Olisinpa ennen tiennyt miten helppoa lounasravintolan pito on ja miten rahaa tulee ovista ja ikkunoista
Aamulla ruoka tulee valmiina keskuskeittiöstä. Kulut n. 2,80€ per asiakas. Myyn 14€.
Sitten vaan kassalla veloitan asiakkaita. Ei tarvii edes siivota asiakkaiden jälkeen, kun ne vie itse pois tarjoittimet ja lajittelee tiskit.
Lopuksi menee puoli tuntia siihen että laitan tiskikoneet päälle. Puoli neljältä kotiin.
Päivän myynti n. 2000€.
Kommentit (89)
Maksan 10,50 euroa työpaikkalounaastani ja se on paikanpäällä valmistettua ja vaihtoehtoja on monia + salaattipöytä ja jälkkärit ja kahvi.
Keskuskeittiöruualla ei asiakas tule toista kertaa.
Kulut n. 2,80€ per asiakas. Myyn 14€.
Tällä logiikalla olet käräjillä jo verottajan toimesta ja viranomaiset laittavat koko kioskin kiinni ensimmäisenä päivänä.
Ammattilaiskoneet pesee linjastossa pari minuuttia. Koneeseen pitää vaihtaa vesi välillä ja puhdistaa.
Päivän lopuksi koneesta puretaan sihdit ja osa putkista. Sähköt pois ja veden päähana kiinni. Ei konetta saa jättää yksin pesemään.
Ihan höpö kuvitelma lounapaikaan kannattavuudesta. Ei oltu laskettu mitään pakollisia muita kuluja ja omavalvontaa mukaan. Sitäpaitsi asiakkaita pitää olla vähintään se 50 päivässä että kannattaa.
Maksaahan se liiketilakin jotain ja aika likaista on, jos ei lattioita, pintoja ja uuneja pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jätät ne tiskikoneet pyöriskelemään sinne ihan itsekseen?
Heh, ei ne tarvi lapsenvahtia.
Ei toki tarvitse, mutta mitä jos tapahtuukin vesivahinko?
Minun kylppärissä on anturi sitä varten, eiköhän ammattilaiskeittiöissä ole myös sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ei ne tarvi lapsenvahtia.
Ei toki tarvitse, mutta mitä jos tapahtuukin vesivahinko?
Minun kylppärissä on anturi sitä varten, eiköhän ammattilaiskeittiöissä ole myös sellainen.
Missä tämä anturi sijaitsee tarkalleen? onko vakuutusyhtiön hyväksymä ja mitä lukee vakuutusehdoissa?
Ravintola-ala on kyllä kaikkein vaikein ala perustaa firma. Olet p.a. koko ajan ja terveystarkastajat on niskassa. Asiakkaita on vaikee saada ovesta sisään. Koko pulju kaatuu jos yks asiakas saa vatsataudin. Asiakkaat ei tule jos hinta liian korkea, ne valitsee varsinkin lounaan hinnan mukaan. Kulut on valtavat. Jos tulee joku pandemia, kuten oli tuo korona, putiikki kii ja rahaa ei tuu mistään. Silti vuokra ja muut on maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitushan oli jonkun kitupiikin fantasia, mutta ei muuta kun kokeilemaan ihan käytännössä. 😂
Pelkät ennakkoverot syö tuloksen.
Olin joskus pitseriayrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Kulut n. 2,80€ per asiakas. Myyn 14€.
Tällä logiikalla olet käräjillä jo verottajan toimesta ja viranomaiset laittavat koko kioskin kiinni ensimmäisenä päivänä.
Joku etelämaalainen viheltäjä yritti pitää pizzeriaa Puumalassa ilman minkäänlaisia viranomaislupia itse rakennetussa lautamökissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että kouluissakin joku jää työpäivän jälkeen vahtimaan, kun kotitalousluokkien 6-14 tiskikonetta (lukumäärä meidän koulusta) jää viimeisen ryhmän jäljiltä pesemään astioita?
Ei jää.
Alapeukuttelu on turhaa, kun tämä on totuus. Ei siellä palkkaa makseta koneiden vahtimisesta, joten niitä ei vahdita.
