Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa. Ferritiini ja kilpirauhassiat.

Vierailija
16.05.2024 |

On vuosia kärsinyt loputtomasta väsymyksestä mitä on hoidettu masennuksena. Nyt vihdoin löytyi hyvä lääkäri joka samantie nlaittoi laajoihin verikokeisiin. Paljastui että kilpirauhaaarvot on alle viite ja samoin ferritiini.

Miten tästä nyt hoito? Vertaistukea ja paraneeko vointi oikealla hoidolla?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen ferritiiniarvo on selvä selitys väsymykselle. Sen pitäisi olla montakymmentä, jopa yli sata. Siihen voi ostaa lääkkeen ilman reseptiä apteekista. Hoito on hidas ja pitkä, mutta kannattaa. Tähtää puolen vuoden päähän. Ei kannata ottaa pilleriä joka päivä, vaan joka toinen tai joka kolmas.

Tästä asiasta minulla on oma kokemus. Olen jo toisella lääkekuurilla, kun menin lopettamaan ensimmäisen liian aikaisin eli heti kun vointini koheni.

Kilpirauhasjutuista en tiedä mitään. Apteekissa varmaan osataan neuvoa.

Vierailija
2/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakuurille, joka päivä 100-200mg. Tuo joka toisen päivän sääntö on vanhentunutta tietoa, vaikka jotkin lääkärit sitä edelleen suosittavat. Raudan aloitus tosin kannattaa tehdä pienellä annoksella ja hiljalleen nostaa, niin välttyy vatsavaivoilta. Raudanpuute voi myös selittää kilpirauhasongelmat, joten se kannattaa pyrkiä hoitamaan ensin sinne ferritiini 100 paikkeille ja vasta sitten voi saada luotettavia tuloksia kilpirauhasesta. Raudanpuutteen korjaaminen voi viedä pitkän aikaa, hyvälläkin imeytynisellä vuoden. Mutta se todella kannattaa, migreenini parani lähes täysin, voin taas harrastaa liikuntaa, ei unettomuutta ja epämääräinen huono vointi on poissa. Jos mikään rautavalmiste ei imeydy, on vaihtoehtona infuusio, voi tosin olla todella vaikea saada julkisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ferritiini ei nouse?

Vierailija
4/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään mies ei epäile koskaan ferritiiniarvoissaan olevan vikaa. Ja ihan pärjäävät kyllä.

Vierailija
5/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kilpirauhassika?

Vierailija
6/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kilpirauhassika?

🐷🐖🐽🐗 nöfnöf

Vierailija
7/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään mies ei epäile koskaan ferritiiniarvoissaan olevan vikaa. Ja ihan pärjäävät kyllä.

Sanoiko aloittaja olevansa mies vai miten tämä liittyi asiaan?

Vierailija
8/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä.

Vierailija
9/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lääkärikö sitten jätti koko asian siihen ja sinut yksinään selvittelemään hoitoasi? Vai miksi helkutissa sä kysyt sitä täältä av:lta etkä lääkäriltä?! 🤦🏻

Vierailija
10/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää nimitellä?

Vierailija
11/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoiko aloittaja olevansa mies vai miten tämä liittyi asiaan?

Viittaan hypokondriaan.

Vierailija
12/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy lääkäriltä.

Nämä ferritiiniasiat kuuluvat lähinnä poppahenkilölle.

Vierailija
13/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai se lääkäri kertoi sulle, miten hoidetaan? Paljonko arvot oli? 

Vierailija
14/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautakuurille, joka päivä 100-200mg. Tuo joka toisen päivän sääntö on vanhentunutta tietoa, vaikka jotkin lääkärit sitä edelleen suosittavat. Raudan aloitus tosin kannattaa tehdä pienellä annoksella ja hiljalleen nostaa, niin välttyy vatsavaivoilta. Raudanpuute voi myös selittää kilpirauhasongelmat, joten se kannattaa pyrkiä hoitamaan ensin sinne ferritiini 100 paikkeille ja vasta sitten voi saada luotettavia tuloksia kilpirauhasesta. Raudanpuutteen korjaaminen voi viedä pitkän aikaa, hyvälläkin imeytynisellä vuoden. Mutta se todella kannattaa, migreenini parani lähes täysin, voin taas harrastaa liikuntaa, ei unettomuutta ja epämääräinen huono vointi on poissa. Jos mikään rautavalmiste ei imeydy, on vaihtoehtona infuusio, voi tosin olla todella vaikea saada julkisella.

Mulle kyllä sanoi lääkäri vuosi sitten, että uusien tutkimusten mukaan lääke kannattaa ottaa joka toinen päivä, koska raudan sääntely elimistössä on tarkkaa ja jos sitä vetää joka päivä, niin maksa alkaa tuottaa jotakin aineita, (olisiko ollut hepsidejä) jotka estävät rautaa imeytymästä.

Vierailija
15/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintavat kuntoon,ruoka,liikunta,lepo.

Vierailija
16/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät menetäkään rautaa kuukausittain. Vai monellako tuntemallasi miehellä on kuukautiset? Myös synnytykset ja raskaudet laskevat rauta-arvoja rajusti ja palutuminen on hidasta.

Vierailija
17/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ferritiini ei nouse?

Mulla ei imeytynyt suun kautta otettu rauta. Sain kahden vuoden yrittämisen jälkeen rautainfuusion julkisella, kun arvot eivät muuten nousseet.

Vierailija
18/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ferritiiniä hoidetaan rautakuurilla. Voit myös hakea ehkäisypillerit, kuten zoelyn. Mulla jäi kuukautiset pois noilla kokonaan, niin sain vuodessa ferritiinin nousemaan raudalla 13 -> 60. Eli hidasta touhua on.

Aiemmin ei rautalisäkään nostanut arvoja, koska joka kuukausi sitten vuosi pois sen syömänsä raudan. Eli pillerit kehiin tai gyneltä muuta apu, jos kuukautiset on runsaat.

Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Siihen saa lääkereseptin lääkäriltä. Arvoja seurataan tarkasti. Alussa voi joutua käymään verikokeissa kolmen kuukauden välein, kunnes annostus saadaan kohdalleen. Mulla ei lääkäri tarjonnut lääkehoitoa, vaikka arvot oli huonot. Vaihdoin sitten lääkäriä ja pyysin hoitokokeilun aloittamista. Johan alkoi olo piristyä.

Vierailija
19/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lääkärikö sitten jätti koko asian siihen ja sinut yksinään selvittelemään hoitoasi? Vai miksi helkutissa sä kysyt sitä täältä av:lta etkä lääkäriltä?! 🤦🏻

No noin ne lääkärit usein tekee. Valitettavasti. Mulla oli esim kerran varastorauta jotain 5, ei sanonut lääkäri siihen juuta eikä jaata eikä edes määrännyt rautakuuria, vaikka olin todella uupunut ja väsynyt. Mitään seurantakokeita ei myöskään määrännyt. Pärjäile vaan ja mene jollekin toiselle lääkärille, jos ei kelpaa. Siinäpä se. Karsea mummeli oli se lääkäri, eipä kiinnostellut potilaan vointi edes sitä vähääkään, mitä palkkapussin mukaan olisi pitänyt kiinnostaa.

20/26 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut ferritiini nousemaan 15 yksikköä nestemäisellä raudalla, jonka ostin Sokoksella 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan