviohin...

Oikeastaan on ennenkuulumatonta miten joku Viking Line saa jotain tukia... Tässä taitaakin olla sellainen paikka jossa olisi paljastusten aika... ONKO KOKO MAAN ELINKEINOELÄMÄ EDES TERVETTÄ JOS SE PERUSTUU JOHONKIN TUKIIN... 

Jos sellaisilta ottettais tuet pois niin romahtaisiko maan HYVINVOINTIYHTEISKUNTA semmoisen seurauksena että yritettäsiin saada terveita yrityksiä jotka perustuvat siihen että oikeasti ihmiset tarvitsevat jotakin (matkoja Ruotsiin ja risteilyjä... kyllä hupijuttujakin saa tuottaa ja se voi olla ihan tervettä)...

Ehkäpä pitää varautua sellaiseen tilanteeseen jos maapallo menee katastrofitilaan että ei todella ole mistään mistä maksaa mitään tukia yrityksille ja vaan se mikä oikeasti on 'tarpeellista', 'hyödyllistä', tervetttä jne on se mikä pyörii... ja sillä mennään...

En ihan ymmärrä myöskään tätä BKT:tta. Tässä maassa on valtava hoito-sairaalamaailma jossa ihmisten palkat nostavat BKT:tä. Jos tulisi katastrofitila niin tämä ala romahtaisi eli palkkoja ei maksettaisi vaikka sairaat, vanhat apua tarvitsevat ja lapset pitäisi silti hoitaa jos ei ryhdyttäisi täysin epäinhimillisiksi, mutta tämä ilmainen työ ei sitten lisää BKT:tä. Nyt tehdään aika paljon ilmasta työtä joka ei myöskään vaikuta BKT:hen... HIRVEÄÄ SEKASOTKUA - KUKA TÄTÄ YMMÄRTÄÄ... EN MINÄ AINAKAAN JA ON NIIN VALTAVISTA ASIOISTA KYSE ETTÄ KYLLÄ NE TARVITSEVAT IHAN AMMATTI-IHMISET MIETTIMÄÄN EIKÄ MITÄÄN POLIITIKKOJA... Sekin on ihan hämärää että poliittisilla puolueilla on TAUSTAPORUKAT ja näiden motiivit ja ajatukset JOISTA KANSA EI TIEDÄ HÖLKÄYKSEN PÖLÄYSTÄ... varmaan minä edustan jotain kansanosaa ja ainakaan minä en tiedä yhtään mitään yhtään mistään... ja kuulun niihin syrjäytettyihin joiden 'työ' ja ajatusmaailma ei mitenkään kelpaa tässä maassa... ketkä ja mitä ovat ne ihmiset joiden 'työ' ja ajatusmaailma sitten kelpaa ja on kelvannut kaikki vuosikymmenet... IHAN PELKKÄ MAALAISJÄRKIKÄÄN EI NÄIHIN ASIOIHIN OIKEIN RIITÄ JA JOS SELLAISELLA YRITTÄÄ JOTAIN SELITTÄÄ koska näyttää että kyseessä ihan paskahuusi NIIN LUULTAVASTI NAURETAAN PÄIN NAAMAA... 

Vierailija
4/8 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ KIRJOITUKSESI:

NÄINHÄN SE ON... Tavisihminen ei voi tietää jos ei sattumalta itse ole joku jonka firma saanut jotain tämmöstä. Tästä syystä tähänkin pitää ottaa asiantuntijat hoitamaan. Ei ole missään mielessä mikään poliittisen puolueen asia hoitaa... Vielä ei ole tietääkseni poistettu sitä että poliittiset puolueet per

Sinulla meni nyt ehkä vähän ohi tämä kirjoitukseni pointti. Verohelpotukset ovat tietynlaista protektionismia ja mielestäni ne voivat olla täysin perusteltuja juuri kansantalousnäkökulmasta, kun halutaan pitää tietynlaista toimintaa omassa maassa. Tämä on parhaimmillaan/pahimmillaan myös huoltovarmuuskysymys.

Mutta ei tietenkään automaattisesti ole näin, siksi tein tämän ketjun. 

Edelleen kiinnostaisi kuulla tarkemmin niistä tuista, jos joku tietää. Ehkä vielä perehdyn jonain päivänä itse asiaan tarkemmin, jos täältä ei löydy mitään täkyjä. 

ap

Vierailija
5/8 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"valtio on yrityksiä varten" Erilaisia yritystukia suorien tukien lisäksi on erilaiset verohelpotukset yms. joista yritykset sekä näiden suuromistajat nauttii. Ja näitä on paljon.

Vierailija
6/8 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen vielä nostella.

ap

Vierailija
7/8 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vielä kerta kiellon päälle

ap

Vierailija
8/8 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin hevosurheilu tarvitsee vielä isommat tuet.  Voidaan sitten korottaa voittopotteja uhkapelaajille.  Niitähän ei voi käyttää muuhun kun jakamiseen.