Koulupäivien jälkeen iltaisinkin kotsanluokkia käyttää erinäiset kerhot, jotka myös laittavat käyttämänsä astiat koneeseen ja koneet päälle. Luuletteko kerhonvetäjien jäävän niitä vahtimaan? Jos luulette, niin luulette väärin.
Ei tällaisen kanssa jaksaisi vängätä, mutta jokaisessa ravintolassa kyllä tiskien jälkeen koneesta otetaan vesi pois ja kone lopuksi pestään ja huuhdellaan. Virrat pois ja sitten kotiin. Ei ravintolassa pestä kotikoneilla, jotka jyskyttää yhtä koneellista 3h.
Ei mitään hajua näillä vatipäillä ravintoloista.
No parin vuoden päästä ei kenelläkään ole varaa käydä lounaalla, paitsi yritysjohtajilla ja ministereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns ammattikäyttöön tarkoitetut koneet ei pyöriskele yhtä pitkään kuin kotikoneet.
Itsekseen ne silti usein jätetään. Ja esim. mainitsemissani koulujen kotsanluokissa on ihan samanlaiset koneet kuin mitä koteihin myydään. Meidän uuden koulun kotsanluokissa pesuohjelma kestää tunnin.
Aiemmin olin töissä kunnanvirastolla, siellä oli laitoskone. Itse pesu ei vienyt montaa minuuttia, mutta se kone lämmitti itse vetensä ja se kesti ihan stnan kauan.
Outo juttu jos jostain teollisesta tiskikoneesta pitää itse päästää vedet pois ja pestä kone. Luulisi että ne olisivat mahdollisimman automatisoituja.
Hyvin kyllä tienaavat.
Eslm lounasravintola factory missä käyn: liikevaihto 14,3 miljoonaa voitto 1,3 miljoonaa.
Huh huh....
Tässä linkki jottei kukaan syytä trolliksi.
https://www.finder.fi/Lounasravintola/Ravintola+Factory+Vallila/Helsink…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns ammattikäyttöön tarkoitetut koneet ei pyöriskele yhtä pitkään kuin kotikoneet.
Itsekseen ne silti usein jätetään. Ja esim. mainitsemissani koulujen kotsanluokissa on ihan samanlaiset koneet kuin mitä koteihin myydään. Meidän uuden koulun kotsanluokissa pesuohjelma kestää tunnin.
Aiemmin olin töissä kunnanvirastolla, siellä oli laitoskone. Itse pesu ei vienyt montaa minuuttia, mutta se kone lämmitti itse vetensä ja se kesti ihan stnan kauan.
Kotitalousluokissa ehkä kyllä, ei laitoskeittiöissä.
Ravintola-ala on kyllä yks rankimmista, juosta saa tukka putkella lounasravintolassa. Kassalla, tiskiä, linjaston täyttöä, siivousta sekä salissa, että keittiössä...astioita saliin jatkuvasti...ruokien allergeenien selvittämistä...paperityöt yms yms...
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala on kyllä yks rankimmista, juosta saa tukka putkella lounasravintolassa. Kassalla, tiskiä, linjaston täyttöä, siivousta sekä salissa, että keittiössä...astioita saliin jatkuvasti...ruokien allergeenien selvittämistä...paperityöt yms yms...
Kummasti ne vaan selaa kännyköitään ruuhka ajan jälkeen siellä luonasravintolassa missä käyn. Leppoisalta puuhalta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä hiton keskuskeittiöstä meinasit tilata ruokaa? Ihan sekopäistä settiä. :D
Esim Fazer Food Services Sodexo Compass Group.
Vierailija kirjoitti:
Jep, helposti voi katsoa netistä lounaspaikkojen liikevaihdot ja voitot, ja kovaa tiliä tekevät. Juuri katsoin yhden intialaispaikan ja liikevaihto oli 2 miljoona vuodessa. Voittoa oli "vain" 150 tonnia. Ihan mukava lisä omistajalle palkan lisäksi.
Jos ei tiedä ero firman rahoilla ja omilla rahoilla, niin ei kannata ryhtyä yrittäjäksi.
Kyllä monissa ketju-lounaspaikoissa tyyliin Fazer Amica, tulee suuri osa keskuskeittiöstä valmiina tai puolivalmiina.