Mies syö hirvittävää vauhtia ruokansa
En ehdi kuin ottaa ruokaa lautaselle ja voidella pari leipää, niin mies on jo melkein hotkinut ruokansa kokonaan. Onko teillä perheessä samanlaisia ruuan hotkijoita?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko kaikkien syödä samaa tahtia? Joku haluaa istua pöydässä pitkään ja maistella, toinen haluaa nopeasti ruokailun pois päiväjärjestyksestä, jotta voi tehdä jotain muuta. Ei kumpikaan ole mielestäni väärin.
Pureminen vie huomattavan määrän aikaa. Ihmiset purevat ruokansa pääsääntöisesti huonosti. Et sinä hotkimalla purettua saa, eli siinä mielessä, ei nopea syöminen ole fiksua. Toki se on huonoa myös muussa mielessä, eli on sillä väliä.
Missä muussa mielessä?
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko kaikkien syödä samaa tahtia? Joku haluaa istua pöydässä pitkään ja maistella, toinen haluaa nopeasti ruokailun pois päiväjärjestyksestä, jotta voi tehdä jotain muuta. Ei kumpikaan ole mielestäni väärin.
No noinhan se on oikeassa elämässä, mutta tällä palstalla kaikki on väärin. Ainakin jos sen tekee joku sikamies!
Kyllä munkin mies syö liian nopeasti, ihan kuin pelkäisi, että ruoka loppuu kesken. Se tapa on kai lähtöisin lapsuudesta, kun piti köyhässä perheessä taistella ruuasta.
Terve ja hoikka kuitenkin on, kun ei meillä syödä kuin se yksi varsinainen ateria.
Ruoka kyllä kannattaisi pureskella huolellisesti ja sitten vasta työntää suuhun lisää, kun on edellisen pureksimansa nielaissut.
Opettakaa lapsillenne pöytätapoja. Niitä on vaikea muuttaa myöhemmin,
Ei kotona, mutta ystäväni on myös tällainen hotkija. On ihan kamalaa olla hänen kanssaan syömässä esim raflassa kun itse vasta aloittelen annosta, hän on jo syönyt sen. Sitten hän tuijottaa omaa annostani ja on iloinen jos annan siitä osan hänelle. Muutoin on ihana ystävä, mutta tämä kieltämättä häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies voisi olla kohtelias rouvaansa kohtaan ja kysellä päivän kuulumisia kun tulee valmiille aterialle. Ei ruoka itsestään valmistu.
Kai niitä kuulumisia voi kysellä ja rouvan seurana istua, vaikka ruoka on jo syöty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies voisi olla kohtelias rouvaansa kohtaan ja kysellä päivän kuulumisia kun tulee valmiille aterialle. Ei ruoka itsestään valmistu.
Toki jos tässä oli oletuksena, että nainen on tehnyt ruoan ja mies tulee aina valmiiseen pöytään. Ei nopeasti syöminen sulje pois keskustelua kuitenkaan.
Hänellä on MIEHEN SYÖMISHÄIRIÖ = HOTKIMINEN...
Minäkin tiedän tapauksen.
Minä. Tein sitä jo lapsena.
Nykyään otan vajaita lautasellisia, että saan hidastettua vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei kotona, mutta ystäväni on myös tällainen hotkija. On ihan kamalaa olla hänen kanssaan syömässä esim raflassa kun itse vasta aloittelen annosta, hän on jo syönyt sen. Sitten hän tuijottaa omaa annostani ja on iloinen jos annan siitä osan hänelle. Muutoin on ihana ystävä, mutta tämä kieltämättä häiritsee.
Menkää buffetiin niin kaveri saa syödä tarpeeksi.
Minullekin on joskus puoliso tuosta huomauttanut. Esim jos haetaan mäkkäristä ruokaa niin ylensä olen jo syönyt kun vaimo vielä pipertää jotain hemmetin mausteseoksia ranskalaisille ja hampurilainen on vielä paketissaan.En tiedä miten nykyisin mutta ainakin omana armeija-aikana oli vähän pakko syödä nopeasti. Erityisesti kenttäolosuhteissa. Hyvä että viimeiset jonossa on saaneet ruokansa pakkiin kun joku runkku on jo huutamassa: "VALMISTAUTUKAA..
Mun mieheni hotkii myös. Onkohan tämä miehinen tapa? Yleensä jään syömään yksin koska hän on jo poistumassa pöydästä kun minä vasta aloittelen.
Toisaalta hyvä että poistuu koska hänen syömisen äänet on kamalia.
Syöminen on tankkausta, ei mikään nautinto.
Toki hyvän maun rajoissa vauhti kuitenkin, mutta ei mitään järkeä normi arkiruokailussa jäädä mehustelemaan jokaista suupalaa kuin hidastetussa filmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloituksessa sanottu yhtään mitään siitä kuka ruoan on laittanut.
Logiikallasi siis hotkija saa hotkia, jos on itse tehnyt pöperön?
Vierailija kirjoitti:
Ruoka kyllä kannattaisi pureskella huolellisesti ja sitten vasta työntää suuhun lisää, kun on edellisen pureksimansa nielaissut.
No mun miesystävä hotkii myös ja joskus tunkee lisää ruokaa suuhun kun posket on vielä täynnä ja joskus sitä puoliksi pureksittua jopa tippuu lautaselle samalla kun tunkee haarukalla lisää ruokaa suuhun. Aamupalalla se on jo syönyt kaksi voileipiä kun minä kokoan ensimmäistä.
Tässä ketjussa on jotain perin humoristista. Yleinen käsitys lienee, että ollakseen pätevä chef, henkilöllä täytyy olla kikkeli. Ravintolakoulu Perhossakaan opiskelijat eivät ilman tätä tärkeää ruumiinosaa pääse käsittelemään arvokkaampia raaka-aineita, kuten lihaa tai kalaa, takahuoneessa jälkiruokia nyhräävät.
Ja sitten tämä sama ihmisen alalaji sotkii ja ahmii rakkaudella valmistetun ruoka-annoksen, joka hänen eteensä asetetaan.
Me taas molemmat viihdytään tuntikausia pöydän ääressä ja syödään hitaasti ja nauttien.
Ei jouda leikkimään. Ei töissä eikä syödessä. Mitä nopeammin sitä paremmin ja tehokkaammin ja tuottavammin hommat sujuu. Syöminen ei tuota rahaa eikä siitä makseta. Pelkkä välttämätön paha kuten auton tankkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pureminen vie huomattavan määrän aikaa. Ihmiset purevat ruokansa pääsääntöisesti huonosti. Et sinä hotkimalla purettua saa, eli siinä mielessä, ei nopea syöminen ole fiksua. Toki se on huonoa myös muussa mielessä, eli on sillä väliä.
Missä muussa mielessä?
Esimerkiksi ruoansulatushormonien suhteen on järkevää syödä rauhassa. Mahalaukku ei muutenkaan vie ruokaa eteenpäin kuin 2ml kerrallaan. Lukekaa ja oppikaa. Ruokailuun olisi hyvä käyttää noin. 20min.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen vaikka kuinka monta hotkijaa ja harmittaa kutsua sellaisia luokseni syömään, vaikka ovat hyviä ystäviä. Myös lapsuudenkodissa hotkivat isä, äiti ja veljeni. Veljeni vieläkin ja väittää, että johtuu siitä, että lounastauko on töissä niin lyhyt on aina kiire syödä. Olinpa sitten äidin 80 v. synttäreillä eräässä kylpylässä sen vietimme. Sama juttu: itse olin alkupaloissa kun äiti jo huuteli, että nyt on jälkiruoan ja kahvin aika, kuinkas noin julmetun hidas olet. Kerran kävi eräissä häissäkin niin, että saatuani alkupalat syötyä Catering korjasi jo puhvettia pois. Hyvin useat näyttävät syövän äkkiä ja paljon, ei siinä mitään puhuta kun lapioidaan ruokaa ääntä kohden. Osataanko ollenkaan nauttia hyvästä ruoasta?
Kannattaisikohan miettiä omaa syömisnopeutta, kun kerran kaikki muut syö nopeammin?